Gå til innhold

iPhone-oppgradering gir deg dårligere kart


Anbefalte innlegg

iPhone hadde sine issues da den ble lansert, men som et førsti sorti inn i markedet, imponerende som bare faen..

Forsåvidt, men det jeg mener er da at iphone var en kulminering av mange års arbeide innenfor et felt som de var ledende på. Det var ikke noe nytt produkt som de plutselig fikk en god idé på og så bare lagde de det over natten. Det var et produkt som hadde tatt det beste fra det eksisterende telefonmarkedet og sammensveiset det med ipod spillerene sine og egen teknologi basert på disse. (Ellers regner jeg med at du ikke mente sorti? :) ) Endret av Vice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Burde du oppgradere?" Nei, så absolutt ikke. Dette er en utvikler-beta, så om du ikke er en utvikler er det utrolig liten vits å gjøre det.

 

Om du ønsker å være "bleeding edge" så må du ta alt det gode med det onde. Dette er noe som garantert blir fikset på før lanseringen til høsten.

 

Utrolig lavpannet og uproft skrevet av dere egentlig. Å dømme et product basert på en utrolig tidlig beta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsåvidt, men det jeg mener er da at iphone var en kulminering av mange års arbeide innenfor et felt som de var ledende på. Det var ikke noe nytt produkt som de plutselig fikk en god idé på og så bare lagde de det over natten. Det var et produkt som hadde tatt det beste fra det eksisterende telefonmarkedet og sammensveiset det med ipod spillerene sine og egen teknologi basert på disse. (Ellers regner jeg med at du ikke mente sorti? :) )

Ser ikke helt koblingen mellom originale iPhone og iPodene som var på den tiden. iPodene hadde liten skjerm, basert på rullehjulet, et helt annet OS osv.

 

Eneste fellesnevneren er at de ble masseprodusert.

Lenke til kommentar

Noe annet var vel egentllig ikke å vente. Det er naivt å tro at Apple kunne revolusjonere en tjeneste Google har brukt årevis på å bygge opp, og har investert store summer i.

 

Uansett kommer de sikkert til å forbedre den fremover. Som nevnt av andre er det til fordel for alle at vi får litt mer konkurranse, om Apple kommer på noe lurt kan det føre til forbedringer i Google maps også (selv om jeg ikke akkurat savner så mye).

Lenke til kommentar

En nyhet er at Apples nye kart er "vektorbaserte", noe som gjør at de tegnes opp raskere uten at telefonen stadig vekk må laste ned ny grafikk fra en server

Er dette faktisk nytt i forhold til IOS versjonen av Google Maps? For på android har jo Google Maps vært vektorbasert siden versjon 4.4 eller så (ganske lenge). Og det ser vitterlig ut som den vektorbaserte versjonen i screenshot'et i artikkelen også.

Nå er jo dette en tidlig beta, men tror ikke den nye karttjenesten blir bedre enn google maps. Men det er en god start, og jeg hadde blitt forfær om apple kunne lansere en ny karttjeneste som trumfer google's mange år gamle tjeneste

Grunnen til at karttjenesten ikke matcher google er ikke at det er en tidlig beta, men at de har lisensert karttjenesten til Tom Tom, som er gammel, men svært tregt utviklet og med et helt annet fokus.

Apple har kjøpt mange artige teknologier som de kan bruke til å legge på "bling", sånn som 3D renderingen fra foto som de fikk med C3 Technologies, men når det gjelder karttjenesten er det Tom Toms staute gamle, og jeg sliter med å se hvordan de skal kunne forbedre denne uten å kjøpe hele Tom Tom. Synes det er rart at artikkelen ikke nevner dette.

 

Lenke til kommentar
Mye i iOS 6 virker fornuftig. Men etter å ha brukt operativsystemet i noen timer mener vi det er såpass mange begrensninger i den nye kartløsningen, at vi tror mange nok vil tenke seg om to ganger før de oppgraderer fra iOS 5.

 

Det vil fortsatt finnes kartapplikasjoner fra tredjeparter i App Store. Mener dere at kartapplikasjonen som følger med som standard har så mye å si at folk ikke bør oppdatere til iOS 6 (når det blir lansert, ikke utviklerversjonen)?

