Gå til innhold

Le Profs hjørne


Xanman

Anbefalte innlegg

Jeg er langt i fra fornøyd, men jeg har forståelse for at det er vanskelig å hente inn klassespillere i januarvinduet. Jeg vil heller at vi venter til sommeren og henter de beste mulige spillerne enn at vi henter inn middelmådigheter i januar som vi senere må jobbe for å bli kvitt når vi finner ut at ikke holder mål. Ser man på spillerne som ble kjøpt/solgt i januar, er det ikke mange som ville gått rett inn i førsteelleveren vår og forsterket oss. Jeg kan ta til takke med Nacho for nå, men til sommeren vil jeg se mer aktivitet både inn og ut.

 

At vi gikk glipp av Zaha er synd, men han ville blitt mer en "bonus" enn en viktig forsterkning i mine øyne. Han er utvilsomt et stort talent, men om han er god nok til å lykkes for et topplag i PL gjenstår å se. Per i dag ser jeg ikke på det som et stort tap at han gikk til United.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Gedion Zelalem - Wengers neste juvel?

 

1648131_full-lnd.jpg

 

Arsène Wenger har, på godt og vondt, alltid vært kjent for å satse på unge talenter. Thierry Henry, Patrick Vieira, Kolo Touré, Ashley Cole og Fredrik Ljungberg fikk alle mye spilletid i ung alder. Senere har vi sett spillere som Cesc Fábregas, Robin van Persie, Samir Nasri og Alex Song få sine gjennombrudd. Mer nylig har egenproduserte Jack Wilshere, Kieran Gibbs og Wojciech Szczesny blitt viktige brikker i startelleveren vår, mens Wenger har vist sin evne til å hente gode talenter i tidlig alder med innkjøp av spillere som Aaron Ramsey, Theo Walcott, Carl Jenkinson og Alex Oxlade-Chamberlain.

 

I akademiet vårt har vi spillere som Serge Gnabry, Thomas Eisfeld, Hector Bellerin, Kristoffer Olsson og Chuba Akpom som alle spås en lysende fremtid. Det er dog en spiller som etter sigende skiller seg ut fra mengden. En som sies å være et talent på høyde med Cesc Fábregas og Jack Wilshere, men som de fleste enda ikke har fått høre om, da han ikke har hatt tillatelse til å spille i England. Før nå.

 

Gedion Zelalem er en ung playmaker av etiopisk opprinnelse. Han vokste opp i Tyskland og startet karrieren sin i Hertha Berlin, men flyttet til USA sammen med familien i 2006 og begynte å spille for Olney Soccer Club i Washington under engelskmannen Matt Pilkington. Pilkington la fort merke til hans talent, og startet prosessen med å få ham til å bli oppdaget av en utenlandsk klubb slik at han kunne realisere potensialet sitt. Han kom etter hvert i kontakt med vår amerikanske speider Danny Karbassiyoon, som ble mektig imponert etter å ha sett unggutten i aksjon. Flere Arsenal-speidere reiste til USA for å se den daværende 14-åringen spille under Dallas Cup i Texas i 2011 mot noen av verdens beste ungdomslag. Her imponerte han nok til å få sjansen til å trene med Arsenal den påfølgende sommeren.

 

Zelalem ankom London Colney sommeren 2011 sammen med sin far og Danny Karbassiyoon. Wenger merket fort at han hadde med et spesielt talent å gjøre, og tilbød unge Gedion å bli en Arsenal-spiller så fort han fylte 16. Zelalem senior var i utgangspunktet skeptisk til å la sønnen sin gå til en klubb av Arsenals kaliber såpass tidlig i karrieren, men Gedion var ikke i tvil. Etter ti dager reiste han tilbake til USA. Med seg hadde han en Arsenal-drakt med sitt eget navn og draktnummeret 4 han fikk overrukket av professoren selv.

