Gå til innhold

Sniktitt: Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD


Anbefalte innlegg

Mens jeg holder på å trene på håndholdt bilde av hovedkort, på 35mm og f/2.8 - 1/60 sek, og ser på alle bildene under Hjørneskarphet og Senterskarphet som er tatt med kombinasjonen Canon 5D MarkIII og Canon EF 24-70mm f/2.8L USM - en rimelig kostbar kombinasjon. Hvordan er det mulig å ikke oppnå et bedre resultat med kamerahus/objektiv til en pris på ca. kr 48 000,- enn disse bildene?:

Fordi 24-70L er et zoomobjektiv med krumt fokusplan. Det tar ikke så skarpe bilder av flate motiver på stor blender. Bruk annen optikk, for eksempel fastoptikk, eller vente på mkII av objektivet, som skal være markant skarpere. Det er ikke flate testplansjer som er objektivets styrke.

 

Og bilde nr 2 - hva er galt der? Ser du ikke at printplaten er skarp og fin? Det er bare toppene som stikker opp som er uskarpe. Du bommer litt hvis du blander sammen "skarphet" med "dybdeskarphet", ser du.

 

 

Edit: Her er The Digital Pictures sammenligningsbilder - vil anta at de har fokusert 24-70L "en mellomting", så fokus i senter er litt foran testbildet og fokus i hjørnene er litt bak testbildet (fokusplanet på 24-70L krummer bakover i hjørnene - krumme fokusplan pleier være forover) - hvis fokus er perfekt i midten blir det gæli i hjørnene på flate motiver.

 

Det er spesielt ille hvis du fokuserer på lang avstand - er fokus på horisonten (uendelig) blir hjørnene fokusert forbi uendelig, og er bare generelt ute av fokus. Så - med 24-70L - fokuser litt foran hvis hjørnene også skal være skarpe på samme fokusavstand som senter. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er ikke flate testplansjer som er objektivets styrke.

 

Og bilde nr 2 - hva er galt der? Ser du ikke at printplaten er skarp og fin?

 

Det er spesielt ille hvis du fokuserer på lang avstand

 

 

Er printplaten egentlig et bilde - av et bilde - av et hovedkort?

 

Tja...er egentlig printbanene skarpe og fine? Burde ikke silketrykket være minst like skarpt?

 

Spurte om det litt tidligere i tråden - hvor stor avstand jeg bør teste på med 35mm f/2.8 - 1/60sek. ?

Lenke til kommentar

Er printplaten egentlig et bilde - av et bilde - av et hovedkort?

Tja...er egentlig printbanene skarpe og fine? Burde ikke silketrykket være minst like skarpt?

Nei, det er et utsnitt av et hovedkort. Ikke utsnitt av et bilde, men et utsnitt - eller avkapp om du vil - av et fysisk hovedkort. Se link til bilde lenger ned.

Og - skarpheten er helt fin til å være 100% crop av et skudd på full blender.

 

Spurte om det litt tidligere i tråden - hvor stor avstand jeg bør teste på med 35mm f/2.8 - 1/60sek. ?

 

"Der hvor du får passe utsnitt".

 

Du kan jo kikke på hele akams testbilde og lage noe lignende hjemme. ;)

 

 

 

Ellers er 24-70L notorisk for å bli slitt og dårligere over tid.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

 

"Der hvor du får passe utsnitt".

 

Du kan jo kikke på hele akams testbilde og lage noe lignende hjemme. ;)

 

 

Takk for info - brikkene begynner å falle på plass :)

Et bilde forteller mer enn 1000 ord - og bildet av akams testbilde forklarer så mye at jeg antar at jeg forstår sammenhengen :)

 

Har funnet en gammel "haug" av en stasjonær PC som kan gjøre jobben som motiv...

For å få et passe utsnitt har jeg flyttet tripoden med kameraet fram og tilbake på gulvet inntil testbildet av slotene på hovedkortet matcher i størrelse med fotografiet fra testen på akam - i visning 1:1 eller 100% crop...

Antar det blir korrekt nok...?

Lenke til kommentar

Eller - i det hele tatt bare gå ut og ta bilder. ;)

 

 

Ja, men før jeg kommer så langt - må det kjøpes inn diverse utstyr...og HVA jeg skal kjøpe avgjøres, som for de fleste, basert på hvilke råd jeg får i en fotobutikk, leser i fotomagasiner og forslag fra folket(og test-labs) på diverse forum.

 

Denne test-tråden gir meg mulighet til å "se" forskjeller på en slik måte at hvis jeg skal velge et objektiv til kamerahuset Canon 5D Mark III og valget står mellom Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD og Canon EF 24-70mm f/2.8L USM vil jeg velge:

 

Tamron.

 

Prismessig er de jo nesten like - og koster veldig mye penger...

Økonomi er for de fleste(alle) et viktigere punkt enn tekniske spesifikasjoner.

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Det stemmer, alle bildene ble tatt med 5D Mark III. RAW, for øvrig.

