Gå til innhold

Nokia har en "plan b"


Anbefalte innlegg

Plan B til Nokia? Spark Stupid Elop, bli kvitt microsoft og begynn å lage Meego og Android baserte smarttelefoner.

 

Og ikke mer enn 5 typer telefoner:

1. Super kamera "Pure View" serie

2. Fysisk tastatur, God batteri, stor skjerm "pro" serie

3. Stilig tynn touchskjerm telefon med unibody "N serie"

4. Billigere versjon av den over, mindre skjerm, mindre intern minne, tykkere "Xpress storselgere"

5. Dame mobiler! Funky design, mye fancy tilbehør "Prism" serie

 

Skal Nokia overleve må de HVERTFALL IKKE satse på meego og symbian, da kan de like godt holde på med WP. Ingen vil ha Meego og Symbian. Nokia kan fortsette med WP men Microsoft må gjøre Windows Phone mer lukrativt med bedre spesifikasjoner. Microsoft ødelegger for Nokia :(

 

Det er jo nettopp med Meego og Belle (Symbian) Nokia får mulighet til å lage de mobilene med alle specs./HW folk ønsker! Med WP er de kneblet i alle retninger og mobilene blir derfor noen tomme "skall" som taper marked for eks. Samsung...

Endret av leirdueredet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er på tide Nokia selv innser att WP ikke er særlig lukrativt, det har jo bare gått en vei siden de startet med det...

Oppover, mener du? :)

 

Feil. [bla bla bla]

 

Nokia sliter med et problem: Forbrukere er rare!

Du kan gi dem det åpenbart beste mobil-OSet, og likevel vil folk ha Android eller iOS. Forstå det den som kan! :hm:

 

Jeg vil heller ha en slik telefon enn WP ! Det beste er Android og iOS, bare se på salgstall, det selges flere småsteiner til 100 kr stykket enn WP-mobiler.

 

Okei, la oss møtes her om 1 år, så ser vi hvorvidt Windows Phone lever eller ikke.

 

Jeg tar med hatter, sånn i tilfelle dere ikke har med. Nom nom nom.. ;)

Som sagt, med dagens forbrukere er det jo vanskelig å tippe utslaget.

Man kan dessverre ikke tvinge folk til å være smarte! Hadde det vært mulig, så hadde WP hatt en markedsandel på 98%. :)

 

Hadde alle folk vert smarte hadde ikke WP vert påtenkt enn gang ;)

 

Det er jo nettopp med Meego og Belle (Symbian) Nokia får mulighet til å lage de mobilene med alle specs./HW folk ønsker! Med WP er de kneblet i alle retninger og mobilene blir derfor noen tomme "skall" som taper marked for eks. Samsung...

 

De kan kanskje velge de spesifikasjonene de vil ja, men OS'ene er jo totalt ubrukelige !

Endret av Hunterra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg ikke helt skjønner i denne diskusjonen, er den enorme fokuseringen på OS-plattformen. Det være seg Windows eller noe annet. For meg ser det mye ut som en avsporing. Det kan f.eks. godt hende at WP8 er marginalt bedre enn alt annet som mobil OS-plattform, men hvis konkurrentene er gode nok, so what? Det eneste alternativet jeg synes kunne åpne for reell annerledeshet, er Meego, men vil det gjøre noen forskjell utafor geek-gjengen? (Med meg sjøl i utkanten.) Men dette er på sluttbrukersida. Og jeg kan alltids få lagt inn Debian på en Android-telefon, om jeg absolutt vil. Jeg ser ikke bort fra at Meego kunne vært en vei til sterk innovasjon, men da måtte Nokias utviklere, sammen med mange andre, valgt å gå den veien og gjennomført turen.

 

Dersom plattformene virkelig gjør stor forskjell når det gjelder å utvikle telefoner, så vil det jo være alvorlig for de som satser på de mer uhensiktsmessige plattformene. Men er dette i praksis noe viktig moment i dag? Og, enda mer, i morgen? Er WP-konseptet virkelig så overstyrende for Nokia at produktutviklerne blir knebla i forhold til mulige retninger å gå i?

 

Jeg tror sannsynligheten for at WP8 flopper helt, og Nokia dermed går direkte i dass, er ganske liten. Men jeg er slett ikke sikker på om Microsofts koordinerte angrep på PC-, brett- og mobilplattformene vil bli sånn en stor braksuksess. Ikke minst lurer jeg på hva i all verden den enorme ekstraverdien som skal tilføres, består i. "Sømløs integrasjon".. javel? Som Microsoft dermed må gjøre seg enda mer standard-bedritne for å skinne på? Hovedproblemet er at ethvert argument _for_ Microsoft som konkurrerende mobilplattformleverandør lett blir et enda sterkere argument _mot_ Microsoft som ansvarlig leverandør av computing platforms. Jeg kjøper gjerne bøker på Rimi, men ikke hvis de krever spesielle Rimi-briller for å leses.