 

407124_3202095138859_1641530097_n.jpg

 

I fjor sommer ble overgangen fullført, og Gedion fikk sin debut mot Chelsea U18 i pre-season. Han imponerte voldsomt, og var en av de utvalgte som fikk trene med Brasils OL-lag på London Colney. På grunn av sin nasjonalitet og unge alder har unggutten ikke fått spille flere kamper i Arsenal-drakt, men han har likevel i stor grad hevdet seg på treningsfeltet. Han har allerede trent med førstelaget ved flere anledninger, blant annet både før og etter bortekampen mot Bayern München, og i følge de som har kontakter innad i klubben knyttes det enorme forventinger til unggutten. I følge @OliPriceBates sine kontakter er han den beste spilleren i akademiet vårt, og flere av de han har pratet med hevder at han er vårt største talent siden Cesc. Matt Law fra The Express sa i forbindelse med NextGen-kampen vår mot Chelsea at vårt største talent ikke var involvert, og at det er en gutt klubben er «incredibly excited about», uten å nevne navn. Hvilken gutt det er snakk om er det lite tvil om. Vår unge svenske, Kristoffer Olsson, har også hevdet at han er akademiets beste spiller.

 

Gedion Zelalem er som sagt en playmaker og liker seg godt i en dyp midtbanerolle hvor han kan styre spillet. Hans tidligere trener Matt Pilkington beskriver ham som et naturtalent, og sier at hans største styrker er balanse, overblikk og kreativitet. En annen tidligere trener, Mike Williams, har uttalt at han har en unik evne til å styre tempoet i spillet, og var ikke i tvil om at han har det som skal til for å lykkes i Arsenal. Tidligere lagkamerat Gerry Madden, som spilte i en aldersgruppe over Gedion, har skrytt av hans hurtige tankegang, og sagt at dette bidrar til at han fremstår som en mye eldre spiller enn det han er. Skal man trekke frem en svakhet hos Zelalem må det nok være at han enda er ganske spinkel, men det er ganske naturlig for spillere i hans alder. Han vokser fortsatt og har god tid til å forbedre seg på den fronten. Det er ingenting å si på hans generelle fysiske form ellers, og da han trente med førstelaget i pre-season var det ingen som gjorde det bedre enn ham på fitnesstestene.

 

Gedion Zelalem er i aller høyeste grad det man kan kalle et uskrevet blad, men nå som han endelig har fått tillatelse til å spille fotball i England er han nok en spiller vi kommer til å høre mye om fremover. Det er vanskelig å spå hva som vil skje med i nær fremtid, men jeg vil tro at han i starten vil spille for U18-laget mens han jobber med fysikken sin. Neste sesong håper jeg at han vil spille seg inn på U21-laget, og dersom rapportene om talentet hans stemmer, skal vi ikke se bort i fra at han får prøve seg i Capital One Cup. Hvem vet, kanskje han får muligheten til å vise seg frem allerede i pre-season?

 

http://www.youtube.com/watch?v=uwbYDOAgAhU

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Tanker om overgangsvinduet og vår nåværende stall

 

1367593918per.jpg

 

Selv om jeg vanligvis elsker overgangsvinduer, har jeg siden sesongslutt blitt gradvis mer og mer lei av spekulasjonene til den grad at jeg nå nærmest skulle ønske at vinduet stengte i natt, med eller uten nye signeringer, og at den nye sesongen begynte i morgen, slik at vi endelig får se vårt kjære Arsenal spille kamper som betyr noe igjen. Likevel er situasjonen per i dag slik at vi ikke har en bred nok stall til å vare en hel sesong uten å få problemer. Vi har heller ikke nok kvalitet i stallen til å kunne hamle opp med de beste lagene i ligaen. Likevel mener jeg at vi har et veldig bra utgangspunkt, og en god kjerne å bygge på.