 

 

Mens jeg holder på å trene på håndholdt bilde av hovedkort, på 35mm og f/2.8 - 1/60 sek, og ser på alle bildene under Hjørneskarphet og Senterskarphet som er tatt med kombinasjonen Canon 5D MarkIII og Canon EF 24-70mm f/2.8L USM - en rimelig kostbar kombinasjon. Hvordan er det mulig å ikke oppnå et bedre resultat med kamerahus/objektiv til en pris på ca. kr 48 000,- enn disse bildene?:

 

canon_35mm_cor_2.8.png

 

canon_35mm_cent_2.8.png

 

Det ble litt vel mye fotball i helgen, men allikevel tid til litt eksperimentering med foto av hovedkortet i en gammel pc.

 

Kamerahus med 35mm på tripod, innstilt på f2.8 og 1/60sek. og 100% crop

Objektiv: Nikon 35mm AFS F1.8G

 

DSC_7745_1024_35mm_f28_s60.jpg

 

På bakgrunn av direkte sammenligning av bildene på min skjerm vil jeg foreslå å få utført en teknisk sjekk på Canon EF 24-70mm f/2.8L USM som er benyttet i denne testen.

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

På bakgrunn av direkte sammenligning av bildene på min skjerm vil jeg foreslå å få utført en teknisk sjekk på Canon EF 24-70mm f/2.8L USM som er benyttet i denne testen.

 

Nei, det er det ingen grunn til. Du sammenligner epler og bananer her. Det er absolutt ingen overraskelse dersom et fastobjektiv med største blender på f/1.8 er skarpere på f/2.8 enn et zoomobjektiv med f/2.8 som største blender.

 

Faktisk ville jeg gitt meg ende over om noe annet var tilfelle, spesielt ettersom Nikon 35 mm f/1.8G er et temmelig nytt objektiv, mens Canon Ef 24-70 f/2.8L er fra 2003.

Lenke til kommentar

 

Det er absolutt ingen overraskelse dersom et fastobjektiv med største blender på f/1.8 er skarpere på f/2.8 enn et zoomobjektiv med f/2.8 som største blender.

 

 

Jeg har liggende en normalzoom med største blender f/2.8...

 

Dette må jo prøves... :)

Skifter objektiv på kamerahus til en normalzoom med innebygget stabilisator, stiller inn 35mm - f/2.8 - 1/60s og fotograferer hovedkort håndholdt.

 

Håndholdt(ja, det ble litt skjevt...) - 100% crop

 

DSC_7748_1024_hh_100pc_f28_s60.jpg

Lenke til kommentar

Tror ikke flageborg har fått med seg det som er skrevet opptil flere ganger i tråden om at 24-70L har buet fokusplan, jeg.

 

Men - det kan også være du også har litt rett - som jeg linket til tidligere har 24-70L en tendens til å bli slitt, som går kraftig utover bildekvaliteten.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

som jeg linket til tidligere har 24-70L en tendens til å bli slitt, som går kraftig utover bildekvaliteten.

 

Bare så det er sagt, Canon EF 24-70 f/2.8L som vi brukte som sammenligningskamera her var et flunkende nytt eksemplar velvillig utlånt av Japan Photo Byporten.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

God test fra AKAM. Informativt og ryddig. Takker!

 

Jeg har Sony A850. Har aldri tatt meg råd til CZ 24-70. Nå ser jeg at ny Tamron 24-70 leveres uten stabilisator til Sony. Noe å vurdere?

 

Gammel Tamron 28-75 og Sony 28-75 er tilnærmet det samme objektivet og blitt vurdert flere ganger. Kanskje er jeg litt snobbete, men så billig optikk (3340 kr. på Japan Ph.) er jeg simpelt hen litt skeptisk til tross god omtale.

 

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis du absolutt skal teste teknisk - trykk/kjøp heller en ISO-plansje (pdf), sørg for godt lys og sammenlign linjer/mm i trompetene.

 

Eller finn på noe mer spennende og sammensatt, som dpreviews testoppsett.

 

 

Basert på mange forslag har jeg komponert en - IKEA-versjon av testoppsett - for oss som har litt over middels interesse av å hente ut det meste(optisk) av det billigste utstyret - FØR vi tyr til budsjettsprekk ;)

 

Spyder Lenscal og x-rite colorchecker koster noen få kroner, men er verdt hver krone i optisk uttelling - og har blitt en naturlig del av "fotobagen". AF micro-adjust er en funksjon jeg ikke kan unnvære og det er veldig greit å justere med dette oppsettet.

 

Ha en fortsatt fin sommer :)

 

post-226353-0-81073000-1343121023_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Morsomt oppsett - går ut fra at du selvfølgelig har sørget for å holde hovedkort og flaske i eksakt samme plan som fokustestflaten. :)

 

Yepp - alle flater er på samme linje som null-punktet i midten ;)

(Prøvde flere Vinmonopol for å finne en Martini Rosso(ref.dpreview), men flaskene har fått nytt(dårligere) design...)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...