Gå til innhold

Hva er best?   

28 stemmer

  1. 1. Yrkesfaglig utdanning, eller allmennfag?

    • Yrkesfaglig utdanning
      17
    • Allmennfag
      10
    • - - - - -
      1
  2. 2. Hva valgte du?

    • Yrkesfaglig utdanning
      15
    • Allmennfag
      13


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har gått begge retninger men for meg er yrkesfag den beste utdanningen. er praktisk anlagt. er nå Kuldemontør lærling etter alt for mye skole. foreldrene mine tippa meg over på almenn når jeg var 16. gikk ikke så fantastisk bra. etter noen år i butikk havnet jeg igjen på skolebenken denne gangen på elektrofag som gikk mye bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

nå likte jeg ikke at jeg måtte stemme på hva som er "best" av yrkesfag og allmenfag (men måtte dette for å få igjennom andre stemmen).

 

Jeg valgte forøvrig yrkesfag i min tig, og angrer ikke et sekund på dette..

Det som er et tankekors her, er at jeg mener det blir feil å dra inn "hva som er best".

 

Altså: Om du har en plan om å bli elektriker, håndtverker, osv.. Så sier det seg da selv at det ville vært temmelig dumt å velge allmenfag. Samme andre veien.

 

Jeg tror at begge retningene er like geniale, om man vet hva man vil. Nå skal det på en annen side nevnes, at frafallet på allmenfag er mye større en på yrkesfag. Det er også mye lettere å "ta et fri år" etter man er ferdig med VG3 allmen. Veldig mange ender opp i kassa på rimi dette året. Får litt penger og synes dette er HELT ok, til dagen dem plutselig mister retten på videre kurs for utdanning.

 

For min del var valget enkelt, og jeg har like masse og kansje flere muligheter nå, enn mange som valgte yrkesfag. Eneste er at jeg da må ta en del fag et år som privatist, for å få studiekompetanse. Dette er hvertfal ikke noe problem for min del, da jeg alltid har vert veldig strict når det kommer til skolearbeid.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik som jeg har skjønt er det gjerne "lurere" å velge yrkesfaglig utdanning dersom du er 100% sikker på hva du vil bli? Da får man fagbrev etter fullført skolegang? :hmm:

 

Takk for svar btw.

 

nei, man må jobbe som lærling før svenneprøve og fagbrev.

 

Eneste er de som går data og elektronikk. De får fagbrev etter fullførte tre år. Men er mulig at dette blir lagt om etter hvert.

Lenke til kommentar

Slik som jeg har skjønt er det gjerne "lurere" å velge yrkesfaglig utdanning dersom du er 100% sikker på hva du vil bli? Da får man fagbrev etter fullført skolegang? :hmm:

 

Takk for svar btw.

 

nei, man må jobbe som lærling før svenneprøve og fagbrev.

 

Eneste er de som går data og elektronikk. De får fagbrev etter fullførte tre år. Men er mulig at dette blir lagt om etter hvert.

 

 

Når begynner man som lærling da?

Lenke til kommentar

Slik som jeg har skjønt er det gjerne "lurere" å velge yrkesfaglig utdanning dersom du er 100% sikker på hva du vil bli?

 

Ikkje nødvendigvis, det er like lurt å gå allmenn dersom du er 100% sikker på at du vil ta høgare utdanning.

 

Feilen som mange gjer er at dei går allmenn når dei eigentleg ikkje har ein plan. Når du har fullført allmennfaglig så sitter du igjen med eit papip som kun er verdt noke dersom du skal ta høgare utdanning. Dersom du vil ha ein jobb så stiller du på lik linje med 16 åringer som kun har fullført ungdomsskulen.

 

Dersom du tar yrkesfag så har du om ikkje anna ein kunnskap som kan brukast til å seg jobb, og ikkje berre eit vitnemål som krever ytterligare 3-5 år med studier før du kan få deg ein jobb.

 

Dersom du tar yrkesfag så vil du uansett kunne ta påbygning for å få generell studiekompetanse seinare dersom du vil. Du kan til og med bli f.eks ingeniør gjennom y-veg desom du har eit relevant fagbrev.

 

 

Men dersom du veit at du vil bli akademiker så er det vekkasta tid å ta yrkesfag fyrst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik som jeg har skjønt er det gjerne "lurere" å velge yrkesfaglig utdanning dersom du er 100% sikker på hva du vil bli? Da får man fagbrev etter fullført skolegang? :hmm:

 

Takk for svar btw.

