Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skaffe moped


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tenkt å skaffe meg en moped og lurer på hva som er bra å se etter.

Har hørt at Vespa er bra, en ting er sikkert er at jeg vil ha en moped som jeg kan sitte rett opp og ned på, og i tillegg kunne handle med den, trenger ikke å være noe fancy/kult.

 

Hva er verdt å se etter på en moped? Hvor mye km den har gått? Jeg har ingen anelse, så trenger litt hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er eiers (og førers?) ansvar å sørge for at kjøretøyet er i lovlig stand ved kjøring.

originalt er ikke det samme som lovlig. jeg kjenner iallefall ikke til lovteksten der det står at så lenge mopeden er original så kan den gå så fort den vil...

 

nå kan mopeder gå i 45. lurer på om eldre mopeder kan gå i 50 men husker ikke helt regelverket lengre.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker kan gamle mopeder som i sin tid ble godkjent, fortsatt være raskere enn 45.

Men det er førers ansvar å følge med på speedometeret, så han aldri overstiger 45, selv om mopeden klarer mer.

 

Jeg kjørte mye Tempo Panter i fjor sommer. Tror den er fra 70- eller 80-tallet.

Da er det mitt ansvar å ikke gi for mye gass. Man trenger ikke å plombe så gamle mopeder.

 

 

Den tulleregelen burde uansett fjernes eller omskrives.

Greit nok med en fartsgrense for mopeder, men 45 er uansett latterlig lavt. 60 hadde vært mer fornuftig.

 

 

Du bør først og fremst bestemme deg for om du vil ha moped eller scooter.

Jeg har en scooter av merke Peugeot Speedfight, fra 1998.

Den er plombert, men uten plombe greier den 70 km/t.

Variator-systemet er nesten vedlikeholdsfritt, så du slipper å olje kjedet, sjekke stramming, og rengjøre det hele tiden.

Scooter gir mye mindre vedlikehold.

Det er også plass til hjelmen under setet, noe som er GENIALT når du skal parkere ute, og frykter regn.

Når du kjører til butikken for å handle, kan du legge varene under setet, så slipper du å ha dem hengende i en plastpose fra styret.

 

Scooter er genialt i et bymiljø.

Men siden de har ganske små hjul, er de ikke å anbefale hvis du ofte kjører på brostein og grusvei.

 

På scooter kan du kjøre med beina samlet. Ikke et bein på hver side, som når du "rir" på en moped.

 

Det eneste negative jeg kan komme på er at noen synes scooter er mindre "macho", og påstår at den er for jenter.

Men min scooter er nærmest vedlikeholdsfri, sammenlignet med moped. Du slipper å stresse med kjedet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Mt5 går orginalt i 60. Jeg har flere venner som har en orginal mt5 og blitt stoppa flere ganger uten å få bot.

Ja det kan nå hende, men det endrer ikke på at i henhold til lovverket så er det ikke lov. at du slipper unna med det er rett og slett fordi politiet/vegvesenet ser gjennom fingrene med det, eller at du ikke har blitt stoppet i en teknisk kontroll der de har målt hvor fort mopeden din kan gå.

 

det tok litt tid før jeg svarte i denne tråden igjen rett og slett fordi jeg måtte finne en gammel tråd som jeg startet som omhandlet akkurat dette med lovlig toppfart på moped:

Lovlig toppfart på mopeder etter alder

 

Der har Krikkert hatt bra innspill, blant annet:

 

"Moped" er definert i kjøretøyforskriften § 2-3 annet ledd:

a) Moped: Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t og som har motor som oppfyller vilkårene angitt i annet eller tredje avsnitt.

Motorvogn med to hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har forbrenningsmotor, eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har elektrisk motor.

Motorvogn med tre hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har elektrisk tenning, eller maksimal nettoeffekt på høyst 4 kW hvis den har en annen forbrenningsmotor eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har en elektrisk motor.

Som moped regnes også firehjuls motorsykkel med en egenmasse på under 350 kg (motorvogn gruppe L6e), ikke medregnet batterienes masse for elektrisk drevne motorvogner, hvis høyeste konstruksjonshastighet ikke overstiger 45 km/t, som har motor med slagvolum på 50 cm3 eller mindre for motorer med elektrisk tenning (eller største netto effekt på 4 kW eller mindre for andre forbrenningsmotortyper eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW for elektrisk motor).

Alternativt kan definisjonen av moped i forskrift om krav til kjøretøy anvendes for nasjonale typegodkjenninger før 1. oktober 1996.

I forskriften henvises det til den gamle kjøretøyforskriften, der kunne mopeder kjøre i 50 km/t. Hvis mopeden har fått nasjonal typegodkjennelse før 1. oktober 1996 kan den altså kjøre i 50 km/t.

I henhold til førerkortforskriften §§ 2-2 tredje ledd pkt 4 og 3-16 kreves det bare at mopeden er registrert som moped for å kunne kjøre den med førerkort klasse M.

Nye forskrifter endrer ikke kravene til kjøretøy som er førstegangsregistrert før de settes i kraft (med visse forbehold). Det virker som om slikt forbehold er tatt i ny kjøretøyforskrift, slik at det enten er dagens definisjon (45 km/t) eller 1990-1996-definisjonen (50 km/t) som gjelder for alle mopeder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...