Gå til innhold

Le Profs hjørne


Xanman

Anbefalte innlegg

EM, transferrykter og en kjærlighetserklæring

 

Wojciech_Szczesny_841809i.jpg

 

Ventetiden er endelig over. EM er blitt sparket i gang. Foran oss ligger en lang periode med daglig fotball mens vi venter på at det hersens transfervinduet skal lukkes. Mens vi venter på at vår beste spiller bestemmer seg for hvor han vil tilbringe neste sesong. Mens vi venter på å se om Wenger og styret jobber med å fjerne de tydelige svakhetene i stallen vår, eller om de vil satse på det vi har. Mens vi venter på at den turneringen som VIRKELIG betyr noe sparkes i gang. Når jeg tenker meg om, har ventetiden knapt begynt.

 

Navnet som er på de fleste Arsenal-interessertes lepper i dag er Wojciech Szczesny. Polen åpnet i dag EM på eget gress, og var på forhånd klare favoritter. Etter første omgang var det liten tvil om hvem som ville stikke av med seieren. Men en svak involvering etterfulgt av en utvisning for vår lange polakk førte til at Polen ikke fikk med seg mer enn ett poeng. Mange ser på Szczesnys handlinger som et svakhetstegn, og et tegn på at han ikke tåler presset som storkamper medfører. I mine øyne er det heller et tegn på at han mangler erfaring.

 

1-1-målet var et resultat av at Szczesny gikk etter en ball han ikke rakk. Wojciech er en dominant keeper som alltid tar store risker i feltet. Som regel går det bra, men i dag gikk det dårlig. En keeper som er aktiv og aggressiv i feltet vil alltid være bedre enn en passiv keeper som ikke tør å ta sjanser. Bare se på Almunia. Når Szczesny får noen år på baken, vet han når han skal gå for ballen og når han skal stå igjen. Gutten er fortsatt bare 22 år gammel. Keepere når som regel ikke toppen før de er i 30-årene. Rutine og erfaring er uvurderlige egenskaper for keepere, og når Szczesny får noen flere år på baken, kommer han til å bli en av de beste keeperne vi har hatt i klubben.

 

Straffesituasjonen var klønete, men også et tegn på manglende rutine. Szczesny er som sagt en dominant keeper, og da spissen kom seg igjennom, gjorde han seg så stor som mulig, slik han pleier. Dessverre stakk han det ene benet for langt ut, noe den greske spissen utnyttet. En mer rutinert keeper hadde trukket inn benet, men Szczesny er ung og lærer av hver feil han gjør. Sånn sett er det mye bedre at han gjør feil for landslaget enn at han gjør dem for oss.

 

Jeg har hatt sansen for Szczesny helt siden jeg så skrytevideoene av ham fra Brentford for et par sesonger tilbake, men en episode tidlig i forrige sesong gav meg for alvor en solid mancrush på polakken vår. Etter en rævva start på sesongen, var vi i Italia for å spille CL-kvalikk mot Udinese. Det hadde gått en time, og Di Natale gjorde seg klar til å ta årets viktigste straffe. Flere millioner pund stod på spill. Et enormt press hvilte på unge Szczesnys skuldre. Di Natale, kaptein for Udinese siden 2007, hadde blitt toppscorer i Serie A to sesonger på rad. Szczesny, som knapt hadde fylt 21, spilte for Brentford i League 1 bare året før. Etter å ha totalt psyket ut den italienske storscoreren, reddet Szczesny straffen enkelt.

 

Det er allmennkunnskap at Szczesny er en av de største karakterene i stallen vår, og en utrolig selvsikker ung mann. Jeg tviler på at gårsdagens kamp på noen måte kommer til å påvirke ham.

 

Ellers hadde Arshavin en flott kamp hvor han plukket med seg to assists. Russeren er utvilsomt en klassespiller når han er motivert og i form, og mange ønsker ham nå tilbake til Arsenal. Mange av disse er de samme som hetset ham for bare noen måneder siden. Selv ser jeg ikke på dagens kamp som noe annet enn litt ekstra cash når vi selger ham til Zenit etter EM. Shava er en herlig spiller, en av mine favoritter, men han er åpenbart ikke fornøyd i Arsenal. Han er heller ikke ideell for vår spillestil. Vi liker å ha ballen mye i motstanderens banehalvdel, noe som fører til at mange lag nærmest blir tvunget til å spille med mange menn bak ballen for å gi oss så lite som mulig rom å boltre oss på. Derfor bør en Arsenal-spiller være god til å skape rom og spille på små flater. Arshavin er avhengig av å ha mer rom og tid enn det han får for oss i PL. Ta 4-4-kampen mot Liverpool som et eksempel. Liverpool dominerte, og jeg tror hvert eneste av målene våre var resultat av kontringer. Dessverre er de fleste kampene i PL kamper hvor vi dominerer, noe som fører til mange unødvendige balltap og sløsing av sjanser fra Arshavin. Et salg vil tjene både klubben og spilleren.

