Gå til innhold

[Løst] Får ikke read access til SAMBA


Gjest Slettet-lQle7N2M

Anbefalte innlegg

Del har vist kommet med et godt svar, prøv gjerne det ham sier før du hiver deg løs på det hva jeg har skrevet ang. rettigheter på mappen.

 

PS: Husk å sett rettigheter på mappen Felles slik at alle filer/mapper som opprettes blir eid av gruppen Felles og selve filen/mappen får eier av samme bruker!

 

Bruk følgende kommando på Felles mappen:

chmod -R g+rwx Felles/

Dette vil sette recursive read+write+execute tilgang til gruppen felles på mappen Felles.

Les mer her:

http://www.tuxfiles....ermissions.html

 

Hjalp det på noen måte?

Du kan også prøve å cd (change directory-kommando i Linux) inn til mappen for å se om du får tilgang til den via serveren (bruk selvfølgelig din egen bruker, ikke root. Altså en bruker som er medlem av Felles).

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener kanskje:

chmod -R g+rwx /media/Storage/Users/Felles

Han har allerede satt rwx på Felles, burde holde til å komme inn.

 

Forresten aJens, fjern siste slash når du er i gang, altså legg inn siten slik:

/media/Storage/Users/Felles

ikke slik:

/media/Storage/Users/Felles/

Endret av Del
Lenke til kommentar
Hm, foreslår at vi forenkler litt mens vi tester. Fancy oppsett som å hindre login kan du ta senere når vi vet at ting funker. Er det noe poeng i å nekte login for linda forresten? Du kan blokke henne fra ssh direkte i /etc/ssh/sshd_config istedet.

Nei er egentlig ikke noe poeng. Eneste grunn til jeg gjorde det på denne måten er at jeg ikke vil ha en lang rekke med brukere på login screen, pirkete se :)

 

Kommaseparerte brukere er sikkert greit, men igjen, la oss i første omgang følge offisiell dokumentasjon fra Samba, kun ha åpenrom mellom brukere.

Fikset, komma er nå fjernet.

 

[Felles] path = /media/Storage/Users/Felles/ browsable = yes writable = yes valid users = linda, aJens1

Her ønsker du at linda skal ha tilgang, men kun aJens1 har tilgang. Flott om du bekrefter at dette er problemet.

Stemmer, det er her problemet ligger. Fikk en bunke med feilmeldinger når jeg prøvde og logge på med linda på CentOS, etter hva jeg kunne se er det pga at jeg ikke hadde opprettet /home/share på brukeren. Slettet Centos og Samba brukeren til linda på nytt. Opprettet ny CentOS og Samba bruker linda, denne gangen med Home Directory og Login Shell = /bin/bash.

 

sudo adduser linda felles

[aJens1@localhost ~]$ sudo adduser linda felles
We trust you have received the usual lecture from the local System
Administrator. It usually boils down to these three things:
   #1) Respect the privacy of others.
   #2) Think before you type.
   #3) With great power comes great responsibility.
[sudo] password for aJens1:
aJens1 is not in the sudoers file.  This incident will be reported.

Da får jeg denne beskjeden, har kjørt gjort det samme mens jeg var logget inn som brukeren linda på CentOS. La til brukeren linda i gruppen felles i GUI i CentOS, regner med at det gjør samme nytten?

 

logg på linda, og sjekk at hun tilhører gruppen som sist med:

groups

Her er det noe som skurrer, når jeg er logget på som linda er hun kun medlem av users? Sjekker jeg i User/Groups Manager i GUI er brukerene aJens1 og linda medlemer. mens min bruker er ok.

[aJens1@localhost ~]$ groups
aJens1 felles

 

Når du er inne på CentOS, så er det flott om du nå kan kjøre:

smbclient -L localhost -U%

Sorry, glemte den :)

 

[root@localhost aJens1]# smbclient -L localhost -U%
Domain=[WORKGROUP] OS=[unix] Server=[samba 3.5.10-125.el6]
Sharename	   Type	  Comment
---------	   ----	  -------
André		  Disk	  André - private folder @ CentOS
Felles		  Disk	 
Downloads	   Disk	  Downloads @ CentOS
IPC$		    IPC	   IPC Service (Samba Server Version 3.5.10-125.el6)
Domain=[WORKGROUP] OS=[unix] Server=[samba 3.5.10-125.el6]
Server			   Comment
---------		    -------
SERVER			   Samba Server Version 3.5.10-125.el6
Workgroup		    Master
---------		    -------
WORKGROUP 

 

Hjalp det på noen måte?

