Gå til innhold

Nokia har en "plan b"


Anbefalte innlegg

Plan B til Nokia? Spark Stupid Elop, bli kvitt microsoft og begynn å lage Meego og Android baserte smarttelefoner.

 

Og ikke mer enn 5 typer telefoner:

1. Super kamera "Pure View" serie

2. Fysisk tastatur, God batteri, stor skjerm "pro" serie

3. Stilig tynn touchskjerm telefon med unibody "N serie"

4. Billigere versjon av den over, mindre skjerm, mindre intern minne, tykkere "Xpress storselgere"

5. Dame mobiler! Funky design, mye fancy tilbehør "Prism" serie

 

Skal Nokia overleve må de HVERTFALL IKKE satse på meego og symbian, da kan de like godt holde på med WP. Ingen vil ha Meego og Symbian. Nokia kan fortsette med WP men Microsoft må gjøre Windows Phone mer lukrativt med bedre spesifikasjoner. Microsoft ødelegger for Nokia :(

Har du lest deg opp på Windows Phone 8? Gjør det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når WP8 kan kjøre alle app til WP7x, har bedre kjerne, støtter bedre og raskere maskinvare og skal liksom være best.. hvorfor vil noen kjøpe en Windows mobil nå og ikke vente på WP8?

 

Det er en grunn til bil produsenter ikke avslører nye modeller flere måneder før de er salgsklare og kjører dem rundt godt kamuflert. Hvis Toyota hadde avslørt 2013 modell Avensis (og sagt at den er vesentlig bedre, penere, mer luksuriøs enn dagens modell og til samme pris) i feb2012.. ville ingen kjøpe 2012 modell.. alle ville ha ventet.

 

Det har skjedd i databransjen før og heter Osborne Effect. http://en.wikipedia.org/wiki/Osborne_Effect

 

Nokia har ingen mobiler de kan selge mellom nå og november når WP8 mobiler kommer ut. Elop gjorde det samme i 2010 da han sa at symbian er død, uten å ha en eneste salgsklar WP7 mobil i butikkene.

 

Microsoft gjorde det nå med alle dagens WP7 mobiler.

Lenke til kommentar

Når WP8 kan kjøre alle app til WP7x, har bedre kjerne, støtter bedre og raskere maskinvare og skal liksom være best.. hvorfor vil noen kjøpe en Windows mobil nå og ikke vente på WP8?

 

Det er en grunn til bil produsenter ikke avslører nye modeller flere måneder før de er salgsklare og kjører dem rundt godt kamuflert. Hvis Toyota hadde avslørt 2013 modell Avensis (og sagt at den er vesentlig bedre, penere, mer luksuriøs enn dagens modell og til samme pris) i feb2012.. ville ingen kjøpe 2012 modell.. alle ville ha ventet.

 

Det har skjedd i databransjen før og heter Osborne Effect. http://en.wikipedia..../Osborne_Effect

 

Nokia har ingen mobiler de kan selge mellom nå og november når WP8 mobiler kommer ut. Elop gjorde det samme i 2010 da han sa at symbian er død, uten å ha en eneste salgsklar WP7 mobil i butikkene.

 

Microsoft gjorde det nå med alle dagens WP7 mobiler.

 

Du mener det hadde vært bedre å holde det hemmelig og sluppet "bomben" i oktober? Jeg synes det er flott at MS legger kortene på bordet.

 

Med det sakt, det du sier er litt riktig, men ikke helt. De aller fleste mobilekundene har ikke peiling på at det kommer noe som heter WP8, eller WP7 for den saks skyld, de vet ikke hva burning memo er, de vet ikke hvem Elop er.

 

Det har blitt bedre etter hvert, men når folk snakker om mobiler, går det ikke på OS, men HW produsent. Om det er Bada, Android eller W7 på samsung mobilen har mange null formening om. En del av ungdomen i dag er mer oppegående angående OS, da mest fordi de har knyttet seg til en appstore.