 

I min forrige post, skrev jeg om vårt behov for en kreativ kantspiller. Dersom Arshavin selges, frigjør dette en plass i stallen og enda flere midler til å kjøpe en slik spiller. Jeg ser at vi blir linket mye til tyske Lewis Holtby, som stadig skryter av oss i media og har uttalt at han er gooner. Holtby har for det meste spilt som en dyptliggende playmaker for Shalke 04, men han kan også spille som #10 og på begge kantene. Han regnes som et stort talent i Tyskland, og Bild melder at han kun vil koste oss €8M dersom vi er interesserte. Jeg har ikke sett mye av spilleren selv, men jeg har hørt svært mye positivt. Han virker som en spennende spiller, og en ung, anvendelig og talentfull gooner bør vi absolutt ha plass til i stallen.

 

Til slutt vil jeg komme med en kjærlighetserklæring til Francis Coquelin. Siden Flamini reiste til Milan, har vi savnet en skikkelig bikkje på midtbanen. Slike spillere er fantastiske å ha i vanskelige kamper hvor vi trenger så mye possession som mulig, da de stadig presser motstanderen og hjelper oss med å alltid vinne ballen tilbake så fort som mulig. Coquelin må være et rent helvete å spille mot da han i tillegg til å jage konstant, også er intelligent og god til å posisjonere seg. Han er også en fantastisk takler. Ikke bare er han god defensivt, men han er også elegant, kreativ og teknisk briljant, og pasningsfoten hans er ereksjonfremkallende.. For meg er Coquelin et ekstremt undervurdert talent. Hadde han vært britisk, hadde han sannsynligvis vært like høyt vurdert som Chambo. Jeg tror dog at de fleste som har sett ham spille denne sesongen, vet hva som bor i ham. Dersom vi ikke forsterker laget med et nytt midtbaneanker, tror jeg Coq (sammen med Chambo) fort kan spille seg inn i førsteelleveren neste sesong.

 

http://www.youtube.com/watch?v=nXCvrQcINBs

Endret av Le Professeur
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herlig enig Le Prof. Flott skrevet om Szczesny og jeg er helt enig angående Arshavin. Dog skulle jeg helst sett at vi byttet om litt på spillestilen vår da jeg mener dette ville vært det beste for laget mtp. at vi da ikke ville blitt like avslørt defensivt når vi gjentatte ganger pøser på med samtlige midtbanespillere (og ofte en midtstopper) for å presse motstanderene høyest mulig opp i banen. Men, selvfølgelig så kommer ikke dette til å skje og da er det best å selge unna russeren vår.

 

Når det gjelder Holtby så ser jeg ikke på han som god nok rett og slett. Skal vi hente et talent som kan spille i tilnærmet de samme posisjonene så må det være en spiller som umiddelbart forsterker oss til tross for alderen. Christian Eriksen passer fint inn slik sett. Bedre enn Holtby pdd. yngre, mer erfaring og fått forrykende komplimenter av Dennis Bergkamp. Eneste minuset er at han blir dyr. Trolig rundt £20m og som vi vet så er det £5-6m for mye for Arsenal og Wenger.

 

Når det gjelder Coquelin så har jeg sagt siden 2008 at han er et av klubbens aller aller største talenter. Når folk snakket om Frimpong så snakket jeg om Coquelin. Når Frimpong debuterte mot Liverpool i fjor så var jeg forbannet over at Coquelin hadde spilt U20 turnering og var utilgjengelig. Dog istedet så kom han inn nærmest umiddelbart etter at han kom tilbake fra denne turneringen og startet mot Manchester United. Var trolig vår beste spiller den dagen i et vanvittig dårlig lag, men ble byttet ut etter omtrent 65 minutter. Etter dette så slapp vi inn 4 mål på kort tid. Make of it what you will..

 

Uansett: Coquelin er et såpass stort talent at jeg lenge var usikker på om jeg ville at M'Vila bla. skulle komme til klubben, men mtp. at Coquelin også er så fantastisk anvendbar så tror jeg det ville gått greit om M'Vila kom allikevel. Også når Arteta er såpass "gammel" som han er og har vært temmelig skadeplaget tidligere i karrieren og vi har Diaby som alltid er skadet så burde det være fullstendig mulig for Coquelin å spille seg inn før eller siden. Song har jo også bare et år igjen på kontrakten visstnok så skal heller ikke se bort ifra at hvis han forsvinner så blir erstatteren Coquelin (selv om jeg mener han er altfor god til å være ren DM).