 

Det å starte en sesong uten å ha mistet nøkkelspillere har nesten blitt et utenkelig fenomen for oss Arsenal-supportere. Det hele startet i 2005 da vi mistet vår eminente kaptein Patrick Vieira. Året etter dro Ashley Cole til Chelsea, mens vi mistet aldrende helter i Robert Pires, Lauren, Sol Campbell og Dennis Bergkamp. Den påfølgende sommeren fant Thierry Henry ut av at han ville søke nye utfordringer, og dro til Barca. Alex Hleb fulgte ham året etter, mens vi på frustrerende vis mistet Mathieu Flamini til AC Milan. Deretter mistet vi Kolo Toure og Emmanuel Adebayor sommeren 2009.

 

Verst har vi kanskje merket det de to siste sesongene. Først mistet vi Samir Nasri og vår store playmaker og kaptein i Cesc Fábregas. Denne sesongen tok vi latterlige syv poeng på like mange kamper i starten av sesongen. I forkant av forrige sesong mistet vi vår eneste DM i Alex Song og vår omtrent eneste målfarlige spiller i Robin van Persie, som i tillegg var vår kaptein og klart beste spiller. Også denne sesongen startet på begredelig vis, men vi reddet oss til en fjerdeplass takket være en helt formidabel sesongavslutning hvor vi tok hele 26 poeng på ti kamper.

 

Hovedårsaken til denne fantastiske vårformen var nok at vi endelig fikk etablert en velfungerende og balansert forsvarsfirer. Sagna og Gibbs gjorde en kjempejobb på hver sin back, mens Mertesacker og Koscielny utfylte hverandre på mesterlig vis i midtforsvaret. Mertesacker har ofte blitt kritisert for å være for treig og klønete, noe han ofte ble avslørt på da han spilte sammen med den posisjoneringssvake og hodeløst aggressive Vermaelen. Sammen med Koscielny, som innehar de samme kvalitetene som Verm men er langt mer intelligent og behersket, fikk han endelig vise seg fra sin beste side. Arteta og Ramsey fant også tonen og utgjorde en solid defensiv midtbaneduo foran forsvarsrekken. Totalt slapp vi inn bare fem mål på disse ti siste kampene, hvorav fire kom gjennom dødballer. Til sammenlikning slapp begge Manchester-lagene inn et tosifret antall mål i løpet av disse ti rundene.

 

Denne defensive soliditeten gikk dog på bekostning av vårt offensive spill. Spesielt på de seks siste kampene, hvor vi kun én gang klarte å score mer enn ett mål. Vi er nødt til å hente inn litt mer offensivt krutt for å kunne spille den fotballen vi under Wenger har blitt kjent for å spille. Vi har en strålende offensiv trio i Cazorla, Wilshere og Walcott, men flere er skeptiske til Giroud på topp, og det med god grunn. Han hadde absolutt en brukbar førstesesong i fjor, men selv om jeg liker ham godt, føler jeg ikke han helt har det som skal til for å spille enslig spiss for en klubb som vil kjempe blant de beste i Europa. Som back-up er han god å ha, men vi trenger en spiss som kan score 25+ hver sesong.

 

Vi har i det siste blitt sterkt linket til Luis Suarez, og han er en spiller jeg ville tatt imot med åpne armer om vi hentet ham, til tross for at han er en cunt. Han var i mine øyne ligaens beste spiss forrige sesong, og jeg tror han ville passet perfekt inn i vårt system. Jeg er frykter dog at denne overgangen vil gå i vasken. Som de fleste har fått med seg har vi allerede lagt inn et bud på £40m, men dessverre ser det ut til at Liverpool ikke vil gå med på noe under £55m. Dette er enormt mye penger for en spiller som fort kan finne på å ønske seg bort etter et par år, og som har vært forfulgt av kontroverser gjennom hele karrieren. I mine øyne bør vi ikke strekke oss stort over det vi har bydd nå, spesielt med tanke på at det ikke er mange andre klubber som ser ut til å være interesserte. Om Suarez virkelig vil til Arsenal, kommer han til å levere transfer request, og da kan jeg ikke se for meg at Liverpool takker nei til £40m.

