Gå til innhold

Googles «dronningnerd» skal redde Yahoo!


Anbefalte innlegg

Slike klausuler er ganske vanlige i Norge også, men slett ikke alle har dem, og innholdet varierer. Arbeidstageren kan ha en forhandlingsposisjon ved ansettelse eller opprykk som gjør en slik klausul uaktuell. Det kan jo være situasjonen her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard: Ja den arbeidskontrakten skulle jeg likt å se.
Arbeidskontrakten som lar deg skifte jobb?AtW
Regner det som normalt at man må som toppsjef har en klausul mot å gå direkte til konkurrent, pga kunnskap til forretningshemmeligheter,..Men kjenner ikke amerikanske arbeidsmarkedet så godt, så mulig jeg tar feil.

 

Nå står det vel ingenting om at hun har gått direkte til konkurrenten. Det står faktisk at hun slutta i Google i 2010. Så en "karantenetid" på 2 år virker sannsynlig. Og det blir nok ikke noen rettsak som noen nevnte tidligere.

Lenke til kommentar
Snowleopard: Ja den arbeidskontrakten skulle jeg likt å se.
Arbeidskontrakten som lar deg skifte jobb?AtW
Regner det som normalt at man må som toppsjef har en klausul mot å gå direkte til konkurrent, pga kunnskap til forretningshemmeligheter,..Men kjenner ikke amerikanske arbeidsmarkedet så godt, så mulig jeg tar feil.
Nå står det vel ingenting om at hun har gått direkte til konkurrenten. Det står faktisk at hun slutta i Google i 2010. Så en "karantenetid" på 2 år virker sannsynlig. Og det blir nok ikke noen rettsak som noen nevnte tidligere.

 

"Marissa Mayer sa i går fra seg en av toppstillingene i Google, og begynner i dag på jobben som administrerende direktør i konkurrenten og kriserammede Yahoo!".

 

Hunn gikk direkte. I det du kanskje fanget opp, var fra følgende: "Fra 2005 til 2010 var hun viseadministrerende direktør for søkemotoren, samtidig som hun var sentral i utviklingen av Google Earth, lokasjonstjenester, G-mail og ikke minst bildesøket til Google.".

 

Altså var det bare en beskrivelse av posisjonen hun hadde frem til og med 2010, men ikke hva hun har gjort i Google siden da.

 

Det er ett litt merkelig perspektiv, dvs, det er perspektivet "arbeidstakeren er ute etter det arbeidsgiver tilbyr", mens det like gjerne kan være i større grad "arbeidsgiver er ute etter arbeidstakeren"

 

AtW

 

Det er ett av flere perspektiv. Du nevnte jo en grunn for at du neppe hadde sagt ja til en stilling med klausul mot å gå til konkurrent, så jeg ga deg et legitimt argument for at selv du mest sannsynlig hadde sagt ja, om nevnte betingelse var oppfylt.

 

En interessant og utfordrende stilling i et av verdens mest fremadstormende selskap, med konkurransedyktige betingelser, og du sier nei, selv om du kompanseres godt for en klausul om sperrefrist? Jeg tviler...

 

En jobb i et lite grått selskap, med normale lønnsbetingelser, og så en sperrefrist uten tilstrekkelig kompensasjon, da er jeg fullstendig enig med deg.

Lenke til kommentar

 

En interessant og utfordrende stilling i et av verdens mest fremadstormende selskap, med konkurransedyktige betingelser, og du sier nei, selv om du kompanseres godt for en klausul om sperrefrist? Jeg tviler...

 

En jobb i et lite grått selskap, med normale lønnsbetingelser, og så en sperrefrist uten tilstrekkelig kompensasjon, da er jeg fullstendig enig med deg.

 

En svært dyktig medarbeider som er en sentral del av bedriften din, og du ansaetter ikke vedkommende pga mangelen på en sperrefrist? Om jeg hadde fått en toppstilling i google tlbydt, joa jeg hadde sikkert skrevet under. En person som er viktigere for firmaet? Kanskje, kanskje ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, det er hyggelig at kvinner blir kvotert inn på en arbeidsplass slik at flink pike får feil jobb!

Hvis du tror at store amerikanske firmaer som sliter kvoterer inn kvinner som CEO så tror jeg du tar kraftig feil. Hun er nok ekstremt dyktig på det hun gjør. Ellers ville hun garantert ikke blitt tilbudt jobben.

Lenke til kommentar

Greitt, hun er flink pike med gode ferdigheter, kompetanse og erfaringen.

 

Men klarer hun å tenke selv? Er hun redd for å ta beslutninger? Må disse beslutningene være perfekte? Kommer hun til å gjøre noe i det hele tatt, selv om hun er dyktig?

 

Eller har hun et stort ego-drive som får henne til å ta for raske beslutninger?

 

Med andre ord, så spiller det ingen rolle hvor dyktig hun er, hvis hun ikke klarer å tenke selv??

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Greitt, hun er flink pike med gode ferdigheter, kompetanse og erfaringen.

 

Men klarer hun å tenke selv? Er hun redd for å ta beslutninger? Må disse beslutningene være perfekte? Kommer hun til å gjøre noe i det hele tatt, selv om hun er dyktig?

 

Eller har hun et stort ego-drive som får henne til å ta for raske beslutninger?

 

Med andre ord, så spiller det ingen rolle hvor dyktig hun er, hvis hun ikke klarer å tenke selv??

 

http://www.digi.no/912958/millionbonus-til-yahoo-sjef

 

Ennå overbevist om at det var "flink pike kvotert inn til feil jobb"?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...