Ja. Har ingen problemer med å skjønne at det kan være såpass viktig for mange. Kommer selvfølgelig an på utvalget av gratis tredjepartsapplikasjoner.

 

Har ikke prøvd kartene på iphone eller android på lenge, men Nokias gratis turn by turn karttjeneste med støtte for forhåndsnedlasting var ikke bare et meget godt salgsargument for en stund siden, men det var utrolig nyttig til tider også.

Lenke til kommentar

Grunnen til at karttjenesten ikke matcher google er ikke at det er en tidlig beta, men at de har lisensert karttjenesten til Tom Tom, som er gammel, men svært tregt utviklet og med et helt annet fokus.

Apple har kjøpt mange artige teknologier som de kan bruke til å legge på "bling", sånn som 3D renderingen fra foto som de fikk med C3 Technologies, men når det gjelder karttjenesten er det Tom Toms staute gamle, og jeg sliter med å se hvordan de skal kunne forbedre denne uten å kjøpe hele Tom Tom. Synes det er rart at artikkelen ikke nevner dette.

Personlig synes jeg TomTom er god til én eneste ting, og det er kartnavigering i bil. Jeg har sjeldent funnet direkte feil og store mangler slik jeg feks. har gjort på Garmin. Jeg har ikke prøvd Google maps noe særlig i bil, men intrykket er at de har endel bedre kart enn TomTom igjen. Spesielt når det gjelder detaljer. Når du beveger deg litt ut i grisgrendte strøk er Google suverent best. En annen bra detalj er de detaljerte satelittbildene som man får i Google. De er ofte til stor hjelp når man skal orientere seg, spesielt til fots. Hvis kartene til Apple nå blir dårligere på alt dette for iphone brukere så høres det ut som et ekstremt stort kompromiss.

Lenke til kommentar

That's it. Kommer ikke til å oppgradere iPad'n min.

 

Basert på det vi ser i den aller første beta-versjonen? Det kommer sikkert 4-5 utviklerversjoner til, før den endelige versjonen blir lansert. Du skal ikke se bort ifra at ting blir endret og fikset på.

Lenke til kommentar

Det er et par ting som jeg stusser over her:

 

#1: Dette er iOS 6 BETA1, det å basere seg på at Maps som er integrert i iOS 6 er dårligere enn Maps integrert i tidligere versjoner av iOS er alt for tidlig å si enda.

 

#2: Flere ser ut til å få fullstendig panikk da det utifra iOS 6 BETA1 at blant annet iPhone 4 ikke får støtte for turn-by-turn navigering osv.. Igjen så er det jo alt for tidlig å konkludere med noe som helst i BETA1 om vi får BETA2, BETA3 osv.. Og tingenes tilstand er like ille så kan man begynne å heve et øyenbryn men at diverse funksjoner ikke er helt opp til par og ikke støttes av alle enheter osv i første tilgjengelige testversjon for allmennheten er da på ingen måte verdens undergang og det å vinkle artikler dithen at det du sier i første testversjon på mange måter er fasiten for iOS 6 er og blir latterlig.

 

#3: Hvor mye har det egentlig å si om street view er borte og selve kartene har mindre detaljer i lille Norge? Du kan jo fremdeles legge inn nye Google Maps (gratis?) via App Store, hvertfall ifølge Google selv så da er vell egentlig hele problemet eliminert.

 

#4: Hvilke kriterier stilles for å kunne konkludere med hvorvidt nye Maps i iOS 6 faktisk er dårligere enn Maps i iOS 5 osv..? Fraværet av street view, og dårligere detaljerte kart i testversjon nr1 er da ikke ene og alene grunn nok til å skrike ut at løsningen er så utrolig mye dårligere enn den forrige? Vi har jo blant annet fått turn-by-turn navigering levert av TomTom integrert i iOS, og det helt gratis som for mange sikkert vil gjøre Maps i iOS 6 langt mer reelt enn Maps i tidligere iOS versjoner. Så det blir jo litt give, and take her og det blir jo opp til hver enkelt hvorvidt dette vil være en dårligere eller bedre løsning avhengig av hva du faktisk ønsker å bruke Maps i iOS til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk har ennå ikke fått med seg at de kan fortsette å bruke google maps? Google har jo annonsert en stor oppdatering til ios appen også.