Lenke til kommentar

Hadde tatt i mot Eriksen med vidåpne armer, men ser dessverre ikke på det som realistisk. Tør ikke å uttale meg for mye om Holtby da jeg ikke har sett ham i aksjon.

 

Song har for øvrig to år igjen av kontrakten.

 

Ser dessverre ikke på det som realistisk jeg heller. Noe som er fantastisk synd da jeg er hellig overbevist om at han kommer til å bli ypperste verdensklasse såfremt han får riktig veiledning..

 

Det var hvertfall det jeg trodde, men tydeligvis ikke. Song signerte ny kontrakt i november 2009 og den utløper trolig 1 juni 2013.

 

Grunnen til det er fra denne artikkelen på Arsenal.com.

 

Arsène Wenger has started the process of securing some of his star players on new contracts.

 

The likes of Theo Walcott, Robin van Persie and Alex Song are in the same situation next summer. Wenger admits the negotiating process is always tricky so he is not wasting any time.

 

Skremmende at 3 av klubbens største profiler alle befinner seg i samme situasjon.

Endret av Stefan_B
Lenke til kommentar

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal tro. Det er jo tross alt ikke snakk om en liten skrivefeil heller. Dette er jo tatt fra et intervju med Wenger.

 

Jeg trodde selv kontrakten hans gikk til 2014, men mtp. at han signerte kontrakt i 2009 som sagt og Wenger/Arsenal.com sier at den utløper til 2013 så er det ikke akkurat som om jeg tror mer på twitter kilder hvor enn påltilige de er..

 

Når det gjelder Transfermarkt så er det ikke som om de har innside informasjon fra verken Arsenal eller Song selv så det blir litt som twitter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Markus Liebherr Cup, spissituasjonen og noen spådommer

 

zp_23_ArsenalCelebrate3_7900.jpg?ic=fcb1d7T

 

Pre-season er endelig i gang, og det første "trofeet" er allerede i boks. Markus Liebherr Cup er riktig nok ikke det gjeveste trofeet, men det er artig å se situasjonen i forhold til fjorårets Emirates Cup hvor Arsenal ble buet av banen av egne supportere etter å røket ut av turneringen. Reaksjonene her på forumet var også av den unødvendig pessimistiske sorten:

 

Vi kommer til å ende opp med 70% uavgjort denne sesongen. Vi scorer jo mål, men vi lekker jo bakover som en sil...
Fy faen for en ræva preseason. Skaper ikke en dritt, forsvaret er katastrofalt. Lurer på hva oddsen er på Arsenal utenfor topp 6? Tror jeg skal sette noenkronasjer på det.
Måtte hele laget brenne.
Hvem vil ønske å komme til dette synkende skipet? Vi kommer ikke til å signere klassespillere. Det som eventuelt kommer er spillere av samme kaliber som Chamakh, Squilacci.

 

Flesteparten av kommentarene gikk ut på at en dårlig pre-season ville gi laget dårlig selvtillit, og det viste seg å stemme godt. Etter å ha tapt Emiratescupen og rotet bort en ledelse borte mot Benfica, hadde vi vår verste sesongstart på evigheter. Det var selvsagt mange andre medvirkende faktorer som førte til dette, men vi får håpe at vi bygger videre på lørdagens kamper og får en god pre-season, og at dette gir oss selvtilliten til å få noen gode resultater i en tøff start på sesongen.

 

Ellers går det rykter denne morgenen om at Juventus har lagt inn et bud på £16m på van Persie. Vi har imidlertid avslått budet, da vi har satt prislappen til nærmere £30m. Samtidig har det gått rykter de siste dagene om at Robin vurderer å ta en helomvending og forlenge kontrakten likevel. Han returnerte til treningsfeltet i dag, så forhåpentligvis får vi en endelig avgjørelse så fort som mulig, men enten han blir eller ikke føler jeg meg faktisk ganske trygg foran neste sesong.

 

Sett at RvP drar sin kos, sitter vi igjen med to reelle spissalternativer i Lukas Podolski og Olivier Giroud. Hvem av dem som blir førstevalget er det vanskelig å forutse, men vi har i det minste to gode alternativer med forskjellige kvaliteter. Begge er svært sultne på suksess av forskjellige årsaker. Poldi har ryktet på seg om at han ikke er god nok for en toppklubb, til tross for at han har 44 nettkjenninger på 101 landskamper på venstrekanten, og vil garantert vise verden at dette ikke stemmer. Giroud er et navn de aller færreste hadde hørt om før i år, og det til tross for at han fyller 26 i høst. Nå som han har fått en sjanse han sannsynligvis aldri har drømt om, tror jeg han vil gi alt for å vise seg den verdig. Drogba er en spiller det er lett å sammenligne ham med. Ivorianeren ble kjøpt av Chelsea da han var 26 år gammel, og da hadde han spilt i Frankrike hele karrieren og bare hatt et par gode sesonger. Forhåpentligvis kan Giroud nyte en lignende suksess i England.

