Gå til innhold

17. mai ≈ Rasisme


Anbefalte innlegg

Det han skriver 17. mai som du referer til indikerer kun at Grundloven HAR allerede blitt vedtatt på det tidspunkt han skriver.

 

Les 11. mai.

 

Behandlingen av Grundloven avsluttes, videre bør det bemerkes at Grundloven ble vedtatt paragraf for paragraf (jfr Christies Dagbok), ikke som en helhet.

 

Svaret på tillegsspørsmålet?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

<p>

Jeg leste alt opp til 17mai;) slik jeg ser det så velger du å tolke det som står på 11mai sånn at det passer med det du sier.

Les Christies dagbok også så ser du vel bedre hva som skjedde. Ellers er begge dagbøker å anbefale, om enn de gir ett noe annet inntrykk enn glansbildet fra historietimene.

 

Har jo ingenting med trådens tema, som du feilet på.

17.mai (1814) har intet med trådens tema å gjøre? Vel, tilbake til tema:

 

Siden 1980-tallet har stridighetene etter hvert kommet til å dreie seg mest om de tradisjoner som etniske minoriteter og personer med innvandrerbakgrunn har i Norge. Enkelte kommuner har f.eks. nedlagt forbud mot bruk av ikke-norske flagg. I Sandefjord forsøkte demokratenes bystyrerepresentant å nedlegge forbud mot bruk av indisk fest-sari i 17. maikomiteenes tradisjonelt bunadskledte gruppe i 2006. Etter heftige diskusjoner ble det tillatt å bruke samiske flagg i barnetoget i Oslo i 2007. Også i 2008 var det stor uenighet om bruken av utenlandske flagg i barnetoget i Oslo.

 

Det har også vært rasistiske tendenser knyttet opp til innvandreres deltakelse i 17-mai feiringen. I 1984 ble NRK nedringt av sinte seere med rasistiske kommentarer etter at de hadde hatt innvandrere i studio under sin 17. mai-sending. Hendelsen fikk stor oppmerksomhet i mediene.

http://no.wikipedia.org/wiki/17._mai_(grunnlovsdag)#Konflikter

 

Ingen nasjonalisme eller rasisme å se her. Move on.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Ifølge dagboken så har du også feil.

 

" At denne dag altid skulde mindes, fordi grundloven, dette folkefrihetens palladium, var blit vedtat av riksforsamlingen, at den var den mest mindeværdige dag for mig, fordi et frits folk valg kaldte mig og min æt til Norges krone for at verne om denne grundlov."

 

Dette har Frederik skrevet på 17.mai.

La til det du "glemte" i den settningen over jeg.

Dagbokens "entry" 17.mai begynner sådann

Denne dag, som for mig altid vil være mindeværdig, viet riksforsamlingen til valget av Norges konge
Oversatt fra original på fransk til Dansk.1. Ordet "viet" har en viss relevans her.2. Som kjent ble prinsen ikke konge tidligere nettopp fordi grunnloven skulle utarbeides FØRST. (jfr stormannsmøte.)
Lenke til kommentar
Håper dere ikke sang nasjonalsangen mer enn 3 ganger eller spiste mer enn 5 pølser, da er dere nasjonalister, som igjen er ensbetydende med rasisme i dagens PK språk.

Det kommer vel ikke som sjokk at politiske korrekte folk reagerer på fraser som, "Olav på det landet malte korset med sitt blod", "Kvinner selv stod opp og strede som de vare menn" og "blåøyet frihet ble oss født".

 

Personlig kunne jeg tenkt meg at flere barn sang "blåøyet frihet ble oss født" og "Olav på det landet malte korset med sitt blod" på 17. Mai.

Lenke til kommentar
Political correctness (adjectivally, politically correct; both forms commonly abbreviated to PC) is a term which denotes language, ideas, policies, and behavior seen as seeking to minimize social and institutional offense in occupational, gender, racial, cultural, sexual orientation, certain other religions, beliefs or ideologies, disability, and age-related contexts, and, as purported by the term, doing so to an excessive extent.

http://en.wikipedia.org/wiki/Political_correctness

 

Hvordan det er "politisk korrekt" å påpeke at 17. mai ≈ Rasisme, tyder vel mer på en viss mangel av forståelse for konseptet enn noe annet.

Lenke til kommentar

Kan ikke se noen gode grunner for å informere om hvor jeg befinner meg for øyeblikket.

 

Grunnen til at jeg "klage over helvetet jeg har flyktet fra" er

 

1. For å holde norsken vedlike slik at jeg unngår å streve slik med den når jeg er innom skattefarmen for å besøke dyrene

 

2. Sjekke om det muligens er noen "hull" i mitt virkelighetssyn, ettersom andre er flinkere enn deg selv til å påpeke feil i din "tro" enn deg selv. Dette følger at man har en viss tro. Desverre viser det seg at det er jeg som påpeker hullene i deres tro og ikke omvendt. Hadde gjerne sett at jeg tok feil jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ligger ikke Sharon enda i koma? Eller snikinnførte du noen jøder i 17-mai toget vårt nå?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...