Gå til innhold

Lunken mottagelse av Windows 8 så langt


Anbefalte innlegg

Som proffbruker vil du ikke trenge å bekymre deg for Metro. Alle de seriøse programmene du vanligvis bruker vil være vanlige Windows-programmer i overskuelig fremtid. Ingen store software-leverandørere ønsker å skyte seg selv i foten og samtidig bruke masse ressurser på porte det over til et nytt vindussystem. Jeg tror Metro vil bli forbeholdt slike hjernedøde underholdnings-"apper" ( :sick: ) du finner på iOS og Android i dag. Ingen trenger dem egentlig, men det er sikkert kjempegøy å bruke tiden til å sitte og trykke på.

 

Hvorfor skal alle sorgene tas på forskudd hele tiden? Metro er et frivillig supplement, ikke en erstatning.

 

Greia er at Metro er at det tar over med en gang _ett eneste_ program er skrevet for det. Man kan ikke kjøre flere vinduer samtidig dersom et av programmene bruker Metro. Slå dette sammen med at ARM-Windows kun vil ha Metro-grensesnitt, og jeg vil tro flere og flere utviklere av småprogrammer og nyttesoftware går over til Metro etterhvert for å være med på "amatørmarkedet".

 

Og da er vi proffbrukere fucked, uavhengig av hvorvidt vi får kjøre "hovedprogrammene" våre i vinduer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Startmeny er greit. For meg er bruken "trykk windows-knapp, begynn å skrive navn på program, trykk enter". Dette vil virke, så det er greit.

  • Aero bruker ikke ekstraressurser, det sparer derimot CPU fordi grensesnittet tegnes av GPU slik at CPU er ledig til andre ting. Akkurat som i Win8.

Det store problemet er vindushåndteringen, at programmer bruker så mye plass som de gjør er helt uakseptabelt for mange proffbrukere. Se for deg scenariet at jeg bruker fem-seks programmer parallelt, og alle er på ett eller annet nivå synlige på skjermene mine (2*24" fullhd). Med Metro vil ikke dette fungere hvis ett av programmene er et metro-program, alle må være classic. Etterhvert som flere og flere programmer går over til Metro forsvinner muligheten til effektiv bruk av flere og store skjermer.

 

GPU'en blir brukt både med og uten Aero, og Aero gjør at du bruker mer ressurser, men ikke så mye som jeg hadde trodd ser det ut til, men 1-4% mer av batteriet.

 

http://windowsteamblog.com/windows/archive/b/windowsvista/archive/2007/05/14/aero-and-battery-life.aspx

 

Stemmer at ett Metro-program kan "ødelegge" i det brukerscenarioet, men personlig tror jeg bruke av en miks av Metro og Desktop-applikasjoner blir minimal, men ser for meg at jeg f.eks. docker en twitter-feed, eller e-post på ene kanten og bruker resten av skjermen for desktop.

 

Men som sagt så tror jeg ikke miksen av Metro og Desktop blir noe en må bekymre seg over.

Lenke til kommentar

Eneste jeg kan si er at jeg skal ikke ha Windows 8, for knotete og elendig til mitt bruk.

Men, om prisen er lav nok så skal jeg gjøre ett forsøk med oppgradering fra en XP home lisens som kom med den bærbare... Ikke at den Win 8 kopien blir brukt, maskinen kjører idag Ubuntu og har vært min billigste oppgradering.

Lenke til kommentar

Som proffbruker vil du ikke trenge å bekymre deg for Metro. Alle de seriøse programmene du vanligvis bruker vil være vanlige Windows-programmer i overskuelig fremtid. Ingen store software-leverandørere ønsker å skyte seg selv i foten og samtidig bruke masse ressurser på porte det over til et nytt vindussystem. Jeg tror Metro vil bli forbeholdt slike hjernedøde underholdnings-"apper" ( :sick: ) du finner på iOS og Android i dag. Ingen trenger dem egentlig, men det er sikkert kjempegøy å bruke tiden til å sitte og trykke på.

 

Hvorfor skal alle sorgene tas på forskudd hele tiden? Metro er et frivillig supplement, ikke en erstatning.

 

Greia er at Metro er at det tar over med en gang _ett eneste_ program er skrevet for det. Man kan ikke kjøre flere vinduer samtidig dersom et av programmene bruker Metro. Slå dette sammen med at ARM-Windows kun vil ha Metro-grensesnitt, og jeg vil tro flere og flere utviklere av småprogrammer og nyttesoftware går over til Metro etterhvert for å være med på "amatørmarkedet".

 

Og da er vi proffbrukere fucked, uavhengig av hvorvidt vi får kjøre "hovedprogrammene" våre i vinduer.

 

Du kan faktisk kjøre 2 programmer i samme vindu med Metro. Riktignok ikke helt som vi er vant til, men det skal være mulig å dokke alle programmer til en side og ha en mindre versjon samtidig som man har et annet åpent ved siden av.

Lenke til kommentar

Du kan faktisk kjøre 2 programmer i samme vindu med Metro. Riktignok ikke helt som vi er vant til, men det skal være mulig å dokke alle programmer til en side og ha en mindre versjon samtidig som man har et annet åpent ved siden av.

 

Det er noe helt annet, og tilbyr ikke i nærheten av samme fleksibiliteten som Windows 7 gjør.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...