Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

full + voldtekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men hvis en person aldri drikker alkohol, og en av kameratene lurer det i ham uten at han selv vet det.

F.eks at han tror han drikker noe alkoholfritt.

Og om han da mister kontrollen, også da uten å vite hva som har skjedd eller at han er rusa på noe.

Også klarer han å voldta ei dame pga dette, noe han aldri ville gjort som edru.

Ville han da likevel blitt rettslig straffet for voldtekt?

Lenke til kommentar

Men hvis en person aldri drikker alkohol, og en av kameratene lurer det i ham uten at han selv vet det.

F.eks at han tror han drikker noe alkoholfritt.

Og om han da mister kontrollen, også da uten å vite hva som har skjedd eller at han er rusa på noe.

Også klarer han å voldta ei dame pga dette, noe han aldri ville gjort som edru.

Ville han da likevel blitt rettslig straffet for voldtekt?

 

Jeg tviler på at det er noe som helst rus/stoff som kan automatisk gjøre deg til en voldteksmann, du har forsatt en viss kontroll når du er rusa, spesielt hvis det er alkohol.

Lenke til kommentar

Men hvis en person aldri drikker alkohol, og en av kameratene lurer det i ham uten at han selv vet det.

F.eks at han tror han drikker noe alkoholfritt.

Og om han da mister kontrollen, også da uten å vite hva som har skjedd eller at han er rusa på noe.

Også klarer han å voldta ei dame pga dette, noe han aldri ville gjort som edru.

Ville han da likevel blitt rettslig straffet for voldtekt?

 

Jeg tviler på at det er noe som helst rus/stoff som kan automatisk gjøre deg til en voldteksmann, du har forsatt en viss kontroll når du er rusa, spesielt hvis det er alkohol.

Vel, amerikanerene har piller som gjør deg til kannibal, da må det finnes noe stoff/rusmidler som kan få deg til å voldta mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Definisjonen av voldtekt omhandler ikke rusmidler. Gidder ikke søke opp den men er rimelig sikker på at den er noe som:

 

Sex mot en person sin vilje.

 

Uansett hva du har gjort / tatt vil du kunne bli dømt for voldtekt. Hvis du var såpass beruset som vil da egnes for utilregnelig vil det fortsatt forekomme en form for straff.

Lenke til kommentar

Helt generelt sett er selvforskyldt rus ikke en straffefrihetsgrunn, jf. Strl § 45. Dette vil altså si at du ikke er fritatt for straff hvis du under gjerningsøyeblikket var ruset som en følge av frivillig inntak av rusmiddel. Hvis rusen derimot ikke er selvforskyldt, altså at utenforstående har dopet deg ned, kan Strl § 44 komme til anvendelse, i den forstand at du fritas for straff som en følge av bevisstløshet/psykose.

 

Nå er det riktignok en rekke andre aspekter som vil bli vurdert, deriblant øvrige straffbarhetsvilkår og andre omstendigheter. Tolk derfor første avsnitt som en helt generell regel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men sett at ei dame date drugger meg, med plan om å date rape meg. Vi kommer hjem til leiligheten hennes, og så er jeg da bra dopa ned. Når hun får se den lille penisen min, så begynner hun bare å le. Jeg har da ingen hemninger lenger, etter at kjerringa spiket drinken min, så jeg slår henne i trynet med et bord, og voldtar henne bevisstløs på stuegulvet. Blir jeg da straffet for dette, om jeg ALDRI har brukt stoff før, og intetanende ble lurt i meg en overdose benzo, samt nedverdiget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...