 

Det virker litt for meg som om Windows-brukere lett glemmer at det fins en verden utafor Windows. Derfor kan det være nyttig å minne om diverse M$-fiaskoer, som har skjedd i denne tråden - men de sier ingen ting om hva som vil skje videre. Jeg for min del skjønner ikke hvordan skråsikre påstander om hvordan M$ sine neste satsinger vil floppe (og Nokia med) kan være annet enn tullprat, men jeg har ikke sett så mye sånt heller, bare litt tendens til spansk induksjon, kanskje ;).

 

Som Linux-bruker, veit jeg at jeg er marginal, men samtidig er Android en påminnelse om at en kanskje ikke skal henge seg for mye opp i det.

Lenke til kommentar

Uansett fremtiden til WP8, så satset Elop på WP altfor for tidlig, noe Nokia blør for.

I Maemo/Meego fora spekulerer på om Nokia kan ha en sak som kan kjøre Android applikasjoner fra deres eget/egne OS, vil fikse bedre score på økosystem.

Mener selv N900 var super etter oppgraderinger, og trengte bare litt mer internminne, men man sløste vekk den muligheten.

ville vært bedre utgangspunkt,

 

Lenke til kommentar

Er på tide Nokia selv innser att WP ikke er særlig lukrativt, det har jo bare gått en vei siden de startet med det...

 

Det du sier er riktig, med en bøtte salt.

 

Nokia tapte allerede tereng i smartphonemarkedet med symbian, og nokias salg har fortsatt og dale siden de startet med WP.

 

MEN, salget av WP har økt, og markedsandelen har økt med 1% i år. Lumiaserien har mye av æren for dette. WP er også det OS'et folk i undersøkeler er mest fornøyd med.

 

At nokia taper markedsandeler raskere med sitt "døende" OS enn de klarer å hente inn med WP er ikke det samme som at de taper på grunn av WP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er så bra med folk som snakker om WP8 og ikke har peiling. Det er faktisk lov å sette seg litt inn i hva man faktisk har lært seg å "hate", for ikke å snakke om det man daglig tar for god fisk. Vi er i et samfunn med folk som forholder seg til IT som idioter uten kondom, men nok om det.

 

Forskjellen på WP7.5 og WP8 er mildt sagt stor. Kjerneforandringen fra CE til NT fører dog med seg mange positive sider. Forskjellen framover nå er at MS (uten $) kan raskt legge til støtte for ny maksinvare, uten å sende ut en OS-oppdatering en gang. I telefonsegmentet vil fortsatt Microsoft ha et minstekrav for ytelse, men det kan ikke sies å være negativt.

 

Folk som sier at Nokia hoppet på vognen for tidlig tar feil. Det vil de se når neste-generasjonsmobiler fra Nokia kommer i oktober/november.

 

Ellers er jeg åpen for konstruktive diskusjoner. Det å si at WP er dødt blir (heldigvis) feil.

Endret av iMono
Lenke til kommentar

Er på tide Nokia selv innser att WP ikke er særlig lukrativt, det har jo bare gått en vei siden de startet med det...

 

Det du sier er riktig, med en bøtte salt.

 

Nokia tapte allerede tereng i smartphonemarkedet med symbian, og nokias salg har fortsatt og dale siden de startet med WP.

 

MEN, salget av WP har økt, og markedsandelen har økt med 1% i år. Lumiaserien har mye av æren for dette. WP er også det OS'et folk i undersøkeler er mest fornøyd med.

 

At nokia taper markedsandeler raskere med sitt "døende" OS enn de klarer å hente inn med WP er ikke det samme som at de taper på grunn av WP.

 

Det du skriver her er iallfall med en bøtte salt!!!

Antall solgte smartmobiler økte ganske mye i Q4 2010 (da med Symbian), det var etter Elop kunngjorde overgangen til WP att salget og antall leverte enheter begynte å stupe !!

Se link under:

 

http://www.allaboutm...ts-profits_.php

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er så bra med folk som snakker om WP8 og ikke har peiling. Det er faktisk lov å sette seg litt inn i hva man faktisk har lært seg å "hate", for ikke å snakke om det man daglig tar for god fisk. Vi er i et samfunn med folk som forholder seg til IT som idioter uten kondom, men nok om det.

 

Forskjellen på WP7.5 og WP8 er mildt sagt stor. Kjerneforandringen fra CE til NT fører dog med seg mange positive sider. Forskjellen framover nå er at MS (uten $) kan raskt legge til støtte for ny maksinvare, uten å sende ut en OS-oppdatering en gang. I telefonsegmentet vil fortsatt Microsoft ha et minstekrav for ytelse, men det kan ikke sies å være negativt.

