Gå til innhold

Beste hovedkort for video og bilde redigering.


Meier

Anbefalte innlegg

Tenker å bygge en pc for video og bilde redigering. Jeg forstår det slik at et workstation WS kort egner seg best?

Nå som Iwy Bridge er kommet på banen, så tenkte jeg å satse på det.

Da med en Intel® Core i7-3770K prosessor.

Og til den tenkte jeg på et http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77_WS/

hovedkort. Med dertil egnede rambrikker.

 

Men jeg finner ingen omtale om det på Norske sider. Spørsmålet er om dette er et kort å satse på? Eller er det noen som vet om andre og bedre kort å satse på? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WS-kort egner seg best men ikke akkurat dette WS-kortet da det ikke har arbeidsstasjon-/server-brikkesett.

 

Nokså bortkastet med WS-kort uten Xeon-prosessor og ECC-minne. Dette WS-kortet støtter heller ikke ECC-minne slik som tidligere WS-kort fra ASUS. Dersom du kjøper vanlig prosessor og minne er det stort sett likegyldig hva du kjøper av hovedkort så lenge det er riktig sokkel og brikkesett.

 

Du bør vente på "Ivy Bridge" Xeon og matchende hovedkort med workstation-chipset og støtte for ECC-minne eller gå for "Sandy Bridge" Xeon som er godt utprøvd. "Ivy Bridge" er inntil 10% raskere per clock, men hva gjør det når det ikke er Xeonpro-sessorer eller passende hovedkort tilgjengelig i tillegg til at folk har opplevd høyere lasttemperaturer enn med "Ivy Bridge".

 

Feks Asus P8B-WS til 1400 kr, Intel Xeon E3-1245 3.5 GHz til 2000kr og 16-32 GiB 1333 MHz DDR3 ECC-minne.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

WS-kort egner seg best men ikke akkurat dette WS-kortet da det ikke har arbeidsstasjon-/server-brikkesett.

 

Nokså bortkastet med WS-kort uten Xeon-prosessor og ECC-minne. Dette WS-kortet støtter heller ikke ECC-minne slik som tidligere WS-kort fra ASUS. Dersom du kjøper vanlig prosessor og minne er det stort sett likegyldig hva du kjøper av hovedkort så lenge det er riktig sokkel og brikkesett.

 

Du bør vente på "Ivy Bridge" Xeon og matchende hovedkort med workstation-chipset og støtte for ECC-minne eller gå for "Sandy Bridge" Xeon som er godt utprøvd. "Ivy Bridge" er inntil 10% raskere per clock, men hva gjør det når det ikke er Xeonpro-sessorer eller passende hovedkort tilgjengelig i tillegg til at folk har opplevd høyere lasttemperaturer enn med "Ivy Bridge".

 

Feks Asus P8B-WS til 1400 kr, Intel Xeon E3-1245 3.5 GHz til 200kr og 16-32 GiB 1333 MHz DDR3 ECC-minne.

 

Ok, men hvorfor har de da satt WS på kortet?

Er det nederste et forslag til oppsett? Jeg finner ikke igjen de prisene. Stemmer de?

Lenke til kommentar

Bare å skrive inn ASUS WS og E3 1245 på prisguide.no

 

Ja, jeg var inne på Prisjakt. Du har skrevet prosessoren til 200kr. Noe jeg ikke fikk til å stemme :)

Det var jo ikke så galt i pris, for dette. Så da får jeg se om jeg ikke slår til på det. Takker for tipset.

Lenke til kommentar

Det mangler en null i prisen. 1245 er uansett ikke den prosessoren jeg mente. Jeg ble forvirret av misvisende merking av de nye modellene på 22nm. Virker som at E3-1245v2 i går kom opp som E3-1245. E3-1245v2 er 3.4 GHz så da ble det en glipp da jeg skulle finne tredje beste 32 nm Xeon på 3.4 GHz (fornuftigst forhold mellom ytelse og pris).

 

E3-1275 er 32nm Xeon på 3.4 GHz. E3-1275v2 er 22nm Xeon på 3.5 GHz.

 

Det virker som 22nm av Xeon er tilgjengelig, men du må sjekke ut hvilke hovedkort som støtter denne.

 

Det er E3-1275 (32nm) og E3-1275v2 (22nm) som er det mest fornuftige kjøpet med tanke på pris/ytelse. Man betaler to tusenlapper per 100 MHz økning av frekvens ved å gå for 1280/1280v2 eller 1290/1290v2.