Det er alltids mulig å finne omveier, men poenget er at de fleste vet ikke/orker ikke/klarer ikke etc. å fikle med nye saker som går litt utenfor vanlig funksjonalitet. Et greit eksempel er Windows og Internet Explorer: Den fikk enorm utbredelse til tross for at det var et dårligere produkt enn det som fantes utenfor. Fordi IE var innebygd førte det til at flertallet fikk et dårligere produkt, selv om det fantes omveier.
Lenke til kommentar

...#2: Flere ser ut til å få fullstendig panikk da det utifra iOS 6 BETA1 at blant annet iPhone 4 ikke får støtte for turn-by-turn navigering osv.. Igjen så er det jo alt for tidlig å konkludere med noe som helst i BETA1 om vi får BETA2, BETA3 osv..

At iPhone4 og 3GS ikke får 3D (flyover), navigasjon og Facetime over 3g/4g er bekreftet av Apple, så det er det ikke noe å lure på, beta eller ikke. Det er bare å lese det som står med liten skrift på Apple sine sider:

http://www.apple.com/ios/ios6/

Eller her hvor Engadet har laget en oversikt:

http://www.engadget.com/2012/06/12/psa-which-ios-6-features-can-my-device-run/

 

Lenke til kommentar

At 3GS mister endel funksjoner er forståelig da den har alt for lite minne til å henge med i svingene i 2012, men at iPhone 4 skal miste såpass mye kontra iPhone 4S er litt irriterende. Ja jeg er klar over at det er mer minne og ikke minst langt kraftigere skjermkort, og endel bedre prosessor på 4S kontra 4 men blant annet Facetime over 3G ser jeg ingen grunn til hvorfor den ikke skulle klare, selv om den mangler støtten for HDSPA (?).

 

Jaja, min iPhone 4 er klar for pensjonering uansett så det blir nok iPhone 5 på meg om den ikke virker totalt uinteressant når den kommer. Kjæresten vil overta iPhone 4 og hun bryr seg nok ikke så alt for mye, det blir tross alt hennes første smarttelefon men det er jo litt kjipt at vi ikke skal kunne ringe hverandre gratis ved bruk av Facetime over 3G, når vi begge kommer til å ha hver vår Mac med Mountain Lion også så kunne vi jo ringt på tvers av mobiltelefon og datamaskiner helt gratis og det er litt synd at hele den symbiosen skal gå i vasken bare på grunn av en kunstig begrensning fra Apple sin side.

 

 

Må si at Apple har begynt å innføre endel kunstige restriksjoner for at kunder skal føle ekstra press for å oppgradere, noe jeg ikke er noen videre fan av for å si det mildt. Blir litt som med Power Nap funksjonen i Mountain Lion som kun støttes av nyeste generasjon MacBook Air og MacBook Pro Retina om jeg forstå tingene riktig og det gir fint lite mening.. Jeg kan forstå at funksjonen tar forbehold om at du må ha SSD og siden MacBook Pro ikke leveres med SSD som standard så blir de holdt utenfor men hvorfor skulle ikke MacBook Air 2011 modeller støtte Power Nap når ensete forskjellen på 2011 og 2012 modellene er IvyBridge prosessor...

Lenke til kommentar
That's it. Kommer ikke til å oppgradere iPad'n min.
Basert på det vi ser i den aller første beta-versjonen? Det kommer sikkert 4-5 utviklerversjoner til, før den endelige versjonen blir lansert. Du skal ikke se bort ifra at ting blir endret og fikset på.

 

Jeg er av samme oppfatning som balltuss..... Jeg vet vi snakker om beta her, men dersom det skulle vise seg ved lansering at kartene blir dårligere og at street view forsvinner, så kommer jeg også til å la være å oppgradere min ipad... For jeg bruker streetview veldig mye!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...