 

Folk som sier at Nokia hoppet på vognen for tidlig tar feil. Det vil de se når neste-generasjonsmobiler fra Nokia kommer i oktober/november.

 

Ellers er jeg åpen for konstruktive diskusjoner. Det å si at WP er dødt blir (heldigvis) feil.

 

- Desuten kan det legges til at Microsofts Marketplace er den hurtigst voksende.

- Alle apper som finnes fungerer på WP8.

- Det finnes allerede mange gode apper WP7.x brukere kan benytte seg av.

- Det finnes mange telefoner med WP i markedet, og mange med utviklerkompetanse mot denne plattformen kommer til å fortsette apputvikling mot WP en god stund etter at WP8 er lansert.

- WP7.5 fungerer utmerket i dag, den vil fungere utmerket med 7.8 som visuelt ser lik ut.

 

Personlig har jeg fritt valg av mobil og prøvde WP7 av ren nysgjerrighet på starten av fjoråret og har brukt det siden. Skulle ha ny mobil nå i vår og prøvde HTC sensation i en måned, men gikk tilbake til min Omnia 7 fordi det er så dørge seint/tungvindt å gjøre ting i Android. Venter nå på Lumia 900 fram til WP8 kommer.

 

Og ja, slik som OS'ene fremstår i dag er jeg en WP fanboy. Men for min del er det en fanboyisme som fort kan ende ved neste OS-generasjon.

Lenke til kommentar
Er på tide Nokia selv innser att WP ikke er særlig lukrativt, det har jo bare gått en vei siden de startet med det...
Det du sier er riktig, med en bøtte salt. Nokia tapte allerede tereng i smartphonemarkedet med symbian, og nokias salg har fortsatt og dale siden de startet med WP. MEN, salget av WP har økt, og markedsandelen har økt med 1% i år. Lumiaserien har mye av æren for dette. WP er også det OS'et folk i undersøkeler er mest fornøyd med. At nokia taper markedsandeler raskere med sitt "døende" OS enn de klarer å hente inn med WP er ikke det samme som at de taper på grunn av WP.
Det du skriver her er iallfall med en bøtte salt!!! Antall solgte smartmobiler økte ganske mye i Q4 2010 (da med Symbian), det var etter Elop kunngjorde overgangen til WP att salget og antall leverte enheter begynte å stupe !! Se link under: http://www.allaboutm...ts-profits_.php

 

De solgte riktig nok mange enheter, og salget av lavkost symbianmodeller økte opp til 2010, det er riktig, Men, hvis man ser på markedet mistet symbian fotfeste allerede i midten av 2007. Da hadde de 60% av markedet, i 2010 hadde de litt over 30%. Altså, de aller fleste nye smartphonebrukere kjøpte ikke symbian. Og det ble etter hvert stadig flere som byttet ut sin symbian.

 

De fikk da en knekk i 2010, samtidig som WP ble lansert. Men kom knekken på grunn av WP lanseringen og snakk om et sammarbeid med MS? Hvorfor skulle et samarbeid med verdens største leverandør av software føre til et knekk?

 

Kan det ikke være relatert til det faktum at nokia i tiden før rett og slett laget flere telefoner som fikk hard medfart. N97 er et eksempel jeg var innom, makan til makkverk skal du lete lenge etter. Jeg tror rett og slett grunnen til at salget stupte var at folk valgte bedre telefoner enn symbian var.

 

Nøyaktig samme utvikling ser vi RIM har opplevd, med en knekk i 2010. De har ikke satset på WP.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar
Er på tide Nokia selv innser att WP ikke er særlig lukrativt, det har jo bare gått en vei siden de startet med det...
Det du sier er riktig, med en bøtte salt. Nokia tapte allerede tereng i smartphonemarkedet med symbian, og nokias salg har fortsatt og dale siden de startet med WP. MEN, salget av WP har økt, og markedsandelen har økt med 1% i år. Lumiaserien har mye av æren for dette. WP er også det OS'et folk i undersøkeler er mest fornøyd med. At nokia taper markedsandeler raskere med sitt "døende" OS enn de klarer å hente inn med WP er ikke det samme som at de taper på grunn av WP.
Det du skriver her er iallfall med en bøtte salt!!! Antall solgte smartmobiler økte ganske mye i Q4 2010 (da med Symbian), det var etter Elop kunngjorde overgangen til WP att salget og antall leverte enheter begynte å stupe !! Se link under: http://www.allaboutm...ts-profits_.php

 

De solgte riktig nok mange enheter, og salget av lavkost symbianmodeller økte opp til 2010, det er riktig, Men, hvis man ser på markedet mistet symbian fotfeste allerede i midten av 2007. Da hadde de 60% av markedet, i 2010 hadde de litt over 30%. Altså, de aller fleste nye smartphonebrukere kjøpte ikke symbian. Og det ble etter hvert stadig flere som byttet ut sin symbian.

