Gå til innhold

Hvordan skal man få råd til leilighet egentlig?


TMB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi en leilighet ikke koster det samme i en liten filleby i Finnmark som den f.eks. gjør i Oslo? Fordi leiligheten din bestefar kjøpte antakeligvis var satt opp og subsidiert av staten/gruveselskapet på toppen av gode skatte og lønnsbetingelser for å jobbe på et slikt gudsforlatt sted?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vet du, jeg har ingen kvadratmeter, men det var altså tre døtre som vokste opp der, og de hadde både loft og kjeller. En primæretasje, tre soverom, stor stue, spisestue og kjøkken. Bad og separat toalett. Ja, og en stor plen og dobbelgarasje på hjørnetomt.

 

Og grunnen til den forholdsvis lave prisen ift. området var at huset ikke var pusset opp siden 80-tallet, så de innflyttende måtte regne med å bruke noen hundre tusen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men det har ingenting med saken å gjøre, fakta er at min bestefar altså betalte en femdel av sin månedslønn (brutto regner jeg med) på et 30-årig lån på en bolig som den gang var moderne og stor.

 

Hvor mye får du for en femdel av en vanlig funksjonærlønn i dag?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bor i Oslo.

 

Når jeg studerte, bodde jeg på et rimelig studenthjem og jobbet litt ved siden av.

 

Når jeg så begynte å jobbe, leide jeg leilighet sammen med 2 andre.

 

Satte opp et budsjett så jeg ikke brukte mer enn nødvendig og hadde totalt kontroll på det økonomiske.

 

Etter fem år var jeg lei av å bo sammen med andre, og ettersom jeg hadde spart meg opp en del egenkapital, snakket jeg med en rådgiver i banken. Han var så imponert over budsjettet mitt, og at jeg hadde så god kontroll på økonomien, at jeg fikk mye mer lån enn jeg skulle ha hatt hvis man skulle fulgt den vanlig regelen om 2-3x ganger årslønn.

 

Så da fikk jeg et lån på 1,5 mill og kjøpte meg en 62 kvm leilighet i Oslo sentrum helt uten hjelp fra andre. Dette er riktignok syv år siden, så tilsvarende leilighet i dag er vel 0,5 mill høyere eller noe sånt.

 

Så det er mulig, selv om det er litt høyere priser i dag. Det er bare å godta en litt mindre leilighet, og ikke fullt så midt i sentrum som meg.

Endret av Bergendahl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jada, det er absolutt mulig, og når man er to er det langt enklere. Men fakta er at husprisene i Norge nå er så høye at det faktisk er i ferd med å bli et enormt problem. Vi MÅ bygge flere hus, og vi må enten utvide Oslo, eller flytte bedrifter ut av Oslo slik at folk kan bosette seg andre steder.

Lenke til kommentar

Nei, det tviler jeg på. Han var 23 og hun 21, og han hadde jobbet som lagerassistent frem til han tok utdanningen og fikk jobb i gruva.

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er og når dine besteforeldere ble født. Men da jeg vokste opp, begynte de fleste å arbeide, etter at de var ferdig med 7 årig Folkeskole + et år til. Jeg begynte i fast lønnet arbeid, det året jeg fylte 15 år. Så dine besteforeldre kan begge ha arbeidet i hendholdsvis 8 år (minus ekstra skolegang) og 6 år. Jeg vet heller ikke hva skoegang din bestefar tok, men det er lite sansynlig at det var mer enn 1 - 3 år. Så de kunne ha spart mye penger, før giftemålet.

Lenke til kommentar

Fordi en leilighet ikke koster det samme i en liten filleby i Finnmark som den f.eks. gjør i Oslo? Fordi leiligheten din bestefar kjøpte antakeligvis var satt opp og subsidiert av staten/gruveselskapet på toppen av gode skatte og lønnsbetingelser for å jobbe på et slikt gudsforlatt sted?

Gudsforlatte steder som Oslo, hadde en mengde med statsfinansierte boliger, som resten av landet. (Viser til boligbyggelags leiligheter). "Så kom ikke her, å vær" blærete! Virker som en, av de jeg beskrev i mitt første innlegg her.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Ja, men det har ingenting med saken å gjøre, fakta er at min bestefar altså betalte en femdel av sin månedslønn (brutto regner jeg med) på et 30-årig lån på en bolig som den gang var moderne og stor.