 

At vi har to omtrent like gode spisser som begge er sultne på spilletid, kan bare være en god ting. Forrige sesong var van Persie og Chamakh våre to beste alternativer, noe som ikke var optimalt. van Persie startet så godt som alle kampene, og da Chamakh først fikk en sjanse i ny og ne, var han søppel. Men hvem kan si seg overrasket over det? Ferdighetene hans er begrenset, og når han allerede var milevis ifra førstevalget, forstår jeg hvorfor han tilsynelatende spilte uten selvtillit. Tanken om at han ikke hadde noen sjanse til å ta over van Persies plass kan ikke ha vært mye motiverende. Konkurranse om plassene er sunt, og jeg tror det vil være en svært positiv faktor neste sesong om RvP selges. Jeg tviler på at enten Podolski eller Giroud klarer å putte 30 mål neste sesong, men man skal ikke se bort i fra at de scorer 15 hver.

 

En annen ting som er interessant å tenke på er hvordan vi best kan utnytte deres forskjellige kvaliteter. Podolski er en hurtig og direkte spiller. Han er vant til å møte bedre motstand etter sine dager i Köln, og om man ser på målene hans fra forrige sesong, ser vi at han er en livsfarlig kontringsspiller. I EM viste han imidlertid at han kan slite mot parkerte busser. Dette, kombinert med mentaliteten og rutinen hans, gjør at jeg gjerne vil se ham i toppkampene, og mot andre lag som tør å angripe. Giroud er en stor og sterk type hvis tilstedeværelse vil være gull verdt i tøffe bortekamper mot defensive lag. Han er en spillertype jeg alltid har savnet i klubben, og jeg tror han vil bli den spilleren Chamakh aldri ble. I hjemmekamper hvor vi er storfavoritter, ser jeg gjerne at vi bruker dem begge. Forrige sesong hadde vi en tendens til å slite i kamper som vi måtte vinne, for så å kaste innpå Arshavin og Chamakh da vi trengte mål mot slutten. Da er det langt bedre å starte med to på topp og punktere kampen tidlig.

 

Nå har jeg tatt utgangspunkt i at RvP reiser, da det ser mest sannsynlig ut, men det er selvsagt også en sjanse for at han blir. Dersom det er tilfellet, ser jeg gjerne at Podolski flyttes ut på venstrekanten og at Walcott selges. Theo linkes sterkere og sterkere til Liverpool, og det faktum at han enda ikke har forlenget kontrakten sin etter all tilliten Wenger har gitt ham gjør meg rett og slett forbanna. Han har potensialet til å bli en god spiller for oss, men karrieren hans så langt har vært skuffende, og han vil ikke bli veldig vanskelig å erstatte. Chamberlain ser allerede ut som et bedre alternativ i mine øyne, og det er på høyrekanten han har hatt sine beste prestasjoner for oss så langt i mine øyne. Her har han også herjet for Englands U21-landslag. Ryktene sier også at vi planlegger å legge inn et bud på Affelay, og at vi vil få mer enn dobbelt så mye for Walcott som det Affelay vil koste, noe som slettes ikke er noen dårlig deal.

 

Til slutt vil jeg komme med noen ubegrunnede spådommer foran neste sesong:

  • Vi henter et stort navn før transfervinduet stenger
  • Vi vinner en av cupene
  • Giroud blir vår toppscorer
  • Coquelin kommer til å vise hvorfor jeg rangerer ham like høyt som Chambo
  • Gervinho og Ramsey kommer til å ha svært gode sesonger
  • Kris Olsson og Serge Gnabry kommer til å være på alle gooners' lepper før sesongen er over

Endret av Le Professeur
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ganske likegyldig mtp. Theo. Har stor tro på Ox og Ryo sammen som fullgode erstattere. Vi skal ikke se bort i fra at en av grunnene til at han ikke forlenger, er at han brukes i en posisjon han selv visstnok ikke er komfortabel med. Han er en god avslutter, men jeg veit ikke om han har touchen til å kunne spille sentralt foran i vår svært indirekte spillestil. Jeg synes dog at 15 mill virker litt lite til en engelsk spiller å være, men om vi får solgt ham for 20 mill, og bruker 5 av dem på en backup for Sagna, så er jeg storfornøyd. Og om vi attpåtil hadde fått inn en spiller som Affelay, så hadde jeg jizza litt i buksa. De spillerkjøpene har naturligvis ikke nødvendigvis noe med et evt. salg av Walcott å gjøre, men likevel.

