Gå til innhold

Sniktitt: Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD


Anbefalte innlegg

  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Har nettopp kjøpt dette objektivet og har blitt fortalt at man bør ha et filter for å beskytte glasset etc. Problemet er at jeg ikke har peiling på hvilket filter jeg kan bruke. Finner ikke så mange 82mm filter, de felste er dyre >1000,- og virker å ha en annen funksjon enn beskyttelse, eksempelvis uv, farge osv.

 

Har funnet dette, er det et slit sett jeg er på jakt etter? Passer alle 82mm filter til mitt objektiv?

 

Kan jeg alternativt bare drite i hele filteret? :)

Lenke til kommentar

Har lest litt rundt på forumet og ser at det stort sett koker ned til det du skriver, så ja, da gjør jeg det!

Takk for svar.

 

Hvis du føler deg sikrere ved og bruke et beskyttelsefilter burde du gjøre det, men du foringer bildekvaliteten eksepsjonelt i forholdt til prisklasse, det filtersettet du linket til vil nok gi fargeforskyvninger og uskarpe overganger, et filter som gir minimalt forstyrrelser koster fort over 1000.- her på berget og omtrent halvparten fra utlandet "eBay".

 

Du kan vurdere et PL-filter for og unngå refleksjoner fra vann, metall og glass det gir også litt varmere farger og skarpere/kraftigere overganger på skyer, men et PL-filterbrukes kun i de situasjonene hvor det er nødvendig og ikke hele tiden. Det finnes også såkalte ND-filter "gråfilter" i forskjellige styrker og utforming, de er fine hvis man skal ha veldig lange lukkertider til foreksempel "gjøre vann slørete".

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

 

 

 

Ser ut som det blir en liten oppgradering i objektivparken snart....

Har du noe mer bortsett ifra et bilde? Ser ut som en Sigma 24-70?

 

Ja, den nye Sigma 24-70mm f/2.0 OS DG HSM....

 

Hva har det med Tamron å gjøre?

 

Som akam.no skriver i headingen:

Første i sitt slag(Tamron)

...og nå kommer andre produsenter på banen og vi venter spent på redaksjonens kommende "sniktitt" reportasje ;)

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

 

Ja, den nye Sigma 24-70mm f/2.0 OS DG HSM....

 

 

Er ikke det bare et rykte foreløpig? Men må innrømme at det hadde vært utrolig kult med en 24-70 med f2.0 gjennom det hele og attpåtil hadde bildestabilisering. Og hvis bildekvaliteten hadde holdt seg på samme nivå som 35art / 50art så hadde det nok blitt awesome. Spesielt hvis prisen ikke hadde blitt så høy. Men jeg vet ikke helt om jeg tror på de ryktene, tror det er mer sannsynlig at det kommer en 24/70 f2.8 OS som har utrolig bra bildekvalitet og ganske så billig (iforhold til canon/nikon)

Lenke til kommentar

Nettopp. Og da snakker vi plutselig om et standardobjektiv som veier mer enn f.eks. 70-200 f/2.8. Da begynner det å bli drøyt. Vil tro markedet er rettet mot reportasjefotografer og entusiaster, men reportasjefotografene klarer seg vel mer enn nok med 24-70 f/2.8, mens entusiastene stort sett alltid har et lyssterkt objektiv eller to som dekker behovet i dette brennviddeområdet. Samtidig blir objektivet kostbart dersom de ikke gjør kompromisser i forhold til kvalitet.

 

Sliter litt med å forstå hvem som kommer til å drasse rundt på denne klumpen av et objektiv, og tenker vel at det er en grunn til at Canon og Nikon ikke selv har laget noe sånt.

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...