 

Hvor mye får du for en femdel av en vanlig funksjonærlønn i dag?

Vær klar over at en funksjonær stilling for 40 - 50 år siden, var brukbart betalt. Og de tjente mer, enn en gjennomsnitts arbeider. Den må betraktes som en mellomleder stilling i dag. Og da er det litt avhengig av hvilke arbeidsopgaver han hadde, for å få en bedre sammenligning, til dagens mellomleder lønninger. Men de fleste mellom-ledere ligger (i det private) i dag, på fra 450 - 800 tusen kroner i året. Så, jeg tror han tjente bra jeg.

Lenke til kommentar

Hvis man trenger 15(?)% egenkapital for å få boliglån, og si at leiligheten koster f.eks. 2,5 mill. Da må man ha 375,000 i egenkapital. Hvordan skal man klare å spare opp 375k hvis man må betale 7-8k i leie hver mnd for å leie i stedet?

 

Det ironiske er jo at det er 7-8k i måneden selve lånet villa ha kostet :p

 

Det er sånn boligmarkedet fungerer. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men unge førstegangskjøpere får ekstra gunstige avtaler med banker. Da gjerne også når det kommer til egenkapital. Snakk med banken din og hør om du virkelig trenger 15% egenkapital.

 

Får du et ja kan du begynne å se på mulighetene dine. Har du noe du eier som kan selges, f.eks. bil eller båt. Har du mulighet til å låne penger av foreldrene dine som du betaler tilbake mens du har huslån eller etter du har solgt leiligheten? Kan du få forskudd på arv?

Lenke til kommentar

Ja, selvsagt tjente han bra, men selv med en lønn på 500k skal du jobbe hardt for å få et lån på 3 mill med den rentesatsen vi snakker om.

Hvis jeg ikke har missforstått, så kjøpte han en bolig i Finnmark og da kan du ikke snakke om, de prisene du nevner. Og hvis en har dårlig råd, kjøper en av det billigste i markedet. Tilsvarende så får du en liten bolig i Finnmark, for 1 - 2 mil., avhengig av standard og beliggenhet. Men jeg tror også han og kona hadde spart opp egenkapital før de kjøpte. De hadde mange år på dette og det var slik folk gjorde det da. Og en annen ting, det var den gang vanlig at folk kjøpte en nesten ferdig bolig. og så gjorde de en stor egeninnsats. Ofte så ble ikke boligen bygget helt ferdig (bare utvendig) og så innredet de etterhvert som de fikk spart opp mer penger. Mine foreldre gjorde det samme. Tidligere så var de litt mer nøkterne!

 

Og som jeg har nevnt tidligere, du kan også her på Østlandet, få deg bolig til ca. 1 mil. Forutsatt at du ikke skal bo i de dyreste områdene og ha unødig høy standard, på en første-kjøps bolig. Så mulighetene er der, hvis ungdom sparer, i steden for å forbruke og er litt nøkterne.

Lenke til kommentar

Korleis får ein råd til ei leilegheit til 2,5 millionar utan inntekt til å spare opp ein del pengar?

 

Cluet her er å ikkje kjøpe så dyrt. Må du by midt i Oslo? Dumt for deg. Lei eller finn noko lite og kjipt i ein billigare del av byen.

 

For øvrig er ikkje forskjellen på å leige og eige så veldig stor som enkelte skal ha det til. Om du summerer opp renteutgifter for ei leilegheit til 2,5 millionar så finn du fort ut at du kan leige i mange år for den same prisen. Spesielt om ein tar med utgifter ved kjøp og sal av leilegheiter utanfor burettslag.

Lenke til kommentar

Hmm. Starta BSU tidligere i år og har maxa begge to så har totalt 50K på BSU, og 32k på sparekonto. Klarer å spare minst 6k i måneden siden jeg bor hjemme gratis.

 

Er det urealistisk at jeg kan hoppe over leie-steget og gå rett på kjøp etterhvert? :roll:

Hvis du bor grais hjemme, må du enten ha dårlig lønn, eller være lite nøktern til å spare, hvis du ikke klarer mer enn ca. 6 tusen i måneden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...