Gå til innhold

Erfaring med Windows Home Server


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg skal sette opp en ny server hjemme hos foreldrene mine, denne skal ha følgende muligheter:

 

- Backup av forhåndspesifiserte mapper både fra Mac og Windows maskiner

- Deling av musikk

- Deling av video (til mac, ps3, xbox 360, diverse pcer)

- Gjerne mulighet for å kunne få tilgang til den eksternt

 

Har lekt med tanken om å kjøpe en Windows Home Server 2011 lisens og bygge en egen filserver, men lurer på om noen av dere har erfaring med hjemmeserverprogramvaren fra Microsoft?

 

Kostanden for å kjøpe en lisens er ikke enorm, det som er viktig for meg er at dette er realitivt smertefritt å få satt opp, og enda viktigere, uhyre enkelt å bruke. Hvordan vil dette skille seg fra andre konkurrerende løsninger fra f.eks. Linux?

 

Har ikke kjempepeil på Linux, det er dermed det som vil være enklest å få igang som er mest riktig. Det er viktig at det er stabilt og ikke trenger noe særlig tilsyn, da jeg ikke bor hjemme lenger og er uheldigvis den eneste med IT-antenner i heimen.

 

Et siste spørsmål: Hva skiller en WHS-løsning mot det å sette opp en NAS? Mister man mye funksjonalitet ved bruk av NAS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er absolutt ikke noe problem å gjøre med en WHS, men det er heller ikke noe problem å gjøre med en NAS. Nesten lettere å gjøre på en NAS.

 

Forskjellen på WHS og en NAS-boks er mulighetene man har i WHS; sette opp domene, ad-kontroller osv. Dette er ikke ting du har behov for, og vil aldri få behov for så lenge det kun gjelder et par klienter.

 

Jeg vil anbefale deg å bruke pengene på en NAS fremfor en server med WHS. Mindre penger, mindre strøm, full funksjonalitet.

 

Ang tilgang eksternet: openvpn :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

jeg har den nyeste WHS på min filserver. Jeg er veldig fornøyd og det fungerer perfekt sammen med alt annet på nettverket.

 

Det er likt W7 i utseende og fungerer på mange måter likt.

 

Kort sagt er jeg veldig fornøyd og det fungerer minst like bra som jeg håpet.

 

WHS klarer også alt du nevnte i den første posten. Gå for det hvis du vil ha noe som er enkelt og sette opp og som er veldig lett å jobbe med.

Lenke til kommentar

Har en WHS-server kjørende. Dette er forrige utgaven, den som er basert på Windows Server 2003. Har fungert smertefritt i flere år, tar automatisk backup av alle PC-er på natta. Automatisk backupen er veldig enkel å sette opp, og hvis det kræsjer en disk på en av klientene, kan du gjenopprette backupen på en ny disk gjennom nettverket med et oppstartsmedium. Den tar altså backup av hele disken, inkludert Windows. Veldig praktisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...