 

Problemene du forfekter vil i hovedsak gjelde den mikroskopiske delen av befolkningen med over middels interesse for disse tingene.

 

Bilsammenligningen din er heller ikke riktig. Jeg har jobbet på SAAB i flere år, og folk kommer inn og kjøper seg ny bil i juli selv om neste års modell kommer til høsten. Også der er det fåtallet med spesielt interesserte som sitter og leser og venter på noe bedre.

 

Når det gjelder Osborne effekten står det også:

"Interviews with former employees cast doubt on the idea that Osborne's downfall was caused solely by announcement ahead of availability."

 

Videre er gir dette større utslag i "spesialist" markeder enn i det generelle konsument markedet.

 

Missforstå meg rett, det er klart at en slik nyhet neppe vil bidra til økt salg. Kanskje vil det føre til at færre kjøper WP7.x mobiler, spesielt om selgeren i butikken sier noe om dette. Men da igjen, selgeren som solgte meg min Lumia 900 sa ingen ting om det kom en ny versjon av WP til høsten.

 

Den blir jo oppgradert til WP7.8, det finnes mange gode applikasjoner i dag, og når WP8 lanseres finnes det fremdeles mange mobiler med 7.x i markedet, og mange utviklere med kompetanse for 7.x plattformen, så noe applikasjoner vil vi nok få selv etter lanseringen av WP8.

 

Med mindre det kommer noe nytt fra de to andre blir min neste mobil en WP8...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Plan B til Nokia? Spark Stupid Elop, bli kvitt microsoft og begynn å lage Meego og Android baserte smarttelefoner.

 

Og ikke mer enn 5 typer telefoner:

1. Super kamera "Pure View" serie

2. Fysisk tastatur, God batteri, stor skjerm "pro" serie

3. Stilig tynn touchskjerm telefon med unibody "N serie"

4. Billigere versjon av den over, mindre skjerm, mindre intern minne, tykkere "Xpress storselgere"

5. Dame mobiler! Funky design, mye fancy tilbehør "Prism" serie

 

Skal Nokia overleve må de HVERTFALL IKKE satse på meego og symbian, da kan de like godt holde på med WP. Ingen vil ha Meego og Symbian. Nokia kan fortsette med WP men Microsoft må gjøre Windows Phone mer lukrativt med bedre spesifikasjoner. Microsoft ødelegger for Nokia :(

Har du lest deg opp på Windows Phone 8? Gjør det.

 

Ja, jeg har det. Gode nyheter men de er et år for seint !

Lenke til kommentar

Finnes altfor mye ballast bak Android og iOS nå til at noen kan håpe å gjøre noe med det. Dette er vel en lekse vi burde ha lært nå fra skrivebord-markedet? Linux og OS X har prøvd og prøvd men har ikke greid å gjøre stort med Windows.

 

Det positive er at Android, som har rundt 60% av markedet nå og er og vil forbli den 500 kilo tunge gorillaen i mange år fremover, er såpass åpent at det er plenty av rom for å drive med tilpasninger for maskinvareprodusentene.

 

Jeg hadde glatt vurdert en Nokia hvis den var bra og kjørte Android. Det hadde millioner av andre mennesker også gjort, men som per i dag ikke gjør det fordi de ikke støtter Android.

 

Hvorfor tar ikke Nokia den letteste veien? Lag bra maskinvare, legg på android, legg på markedets beste kamera, legg på markedets beste navigasjonssystem... ikke overpris hele greia... $$$. Det kommer til å bli en stor suksess. Og det er ingen fornuftig grunn til å ikke gjøre dette, slik alle de andre store mobilfirmaene har gjort. Noen sliter mer enn andre, men som i alle andre markeder, så må man ha noen konkurransefortrinn å skilte med. Nokia har dette men de velger konsekvent feil programvare. De burde ha lært for lenge siden.

