Gå til innhold

Hvor mye tjener en lege og en lærer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er vel bare til å sjekke skatte listene så får du en ca peiling?

spørsmålet er vel kansje hvor mange timer jobber en lege kontra en lærer delt på lønn.

 

lønn varierer fra sted til sted og hvilken stilling en har. så det er ingen fasit.

Lenke til kommentar

Lærere får veldig godt betalt med tanke på at de egentlig ikke gjør annet enn å lese fra en bok som enhver person kan gjøre.

 

Er nå litt mer enn som det da, så å si alle lærere må ta med seg arbeidet hjem.

Poenget er at alle kan bli lærere, krever nesten ingenting. men dette er off-topic.

Lenke til kommentar

Lærere får veldig godt betalt med tanke på at de egentlig ikke gjør annet enn å lese fra en bok som enhver person kan gjøre.

 

Er nå litt mer enn som det da, så å si alle lærere må ta med seg arbeidet hjem.

Poenget er at alle kan bli lærere, krever nesten ingenting. men dette er off-topic.

Lærere får veldig godt betalt med tanke på at de egentlig ikke gjør annet enn å lese fra en bok som enhver person kan gjøre.

 

Er nå litt mer enn som det da, så å si alle lærere må ta med seg arbeidet hjem.

Poenget er at alle kan bli lærere, krever nesten ingenting. men dette er off-topic.

Ikke bare er det off-topic, det er også drittpreik/løgn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lærere får veldig godt betalt med tanke på at de egentlig ikke gjør annet enn å lese fra en bok som enhver person kan gjøre.

 

Er nå litt mer enn som det da, så å si alle lærere må ta med seg arbeidet hjem.

Poenget er at alle kan bli lærere, krever nesten ingenting. men dette er off-topic.

Lærere får veldig godt betalt med tanke på at de egentlig ikke gjør annet enn å lese fra en bok som enhver person kan gjøre.

 

Er nå litt mer enn som det da, så å si alle lærere må ta med seg arbeidet hjem.

Poenget er at alle kan bli lærere, krever nesten ingenting. men dette er off-topic.

Ikke bare er det off-topic, det er også drittpreik/løgn.

Kom å ha Rettslære læreren min i en uke, så skal du se at du plutselig endrer mening.

Lenke til kommentar

Kom å ha Rettslære læreren min i en uke, så skal du se at du plutselig endrer mening.

Lektorer er ikke skikkelige lærere, de har gjerne tatt mastergrad i geologi/norsk/tysk og tatt et år med pedagogikk (ink. 5 ukers praksis).

Allmennlærere har 4årig gjennomsyret pedagogisk utdannelse, hvor de skal ha minst 16 uker praksis. Det vil si at du får en yrkesgruppe som er ekstremt spesialisert på et felt. Å argumentere med at "alle kan være lærere" viser heller hvor inkompetent og trangsynt du faktisk er. Tipper også at du er av elevtypen "læreren skal lære meg alt, og jeg trenger ikke å gjøre noen ting". Er uansett ikke imponert over din rettskriving, gremmes nedover ryggen min.

 

Det er en grunn til at 20-35% av lærerstudentene hopper av studiumet, rett og slett fordi de ikke klarer arbeidspresset, situasjonene, drittelevene eller har lærerkunsten i seg.

La meg nå heller påstå at alle kan bli økonomer, det er bare å betale seg inn på BI det. På de beste lærerhøgskolene i landet må du ha et gjennomsnitt på 5 for å komme inn. Det i seg selv sier at ikke alle kan bli lærere.

---

En nyutdannet adjunkt tjener omlag 360 000 i året, adjunkt med opprykk ca 380 000, og lektorer(mastergrad) 400-410 000 kr.

Endret av Melkesjokoladen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mitt råd til trådstarter er å velge hva du vil utdanne deg til utifra interesser. Hva liker du? Tror ikke det er smart å velge jobb kun utifra lønnen du kan få når du er ferdig. Du skal jobbe i 40 år, og da er det en fordel å gjøre noe man liker.

Endret av .Andre
Lenke til kommentar

Vanskeligere å komme inn på de beste økonomistudiene enn på de beste lærerstudiene. Så etter din logikk er økonomi bedre enn lærer. På de "dårligste" lærerstudiene, derimot, hva er opptakskravene der?

