Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

tvungen ferie


shozo

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Startet i ny jobb den 9 juli, rett fra nav til lønnet arbeid, og jeg fikk vete at om 14 dager så skal dem holde stengt i 2 uker, dvs jeg må ta fri uansett om jeg vil eller ei, og bare lurte på om de kan kreve at jeg skal ta ut ferie uten lønn? Jeg vet at det er feriepenger som skal dekke ferien, men nå har ikke jeg hatt mulighet til å tjene opp noen feriepenger, det er litt surt at jeg taper rundt 15000 kr på at jeg må ta ut ferie, jeg har overhode ikke råd til det..

Er det noen regler eller lov rundt dette? Har ikke lyst å komme og kreve noe uten at jeg har noe å sikte til:/

Men har ikke lyst å ta ut ferie når jeg vet jeg ikke har råd til det og kommer ikke til å ha noe og leve av:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen lover i hånda akkurat nå, men mener dem ikke kan pålegge deg ulønnet ferie.

 

Jo, hvis bedriften stenger i ferien, så kan de (dessverre for trådstarter) det.

Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.
Lenke til kommentar

Er det ikke i tilfelle krav om et visst varsel? Men det ble vel sannsynligvist opplyst om ved ansettelse.,

 

Jeg ville tatt kontakt med NAV, og forklart situasjonen, DragnEEL. Det finnes faktisk ppegåede saksbehandlere der som er oppatt av å oppklare ting, finne svar, og hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte ikke på hjelp til ferieregelverket, men på at han i følge eget utsagn ikke vil ha penger å leve av i ferien. Da er det gjerne greit å ha en avklaring fra NAV på forhånd mtp. hva slag pengestøtte de kan gi, lik at man sliper å leve på first price-nudler og vann mens saken behandles. Litt forutbeegnelighet i en slik situasjon kan være veldig kjekt. Jeg forutsatt at Inghade rett, og at han må ut i ferie, så feriebiten lot jeg ligge. Det kom kanskje ikke frem. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...