Gå til innhold

Canon EOS, eller et MicroFourThirds compakt?


Anbefalte innlegg

Som tittelen antyder står jeg ved et veivalg. I dag brakk hovedobjektivet mitt i to. 3 festepunkter som holdt festerammen på plass knakk. Jeg har prøvd å lime det sammen med epoxy-lim, men har mine tvil på at det holder. Objektivet er et Sigma 18-125, riktignok like gammelt som kameraet, men dog det eneste jeg har... Kameraet var kjøpt i 2005, og jeg har reparert det et par ganger allerede, og tror det kanskje holder et par år til hvis jeg er heldig.

 

Da lurer jeg på om jeg burde investere i et nytt objektiv til mitt aldrende 350D, eller om jeg heller burde bruke pengene på et mer kompakt MiroFourThirds-kamera.

 

Som bakgrunnsinformasjon, så har jeg sjeldent brukt noen av de avanserte funksjonene på mitt 350D, og kan heller ikke si jeg er særlig kreativ når jeg tar bilder. Min kone er i alle fall ikke flink til å bruke annet enn A-DEP, noe som ergrer meg fordi alle bilder er slørete på grunn av ustø hender. Uansett, så kunne vi godt klart oss med noe enklere.

 

Jeg har hørt at MicroFourThirds er et type objektiv som er universelt og mer kompakt enn systemobjektivene som brukes på store speilrefleks. I hvilken grad påvirker dette bildekvaliteten? Det skal sies av vi stort sett bruker kameraet til familiebilder.

 

Jeg setter stor pris på synspukter rundt kompakte systemkameraer kontra fullverdige EOS, og om fordeler/ulemper knyttet til disse.

 

Her er forresten bilde av mitt defekte objektiv:

169324_10150863476191895_1073571239_o.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som tittelen antyder står jeg ved et veivalg. I dag brakk hovedobjektivet mitt i to. 3 festepunkter som holdt festerammen på plass knakk. Jeg har prøvd å lime det sammen med epoxy-lim, men har mine tvil på at det holder. Objektivet er et Sigma 18-125, riktignok like gammelt som kameraet, men dog det eneste jeg har... Kameraet var kjøpt i 2005, og jeg har reparert det et par ganger allerede, og tror det kanskje holder et par år til hvis jeg er heldig.

 

Da lurer jeg på om jeg burde investere i et nytt objektiv til mitt aldrende 350D, eller om jeg heller burde bruke pengene på et mer kompakt MiroFourThirds-kamera.

 

Som bakgrunnsinformasjon, så har jeg sjeldent brukt noen av de avanserte funksjonene på mitt 350D, og kan heller ikke si jeg er særlig kreativ når jeg tar bilder. Min kone er i alle fall ikke flink til å bruke annet enn A-DEP, noe som ergrer meg fordi alle bilder er slørete på grunn av ustø hender. Uansett, så kunne vi godt klart oss med noe enklere.

 

Jeg har hørt at MicroFourThirds er et type objektiv som er universelt og mer kompakt enn systemobjektivene som brukes på store speilrefleks. I hvilken grad påvirker dette bildekvaliteten? Det skal sies av vi stort sett bruker kameraet til familiebilder.

 

Jeg setter stor pris på synspukter rundt kompakte systemkameraer kontra fullverdige EOS, og om fordeler/ulemper knyttet til disse.

 

Her er forresten bilde av mitt defekte objektiv:

169324_10150863476191895_1073571239_o.jpg

 

Du kan jo titte innom MFT forumet på dpreview.com

De yter ikke så verst disse kameraene : http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1041&message=41889485

 

Jeg valgte MFT grunnet at disse store "mursteinene" ikke ble med så ofte på tur lenger.

En OMD ble innkjøpt, og det blir med på tur :-)

Lenke til kommentar

Jeg har et EOS 40D med mye utstyr, men dette ligger trygt nedpakket til fordel for et par Samsung-kamera (NX11 og NX100) som brukes jevnlig.

Har man ekstra store hender eller fotograferer sport/fugler er det en god ide med EOS, hvis ikke vil man i de fleste tilfellene bli mer fornøyd med et av de nye små speilløse systemkameraene.

Lenke til kommentar

Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg ser at det er lite negativt å si på MFT-alternativene. Jeg har kikket litt på tester, og må si det ser ut til å være midt i blinken for meg.

 

Objektivet overlevde ikke påkjenningen, så jeg må nok se meg om etter noe nytt...

