Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier gir ikke depositum tilbake


rebeccaaa

Anbefalte innlegg

Leide leilighet i 2 år. Gjorde en feil ved å betale depositumet inn på huseiers konto. Hun opprettet ikke depositumskonto. Da jeg sa opp hadde hun brukt opp depositumet mitt. Hun skrev skriftlig avtale på at utvask var ok, men sa dagen etter at det ikke var greit i det hele tatt alikevel. Sier hun skal trekke av depositumet som vi har avtalt skal være meg i hende om et par dager. Dette har hun vel ikke lov til? Har lest litt og ser at det er ulovlig for å ikke opprette depositumskonto og at dette kan være straffbart for utleier. Kan noen med jusserfaring hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har papir med hennes underskrift om at utvask var ok og at depostiumet skulle utbetales. men det har ikke skjedd.. Jeg reiste samme dag som jeg flyttet, derfor jeg ville ha det nedskrevet at utvasken var ok, hvis ikke ville jeg jo fått beskjed om å vaske bedre. Unødvendig av huseier å komme dagen etter jeg flyttet å si at utvasken ikke var ok, da hun godkjente det dagen jeg flyttet. Kan jeg vise til noen lover?

Lenke til kommentar

Kjenner ikke lo0vverket ut og inn, men vet at det er mye som er i husleiers favør.

 

Dessuten har hun jo faktisk skrevet under på at utvask var OK og at depositumet skulle tilbakeføres.

 

Du kan evt. høre med Leieboerforeningen hvis du melder deg inn der: http://www.lbf.no/

 

 

Edit så litt nermere på det nå

 

 

§3-5

(...)

Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge.

(...)

 

Utleier har i allefall brutt dette. (som du selv påpekte)

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar

Kjenner ikke lo0vverket ut og inn, men vet at det er mye som er i husleiers favør.

 

Dessuten har hun jo faktisk skrevet under på at utvask var OK og at depositumet skulle tilbakeføres.

 

Du kan evt. høre med Leieboerforeningen hvis du melder deg inn der: http://www.lbf.no/

 

Takker for svar :) Skal lese litt rundt. Ja, har virkelig fått et skikkelig dårlig inntrykk av utleiere nå, ikke noe moro. Hun har tydligvis ikke visst hva depostium er for noe, i og med at hun har brukt det opp på ferie til hun selv.

Lenke til kommentar

Reint praktisk så er det leigetakaren som må opprette depositums kontoen sidan kontoen skal stå i leigetakers navn og alle renteinntekter skal gå til leigetakaren.

Men utleigaren kan bestemme kva bank som skal brukast (ikkje utenlandske) og det er utleigaren som skal betale kostnadane ved å opprette depositumskontoen.

 

 

I denne situasjonen så har du gjort det vanskelig for deg sjølv sidan du no må gå til sivil sak mot utleigaren for å få utbetalt beløpet. Dersom pengane hadde stått på ein skikkelig depositumskonto så hadde du kun trengt å be om å få beløpet utbetalt frå banken, då måtte utleiger ha lagt fram bevis på sine krav innen 5 (?) veker.

Lenke til kommentar

Reint praktisk så er det leigetakaren som må opprette depositums kontoen sidan kontoen skal stå i leigetakers navn og alle renteinntekter skal gå til leigetakaren.

Men utleigaren kan bestemme kva bank som skal brukast (ikkje utenlandske) og det er utleigaren som skal betale kostnadane ved å opprette depositumskontoen.

 

 

I denne situasjonen så har du gjort det vanskelig for deg sjølv sidan du no må gå til sivil sak mot utleigaren for å få utbetalt beløpet. Dersom pengane hadde stått på ein skikkelig depositumskonto så hadde du kun trengt å be om å få beløpet utbetalt frå banken, då måtte utleiger ha lagt fram bevis på sine krav innen 5 (?) veker.

 

Står ikke noe om at det er leietaker som må opprette depositumskonto. Dette fant jeg på nett på regjeringen.no: "Et depositum skal aldri betales kontant til utleier eller

settes inn på hans private konto. Det er ulovlig, og kan være straffbart for ut-

leier. Hvis leier har betalt depositumet på denne måten, kan han når som helst

kreve det tilbakebetalt med tillegg av lovbestemte forsinkelsesrenter. Verken leier eller utleier

kan bruke depositumet på egenhånd. Depositumet skal heller ikke brukes

mens leieforholdet varer. Men leier kan kreve å få utbetalt opptjente renter i

løpet av leietiden og etter leieforholdets opphør."

Lenke til kommentar

Poenget er at depositumskontoen skal stå i leietaker sitt navn og da må leietaker være med å opprette den. Utleier må også være med å opprette den da det er han som skal betale for det, samt at han skal knyttes til kontoen.

 

Du har gjort en feil, men den feilen du har gjort er det mange som har gjort før deg, både pga. manglende kunnskap og utleiere som prøver å utnytte situasjonen.

Det du bør fokusere på nå er hvordan du skal få pengene igjen.

 

Videre synes jeg du var lur som fikk det skriftlig at utvask var ok og at depositumet skulle utbetales.

 

Jeg ville holdt kommunikasjonen videre skriftlig. Samle dokumetnasjonen du har, sammen med evt lovreferanser, skriv et brev til henne og be om at pengene utbetales straks, eller må du ta saken videre.

 

 

En ting jeg lurer på: Hvordan vet du at hun har brukt det på ferie? Hvis dette stemmer høres jo damen totalt blåst ut.

Har du dette skriftlig?

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Poenget er at depositumskontoen skal stå i leietaker sitt navn og da må leietaker være med å opprette den.

 

Ja, men når dette ikke har blitt gjort, så kan det være straffbart for utleier. se her: http://www.regjeringen.no/upload/KRD/Vedlegg/BOBY/veiledninger_og_brosjyrer/fem_depositum%20.pdf

 

"Hvis leier har betalt depositumet på denne måten, kan han når som helst

kreve det tilbakebetalt med tillegg av lovbestemte forsinkelsesrenter."

 

Så ser ut som jeg har loven på min side. Huseier har brukt depositumet mitt på ferie til seg selv og private kjøp. Her har huseier tydligvis ikke visst hva depositum er.

Lenke til kommentar

Det første og enkleste du kan gjøre er å sende en regning. F.eks. kan du brukle sendregning.no og sende både purring og inkassokrav. Videre lar du inkassoselskapet ta seg av saken dersom beløpet ikke blir betalt.

Alternativt kan du ta det rett i forliksrådet. Bare husk å kreve rettsgebyret dekket av motparten.

Jeg vet dessverre ikke om du kan anmelde huseier for brudd på utleieloven, men du kan høre med noen andre på forumet eller politiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...