 

Microsoft er selvsagt forpliktet til å forsøke igjen og igjen å erobre mobilmarkedet men hva er det som forplikter Nokia til å bli med på dårskapen?

 

Jeg øyner ingen håp for Nokia hvis de ikke går over til Android snart.

Lenke til kommentar

Hvorfor tar ikke Nokia den letteste veien? [...] legg på android [...]

Det er jo enkelt å svare på: Android er ikke like bra som WP, og Nokia vet det. ;)

 

Nokia håper bare at folk forstår akkurat det, men det er det som er vanskelig: Det er absolutt ingen garantier for at folk tar til vett (iOS sin markedandel er jo et bevis på det). Det er gambling på høyt nivå, blir spennende å se utfallet.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dette handler om hva som er best. Alle aktuelle OS er gode nok (eller blir det). Poenget er at folk kjøper smarttelefoner NÅ. Det er snart ingen i den vestlige verden som ikke allerede har kjøpt.

 

 

Er det noen som har prøvd å få en iPhone-bruker til å skifte. Det går sjelden. De har et system som er bra nok og som mange de kjenner bruker. Hvorfor bytte da?

 

 

Hver dag mister Nokia trofaste brukere. Det er mye vanskeligere å få nye kunder enn å beholde de gamle. Snart er det dessverre for sent.

 

 

Noen i diskusjonen tror alt blir så mye bedre med en oppdatering av Windows. Spør 10 mennesker på gaten om de vet hva som skjer: De er helt uinteressert i hvilken forbedring Windows kommer med en gang i fremtiden.

 

 

Jeg har selv hatt Nokia over 20 år. Fra 2210, 2210i ……. N95 og N8. Når jeg nå skulle bytte hadde jeg i realiteten to valg. iOS eller Android. Nokia var ikke lenger noe alternativ fordi jeg etter 1,5 år på en døende plattform (Symbian) i hvert fall ikke velge noe usikker. Windows var derfor uaktuelt. Valget falt på Android. Dette viste seg å ha mange av egenskapene til Symbian, men er enklere/bedre å bruke. Poenget er at dette er mer enn bra nok.

 

Nokia må få telefonene ut på markedet NÅ og da er det bare Android som er aktuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spør 10 mennesker på gaten om de vet hva som skjer: De er helt uinteressert i hvilken forbedring Windows kommer med en gang i fremtiden.

For disse 10 menneskene vil altså dagens Nokia-modeller med Windows Phone være aldeles glimrende. De er tilgjengelige i dag så det er bare å kjøpe! :)

Lenke til kommentar
Hva mener du? Synes du ikke Meego duger?

 

Meego er død. Takket være Stupid Elop aka Microsoft Trojan.

Jeg tror alle har fått med seg at du ikke liker Microsoft og Elop.

 

Er det noen som liker de da ??

 

Ser ut som en del her på forumet ja.

 

Hva mener du? Synes du ikke Meego duger?

 

Meego er død. Takket være Stupid Elop aka Microsoft Trojan.

Jeg tror alle har fått med seg at du ikke liker Microsoft og Elop.

 

med god grunn vil jeg si

 

Skulle nettopp si dette. Jeg har ikke noe imot Microsoft, liker Windows (kontra andre pc os), liker DirectX og Xbox. Skulle kjøpt Zune HD om det var i salg i Norge men nei.. ble en Creative. Men Windows Phone har jeg aldri vært en fans av. Tiden for ultra-lukkede og begrensede OS er forbi for lenge.

Lenke til kommentar

Ehm la meg se..

 

Du mener det hadde vært bedre å holde det hemmelig og sluppet "bomben" i oktober? Jeg synes det er flott at MS legger kortene på bordet.

 

Ja. Nokia burde ha annonsert Symbian død maks 1 måned før lansering av Lumia serien (og da mener jeg flere mobiler i forskjellige prisklasser, ikke bare 1 800 modell).