 

Spørsmål angående argumentet med panasonic G3: hva er fordelen med søkeren, når kameraet ikke har speil? Det er jo bare en skjerm inni søkeren...

 

Ellers må jeg si at jeg helst vil holde budsjettet rundt 4-5000. Video i 720p eller mer hadde vært topp. Hvordan skal jeg vurdere brennvidden på MFT i forhold til mitt 350D?

Lenke til kommentar

Har selv Sony NEX-5N sommer nummer to kamera ved siden av 5D MK III.

NEX-5N er et flott kamera og kanskje det beste i den klassen ved siden av Samsung NX 200/220 som er omtrent identisk rent utseende messig.

 

At NEX-5N tar MINST like gode bilder som 350D med en rimelig allround zoom er jeg overbevist om. Dessuten så er ISO egenskapene til NEX'en overlegne 350D, noe som vil si at man kan ta bilder i mørkere omgivelser. Det som er så forbasket synd er at jeg føler at KIT-zoomen til NEX'en ikke tegner spesielt skarpt. Ikke noe verre enn at man kan skarpe det opp i etterkant dog.

 

Hadde jeg vert deg ville jeg kanskje tatt en titt på nettopp NEX-5N og evt. Samsung NX 220. Jeg har pr. dags dato ikke funnet noen bedre kameraer enn disse to i den klassen.

 

SItter selv og lurer på et kamera nr. 3 og siden jeg allerede har NEX-5N og 5D MK III, så tenkte jeg på noe midt i mellom. Nemmelig kanskje en Pentax K-5 med KIT-zoomen til 6.500,-. Denne er også værtettet og meget solid bygget i forhold til kameraer fra Canon og Nikon i samme prisklasse.

 

Jeg har også sett på Nikon D5100 og D3200, men ergonomien på disse tilltaler meg ikke veldig desverre. Canon 600D og 60D er for meg et alternativ til Pentax K-5, men disse er ikke værtettet og like solide.

 

Det høres dermed ut som om det er et hybridkamera som passer best for deg/dere som funker bra i "Auto" og da synes jeg som sagt at NEX-5N er et godt valg. Nå tar ikke jeg bilder i Auto med dette til daglig, men har testet det litt og jeg synes det treffer overaskende bra i de fleste tillfellene.

 

Minussiden med NEX-5N er at blitsen som følger med må skrus på/av. Min står derimot på hele tiden og jeg bare vipper den opp når jeg vil bruke den. Den tar ikke veldig mye plass på kameraet heller.

Lenke til kommentar

Spørsmål angående argumentet med panasonic G3: hva er fordelen med søkeren, når kameraet ikke har speil? Det er jo bare en skjerm inni søkeren...

Søkeren har mye bedre oppløsning enn skjermen så det er lettere å se om bildet er skarpt. Det er også letter å holde kameraet rolig når du bruker søker siden du da støtter det mot hodet i tillegg. Søker er også mye bedre i sterkt sollys som kan gjøre det vanskelig å se bildet på LCD-skjermen.

Lenke til kommentar

Søkeren har mye bedre oppløsning enn skjermen så det er lettere å se om bildet er skarpt. Det er også letter å holde kameraet rolig når du bruker søker siden du da støtter det mot hodet i tillegg. Søker er også mye bedre i sterkt sollys som kan gjøre det vanskelig å se bildet på LCD-skjermen.

Godt poeng!

 

Skal kikke litt på kameraer, og se hvilken modell som passer meg best. Er det noen fler tips til hva jeg burde se etter på et MFT-kamera?

Lenke til kommentar

Skal kikke litt på kameraer, og se hvilken modell som passer meg best. Er det noen fler tips til hva jeg burde se etter på et MFT-kamera?

Du må bare tenke gjennom hva som er viktig for deg.

-Størrelse/vekt?

-Video?

-Zoomområde

-Vridbar skjerm?

 

Jeg synes G3 er bra kompromiss, innebygd søker, vridbar skjerm og likevel relativt kompakt og ikke alt for dyrt.

Lenke til kommentar

Har snuset litt på Nikon 1 J1. Liker at det følger med 10-30mm objektiv, samt at det er lite og stilrent. Prisen er også grei. Noen som har erfaring med dette? Hva vil 10-30mm brennvidde tilsvare i forhold til mitt speilrefleks? Noen som vet om en god sammenlikningstabell? Jeg kunne sikkert googlet, men jeg er på ferie uten datamaskin, og på telefonen tar det så krevende...