 

En spådom jeg har, er at vi kommer til å se mye mer til Le Coq - og det vil jeg bli veldig glad for.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Mitt syn på transfervinduet - januar edition

 

sign-all-the-players1.jpg

 

2012 har vært et svært innholdsrikt og på mange måter minneverdig år for oss gooners. Vi har opplevd alt fra å ligge ti poeng bak lillebror Tottenham, til å ta dem igjen på heroisk vis etter å ha grust dem 5-2 i en kamp som markerte et comeback for oss så vel som et kollaps for dem. Vi hentet en stor spiller i Santi Cazorla, men mistet vår kaptein og beste spiller i Robin van Persie. Vi har også fått tilbake vår store frelser i Jack Wilshere, som ikke ser ut til å være preget av skaden på noen måte.

 

Nå er 2012 dog over, og vi trer inn i 2013. Den nye avtalen vår med Emirates gir oss en stor boost på overgangsmarkedet. Mens vår økonomi er mer solid enn noen gang før, ser vi at blant annet den spanske ligaen, med unntak av Real og Barca, er i en økonomisk krise. Financial Fair Play er på vei inn i fotballen, og UEFA gjorde et stort inngrep på denne fronten da Malaga ble kastet ut av Champions League for de neste fire årene. Det sies at et nytt år byr på nye muligheter, og for en mulighet vi har til å hente inn noen sårt tiltrengte forsterkninger og starte det nye året på best mulig måte. Men hvor bør laget forsterkes?

 

I mitt tilsvarende innlegg i forkant av fjorårets sommervindu, kritiserte jeg Alex Song for hans manglende evne til å dekke rommet Vermaelen og Koscielny etterlot seg da de gikk på sine jevnlige offensive løp. Jeg så meg lei av hans tendens til å leke Maradona, og etterlyste et nytt anker til å gjøre jobben han tydeligvis ikke var i stand til å gjøre. I stedet solgte vi Song og omskolerte Arteta til vårt nye anker. Dette har fungert langt bedre enn forventet. I fjorårets sesong hadde Song i gjennomsnitt 2,9 taklinger, 1,9 interceptions og ble dribblet 1,4 ganger per kamp, mens Arteta så langt denne sesongen har hatt 3,6 taklinger, 2,6 interceptions og blitt dribblet 1,1 ganger per kamp.

 

Selv om Arteta har klart å erstatte Songs på den rent defensive fronten, er det dog tydelig at vi savner sistnevntes muskler og fysiske tilstedeværelse på midtbanen. Sannsynligvis satset Wenger på at Diaby skulle ta på seg denne rollen, noe han i stor grad gjorde i starten av sesongen, men hans evigvarende skadeproblemer har satt en stopper for dette. Per i dag er Arteta og Wilshere vår holdende midtbaneduo, og selv om de begge er fantastiske fotballspillere, blir det for skralt fysisk. Vi trenger desperat en stor og sterk midtbanegeneral som kan gjøre den jobben Diaby alltid har vært tiltenkt. Jeg elsker Diaby og har alltid gjort det, men det er på tide å ta farvel. Han kunne blitt vår nye Vieira, men takket være en hodeløs takling av Dan Smith, vil han aldri bli noe mer enn noen hundretusener i vasken per uke.

 

Hvem kan dog komme inn i klubben og ta på seg denne jobben? For meg er Fellaini det åpenbare svaret, selv om det kanskje er for mye å håpe på at Everton vil selge sin beste spiller midt i sesongen. Han har for det meste fungert som en slags hengende spiss denne sesongen, men han har vist tidligere at han også kan spille i en mer defensiv rolle, og det at han har spilt i PL i årevis (noen av disse årene sammen med nettopp Arteta) vil gjøre at han fort kan tilpasse seg og bli en nøkkelspiller for oss. Ellers finnes det gode alternativer i Etienne Capoue og Yann M'Vila, som har blitt sterkt linket til oss tidligere. Sistnevnte har vist noen stygge sider av seg selv denne sesongen, men dette vil bidra til å senke markedsverdien hans betraktelig. Wenger har fått skikk på urokråker før, og dessuten må jeg ærlig innrømme at jeg savner flere drittsekker i laget vårt. Vi har for få Lehmanner, Keowner og Vieiraer. Til slutt vil jeg nevne Yanga M'Biwa som Wenger har skrytt av ved flere anledninger, og som ved et par anledninger har spilt på midtbanen til tross for at han opprinnelig er stopper. Hans anvendelighet er utvilsomt noe som frister Wenger.

 

Ellers må jeg kort nevne at de stormende løpene fra stopperne våre har så godt som forsvunnet. Ikke se bort i fra at Steve Bould har hatt en god del med dette å gjøre.

