Gå til innhold

Hvor tror dere vi er om ca 400 år?


Anbefalte innlegg

 

Jeg baserte min gjetning om hvordan jorda vil se ut fremover basert på kjente data om tilgjengeligheten til forskjellige råvarer. Ingenting av det jeg har skrevet om tilgjengelighet er gjetninger, at verden er i ferd med å gå tom for viktige ressurser er kjent. F.eks. har menneskene utvinnet kobber de siste 10000 år, men 95% av all utvinning har skjedd de siste 100 år (kilde).

 

Å tro at vi er i stand til å hente store nok mengder helium, fosfor mm. fra andre planeter om mindre enn hundre år er naivt. Slike ekspedisjoner vil kreve vanvittige ressurser, som det neppe vil være aksept eller mulighet for å bruke i en tid det vil være knapphet på slike.

 

Med mindre den hatten din er laget av ikke-fornybare ressurser er det ingen vits å vente. Spis den gjerne

 

50 år etter første tyngre enn luft flytur var vi i verdensrommet og 10 år etter det var vi på månen. 110 år etter har vi vært på nesten alle planetene i solsystemet og har landet fartøy på astereoider. Så kommer du å påstår at det er utenkelig å hente råvarer fra andre himmelegemer! Snakk om å undervurdere menneskelig utvikling!

 

Å hente ressurser fra astereoider for eksempel ville jo ikke koste ressurser men bridra til ressurser. I kapitalismens verden hvis det lønner seg å gjøre noe så er det garantert at noen kommer til å gjøre det. http://www.wired.com/wiredscience/2012/04/planetary-resources-asteroid-mining/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
50 år etter første tyngre enn luft flytur var vi i verdensrommet og 10 år etter det var vi på månen. 110 år etter har vi vært på nesten alle planetene i solsystemet og har landet fartøy på astereoider. Så kommer du å påstår at det er utenkelig å hente råvarer fra andre himmelegemer! Snakk om å undervurdere menneskelig utvikling!

 

Å hente ressurser fra astereoider for eksempel ville jo ikke koste ressurser men bridra til ressurser. I kapitalismens verden hvis det lønner seg å gjøre noe så er det garantert at noen kommer til å gjøre det. http://www.wired.com...steroid-mining/

 

Bortsett fra Apollo-programmet har det bare blitt hentet ned mikroskopiske mengder materiale fra rommet. I løpet av Apollo-programmet ble det hentet ned ca 380 kg med materiale, gjennom et uttall turer frem og tilbake, til prisen av et par norske statsbudsjett. Skal utvinning fra verdensrommet bli aktuelt, må man opp i mengder tilsvarende millioner av tonn.

 

Iom. at dette er et vitenskapsforum vil jeg anbefale folk å være litt mer kritiske til kildekvalitet når de finner lenker på internett.

Lenke til kommentar

...

Å hente ressurser fra astereoider for eksempel ville jo ikke koste ressurser men bridra til ressurser. I kapitalismens verden hvis det lønner seg å gjøre noe så er det garantert at noen kommer til å gjøre det. http://www.wired.com...steroid-mining/

...

Iom. at dette er et vitenskapsforum vil jeg anbefale folk å være litt mer kritiske til kildekvalitet når de finner lenker på internett.

 

Den artikkelen hadde jo noen greie referanser, feks. denne. Det er også et faktum att Planetary Resources og Virgin Galactic har inngått en avtale for å få opp de første satellittene som skal søke etter aktuelle asteroider. Tviler på att disse folkene hadde giddi å pumpa penger inn i disse prosjektene om de ikke var overbevist om att det er en rimelig grei mulighet for at dette vill fungere og gi dem profitt innen deres, eller ungene deres sin levealder. Hvorfor skulle de ellers pumpa penger inn i noe slikt. De har sikkert brukt en del tid på å sette seg inn i om det er mulig eller i ansatt en del vitenskapsfolk til å sette seg inn i mulighetene.

Lenke til kommentar

Bortsett fra Apollo-programmet har det bare blitt hentet ned mikroskopiske mengder materiale fra rommet. I løpet av Apollo-programmet ble det hentet ned ca 380 kg med materiale, gjennom et uttall turer frem og tilbake, til prisen av et par norske statsbudsjett. Skal utvinning fra verdensrommet bli aktuelt, må man opp i mengder tilsvarende millioner av tonn.

 

Iom. at dette er et vitenskapsforum vil jeg anbefale folk å være litt mer kritiske til kildekvalitet når de finner lenker på internett.

 

Hva har det med saken å gjøre?

INGEN av turene ut i verdensrommet har hatt som HOVEDHENSIKT å hente tilbake matriale (annet enn i små mengder til forskning).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

400 år er en ekstrem lang tid hvis man tenker på hvor vi var for 400 år siden...

 

Jeg tror vi først må overleve de første 100 som vil være en bragd i seg selv. Saken er at teknologien modner kjappere enn mennesket. Se på våpen f.eks og se hva det muliggjør.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_I_casualties

http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_casualties

 

Hvem vet når teknologien er kommet så langt at man kan koke opp en atombombe på gutterommet. Vi ser blant annet at lovløse stater som Iran ivrer etter masseødeleggelsesvåpen, dette pr dags dato.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi vil kolonisere månen og bruke ressurser fra planetene i solsystemet. Husker ikke helt spesifikt, men vet at flere av planetene er rike i mineraler og gasser. Nok energi til hele kloden i utallige år. For ikke å nevne solenergi. Klarer vi å ta i bruk denne vil det aldri være mangel på noe som helst for jordens befolkning, bortsett fra plass vel å merke.

 

Dessuten tror jeg at det vil være langt mere en bare 2-4 mrd mennesker. Prøv 100 mrd eller mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...