Gå til innhold

Hvordan skal man få råd til leilighet egentlig?


TMB

Anbefalte innlegg

Som sagt, «avrundet». Det korrekte blir 11 måneder, fratrukket 4/26 virkedager. Så mer korrekt rett oppunder 58.000 i feriepenger.

 

Enkelt!

 

 

Enkelt å regne ut feriepengene, kanskje, men det er jo ikke de som blir utbetalt.

 

Med mindre jeg blir behandlet forskjellig fra alle andre, så får ihvertfall jeg lønn + feriepenger som så blir fratrukket 25 feriedager, som gjør at den faktiske utbetalingen for min del i fjor ble litt over 6000 lavere enn feriepengene.

 

Uansett er dette litt på siden av påstanden om at man gjennomsnittlig fikk 70-90k ekstra å spare i ferien, som jeg tror alle kan være enige om er feil, etter som summen det opereres med er for høy, samt at den ikke tar høyde for at pengene kommer istedenfor, og ikke i tillegg til månedslønn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rart hvordan en havner over på feriepenger i en slik samtale. Men for folk som sliter: 

-Kjøp noe du kan pusse opp og gjør det selv. Dette er "egenkapital" ift innsats. 

-Sparing er jo åpenbart

-Ta en ekstra jobb for å få opp lønnen en periode, dette øker hvor mye du kan ta opp i lån

-Utleiedel? 

-Kjøp utenfor "kjernen", det kan en spare mye på

Lenke til kommentar

 

Som sagt, «avrundet». Det korrekte blir 11 måneder, fratrukket 4/26 virkedager. Så mer korrekt rett oppunder 58.000 i feriepenger.

 

Enkelt!

 

 

Enkelt å regne ut feriepengene, kanskje, men det er jo ikke de som blir utbetalt.

 

Med mindre jeg blir behandlet forskjellig fra alle andre, så får ihvertfall jeg lønn + feriepenger som så blir fratrukket 25 feriedager, som gjør at den faktiske utbetalingen for min del i fjor ble litt over 6000 lavere enn feriepengene.

 

Uansett er dette litt på siden av påstanden om at man gjennomsnittlig fikk 70-90k ekstra å spare i ferien, som jeg tror alle kan være enige om er feil, etter som summen det opereres med er for høy, samt at den ikke tar høyde for at pengene kommer istedenfor, og ikke i tillegg til månedslønn.

 

 

Det totale regnestykket - lønn, skattetrekk, feriepenger, m.m. - er naturligvis langt mer komplisert. Men nå var det størrelsen på feriepengene for den gjennomsnittlige nordmann jeg kommenterte, og ikke noe mer.

Snittet er relativt klart. Ikke 70-90k, men snarere rundt 58k...

 

Uansett, å bruke noen av disse til å bygge egenkapital er et godt tips.

 

Gratulerer med dagen, alle! :fun:

Lenke til kommentar

Tjener du helt ok med penger og bor hjemme / billig går det fint an og spare opp egenkapital. Har selv spart 330k på under tre år.

Det hjelper ikke så mye når en ikke får lån i vanlige banker pga. lav inntekt. Jeg skal fint klare minst 330k selv på 3 år. Men når en må spare til 100% egenkapital så blir det en del år å snylte på foreldre eller andre en bor hos.

Lenke til kommentar

 

Tjener du helt ok med penger og bor hjemme / billig går det fint an og spare opp egenkapital. Har selv spart 330k på under tre år.

Det hjelper ikke så mye når en ikke får lån i vanlige banker pga. lav inntekt. Jeg skal fint klare minst 330k selv på 3 år. Men når en må spare til 100% egenkapital så blir det en del år å snylte på foreldre eller andre en bor hos.

 

 

Men da bør en kanskje se på muligheter for å høyne inntekten? Om den ikke samsvarer med forventningene til lån :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...