Lenke til kommentar

Har snuset litt på Nikon 1 J1. Liker at det følger med 10-30mm objektiv, samt at det er lite og stilrent. Prisen er også grei. Noen som har erfaring med dette? Hva vil 10-30mm brennvidde tilsvare i forhold til mitt speilrefleks?

 

Da har jeg plutselig innsett at det bare er olympus og panasonic som lager MFT-kameraer, mens andre som sony, samsung og nikon har sine proprietære formater. Har også sett at cropfaktoren er 2x i forhold til fullformat.

Lenke til kommentar

Panasonic og Olympus er det mest komplette speilløse systemet, de har begge et godt utvalg av optikk. Men skal du kun bruke kit optikken så kan du gå for hva som helst. Samsung NX11 koster kun 3200kr. hos fotovideo. Kjøper du Canon dSLR så kan du bruke 350D som back-up.

 

 

 

 

Her ser du størrelsen på de forskjellige sensorene:

550px-Sensor_sizes_overlaid_inside_-_updated.svg.png

 

 

Nikon 1 (CX) har en crop på 2,7x, MFT har 2x, Nikon DX, Pentax, Sony har 1,5x osv...

 

Her kan du se forskjell på kamerahusene:

 

Fullformat dSLR D700 og MFT Olympus E-M5

 

Nikon 1 og Olympus E-M5

 

Panasonic G3 og Canon 650D

 

 

 

 

Bare lurer på en ting. Hvorfor skriver folk EOS 350? Hvorfor har ikke Canon fjernet EOS betegnelsen fra systemet sitt?

 

Framtidig "What the Duck"stripe?

 

-I have an Electro-Optical System 350D, and you?

-Electro Optacom-what?

-Canon Electro-Optical System 350D!

-Ohhh... I have an old Ford diesel truck.

Lenke til kommentar

Skal kikke litt på kameraer, og se hvilken modell som passer meg best. Er det noen fler tips til hva jeg burde se etter på et MFT-kamera?

Du må bare tenke gjennom hva som er viktig for deg.

-Størrelse/vekt?

-Video?

-Zoomområde

-Vridbar skjerm?

 

Jeg synes G3 er bra kompromiss, innebygd søker, vridbar skjerm og likevel relativt kompakt og ikke alt for dyrt.

Et punkt til du bør vurdere er søker.

Klarer du deg med skjermsøker, så har du mange valg.

Ønsker du deg integrert søker (optisk eller digital) så begrenser utvalget seg raskt. De fleste kan påmonteres en "ekstern" digital søker, men for mange er det tungvindt med en slik søker som tar plassen til den eventuelt eksterne blitsen.

For noen er det også et "Must" å ha en blits integrert, for andre fungerer det med en ekstern som kan monteres når det er nødvendig. Det er også et moment du bør tenke på.

 

Hybrid har mange positive sider som passer mange, fordelen fremfor kompakt er muligheten til å skifte optikk. For meg var saken omvendt, jeg kjøpte Sony nex-5n, et kamera som absolutt tok gode bilder, men siden jeg er så "avhengig" av søker (hater skjermsøker) så måtte jeg gå en annen vei når jeg valgte 2. kamera. Jeg havnet på den kompakte siden, med en Fuji X10. X10 passer ikke alle, men for meg så er en litt "mindre god" optisk søker å foretrekke fremfor å kun ha muligheten til å bruke skjerm som søker.

 

Som sagt det finnes mange gode muligheter der ute, både innen kompakt og hybrid, men ta deg tid til å vurdere hva et slikt kamera bør ha av "muligheter" før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar

Et punkt til du bør vurdere er søker.

Klarer du deg med skjermsøker, så har du mange valg.

Ønsker du deg integrert søker (optisk eller digital) så begrenser utvalget seg raskt. De fleste kan påmonteres en "ekstern" digital søker, men for mange er det tungvindt med en slik søker som tar plassen til den eventuelt eksterne blitsen.

For noen er det også et "Must" å ha en blits integrert, for andre fungerer det med en ekstern som kan monteres når det er nødvendig. Det er også et moment du bør tenke på.