 

De fikk da en knekk i 2010, samtidig som WP ble lansert. Men kom knekken på grunn av WP lanseringen og snakk om et sammarbeid med MS? Hvorfor skulle et samarbeid med verdens største leverandør av software føre til et knekk?

 

Kan det ikke være relatert til det faktum at nokia i tiden før rett og slett laget flere telefoner som fikk hard medfart. N97 er et eksempel jeg var innom, makan til makkverk skal du lete lenge etter. Jeg tror rett og slett grunnen til at salget stupte var at folk valgte bedre telefoner enn symbian var.

 

Nøyaktig samme utvikling ser vi RIM har opplevd, med en knekk i 2010. De har ikke satset på WP.

 

Tror du leser denne grafen feil... Det jeg linket til gjalt kun smartmobiler, ikke "billige"/low end modeller som du refererer til her.. (de hadde volum på nesten 100M i 2010)

Jeg snakker utelukkende om smartmobiler her (og det trodde jeg du også gjorde), iallfall var de i en veldig god utvikling mht leverte enheter i Q4 2010.

Og en stor grunn til att dette gikk nedover i ettertid var att Elop gikk ut på den måten han gjorde mht WP, det var "killer de-luxe" for Nokia desverre....

 

WP salget er så forsvinnende lite i forhold til disse tallene her att jeg ser ingen vits i å kommentere de engang (det blir som en dråpe å havet i forhold).....

 

Til info har jeg altid vært Nokia fan, men etter att WP og Lumia kom har jeg mistet helt interessen for Nokia, de er ikke i nærheten av der de var før desverre...

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Tror du leser denne grafen feil... Det jeg linket til gjalt kun smartmobiler, ikke "billige"/low end modeller som du refererer til her.. (de hadde volum på nesten 100M i 2010)

Jeg snakker utelukkende om smartmobiler her (og det trodde jeg du også gjorde), iallfall var de i en veldig god utvikling mht leverte enheter i Q4 2010.

Og en stor grunn til att dette gikk nedover i ettertid var att Elop gikk ut på den måten han gjorde mht WP, det var "killer de-luxe" for Nokia desverre....

 

WP salget er så forsvinnende lite i forhold til disse tallene her att jeg ser ingen vits i å kommentere de engang (det blir som en dråpe å havet i forhold).....

 

Til info har jeg altid vært Nokia fan, men etter att WP og Lumia kom har jeg mistet helt interessen for Nokia, de er ikke i nærheten av der de var før desverre...

Tallene/Grafene jeg viser til gjelder symbian smarttelefoner, ikke billigtypen med knapper. Nokia hadde positiv vekst på salg fram til 2010 med symbian, men en halvering av markedsandelen fra 2007 til 2010.

 

Hvis man ser på markedet kom det en rekke nye gode og ikke minst billige androidtelefoner som tok mye av markedet, også fra Symbian. Det var nok dette som knakk symbian salget, ikke nyheten om at man satset på WP7 eller burning memo saken.

 

Du kan ta å velge deg ut 100 vanlige brukere som har skiftet fra symbian til noe annet og høre om det i det heletatt vet hva burning memo saken en gang er. Jeg har overhode ingen tro på at dette hadde noen som helst innvirkning på hvilken telefon folk kjøpte.

 

WP salget har økt fra 2 til 3% i år, og fortsetter veskten som i dag vil man ligge på 5% mot slutten av 2012.

Lenke til kommentar

I 2009 ble det bestemt at vi på vår arbeidsplass skulle kjøpe to typer telefoner. Nokia (da primært N97) eller iPhone. Mange av våre brukere sverget da til symbian for bedriftsmobiler.

 

Jeg hentet ut distribusjonslisten og løp en runde gjennom gangen her og spurte alle som den gangen kjøpte nokia om hvorfor de kjøpte nokia, og så hvorfor de kjøpte noe annet neste gang. (Det hadde alle gjort).

 

Jeg klarte å skrape sammen en representativ brukermasse på hele 9 personer.

Alle svarte de kjøpte nokia fordi det var bedriftsstandaren.

Alle svarte de kjøpte noe annet fordi de hadde hørt de andre var bedre, eller de hadde prøvd et annet OS.

Ingen var veldig fornøyd med sin nokia etter å ha sammenlignet med hva de andre kjøpte.

Av disse kjøpte 4 iPhone og 5 android etter hvert.

 

Ingen hadde noen formening om WP og om det var bra for nokia eller ikke, men det måtte bli en opptur fra hvordan det var.

Ingen hadde hørt om burning memosaken, eller viste hvem Elop var.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...