Caddy Skrevet 26. juni 2012 Skrevet 26. juni 2012 Lurer på hvilke andre signaler de sender ut sammen med disse digitale radiokanalene..
ZiggyStardust Skrevet 27. juni 2012 Skrevet 27. juni 2012 Jeg syns heller ikke at dab gir noe bedre lyd. Det tror jeg ikke jeg har hørt noen andre enn de som selger det påstå. DAB bruker, så vidt jeg vet, mp1 for å komprimere. Det sier seg selv at det ikke blir rare greiene. Dessuten ligger låtbibliotekene allerede komprimert hos radiostasjonene. Det vil si at et komprimert lydsignal blir komprimert enda en gang før det når dine ører. Med FM går ihvertfall signalet ukomprimert gjennom lufta. *rettelse* Det er vist MP2 som benyttes i dag. På FM i dag kan du ikke ha høyere lyd-båndbredde enn 15 kHz. Ifølge Wiki vil DAB kunne bruke 48 eller 24 kHz samplingsfrekvens, dvs. en lydbåndbredde på 24 eller 12 kHz. Med 24 kHz lydbåndbredde blir lyden mer levende enn med 15 kHz (FM). Joda, men samplingsfrekvensen betyr ikke så mye når signalet er sterkt komprimert. Båndbredden varierer sterkt fra under 70 kbit/s til over 200 kbit/s. Det er altså mye informasjon som kan gå tapt. Digital lyd vil også i visse tilfeller gi digital støy. Jeg hører selv bakgrunnsstøy som minner om singling/knusing av glass selv på 192 kbit/s innimellom og jeg har nedsatt hørsel.
Troxx Skrevet 14. august 2012 Skrevet 14. august 2012 Jeg har ikke prøvd DAB i bil, men jeg har forsøkt noen ganger å få inn FM sendinger, uten at det har vært spesielt velykket, dvs spraking og bortfall hele tiden. Bodde i Oslo før, og da mener jeg å huske at radioen fungerte sånn passe, men her på vestlandet er det bare spraking med FM, unntatt i tunnellene, der det er stille.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå