Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Barn lære selvforsvar? Når jeg var liten gikk vi på kampsport for disiplin ikke lære selvforsvar, det vi lærte der kom senere i livet som mulig selvforsvar, men det var aldri poenget , poenget var det sosiale, sportslige samt disiplin vi lærte..

 

Ingen liten kid på 10år kan selv ved flat hånd slå noen hardt nok til at de kommer noe vei med det, eneste grunnen til at kampsport folk sier du skal slå med flat hånd(nesten som et klapp bare med nedre base av indre hånd) er fordi beina i fingrene lett knekker, og med knekte fingre greier man som oftest ikke slå mer med den hånda..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten er du et troll trådstarter, eller så er du bare veldig naiv. Jeg mener med hånden på hjertet at det er UMULIG for en 10åring å lære seg nok selvforsvar til å stå i mot en overgriper. Du kan nok lære en 10åring småtriks for å komme seg vekk, men "å slå med flat hånd like hardt som å bli overkjørt av en bil", det er bare bullshit.

 

Det viktigste for en 10åring i en slik situasjon er hva som foregår inni hodet til 10åringen, ikke hva han gjør med kroppen. At han forstår at han må holde seg unna denne personen, og vet hvordan han kommer seg vekk og får hjelp. Ikke at han tror han er en liten rambo som knocker enhver person med et bitchslap.

 

Du kan godt sende ungen din på kampsport/selvforsvar, det han vil lære der ikke å sloss, men å komme seg vekk fra alt som har med slagsmål å gjøre. En 10åring er verken moden nok eller sterk nok til å kunne forsvare seg fysisk. Det eneste du oppnår med å lære en 10åring selvforsvar i den formening at han faktisk skal bruke det, er å skape en bølle i skolegården.

 

Vil forresten gjerne se hvor du har hentet informasjonen om slaget med flat hånd fra.. Om jeg slår med flat hånd eller knyttneve er energien omtrent den samme, og størrelsen på treffpunktet det samme, derfor burde energien som blir overført være ganske lik.. Faktisk tror jeg de fleste slår hardere med knyttneven, i og med at den er hardere og at det er enklere å slå et skikkelig slag med knyttet hånd.

Lenke til kommentar

Det er ikke selvforsvar ett barn burde lære, men HVA de skal gjøre hvis de befinner seg i en uheldig situasjon.

 

Det smarteste en unge kan gjøre er å SKRIKE skikkelig høyt, for så å løpe sin vei. Det å skrike vil distrahere overgriperen/angriperen i frykt for at andre skal høre det, og da vil ungen få muligheten til å løpe sin vei. Det er også veldig fint å lære dem å skrike når de synes en situasjon er ubehagelig da spesielt overgripere pleier å ''godsnakke'' med en unge og kan godt finne på å ''groom them'' når de er ute blant andre.

 

Dette er noe man kan være med å øve på med barna selv. Få dem til å lære seg å skrike ''HJELP! HJELP! HJELP!''- eller noe sånt- før de løper sin vei.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Det er ikke selvforsvar ett barn burde lære, men HVA de skal gjøre hvis de befinner seg i en uheldig situasjon.

 

Det smarteste en unge kan gjøre er å SKRIKE skikkelig høyt, for så å løpe sin vei. Det å skrike vil distrahere overgriperen/angriperen i frykt for at andre skal høre det, og da vil ungen få muligheten til å løpe sin vei. Det er også veldig fint å lære dem å skrike når de synes en situasjon er ubehagelig da spesielt overgripere pleier å ''godsnakke'' med en unge og kan godt finne på å ''groom them'' når de er ute blant andre.

 

Dette er noe man kan være med å øve på med barna selv. Få dem til å lære seg å skrike ''HJELP! HJELP! HJELP!''- eller noe sånt- før de løper sin vei.

 

Ja, det kan være lurt å skrike

Lenke til kommentar

Et av de store problemene med selvforsvar er at de fleste vil få panikk eller fryse helt om et menneske prøver å forgripe seg på dem. Så uansett om barnet ditt gjør det godt i timene og viser at han/hun behersker teknikken godt, betyr det ikke at barnet klarer å utføre dette i en ordentlig situasjon.

 

Og et barn på 30-40 kg vil ikke ha sjans mot en voksen mann, enkelt og greit. Et barn vil ikke være sterk nok, verken i armer, bein/lår, eller rygg, til å få overgriperen i bakken.

 

Lær dem heller at de må skrike som nevnt over, i tillegg til å løpe.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Jeg har en søster på 12 år som er blant de beste i Norge (i sin vektklasse) i sin kampsport. Hun har svart belte (2. grad). Kampene hun går er ikke som mange andre kampsporter hvor en kun markerer og hvor man går på plass etter hvert poeng. Sist kamp vant hun på knockout (ikke i Norge). En god del av treningen består av selvforsvar.

 

En overfallsmann ville nok kanskje gått for et lettere mål, men om han var bestemt på at han skulle ta henne hadde hun ikke hatt sjangs.

Lenke til kommentar

Men folkens problemet er at om en stor kar eller en voksen person kommer mot dette barnet han vil nok løpe unna, med andre ord han kommer til å bli skremt, men igjen så kommer dette med at det er bedre at de lærer seg i en ung alder og så vil de kanskje forsette med det når de blir eldre =)

Lenke til kommentar

En overgriper pleier ikke å bare løpe mot ungen og ''ta'n''. De pleier som regel å være ''snille'' mot barnet, sette seg på samme nivå som ungen, dele noe de har ''tilfelles'' (æsj, ikke sant?) og det er veldig ofte noen som barnet kjenner fra før av. Derfor er det sååå veldig viktig å ha en åpen dialog med sine barn angående dette, så de vet at det ikke er OK at andre tvinger dem til å gjøre spesifikke ting, og si hva de kan gjøre hvis de føler at de er i en slik situasjon, og at de aldri må finne på å skamme seg hvis noe sånt skjer så man får vite det med en gang!

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg tviler på at en 10åring har noen sjans mot en overgriper på 100kg. Men for all del hvis du tror det funker. Hva går selvforsvarsteknikkene ut på? Er det spark/slag på strategiske plasser da? Jeg ser heller ikke for meg at en 10åring legger en person på 100kg ned i bakken :p

 

så klart kan ikke en 10 åring legge en person på 100 kg i bakken ved å bruke styrke.

Disse teknikkene er litt vanselig å forklare hvordan funker, men jeg skal prøve.

 

Hvis du slår med flathånd så vil angriperen få et slag som er like stort som å bli påkjørt av en bil.

Det er ikke mine teknikker men Stefan Forsmans sine. Og det er en mann som har min respekt

 

Hvem han enn er, så tror jeg at Stefan har lurt deg. Det er umulig å slå med kraften en bil i fart kan påføre, ved mindre den bilen kjører veldig, veldig sakte.

 

10-åringer har ikke bruk for å kunne kampsport. Uansett hvor gode de er i sporten sin, vil de aldri klare å overmanne en voksen person. De er heller ikke modne nok til å slåss. Barn klarer ikke å vurdere på en god måte når det er riktig å bruke fysisk makt. Hvis du lærer ungen din at han må lære seg en kampsport (eller annen måte å slåss på) for å klare seg, så vil det gjøre mer skade enn nytte for ungen. Kampsport er god trening hvis ungen foretrekker det foran fotball og andre aktiviteter, men det egner seg ikke for å lære å slåss i reelle situasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...