 

I juni skrev jeg også at jeg savnet en kreativ midtbanespiller ala Juan Mata og David Silva i stallen vår. Jeg ønsket meg Ibrahim Affelay, men i stedet hentet Wenger inn et langt bedre alternativ i Santi Cazorla. Det eneste problemet er at Santi har blitt hentet som en #10. Han har riktig nok briljert i denne rollen, men vi savner fortsatt kreativitet og kvalitet fra kantene. Walcott har for det meste briljert på høyrekanten, men Podolski varierer mellom usynlig og strålende og Chamberlain er enda ikke klar for å spille fast. Dersom vi henter en ny midtbanespiller, kan Wilshere flyttes opp som offensiv midtbanespiller mens Cazorla dyttes ut på kanten. Dette er dog risikabelt med tanke på hvor bra Cazorla har prestert i sin nåværende rolle, men det er på kanten han har spilt mest tidligere i sin karriere, og han har vist at han liker å trekke ut på kantene.

 

Da jeg skrev innlegget mitt i sommer, var Podolski allerede klar og van Persie var fremdeles en Arsenal-spiller. Jeg skrev da at jeg syntes vi hadde god dekning på topp, men at jeg gjerne ville ha inn Giroud om van Persie reiste, slik at han kunne dele byrden med Podolski på topp. RvP var rett og slett for god til å kunne erstattes med bare én spiller. Van Persie reiste og Giroud kom inn, men i stedet for å dele byrden med Podolski, ble sistnevnte flyttet ut på venstrekanten (helt korrekt gjort av Wenger med tanke på hans relativt dårlige bevegelse og manglende ferdigheter med ryggen mot mål), og dermed ble Chamakh og Gervinho vår back-up på topp. Walcott har fått sjansen til å vise seg frem som spiss i det siste, men han har ikke imponert meg nok til at jeg vil si meg fornøyd med spissituasjonen vår. Han er riktig nok giftig og målfarlig, men uten et stort oppspillspunkt som kan holde på ballen og hjelpe med å bygge opp spillet, sliter vi med å dominere kamper. Når Walcott spiller på høyrekanten, vil han uansett skjære inn og avslutte mange av sjansene våre enten med et mål eller en assist, og det er dette han gjør best.

 

Vi trenger altså en spiller som både kan holde på ballen og skape sjanser for andre så vel som å avslutte. Demba Ba ser ut til å nærme seg en Chelsea-overgang, og mange irriterer seg over at vi ikke prøver oss på ham, men for meg er ikke Ba løsningen. Han er utvilsomt en god og målfarlig spiller, men han ville kostet oss £15m (representantene hans krever visstnok penger tilsvarende hans £7.5m sell-out fee) i tillegg til at han visstnok krever mye lønn. Han er svært skadeplaget, og knærne hans er tikkende bomber, så å bruke så mye penger på han er i mine øyne for risikabelt. Dessuten bidrar han lite i det oppbyggende spillet. Så langt denne sesongen har han ingen assists og bare 0,6 nøkkelpasninger per kamp, sammenlignet med van Persie som assisterte 9 mål og leverte 2,4 nøkkelpasninger per kamp i ligaen forrige sesong (sukk ...). Jeg sliter med å finne noen konkrete navn hva ny spiss angår, men Leandro Damiao sies å være akkurat den spillertypen jeg etterlyser.

 

En ny back var også noe jeg savnet i juni. På den tiden anså jeg Gibbs og Santos som en solid duo på venstrebacken, mens jeg syntes det var for risikabelt å stole på Jenkinson som Sagnas back-up. Nå setter jeg dog ikke Jenkinson langt bak Sagna, mens Santos så langt denne sesongen har vært katastrofal. Ikke bare er prestasjonene svake, men passer dårlig inn i spillestilen vår. Sagna, Jenkinson og Gibbs fungerer nærmest som kantspillere og «touchline huggers» i vår nåværende formasjon, og bidrar til å tilføre spillet vårt bredde samtidig som at de skaper rom mellom back og stopper som Podolski og Walcott kan utnytte. Santos foretrekker derimot å trekke inn mot midten, noe som gjorde at Podolski ble dyttet lengre ut på kanten hvor han var svært ukomfortabel. Med andre ord bør Wenger hente en ny venstreback. Vi linkes stadig til Luke Shaw, og selv om han bare er 17 år gammel, ser jeg svært gjerne at han hentes. Vi har allerede en god og ung venstreback i Gibbs, men jeg vil nødig se at vi gjør samme feil med ham som vi har gjort med Diaby. Det er livsfarlig å avhenge av en så skadeplaget spiller.