 

Det er nok verd det til profesjonell bruk der tid er penger å betale for ytelsen, men for den jevne bruker er 4000 kr for 200 MHz i drøyeste laget.

6800 kr for toppmodellen E3-1290/1290v2 er ikke spesielt dyrt for en prosessor til seriøs bruk, men 9 av 10 kommer bedre ut med å velge E3-1275/1275v2 som koster 2600kr og kun har 200 MHz lavere frekvens.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg har gjort litt research. Det er ASUS P8C WS med C216 chipset som har støtte for de nye Xeon-prosessorene på 22nm og ECC-minne. Prosessorene har modellnummer som slutter på v2. Hovedkortet koster ca 1600 kr.

 

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=299179

 

ASUS P8C WS hovedkort med Xeon E3-1275v2 prosessor og 2x8 GiB eller 4x8 GiB DDR3 1333 MHz ECC-minne er det som gir fornuftigst arbeidsstasjon for pengene.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg har gjort litt research. Det er ASUS P8C WS med C216 chipset som har støtte for de nye Xeon-prosessorene på 22nm og ECC-minne. Prosessorene har modellnummer som slutter på v2. Hovedkortet koster ca 1600 kr.

 

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=299179

 

ASUS P8C WS hovedkort med Xeon E3-1275v2 prosessor og 2x8 GiB eller 4x8 GiB DDR3 1333 MHz ECC-minne er det som gir fornuftigst arbeidsstasjon for pengene.

 

Hei

 

Dette var topp service. Da skal jeg bestille opp dette. Det blir jo ikke all verdens i pris, så dette er topp. Allt det andre har jeg. Men en SSD kan jeg legge til. Så kan jeg komme med en tilbakemelding når allt er oppe å går. :)

Lenke til kommentar

Husk å kjøpe 2 og 2 brikker i par for dobbelkanal og brikker på 8 GiB slik at du senere kan få 32 GiB totalt dersom du vil utvide eller dersom du vil ha 32 GiB fra starten.. Kjøper du minnebrikker på 4 GiB kan du ikke få mer enn 16 GiB uten å kjøpe nye. Ikke noe galt i å kjøpe 4x4 GiB DDR3 1333 MHz ECC-minne dersom du er sikker på at du greier deg med 16 GiB i maskinens levetid. Det blir en del rimeligere med 4x4 GiB.

 

Eksempler:

4 av disse gir 16 GiB for 900 kr. http://www.prisjakt....ct.php?p=836004

2 slike sett gir 32 GiB for 2700 kr. http://www.prisjakt....t.php?p=1025211

 

Endelig blitt fornuftige priser på 512 GB SSD. Anbefaler å ha OS på seperat 64 eller 128 GB SSD og programmer og prosjekter på en SSD på 512 GB.

 

Husk PSU av høy kvalitet, gjerne Seasonic X-Series og en god prosessorkjøler der du kjører viften på 600-900 RPM. Da får du en flott arbeidsstasjon som har veldig lavt støynivå. Bruker selv NH-U12P SE2 @ 800 RPM og alle kabinettviftene regulert til 3-400 RPM.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Husk å kjøpe 2 og 2 brikker i par for dobbelkanal og brikker på 8 GiB slik at du senere kan få 32 GiB totalt dersom du vil utvide eller dersom du vil ha 32 GiB fra starten.. Kjøper du minnebrikker på 4 GiB kan du ikke få mer enn 16 GiB uten å kjøpe nye. Ikke noe galt i å kjøpe 4x4 GiB DDR3 1333 MHz ECC-minne dersom du er sikker på at du greier deg med 16 GiB i maskinens levetid. Det blir en del rimeligere med 4x4 GiB.

 

Eksempler:

4 av disse gir 16 GiB for 900 kr. http://www.prisjakt....ct.php?p=836004

2 slike sett gir 32 GiB for 2700 kr. http://www.prisjakt....t.php?p=1025211

 

Endelig blitt fornuftige priser på 512 GB SSD. Anbefaler å ha OS på seperat 64 eller 128 GB SSD og programmer og prosjekter på en SSD på 512 GB.

 

Husk PSU av høy kvalitet, gjerne Seasonic X-Series og en god prosessorkjøler der du kjører viften på 600-900 RPM. Da får du en flott arbeidsstasjon som har veldig lavt støynivå. Bruker selv NH-U12P SE2 @ 800 RPM og alle kabinettviftene regulert til 3-400 RPM.

