Gå til innhold

Hva er best?   

28 stemmer

  1. 1. Yrkesfaglig utdanning, eller allmennfag?

    • Yrkesfaglig utdanning
      17
    • Allmennfag
      10
    • - - - - -
      1
  2. 2. Hva valgte du?

    • Yrkesfaglig utdanning
      15
    • Allmennfag
      13


Anbefalte innlegg

dra på jobb å føle seg som en ekte mann - Yrkesfag

dra på jobb for å føle seg seg som en viktigper - Allmenn :tease:

 

Møkkete menn med verktøy og muskler, chicks dig it! :D

 

Ren stereotyping. Selvfølgelig er vi menn, vi på allmen også. Synst ikke denne typen humor hører hjemme i en saklig diskusjon. Folk kan få inntrykk av å måtte velge yrkesfag for bli en ekte mann.

 

Når det kommer til dette du nevner med damene, så må jeg få spørre om hva man skal med muskler og verktøy når majoriteten av kvinnfolk går på allmenn? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Majoriteten av kvinnfolk går på allmenn ja, men hvor lenge går man på skole sammenlignet med hvor lenge man jobber da? Samme om man har damer rundt seg de få årene man går på skole, når man senere i livet kommer hjem til de for å "gjøre en jobb" :dribble:

 

Så klart var dette stereotyping!

Men, skal ikke nekte for at jeg føler meg ganske manndig når jeg jobber hjemme hos familer hvor mennene i huset åpenbart ikke eier praktiske kunnskaper (da de ofte er høyere utdannede menn som lever forran kontorpulten).

Skal dog nevnes at jeg jobber i oslo, er helt utrolig hvor lite handy (evneveike) de fleste byfolk er. Det er ikke en stereotyping, det er fakta! :nei2:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Majoriteten av kvinnfolk går på allmenn ja, men hvor lenge går man på skole sammenlignet med hvor lenge man jobber da? Samme om man har damer rundt seg de få årene man går på skole, når man senere i livet kommer hjem til de for å "gjøre en jobb" :dribble:

 

Så klart var dette stereotyping!

Men, skal ikke nekte for at jeg føler meg ganske manndig når jeg jobber hjemme hos familer hvor mennene i huset åpenbart ikke eier praktiske kunnskaper (da de ofte er høyere utdannede menn som lever forran kontorpulten).

Skal dog nevnes at jeg jobber i oslo, er helt utrolig hvor lite handy (evneveike) de fleste byfolk er. Det er ikke en stereotyping, det er fakta! :nei2:

 

 

 

Mange av de kvinnene som går på allmenn tar høyere utdanning. Dette gjør også guttene. Det vil si at gutter og jenter med allmenn i ryggen går "hand i hand" inn i arbeidslivet. Dermed har det ingenting å si hvor lenge vi på allmen går på skole, for vi kommer mest sannsynlig til å arbeide med andre som også har gått på allmenn. Og hvor fikk du ideen om at alle de som tar utdanning i retning yrkesfag har arbiedsplass hjemme hos kundene? Tror du lurer deg selv når du sier "når man senere i livet kommer hjem til de for å "gjøre en jobb"", for skal du se realistisk på det, så er det kanskje litt ønsketenking? Uansett er det svært lite profesjonelt.

 

At du føler deg mandig blandt de som går i Oslo sine gater, har absolutt ingenting med utdanning å gjøre. Yrkesfag er heller ingen garanti for muskelbygging. Det kommer som regel av utenomfaglige engasjement.

Lenke til kommentar

ta innlegget mitt med en klype salt, da jeg var ironisk/trollet. vet godt at man omgås mer med kvinner i et yrke hvor man f.eks sitter i kontorlokaler. man kommer ofte inn i mannsdominerte yrker når man går yrkesfag. så damer er det lite av. muskler får man som regel da det ofte er mye fysisk arbeid, men man blir ikke automatisk hunk av den grunn, snarere tvert imot. rimelig mye småtjukke menn som har fysiske jobber:)

 

i min jobb så er jeg ofte/alltid inne hos privatpersoner, så det gjelder for noen^^

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale å ta 2 år yrkesfaglig, så velge mellom lærling eller påbygg til generell studiekompetanse, da får du både prøvd ut noe praktisk som du kanskje kommer til å like, eller finner ut at dette var ikke noe for deg, men du kan ta påbygg. Det er som regel veldig lett å få bra karakter på yrkesfaglig vist du er litt interessert og gidder å jobbe litt. Dette hever snittet ditt også på vitnemålet hvist du velger å ta påbygg.

 

Jeg selv tok Vg1 service og samferdsel, Vg2 IKT, så tok jeg Vg3 påbygg. Gjennom de 3 årene har jeg fått erfaringer fra ting jeg aldri ville ha fått hvist jeg bare gikk 3 åring allmennfag + kontakter innenfor arbeidslivet, noe som gjør at jeg fikk jobb. Og det er greit å ha litt variert utdanning siden arbeidsgiveren setter litt pris på det. Dette er hvertfall min erfaring

 

+ at man slipper språk som tysk, fransk eller spanks. Noe som var motivasjonen når jeg skulle velge mellom yrkesfaglig+påbygg og studiespess:P

Endret av Sippe
Lenke til kommentar

Jeg har gått på både elektro og allmenn. Jeg byttet til allmenn rett før juleferien.

 

Elektro.

Pros: Lett å få gode karakterer hvis du gidder, chill aldri lekser, morsomme folk.

Cons: Mindre valgmuligheter, ofte fult av idioter som begynner på elektro fordi det er så ''lett''. Der jeg gikk strøyk veldig mange i matte og mange hadde nesten bare stryk. Mange ''tøffinger''

 

Allmenn.

Pros: UENDELIGE MULIGHETER, ofte elever med ambisjoner og bedre miljø.

Cons: 3 år, MANGE kjedelige fag, nynorsk, kan være noen raringer, kan være noen jævlig arrogante folk, kjedelige lærere.

 

Dette er sånn jeg har erfart det. Jeg savner virkelig elektro og folka der, men pga valg av yrket må jeg ta allmenn. Velg det du er mest interessert i. Jeg synes elektro var veldig lett de månedene jeg gikk der og fikk bare 5 og 6, men fant ut at jeg ikke ville jobbe med det. var derfor jeg byttet.

Lenke til kommentar

Hva som er best av yrkesfaglig og studiespesialisering vil komme helt an på hva som er best for deg. Selv har jeg gått studiespesialisering og likte det godt. Er student i dag, og studerer noe som interesser meg. Fordelen med å gå studiespesialisering er at man har muligheten til nettopp det - å studere noe interessant etterpå, kanskje noe som lønner seg og som man tjener godt på senere. Ulempen er kanskje at man har veldig mange fag i løpet av et år, og det er nesten garantert at man vil hate noen av fagene. Sånn som historie (aargh!).

 

Det går jo mye kjappere å få seg en utdannelse når man har gått yrkesfaglig. Bare noen år på vgs, og noen år i lære, så har man fagbrevet. En som har gått studiespesialisering kan studere i mange år uten å ha en tittel eller en utdannelse. Mange ender jo opp med å jobbe i kassen på nærbutikken eller take-away-sjappa, men også det er et personlig valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...