 

Om han derimot velger å bli, blir vi nødt til å se oss om etter andre alternativer. Dessverre har spillere som Higuain, Cavani, Jovetic, Falcao og Negredo allerede funnet seg nye klubber, og det er derfor ikke mange alternativer igjen som er til salgs og klart bedre enn de vi har. Vi har tidligere blitt linket til Wayne Rooney, og jeg vil tro at han er vår for rundt £25m, men også Shrek er en illojal spiller fulgt av kontroverser. Likevel er han en fantastisk spiller jeg gjerne ville sett i Arsenal-drakt. Et annet alternativ som ikke har blitt mye nevnt er Jackson Martinez, som puttet 26 ligamål på 30 kamper for Porto forrige sesong. Han har blitt sterkt linket til Napoli i det siste, men har tidligere uttalt at han vil til England, og jeg vil uansett tro at vi er en mer attraktiv klubb. Ikke minst fordi Napoli allerede har hentet Higuain, noe som vil gjøre det vanskelig for Martinez å få spilletid.

 

Vi bør også hente inn en spiller som kan fungere som en slags rotasjonsspiller i den overnevnte offensive trioen. Vi har allerede spillere som Rosicky, Chamberlain og Podolski i bakhånd, men jeg føler at vi trenger enda litt mer kreativitet. Real Madrid har allerede hentet Isco, og hvis de i tillegg får kapret Bale, bør det være mulig for oss å hente Angel Di Maria, som har sikret seg et tosifret antall ligaassists i hver av de tre siste sesongene. Han har for det meste spilt høyrekant for Real, men kan også spille på venstre og bak spissen. Noen vil kanskje si at han er for veik for PL, men det samme ble sagt om blant annet Cazorla og Silva før de tok ligaen med storm.

 

En annen posisjon som bør forsterkes er midtbanen. Ramsey og Arteta gjorde som sagt en god jobb forrige sesong, men nå som Coquelin har blitt lånt ut er Frimpong og Diaby de eneste defensive midtbanespillerne vi har i bakhånd. Luiz Gustavo startet kun 16 ligakamper for Bayern München forrige sesong, og det vil bli enda vanskeligere for ham å få spilletid neste sesong nå som de har forsterket midtbanen med Thiago og Mario Gomez. Det ryktes at Gustavo er til salgs, og han hadde i mine øyne vært et ideelt kjøp for oss. Ikke bare er han en meget god spiller, men han er også relativt ung (fylte nettopp 26) og svært anvendelig. Han kan nemlig også spille venstreback, noe som kan bli nyttig i sesongstarten med tanke skaden Monreal har pådratt seg samt Gibbs’ mariekjekstendenser. Han kan også være en reserveløsning på stopperplass om vi får store skadeproblemer her.

 

Dersom vi klarer å hente Luiz Gustavo, Di Maria og Suarez/Rooney/Martinez, vil vi i mine øyne ha gjort en fantastisk jobb. De vil også tilføre stallen noe vi sårt savnet forrige sesong – nemlig et høyere toppnivå. Stallen vår hadde både bredde og rutine, noe som gjorde at vi spilte bra mot svakere lag, men vi hadde ikke klasse nok til å imponere mot høyere plasserte lag. For eksempel tapte vi kun to kamper mot lag utenfor topp fem, mens vi kun tok to av 18 mulige poeng mot topp-fire-lag, og syv av 30 mulige mot topp seks. Mot de fem nederste tok vi hele 28 av 30 mulige poeng. Vi både puttet flere og slapp inn færre mål enn noen andre PL-lag i løpet av de 15 siste minuttene av kampene som ble spilt. Tidligere rotet vi bort poeng vi absolutt burde ha tatt på grunn av skadeproblemer og/eller mangel på konsentrasjon, men vi hadde likevel kvaliteten i laget til å gjøre det bra i toppkampene. Forrige sesong var vi mer stabile og viste en tendens til å ta med tre poeng selv på en dårlig dag, men det var lettere for topplagene å uskadeliggjøre de offensive truslene våre. Med et par-tre klassespillere ekstra tror jeg vi virkelig kan bli farlige neste sesong.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...