 

nei, man må jobbe som lærling før svenneprøve og fagbrev.

 

Eneste er de som går data og elektronikk. De får fagbrev etter fullførte tre år. Men er mulig at dette blir lagt om etter hvert.

 

 

Når begynner man som lærling da?

 

kommer an på.

på noen linjer starter man som lærling etter 2 år skole.

På automasjon (feks) kan det fort bli 3 år skole før læretid.

 

Altså, det er komplekse utdannelser! MYE som skal læres

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har gått begge deler og min erfaring er at om du er usikker, bør du velge allmennfag fordi dette vil gi deg flere muligheter senere. Jeg tok først 3-årig skolegang på allmenn fordi jeg ikke visste hva jeg villle, og samtidig var skolelei. En veldig dårlig kombinasjon som resulterte i dårlige karakterer. Hva sitter man igjen med, med 3 i snitt og generell studiekompetanse? Ikke en damn shit skal jeg si deg. Jobbet i butikk i et par år og begynte på en yrkesfaglig utdanning, hvor jeg etterhvert har innsett at skal noe gjøres, så skal det gjøres skikkelig. Karakterene mine nå er betydelig bedre. Er fullstendig klar over at jeg er veldig heldig som har fått en ny sjangse, og mitt råd til deg er å ikke kaste bort tiden din. Hvis du er møkk lei, er det bedre å slutte på skolen før enn siden. Da kan du gå tilbake om et år eller tre og gjøre en innsats. Ikke vær en idiot som meg som må ta opp igjen nesten alle fag som privatist fordi jeg ga blaffen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer som sagt an på hvilke ambisjoner man har for framtiden. Selv gikk jeg yrkesrettet (medier og kommunikasjon med påbygg), men etter årene på videregående hadde jeg fått nok av det og tok en haug med realfag som privatist og skal nå til høsten studere medisin :).

 

Man kan ikke si at det ene er bedre enn det andre. Hvis du liker praktisk rettet arbeid, som feks. rørlegger eller elektriker og er klar for å ut i arbeid ganske fort, så går du elektro eller bygg og anlegg eller noe i den duren. Men hvis du liker litt mer teoretisk rettet og ikke er klar for jobb riktig enda så velger du deg allmenn, og mest sannsynlig går også på universitet etter videregående :).

 

Men hvis du skulle velge å gå yrkesrettet eller yrkesfaglig om man vil navngi det slik, så kan det være lurt å ta påbygg, altså ta siste året på videregående, slik at du har muligheten for å gå på universitet hvis du skulle ønske det. Istedet for å gå tilbake på videregående igjen etter kanskje 5 år som rørlegger, så kan du bare søke deg inn på et universitet eller høyskole.

 

Lykke til alle sammen! ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste er de som går data og elektronikk. De får fagbrev etter fullførte tre år. Men er mulig at dette blir lagt om etter hvert.

Dette er ikke sant.

 

Data og elektronikk er VG2, og etter dette året kan man bli lærling i telekommunikasjonsmontørfaget. Denne læretiden er på 2,5 år. Deretter kan man ta fagbrev.

 

Dataelektroniker er VG3, med 2 års læretid i dataelektronikerdaget. Deretter kan man ta fagbrev.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Eneste er de som går data og elektronikk. De får fagbrev etter fullførte tre år. Men er mulig at dette blir lagt om etter hvert.

Dette er ikke sant.

 

Data og elektronikk er VG2, og etter dette året kan man bli lærling i telekommunikasjonsmontørfaget. Denne læretiden er på 2,5 år. Deretter kan man ta fagbrev.

 

Dataelektroniker er VG3, med 2 års læretid i dataelektronikerdaget. Deretter kan man ta fagbrev.

 

ok, da må dette allerede være endret.

 

Når jeg gikk på vgs fikk disse fagbrev etter fullført vg3

Lenke til kommentar

Nei, det er 1,5 år (18 mnd) læretid etter man har gått VG3 Dataelektronikerfaget.

Dette er det "riktige" løpet, men fylkeskommunen kan likevel ordne så du får tatt fagbrevet rett etter VG3 uten lærlingtid, dersom du ikke får lærlingplass. (Var sånn da jeg gikk ut, kan hende det er endret på nå så man MÅ fullføre lærlingtiden også).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...