Du kan også prøve å cd (change directory-kommando i Linux) inn til mappen for å se om du får tilgang til den via serveren (bruk selvfølgelig din egen bruker, ikke root. Altså en bruker som er medlem av Felles).

md cd kommer jeg hele veien til Felles med min bruker aJens1. Men her stoppet det på brukeren linda. På linda er cd /media - OK. Men når jeg prøvde videre til cd Storage fikk jeg "permission denied" så her er det også noe som er feil. hele stien er media/Storage/Users/Felles

 

Forresten aJens, fjern siste slash når du er i gang, altså legg inn siten slik:

/media/Storage/Users/Felles

ikke slik:

/media/Storage/Users/Felles/

Ok :thumbup:

 

Det jeg ser som problemet her nå er at linda ikke er medlem av gruppen felles, selv om GUI påstår det, og at linda ikke har tilgang til harddisken "Storage"

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har sudo, så har du rotbruker. Da blir det slik:

su
adduser linda felles

Har testet, virker ikke det eller, virker som om kommandoen adduser må ha en ekstra option? Bare usikker på eventuelt hvilken. Ellers så ser jeg på en løsning hvor jeg legger til min bruker i visudo, men her sliter jeg med og lagre og lukke editor for øyeblikket. Er kanskje ikke rett løsning eller?

 

Login as root or su to get root prompt
type visudo
an editor will open find a line says
root ALL=(ALL) ALL
add one with your username below that
user ALL=(ALL) ALL
Type ctrl+x Type Y to the prompt

Lenke til kommentar

Har testet, virker ikke det eller, virker som om kommandoen adduser må ha en ekstra option?

Nei, det virker. Jeg bruker det støtt. Prøv igjen, og sjekk at både linda og felles finnes på systemet som hhv bruker og gruppe.
Ellers så ser jeg på en løsning hvor jeg legger til min bruker i visudo, men her sliter jeg med og lagre og lukke editor for øyeblikket.

Den bruker editoren vi sin syntax. Trykk først Escape for å komme ut av skrive modus, så lagrer du og avslutter med:

:wq

Lenke til kommentar

Den bruker editoren vi sin syntax. Trykk først Escape for å komme ut av skrive modus, så lagrer du og avslutter med:

:wq

Fant ut av det, men det hjalp ikke det eller.

 

Nei, det virker. Jeg bruker det støtt. Prøv igjen, og sjekk at både linda og felles finnes på systemet som hhv bruker og gruppe.

Hehe, nei det virker ikke :) Fikk bare fram listen over options når jeg brukte adduser. Men det som derimot virket var:

 

[root@localhost aJens1]# usermod -G felles linda
[root@localhost aJens1]# grep linda /etc/group
felles:x:502:aJens1,linda

 

Nå er endelig linda med i gruppen felles. Må jeg da legge til gruppen felles i alle disse mappene? /media/Storage/Users/Felles

 

Eller holder det at kun mappen Felles har gruppeeier = felles?

 

EDIT: Har endret slik at gruppen felles er eier av /media/Storage/Users/Felles nå men det hjalp ikke :(

Endret av aJens1
Lenke til kommentar

Gruppe skal ikke være eier, eier er en bruker. Drit i Samba til vi har fått bekreftet at linda har tilgang. Logg inn som linda, og bekreft at groups kommandoen viser henne med felles. Forsøk så å gå inn i mappen /media, altså:

cd /media

hvis det ikke går endrer du rettigheter til det går. Fortsett med /media/Storage og /media/Storage/users.

Lenke til kommentar

Tjoho :w00t: Da var jeg endelig i mål. gruppen felles manglet rwx på mappen /Storage. Når det var i boks kan jeg endelig logg inn i fellesmappen med brukeren linda.

 

Tusen hjertelig takk for hjelpen Del og ColdIce, dere har vært til utrolig stor hjelp og ikke minst tålmodige med en fersking i Linux :)

 

Da er det bare og bevege seg videre til neste problem jeg måtte støte på, regner med at det blir flere. Får vel kanskje eventuelt opprette min egen tråd da og ikke missbruke Mattivc sin tråd han merket som [LØST] for noen mnd siden.

 

Har et spørsmål til med det samme jeg er så godt i gang. Ble nevnt tidligere i tråden at NTFS var et dårlig valg. Har to gamle harddisker jeg skal benytte i server, men mange filer jeg ønsker å dele på nettverket. Da mener dere jeg bør ta jobben med og formatere disse til ext4 for så og kopiere tilbake filene?

 

Gruppe skal ikke være eier, eier er en bruker. Drit i Samba til vi har fått bekreftet at linda har tilgang. Logg inn som linda, og bekreft at groups kommandoen viser henne med felles. Forsøk så å gå inn i mappen /media, altså:

cd /media

hvis det ikke går endrer du rettigheter til det går. Fortsett med /media/Storage og /media/Storage/users.

 

Hehe, mistet litt tålmodighet nå på slutten eller :tease:

Lenke til kommentar

Har et spørsmål til med det samme jeg er så godt i gang. Ble nevnt tidligere i tråden at NTFS var et dårlig valg. Har to gamle harddisker jeg skal benytte i server, men mange filer jeg ønsker å dele på nettverket. Da mener dere jeg bør ta jobben med og formatere disse til ext4 for så og kopiere tilbake filene?

Ja. Microsoft filsystemer er ikke noe å trakte etter. Masse tålmodighet igjen ennå, flott at det ordnet seg :thumbup:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...