 

Den femte og siste spilleren jeg ønsket meg var en rutinert keeper som kunne fungere som back-up for Szczesny, samtidig som at han kunne holde ham på tærne og bidra til å holde prestasjonene hans stabile. Wojciech har hatt en god sesong så langt, men vi så i starten av sesongen at det var en tabbe å ikke hente en ny keeper. Hverken Fabianski, Mannone eller Martinez er gode nok til å steppe inn i Szczesnys fravær. Ser at vi har blitt linket til Simon Mignolet, men selv om han er en svært god keeper, ville jeg foretrukket om vi hentet inn en eldre keeper. Det er ikke nødvendig å bruke mye penger på en ung og lovende keeper når vi allerede har nettopp dette. Szczesny er et enormt talent og en fantastisk personlighet som jeg gjerne vil se fast mellom stengene for oss de neste femten årene.

 

Helt til slutt vil jeg nevne Wilfried Zaha. Han er kanskje ikke en spiller vi virkelig behøver, men han har vist seg som et enormt talent i Championship, og det er bare et spørsmål om tid før en av toppklubbene i PL henter ham. Han er Arsenal-supporter, og har potensialet til å bli en viktig brikke i vår nye britiske generasjon, sammen med Wilshere, Walcott, Chambo, Jenkinson, Gibbs og Ramsey. Noe som vil gagne alle tre parter er om vi kjøper ham for så å sende ham tilbake på lån ut sesongen. Palace får beholde sin beste spiller i deres kamp om Premier League-fotball, Zaha får spille fast fotball og kan ende sesongen med et opprykk på samvittigheten, mens vi får inn en svært lovende spiller full av selvtillit i god tid før pre-season. Vinn-vinn-vinn!

 

Jeg innser at det er i overkant optimistisk å håpe på seks nye signeringer, men det er heller ikke poenget med dette innlegget. Vi trenger forsterkninger, og i mine øyne er det de nevnte posisjonene som trenger å forsterkes. Jo flere vi henter, jo mer fornøyd blir jeg. Vi har tilsynelatende nok av penger, og om vi blir kvitt så mange som mulig av Diaby, Santos, Squillaci, Djourou, Fabianski, Arshavin, Mannone, Gervinho og Chamakh, vil det frigi både plass i stallen og enda flere pund som for øyeblikket blir kastet ut av vinduet.

 

Godt nytt transfervindu!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ut som om vi er mer opptatt av å kvitte oss med overbetalte spillere som ikke presterer i forhold til lønna. Om ryktene stemmer angående Djourou, hvem skal være fjerde valget? Squilaci? Miquel? Om Kos/Verm pådrar seg en karantene og Mertesacker fucker opp ankelen sin blir vi stående med én god midtstopper og flere dårlige alternativer. Ser helst at Djourou blir fram til sommeren, og vi da kan hente inn en ny stopper.

 

Håper selv vi henter inn en ny kant, Luke Shaw og en god spiss med hurtighet og litt høyde. Mener Damiao er litt for sen for vår spillestil. Dog en spiller som uten tvil vil heve nivået i laget.

 

Tror nok vi ikke får inn noen store navn da få lag er villig til å selge. Malaga er dog et lag som vi kan naske noen spillere fra, Isco hadde vært en drøm.

Lenke til kommentar

Om Kos/Verm pådrar seg en karantene og Mertesacker fucker opp ankelen sin blir vi stående med én god midtstopper og flere dårlige alternativer.

Lest Arseblog i dag, eller? :p Djourou og Squillaci er begge på store lønninger, og har så langt denne sesongen spilt én kamp TIL SAMMEN (Squillaci vs Olympiakos, som vi for øvrig tapte), noe som vil si at de ikke har bidratt til annet enn å sluke £millioner ut av klubben. Ingen av dem har en fremtid i klubben, og begge bør selges både for å frigi penger og plasser i stallen. Miquel er i mine øyne helt ok som fjerdevalg. Han har imponert meg denne sesongen når han har fått sjansen, og tjener ikke så mye at det gjør noe å ha ham på reservelaget. Et annet alternativ, som jeg nevnte i forrige innlegg, er å hente Yanga-Mbiwa, som både kan spille midtbane, stopper og back.

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar

Lest Arseblog i dag, eller? :p Djourou og Squillaci er begge på store lønninger, og har så langt denne sesongen spilt én kamp TIL SAMMEN (Squillaci vs Olympiakos, som vi for øvrig tapte), noe som vil si at de ikke har bidratt til annet enn å sluke £millioner ut av klubben. Ingen av dem har en fremtid i klubben, og begge bør selges både for å frigi penger og plasser i stallen. Miquel er i mine øyne helt ok som fjerdevalg. Han har imponert meg denne sesongen når han har fått sjansen, og tjener ikke så mye at det gjør noe å ha ham på reservelaget. Et annet alternativ, som jeg nevnte i forrige innlegg, er å hente Yanga-Mbiwa, som både kan spille midtbane, stopper og back.

