Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Få noen tvangsinnlagt i psykriatrien?


Anbefalte innlegg

Min far er en særdeles forstyrret person, (jeg har ikke hatt kontakt med ham siden jeg var 12 (13 år siden nå).

 

Hans oppførsel og sinnstilstand er etter min mening ikke utvilsomt at han er forstyrret. Jeg husker godt en gang han trodde han hadde politiet etter seg, og han forskanset seg på ei hytte, (med meg), og bablet om at han måtte beskytte oss, så han laget snubletråder, og fallgroper rundt hele hytten, og laget molatov-cocktails.

 

Min far er en slik person som sikkert lider av en varient av paranoid schitzofreni , sammen med en god dose narcesisme.

 

Grunnen til at dette dukket opp nå er at min far fikk en ny spik "psykotisk" episode der han forskanset seg i huset til alenemoren han leide hybel av og hold henne og hennes 2 barn innesperret i en uke, mens han var bevæpnet. Hun nektet å bekrefte dette til politiet så politiet har ingen sak, men siden min far har terrorisert meg og min familie tidligere, (jeg årlig fornyer et kontaktforbud mot ham),, vil jeg gjerne få ham innelåst, og lukket psykriaterisk avd. er passende.

 

noen som har en idé om hvordan man går frem for dette??

 

(jeg gadd ikke bruke "anonym" brukeren fordi dette er ikke inforsjon som på noe vis ikke er allmennviten i min hjemkommune.

 

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg siterer lovverket under. I praksis er det snakk om tvangsinnleggelse ved psykoser og depresjon der selvskading og selvmordstanker/planer er inne i bildet.

---

3. Pasienten har en alvorlig sinnslidelse og etablering av tvungent psykisk helsevern er nødvendig for å hindre at vedkommende på grunn av sinnslidelsen enten

a. får sin utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring i betydelig grad redusert, eller det er stor sannsynlighet for at vedkommende i meget nær framtid får sin tilstand vesentlig forverret, eller

b. utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse.

4. Institusjonen er faglig og materielt i stand til å tilby pasienten

tilfredsstillende behandling og omsorg og er godkjent i henhold til § 3-5.

Hele loven finner du her: http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-062-003.html

Lenke til kommentar

Detfinnesallerede:

 

Tuller du?? Les posten en gang til, TS henviser til at han hadde en episode der han holdt en mor og hennes to barn innesperret i en uke, samt terrorisert sin egen familie.

 

Siden denne moren er en idiot og nekter å gå til politiet med det (IDIOT!) så lurer jeg på hva slags terrorisering det er snakk om av sin egen familie?

Lenke til kommentar

For å få begrepene på plass: Legalitetsprinsippet gjør seg gjeldende for alle som oppholder seg i Norge. Det vil si at en offentlig myndighet ikke kan gripe inn ovenfor en person uten å ha formell hjemmel i lov.

Det er altså en lovhjemmel som skal til for at en person skal kunne innlegges på tvang.

Det finnes altså to muligheter når det gjelder tvangsinnleggelse. 1. Tvungen observasjon og; 2. Tvungen behandling. I begge tilfellene kan (skal) en offentlig myndighet når det er misstanke om psykisk lidelse, bringe vedkommende inn til lege 1 (som er uavhengig spesialisthelsetjenesten). Dersom vedkommende motsetter seg denne undersøkelsen, kan kommunelegen fatte vedtak om tvungen legeundersøkelse hos lege 1.

Når den første legen har gjort sin undersøkelse med sikte på tvungen innleggelse og finner vilkårene oppfylt, skal pasienten bringes til lege nr 2 på psyk (eller psykolog med videreutdanning). Denne legen gjør samme vurdering som lege 1. Dersom legen vurderer at det er behov for tvungen behandling på grunn av alvorlig sinnslidelse, legges pasienten inn på tvang for tvungen behandling. dersom legen vurderer at pasienten ikke fyller vilkårene for tvungen behandling fordi man ikke vet om vedkommende har en alvorlig sinnslidelse, men man allikevel vurderer at det er behov for frihetsberøvelse på grunn av helsetilstanden, legges pasienten inn på tvungen observasjon i maks 10 dager, som kan forlenges med 10 dager til. Herfra kan man siden overføre pasienten til tvungen behandling.

Felles i alle tilfeller er at frivillighet er prøvd først. Og selv om alle vilkår er oppfylt skal det vurderes om tvungen innleggelse fremstår som det klart beste for pasienten. Psykisk helsevernloven skal sees i sterk sammenheng med pasientrettighetsloven. 2006 forsvant "tutorordningen", det er altså ikke mulighet for en privatperson å "legge noen inn på psyk". Politiet har plikt å bistå med transport i slike tilfeller.

Lenke til kommentar

Det er ikke korrekt. For snart tre år siden så ble en nær person ''sinnsyk'' (altså, hun ''mistet hodet'' i den sans at hun shavet hodet sitt fordi hun hadde ikke bruk for håret lenger, hun skulle jo ta livet sitt, tross alt). Jeg ringte ambulansen. Ambulansen fraktet henne til legevakten hvor hun gjennomgikk noen samtaler med noen. Vi fikk overbevist henne om at hun burde legges inn. Hun la seg inn frivillig, og kunne dermed gå når hun ville. Hun hadde store ønsker om å dra dagen etterpå, og etter å ha pratet med leger og sykepleiere selv så spurte de meg om jeg trodde det var hensiktsmessig å holde henne tilbake. Jeg sa ja, etter å ha tenkt gjennom det. Hun ble holdt der på tvang i noen dager, ble dopet ned (hun ble veldig opprørt og til og med aggressiv) og fikk tvungen behandling.

