Gå til innhold

SSB spår én million innvandrere i Norge innen 2025


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Handel er for øvrig ikke synonymt med storstilt innvandring, noe Japan, Sør-Korea osv er eksempler på. Og har du sett, Ban-Ki Moon er til og med øverstkommanderende i FN selv om hans eget land stiller seg ekstremt negativt til innvandring. De mener nemlig de har en verneverdig kultur.

 

Ja, endel av de asiatiske landene hadde etter min erfaring (og mange andres som besøkte dem) en diskriminerende måte å behandle utlendinger på (men, da gjaldt det"alle"). Forklaringen man ofte fikk, var at spesielt den japanske "mannekulturen" var noe helt for seg selv. Dette ble sagt av japanske kvinner, uten at de rakket ned på dem - men man "forstod" på dem at de syntes ikke at den var så innbydende selv. Noe bemerkelsesverdig er forholdet mellom USA og Japan - det står i strid med mye opp gjennom historien. Nei, det er en pussig klode vi tusler rundt på

:)

 

Men dette var på begynnelsen av 80-tallet, og mye har endret seg der nede også, naturligvis

 

Når det gjelder Sør Korea, tror jeg de har evig nok med sine innvandringsvillige brødre i nord, som så gjerne flytter inn med velfylte våpenskap - men det vil visst ikke de i sør. Dit tror jeg ikke det er noen vits å innvandre til, med det første.

 

Kina, er også noe helt unikt. Ett land med en historie som inneholder vannvittige stormer og bedårende vakre uttrykksformer. Jeg har aldri oppfattet dem som rasister (de har jo tross alt ett visst spenn i eget folk av diverse store minoriteter), men vet fra historien at de har meget god grunn til å være skeptisk når det gjelder alt fra vest.

 

Kanskje Afrika hadde vært ett helt annet sted, nå - hvis den samme skepsismen hadde befunnet seg hos dem når vi oppførte oss som verst, og la ett nitrist grunnlag for deres videre selvstendige utvikling.

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Som jeg har skrevet tidligere - det eneste vi får gjort noe med det, er det vi selv bidrar med for å løse det.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Den kollektive bevisstheten er cirka én generasjon (30 år). Det vet jeg du har skrevet før.

Det er riktig. Og det har to virkninger:

1. At nye generasjoner ikke lærer av sine foreldres og besteforeldres feilgrep og insisterer på å gjøre dem selv.

2. At nye generasjoner ikke auromatisk arver sine foreldres og besteforeldres skikker.

 

Mennesket er egoistisk og ønsker å tilstrebe og eventuelt opprettholde gode forhold for seg og sine.

Det har vi også hatt diskusjoner om. Det spørs hvordan du definerer "seg og sine". Det er slett ikke gitt at det er synonymt med nasjon eller etnisitet. Personlig føler jeg større samhørighet med franske liberalister enn med norske nasjonalister.

 

Jeg har ingen illusjoner om verden slik du fremviser. Der du ser en kasse epler gjennom handel ser jeg ødslede liter diesel.

Det er en annen (og interessant) diskusjon. Men som sagt, selvbergede blir vi neppe om vi ikke skal vende tilbake til fiskersamfunnet.

 

Handel er for øvrig ikke synonymt med storstilt innvandring, noe Japan, Sør-Korea osv er eksempler på.

Men nå er ikke nødvendigvis Japan verdens Supermann, økonomisk eller på andre måter. Japan sliter med en begynnende eldrebølge og rekordhøye underskudd som er finansiert med statsobligasjoner. Det hadde jeg en debatt om i en annen tråd, se fra dette innlegget og utover. (Der finner du også motargumentene.)

 

Og har du sett, Ban-Ki Moon er til og med øverstkommanderende i FN selv om hans eget land stiller seg ekstremt negativt til innvandring. De mener nemlig de har en verneverdig kultur. Iflg wikipedia utgjør kongerikets 4.4 millioner etniske nordmenn noe slikt som 0.06% av verdens befolkning. Food for thought?

Ja. Jeg tenker at Ban som de fleste politikere snur kappen etter vinden, og den blåser en annen vei i Seoul enn i New York. Og at den koreanske kulturen er akkurat like mye eller lite verneverdig som andre. Noen kulturer trenger mer hjelp enn andre, om vi skal holde dem i live. Men det er ikke så ille viktig for meg. Jeg tror at kulturer også kan ha godt av konkurranse.

 

Hva tenker du?

 

Økonomisk sett etterstreber Norge positive gevinster i det meste. Vi liker ikke mordersneglen, vi ønsker det beste lånet fra banken vi kan få, vi vil helst få fastlegetime uten å måtte vente 2 måneder, osv. Hvorfor skal innvandringen ikke kunne gås etter sømmene på samme måte? Det er jo ikke akkurat småpenger som går med i den "industrien"..

Nordmenn er - som min salige far yndet å si om seg selv - smågjerrige. Vi klager på NRK-lisensen, men roper hurra når vi får arrangere OL til 10 milliarder. (Ikke dermed sagt at jeg gjør det.) Vi liker ikke mordersnegler, men vi liker definitivt de billige grønnsakene som brakte dem hit. Og vi er vanedyr, ellers ville vi alle skiftet bank og fastlege mye oftere.

 

Og ja, vi pensjonerer oss på Solkysten og forventer at de serverer kjøttkaker og snakker norsk, mens spanjoler i Norge helst skal reise hjem når jobbene forsvinner. Vi er dobbeltmoralske og egoistiske på mange områder, men selv vi skjønner at man kan ikke få noe uten å gi noe, at den store lotterigevinsten bare tilfaller dem som har kjøpt lodd, og at det er en tid for å spare og en tid for å investere.

 

Edit: For øvrig er jeg minimalistisk av natur og forsøker å ha et så lavt forbruk som mulig.

Det er ditt valg, og jeg skal ikke si noe stygt om det. Tvert om.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

There are no solutions. :)

 

Eat, drink, have a merry time and enjoy life.

 

Det morsomme med løsninger er at de kan være lagd for lenge siden, men ligger bare å venter på at noen skal gjenoppdage dem ...

Før reformasjonen baserte vi oss på 2000 år gammel viten angående solsystemet (de gamle grekernes viten) - Når Kepler brukte nødvendig tid med forskning på dette, kom han opp med "dagens aksepterte viten). Nå må du ikke tror at Kepler fikk noen suksess i sin tid. Det var først lenge etter sin død at noen tok frem hans utregninger - og vips, så ble de akseptert som holdbar viten, og den baserer vi oss på i dag.

 

Det betyr at det kan ligge en hel del ferdig utviklede løsninger i historien, som bare venter på mer riktig tid og sted.

 

Kanskje mine løsninger en dag vil være med på å ordne dagens problemer - hvem vet!?

Derfor skal man aldri gi opp å søke etter forbedringer.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...