 

Dette høres meget bra ut. Jeg klasker til med full pakke fra starten. Og jeg satser på det beste. SSD for prosjektene er heller ikke dumt. Det må jeg se på. Ønsker en raskest mulig løsning.

Når det gjelder kjøling, så har jeg klekket ut en vannkjøleløsning som overgår det meste. Den blir uten radiator og vifte. Jeg vil ha det så støysvakt som mulig.

Dette tror jeg blir tidenes løsning. Da er det bare programmet det står på :)

Lenke til kommentar

Kjøleren er bra så lenge du får justert ned viften til &--#60;= 900 RPM. Den er ikke helt whisper quiet ved standard 1400 RPM.

 

Regner med det blir en bra arbeidsstasjon. Dette er de desidert beste komponentene som er å få tak i til til en overkommelig pris.

 

Det er kun 4 kjerner på E3 Xeon men klokkefrekvensen forholdsvis høy. Får god ytelse på dette ut av boksen, høy stabilitet og minimalt med bitfeil. Får ikke overkokkingen man har på vanlig desktop, men det yter såppas bra med turboen at det ikke er nødvendig. Overklokking er først og fremst for benchmark-entusiaster og 15 år gamle gutter som synes det er tøft. Det har mer for seg å få en fornuftig 24/7 frekvens med lavest mulig spenning. Unntaket er en moderat overklokk på en dedikert gaming-PC der ytelsen på grafikkortet potensielt skalerer med ytelsen på grafikkortet.

 

Kjekt med hovedkort som har workstation-/server-brikkesett, Xeon-prosessor og ECC-minne. Først da man har en seriøs PC.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ja, kjøleren blir nok bra. Vannkjølingen jeg tenkte på, var fordi utstyret skulle innstalleres i et htpc kabinett. Og det blir ganske så varmt. Men jeg bruker et maxi tower, og da får jeg mye luft rundt.

 

Dette blir sikkert et bra oppsett. Overklokking gidder jeg ikke å drive med. Jeg får heller bruke den turboen.

 

Da blir det å finne et grafikkort som passer til oppgaven. Har hørt at Adobe bruker gpu i redigeringen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Husk å kjøpe 2 og 2 brikker i par for dobbelkanal og brikker på 8 GiB slik at du senere kan få 32 GiB totalt dersom du vil utvide eller dersom du vil ha 32 GiB fra starten.. Kjøper du minnebrikker på 4 GiB kan du ikke få mer enn 16 GiB uten å kjøpe nye. Ikke noe galt i å kjøpe 4x4 GiB DDR3 1333 MHz ECC-minne dersom du er sikker på at du greier deg med 16 GiB i maskinens levetid. Det blir en del rimeligere med 4x4 GiB.

 

Eksempler:

4 av disse gir 16 GiB for 900 kr. http://www.prisjakt....ct.php?p=836004

2 slike sett gir 32 GiB for 2700 kr. http://www.prisjakt....t.php?p=1025211

 

Endelig blitt fornuftige priser på 512 GB SSD. Anbefaler å ha OS på seperat 64 eller 128 GB SSD og programmer og prosjekter på en SSD på 512 GB.

 

Husk PSU av høy kvalitet, gjerne Seasonic X-Series og en god prosessorkjøler der du kjører viften på 600-900 RPM. Da får du en flott arbeidsstasjon som har veldig lavt støynivå. Bruker selv NH-U12P SE2 @ 800 RPM og alle kabinettviftene regulert til 3-400 RPM.

 

Jeg har prøvd å bestille disse komponentene, men de er ikke å få tak i. Det tar år og dag å anskaffe de. Er dette noe å satse på? Det virker jo som om det ikke er mye i bruk? Finnes det noe annet alternativ? Når man må vente i et halvt år, så blir det dødfødt for meg. :)

 

Da har saken tatt en annen vending. Fikk avbestillt hos første leverandør, og bestillt hos en annen. Tror dette fikser seg nå :)

Endret av Meier
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har systemet vært oppe å gått en stund. Og allt fungerer utmerket. Premiere Pro CS6 går som en drøm. Alt sitter i et maxi tower, og det er god kjøling. Premiere stoppet opp en gang. Men når jeg satt det over til memory, så gikk alt greit.

Så nå blir det mye morro utover høsten. :)

Takk for godt forslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...