 

Kanskje loven sier at det ikke er mulig for noen å påvirke sånn, men det er ikke realiteten i praksis.

Hun kjempet mye imot hele veien, men det nyttet ikke når jeg sa at dette er noe de MÅ ta på alvor.

Lenke til kommentar

Hun hadde store ønsker om å dra dagen etterpå, og etter å ha pratet med leger og sykepleiere selv så spurte de meg om jeg trodde det var hensiktsmessig å holde henne tilbake. Kanskje loven sier at det ikke er mulig for noen å påvirke sånn, men det er ikke realiteten i praksis.

Hun kjempet mye imot hele veien, men det nyttet ikke når jeg sa at dette er noe de MÅ ta på alvor.

 

Jeg har en veldig sterk mistanke om at de allerede hadde kommet til sine konklusjoner, MEN at de grunnet kort observasjonstid, svært gjerne ønsket å "skylde på" noen som kjente vedkommende, for å ta avgjørelsen "holde dama tilbake ei stund".

Lenke til kommentar

Ta deg en bolle, og vær glad for at faren din lærte deg noe nyttig (lage molotov cocktails).

 

:tease:

 

Det er da strengt tatt ingen heksekunst, hadde han enda lært vedkommende å serie-destillere batterisyre for å fått konsentrert svovelsyre og knabba litt rein gjødsel fra en bonde for å fått salpetersyre og dytta innpå med lynol for å mekka Tri-Nitro-Toluen (TNT), og i tillegg kjørt på med tidsinnstilte eller berøringssensitive detonatorer, da hadde det begynt å ligne noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har en veldig sterk mistanke om at de allerede hadde kommet til sine konklusjoner, MEN at de grunnet kort observasjonstid, svært gjerne ønsket å "skylde på" noen som kjente vedkommende, for å ta avgjørelsen "holde dama tilbake ei stund".

 

Hun har aldri så vidt jeg vet vært hos en psykolog engang, så det tviler jeg på. Det eneste de kunne observere selv var jo at hun var opphisset og kunne til tider bli aggressiv over at hun var der, så de ga henne jevnlig beroligende medisiner.

 

Ambulansen kom fordi jeg ringte. De tok henne med fordi jeg sa at de måtte det, og pga alt jeg fortalte hadde skjedd. Hun ble OVERBEVIST av psykologer og meg på legevakten om at hun måtte legges inn og ble derfor med på det. Det eneste de hadde i grunn var min opplevelse av at hun virket på selvmordets rand.

 

Det er noen år siden nå, og etter det skaffet hun seg en jobb og så egen leilighet. Er glad for at jeg gjorde som jeg gjorde og at legen hørte på meg og ikke slapp ut en sterkt suicidal person.

Lenke til kommentar

Det er ikke korrekt. For snart tre år siden så ble en nær person ''sinnsyk'' (altså, hun ''mistet hodet'' i den sans at hun shavet hodet sitt fordi hun hadde ikke bruk for håret lenger, hun skulle jo ta livet sitt, tross alt). Jeg ringte ambulansen. Ambulansen fraktet henne til legevakten hvor hun gjennomgikk noen samtaler med noen. Vi fikk overbevist henne om at hun burde legges inn. Hun la seg inn frivillig, og kunne dermed gå når hun ville. Hun hadde store ønsker om å dra dagen etterpå, og etter å ha pratet med leger og sykepleiere selv så spurte de meg om jeg trodde det var hensiktsmessig å holde henne tilbake. Jeg sa ja, etter å ha tenkt gjennom det. Hun ble holdt der på tvang i noen dager, ble dopet ned (hun ble veldig opprørt og til og med aggressiv) og fikk tvungen behandling.

 

Kanskje loven sier at det ikke er mulig for noen å påvirke sånn, men det er ikke realiteten i praksis.

Hun kjempet mye imot hele veien, men det nyttet ikke når jeg sa at dette er noe de MÅ ta på alvor.

Om det var slik at du hadde det avgjørende ordet, ble det begått et lovbrudd. Hvis ikke lovens krav i utgangspunktet var oppfylt, burde det ikke hatt noen som helst betydning hva du hadde sagt. Eneste forskjellen du hadde kunne ha hatt som pårørende, er om du formelt hadde klaget på avgjørelsen om tvungen behandling, da hadde saken blitt fremlagt kontrollkommisjonen og/eller helsetilsynet.

Jeg forstår hva du mener med realitet og praksis, men realiteten er at tvungen innleggelse er en form for frihetsberøvelse. Praksisen på dette området må aldri være slik at det tas snarveier.

Lenke til kommentar

Noe jeg kan forestille meg er at han faren din kanskje ville latt seg medisinere etter en filosofi om at det minste han kan få utskrevet, f.eks litt SSRI var ok og prøve. Kanskje leger osv har lagt ambisjonsnivået for eventuell medisinering for høyt, slik at det ikke blir gjennomført.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...