Gå til innhold

Tips til kjøp av vidvinkelobjektiv til Nikon D90


Anbefalte innlegg

Vurderer å gå til innkjøp av et vidvinkelobjektiv til mitt kjære Nikon D90.

Dere som har et slikt objektiv fra før, hva er deres erfaringer. I hvilke situasjoner bruker dere det, hva slags bilder tar dere med det......? Er det viktig med mulighet for stor blender på disse objektivene eller tar dere stort sett bilder med noeo mindre blender....?

 

Erfaringer/innspill/noe dere ville vektlagt anderledes om dere skulle kjøpt nytt i dag.....?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for gode anbefalninger :)

Ser for meg at det største bruksområde er naturbilder, og da vil en vel muligens ha en mindre blender uansett.....?

Når føler dere at dere eventuelt savner god lysstyrke på et slikt type objektiv.

Beklager om spm blir for banale...... :huh:

Lenke til kommentar

Jeg har en Sigma 10-20 som jeg har brukt mye og er veldig fornøyd med. Hadde jeg kjøpt nytt i dag hadde det blitt Sigma 8-16 for de ekstra 2mm med vidvinkel.

 

En vidvinkel krever litt mer omtanke av komposisjonen for at det skal bli bra, men når det først sitter så blir det veldig bra (min subjektive mening :-) ). Jeg har skrevet litt om slike objektiver på bloggen min.

 

http://knoph.blogspot.no/2012/06/objektivguide-vidvinkel-zoom.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder vidvinkel, så prioriterer jeg brennvidde-omfang fremfor lysstyrke. Jeg har heller ikke behov for de ekstreme vide vinklene, så en 10-20/24mm stiller sterkere enn en 8-16mm.

Jeg ser ditt punkt med brennviddeomfang, men personlig så ville jeg valgt 8-16 fremfor 10-20. Ikke nødvendigvis p.g.a. de to ekstra mm vidde, men fordi jeg mener at 8-16 er et bedre objektiv rent optisk. Nå skal jeg selvsagt innrømme at min sammenligning skjer opp mot den "gamle" Sigma 10-20 f/4-5.6 og ikke den nye f/3.5 (som jeg ikke har prøvd). Det er mulig at den nye f/3.5 er betraktelig bedre enn gamleversjonen rent optisk og at min erfaring derfor ikke er helt "up to date".

Etter at jeg kjøpte 8-16 så har ikke min gamle 10-20 vært brukt, og jeg savner heller ikke så mye området fra 16-20 mm. Jeg bruker selvsagt 8 mm noe, men de fleste bildene blir nok tatt i området rundt 12-16 mm, og jeg ble meget overrasket over hvor bra dette objektivet er rent optisk.

 

(PS!! jeg bør vel nevne at min erfaring er med Canon-fatning)

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne tråden. Har nettopp kjøpt meg et ”Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM” til mitt Nikon. Var kun et år gammelt og vissnok lite brukt. Fikk det for 2400,-. Hva mener dere om dette objektivet, er dette et greit kjøp, også med tanke på pris?

Har ikke fått det enda, så kan ikke anbefale dette konkret, men mener å ha lest en del bra om dette. Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar

Min mening er at vidvinkelobjektiver mer enn andre objektiver må vurderes for sin optiske kvalitet på de minste brennviddene, altså typisk f/16-f/32. Mange av bildene man tar med vidvinkel krever også størst mulig fokusdybde, og med små blenderåpninger følger det ofte kromatikkfeil og uskarphet. Litt sammenligning på the-digital-picture på f/16 viser at Sigma er flinke på optisk kvalitet når man kombinerer små brennvidder med små blenderåpninger. Men jeg har liten erfaring med vidvinkelfotografering, så andre kan kanskje utdype dette mer.

Lenke til kommentar

Ingen av dem slår Nikkor AF-S DX 12-24mm f/4 G ED IF på byggekvalitet og skarphet!

Den er "overdimensjonert" optisk, og har derfor nesten ikke vignettering, og beholder skarpheten helt ut i hjørnene! Overdimensjoneringen fører også til at den dekker fullformat fra 24mm og helt ned i 16mm!!!

Likevel veier den bare 460 gram!

 

Konstruksjonen er også kompromissløs: Intern zoom og fokus gjør at den er i ETT stykke utvendig! Ingen utvendige bevelige deler som kan ødelegge interne "cammer" ved slag. (slik 10-24'en kan med sin front som går ut og inn ved fokusering)

 

Den kostet 9000,- for noen år siden, og selges idag under 5000,- på bruktmarkedet. Verdt hver krone!

En brukt 12--24mm til 5000,- er helt klart et bedre kjøp enn en ny 10-24mm til 6000,-

 

Tokina 11-16 er nesten like skarp, veier mer, og er nærmest ubrukelig fordi man hele tiden må skifte objektiv når største "tele" er 16mm.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Har nettopp kjøpt meg et ”Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM” til mitt Nikon.

 

...er dette et greit kjøp, også med tanke på pris?

 

 

Ja, et greit kjøp - og et objektiv som blir i samlingen min - til 8-16mm overtar... ;)

 

Legger ved et eksempel på 10mm...

DSC_2418_1024_10mm.jpg

 

 

 

Og et eksempel på 20mm...

_DSC0314_1024_20mm.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...