 

Haha ja, leser sjelden, men hadde ingen lærer i timen så tok meg en titt. :p Er enig i at vi bør selge de OM vi får inn en erstatter. Djourou har ikke kvalitetene som han en gang hadde, men han er en lojal spiller som har et bra nivå når han er på sitt beste, men mye tyder på at han drar. Yanga-Mbiwa ville vært ett klasse kjøp, uten tvil et av de bedre alternativene der ute, spiller også på samme lag som Giroud spilte på. Miquel er spennende, men er for uerfaren enda. Bør sendes til et Championship lag alá Middlesborough.

 

For øvrig noen sitater av Squilaci:

 

Squillaci: "My relationship with Arsene Wenger is good. I remain as professional as possible."

"As things stand, I will leave, perhaps during the January transfer window or else in June."

Lenke til kommentar

 

 

Til slutt vil jeg komme med noen ubegrunnede spådommer foran neste sesong:

  • Vi henter et stort navn før transfervinduet stenger
  • Vi vinner en av cupene
  • Giroud blir vår toppscorer
  • Coquelin kommer til å vise hvorfor jeg rangerer ham like høyt som Chambo
  • Gervinho og Ramsey kommer til å ha svært gode sesonger
  • Kris Olsson og Serge Gnabry kommer til å være på alle gooners' lepper før sesongen er over

Halveis ut i sesongen, hvordan syns du spådommene dine holder opp? Ønsker du å revurdere spådommene eller mener du de fremdeles kan ''gi frukt''.

 

PS: Flott tråd foresten, ikke kommet over den før nå.

Lenke til kommentar
  • Vi henter et stort navn før transfervinduet stenger
  • Vi vinner en av cupene
  • Giroud blir vår toppscorer
  • Coquelin kommer til å vise hvorfor jeg rangerer ham like høyt som Chambo
  • Gervinho og Ramsey kommer til å ha svært gode sesonger
  • Kris Olsson og Serge Gnabry kommer til å være på alle gooners' lepper før sesongen er over

  • Santi Cazorla
  • Vi er fortsatt med i to av tre cuper. Ligacupen var nok vår store sjanse, men FA-cupen er fortsatt innen rekkevidde.
  • Tror nå at Walcott blir vår toppscorer, men Giroud kommer nok ikke langt bak.
  • Coquelin har ikke vært like god som han var forrige sesong, men jeg har fortsatt troen på at han kommer til å bli en god spiller for oss i fremtiden.
  • Legger meg flat. Gervinho er søppel. Har dog fortsatt troen på Ramsey, selv om dette ikke ser ut til å bli hans sesong.
  • Både Olsson og Gnabry har strålt for U21-laget vårt, og sistnevnte har imponert når han har fått sjansen for førstelaget. Tipper vi får høre mer fra begge to før sesongen er over.

Endret av Le Professeur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Helt til slutt vil jeg nevne Wilfried Zaha. Han er kanskje ikke en spiller vi virkelig behøver, men han har vist seg som et enormt talent i Championship, og det er bare et spørsmål om tid før en av toppklubbene i PL henter ham. Han er Arsenal-supporter, og har potensialet til å bli en viktig brikke i vår nye britiske generasjon, sammen med Wilshere, Walcott, Chambo, Jenkinson, Gibbs og Ramsey. Noe som vil gagne alle tre parter er om vi kjøper ham for så å sende ham tilbake på lån ut sesongen. Palace får beholde sin beste spiller i deres kamp om Premier League-fotball, Zaha får spille fast fotball og kan ende sesongen med et opprykk på samvittigheten, mens vi får inn en svært lovende spiller full av selvtillit i god tid før pre-season. Vinn-vinn-vinn!

 

Jeg innser at det er i overkant optimistisk å håpe på seks nye signeringer, men det er heller ikke poenget med dette innlegget. Vi trenger forsterkninger, og i mine øyne er det de nevnte posisjonene som trenger å forsterkes. Jo flere vi henter, jo mer fornøyd blir jeg. Vi har tilsynelatende nok av penger, og om vi blir kvitt så mange som mulig av Diaby, Santos, Squillaci, Djourou, Fabianski, Arshavin, Mannone, Gervinho og Chamakh, vil det frigi både plass i stallen og enda flere pund som for øyeblikket blir kastet ut av vinduet.

 

Godt nytt transfervindu!

 

Hvor fornøyd er du med januarvinduet? Er det kjipt at Arsenal gikk glipp av Zaha?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...