 

Hybrid har mange positive sider som passer mange, fordelen fremfor kompakt er muligheten til å skifte optikk. For meg var saken omvendt, jeg kjøpte Sony nex-5n, et kamera som absolutt tok gode bilder, men siden jeg er så "avhengig" av søker (hater skjermsøker) så måtte jeg gå en annen vei når jeg valgte 2. kamera. Jeg havnet på den kompakte siden, med en Fuji X10. X10 passer ikke alle, men for meg så er en litt "mindre god" optisk søker å foretrekke fremfor å kun ha muligheten til å bruke skjerm som søker.

 

Som sagt det finnes mange gode muligheter der ute, både innen kompakt og hybrid, men ta deg tid til å vurdere hva et slikt kamera bør ha av "muligheter" før du bestemmer deg.

 

Ja, det er mye å ta stilling til når man skal velge. Det jeg har savnet mest da jeg gikk fra kompaktkamera til dslr var skjermsøker. Det kommer av at jeg til vanlig bruker briller... Ikke akkurat praktisk å kikke i søkeren med briller.

 

Ellers har vi alltid brukt den innebygde blitsen. Jeg vet at bildene blir superbra med ekstern blits, men den blir så svær at jeg garantert ikke gidder å drasse på den.

 

Jeg er fremdeles i stuss om jeg burde kjøpe et kompakt med begrensede muligheter, eller om jeg skal kjøpe noe som "har alt"...

 

Finnes det noen gode fotobutikker i Bergen som har et godt utvalg?

 

Lenke til kommentar

Et punkt til du bør vurdere er søker.

Klarer du deg med skjermsøker, så har du mange valg.

Ønsker du deg integrert søker (optisk eller digital) så begrenser utvalget seg raskt. De fleste kan påmonteres en "ekstern" digital søker, men for mange er det tungvindt med en slik søker som tar plassen til den eventuelt eksterne blitsen.

For noen er det også et "Must" å ha en blits integrert, for andre fungerer det med en ekstern som kan monteres når det er nødvendig. Det er også et moment du bør tenke på.

 

Hybrid har mange positive sider som passer mange, fordelen fremfor kompakt er muligheten til å skifte optikk. For meg var saken omvendt, jeg kjøpte Sony nex-5n, et kamera som absolutt tok gode bilder, men siden jeg er så "avhengig" av søker (hater skjermsøker) så måtte jeg gå en annen vei når jeg valgte 2. kamera. Jeg havnet på den kompakte siden, med en Fuji X10. X10 passer ikke alle, men for meg så er en litt "mindre god" optisk søker å foretrekke fremfor å kun ha muligheten til å bruke skjerm som søker.

 

Som sagt det finnes mange gode muligheter der ute, både innen kompakt og hybrid, men ta deg tid til å vurdere hva et slikt kamera bør ha av "muligheter" før du bestemmer deg.

 

Ja, det er mye å ta stilling til når man skal velge. Det jeg har savnet mest da jeg gikk fra kompaktkamera til dslr var skjermsøker. Det kommer av at jeg til vanlig bruker briller... Ikke akkurat praktisk å kikke i søkeren med briller.

 

Ellers har vi alltid brukt den innebygde blitsen. Jeg vet at bildene blir superbra med ekstern blits, men den blir så svær at jeg garantert ikke gidder å drasse på den.

 

Jeg er fremdeles i stuss om jeg burde kjøpe et kompakt med begrensede muligheter, eller om jeg skal kjøpe noe som "har alt"...

 

Finnes det noen gode fotobutikker i Bergen som har et godt utvalg?

Jeg er også brillebruker og for meg er bruk av søkeren ikke noe problem :) Men det er det som gjør det så vanskelig å anbefale ett "godt kjøp", fordi vi alle opplever bruk av et produkt på hver vår måte.

 

Når det gjelder butikk i Bergen, så tror jeg Japan Photo er et godt alternativ. Det er en stund siden jeg handlet i Bergen så jeg husker ikke alle. Japan Photo har vel to utsalg akkurat no, sitt "vanlige" + Ur og Foto som de nettopp har kjøpt. I tillegg så mener jeg at Foto Jørgen har et bra rykte. Ellers har du vel Elkjøp og de andre kjedene, men jeg ville tatt meg en tur innom Japan Photo i Olav Kyrres gate.

 

 

PS!! du nevnte at du savnet skjermsøker på DSLR. De fleste nye speilrefleks har nå en "funksjon" som heter Liveview og som rett og slett er skjermsøker. Så det er ikke lenger et problem i den kategorien, men ta deg en tur på JP og prøv kamera, prat med betjeningen og gå for det som eventuelt virker riktig for deg og dine.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...