 

Om MS annonsering av WP8, så sett fra MS sin side så var dette veldig greit. De annonserer i god tid får å ha nok dev støtte ved lansering.

 

Sett fra Nokia sin side, absolutt selvmord. Idellt sett burde Nokia ha WP8 mobiler klare til presentasjon omtrent samtidig og lansere de allerede etter sommer.

 

Med det sakt, det du sier er litt riktig, men ikke helt. De aller fleste mobilekundene har ikke peiling på at det kommer noe som heter WP8, eller WP7 for den saks skyld, de vet ikke hva burning memo er, de vet ikke hvem Elop er.

 

Det har blitt bedre etter hvert, men når folk snakker om mobiler, går det ikke på OS, men HW produsent. Om det er Bada, Android eller W7 på samsung mobilen har mange null formening om. En del av ungdomen i dag er mer oppegående angående OS, da mest fordi de har knyttet seg til en appstore.

 

Problemene du forfekter vil i hovedsak gjelde den mikroskopiske delen av befolkningen med over middels interesse for disse tingene.

 

Ok, ja jeg vet hvor mange som ikke har peiling på mobiler annet enn hvilke merke som er på den og hvor mange megapixler den har (vanligvis etter de har lest det på baksiden).

 

Men hva gjør disse menneskene når de skal bytte mobil? Som oftest går de i butikken og spør ansatte der (1), spør de sine nerde venner (2), eller kjøper noe populært med abbonement (3). De færreste folk uten sær interesse i mobiler bestiller mobil fra netshop uten binding.

 

1: Ansatte i butikken vil ikke selge noe de får masse klager på. Butikkene vil ikke ha på lager varer som har lite etterspørsel og høy returrate. Ansatte der har som oftest lært å unngå selge produkter som gir høy retur/klage fra kunder.

 

Spør du om en dyr og stor smartphone i butikken får du neppe anbefalt en Nokia .. nei du får en HTC, Apple eller Samsung. (I norden er mange selgere fortsatt troende på Nokia merke. Slikt er det ikke i USA, Kina og meste parten av Europa)

 

2: nerde venner er nettopp folk som meg. Altfor opptatt med oppgradering muligheter og slikt. Og det de sier til andre blir vektlagt ved kjøp. Viktig å ha nerdene med på laget om man skal lykkes.

Kanskje derfor alle nerder jeg kjenner har en Android (selv de som fikk iphone fra jobb).

 

3: Argumentasjon er samme som i punkt 1 her. Unntatt i norden, er Nokia faktisk blitt et veldig lite tilgjenglig merke å kjøpe med binding. (Tyske T-mobile har kuttet salg av Lumia!)

Bare det at flere teleoperatører er ganske sinte på WP8 (den kommer med Skype integrert..). Hvorfor skal Netcom promotere en skype mobil som gjør at samtaleprisene (særlig til utland) kuttes rett ned og de taper inntekter?

 

Missforstå meg rett, det er klart at en slik nyhet neppe vil bidra til økt salg. Kanskje vil det føre til at færre kjøper WP7.x mobiler, spesielt om selgeren i butikken sier noe om dette. Men da igjen, selgeren som solgte meg min Lumia 900 sa ingen ting om det kom en ny versjon av WP til høsten.

 

Den blir jo oppgradert til WP7.8, det finnes mange gode applikasjoner i dag, og når WP8 lanseres finnes det fremdeles mange mobiler med 7.x i markedet, og mange utviklere med kompetanse for 7.x plattformen, så noe applikasjoner vil vi nok få selv etter lanseringen av WP8.

 

Med mindre det kommer noe nytt fra de to andre blir min neste mobil en WP8...

 

Google har kommet med Android 4.1 som så si alle 2012 mobiler sikkert kan få. Apple kom med ny ios (husker ikke versjon.. 6 eller 5) og kommer med ny iphone til høst.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...