 

Lærer- og førskolelærerutdanningene er de eneste (meg bekjent) som myndighetene stiller formelle karakterkrav til å komme inn på. Derfor vil de på enkelte skole være et krav på 3.5 i snitt, da dette er minstekravet. Til forskjell fra BI feks, så kan en komme inn med 2 i snitt, bare en har penger nok.

 

 

For dere som velger mellom læreryrket og noe annet, så har dere valgt allerede - og det er andrevalget. Det er få som står mellom "hm lege eller lærer" (hvilket jeg faktisk gjorde) og ender opp på lærerutdanning. Det er noe iboende i dem som ikke helt kan forklares. De bare vet at de skal bli lærere.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har hørt at legene tjener dårligt her i Norge så et spørsmål pga nysjerrighetskyld hvor mye tjener en nyutdannet lege i time? og jeg har lyst for å vite gvor mye tjne en lærer i time?

Det er forskjell på hva slags lege, privat, offentlig, turnuslege, assistentlege.

Som turnuslege på sykehuset tjente jeg godt, rett oppunder 500k i året, 40 timer på papiret, i praksis 3-5 timer ubetalt overtid.

I allmennpraksis 400k i året, betaling for legevakter kom i tillegg. Brutto inntjening per nattevakt: 6500kr, for 9 timers jobbing, fastlønn.

Assistentleger kan ligge opp mot overlegelønn, ca 700-800k.

Allmennleger - der har jeg ikke oversikten, da veldig mye avhenger av hva slags takster de klarer å ta, hvor mye raskere de klarer å bli ferdige med pasientene enn 20 min per konsultasjon, fordi de får betalt 136 for 20min, og deretter tidstillegg. Tidstilleggene er bedre betalt per min, men dersom du tar blodprøver, tilleggskonsultasjoner, osv, så tjener du mer på å være raskere. Fastlegene er så imponerende raske at de behandler tilstander jeg burde kunne så evig mye bedre enn dem allikevel så mye raskere at det er utrolig at pasienten har tid til å fortelle noe. Spesielt de som må hjelpes for å kunne få en halvveis kronologisk ok sykehist på beina. De sparer inn noe tid på å slurve med å lage sammenfattende skriv for konsultasjonen, og lever heller farlig mtp klagesaker og fylkeslege (jævla svinet).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei!

 

Jeg har hørt at legene tjener dårligt her i Norge så et spørsmål pga nysjerrighetskyld hvor mye tjener en nyutdannet lege i time? og jeg har lyst for å vite gvor mye tjne en lærer i time?

Det er forskjell på hva slags lege, privat, offentlig, turnuslege, assistentlege.

Som turnuslege på sykehuset tjente jeg godt, rett oppunder 500k i året, 40 timer på papiret, i praksis 3-5 timer ubetalt overtid.

I allmennpraksis 400k i året, betaling for legevakter kom i tillegg. Brutto inntjening per nattevakt: 6500kr, for 9 timers jobbing, fastlønn.

Assistentleger kan ligge opp mot overlegelønn, ca 700-800k.

Allmennleger - der har jeg ikke oversikten, da veldig mye avhenger av hva slags takster de klarer å ta, hvor mye raskere de klarer å bli ferdige med pasientene enn 20 min per konsultasjon, fordi de får betalt 136 for 20min, og deretter tidstillegg. Tidstilleggene er bedre betalt per min, men dersom du tar blodprøver, tilleggskonsultasjoner, osv, så tjener du mer på å være raskere. Fastlegene er så imponerende raske at de behandler tilstander jeg burde kunne så evig mye bedre enn dem allikevel så mye raskere at det er utrolig at pasienten har tid til å fortelle noe. Spesielt de som må hjelpes for å kunne få en halvveis kronologisk ok sykehist på beina. De sparer inn noe tid på å slurve med å lage sammenfattende skriv for konsultasjonen, og lever heller farlig mtp klagesaker og fylkeslege (jævla svinet).

litt dumt at jeg gikk på denne tråden i dag, har vært faktisk veldig opptatt tidligere men ka mene du med k.

Du skrev

Assistentleger kan ligge opp mot overlegelønn, ca 700-800k.
ka mene du med k-en? og med overlegeløne mener du at de tjener mer enn de vanlige leger? Endret av EzioAuditoreDaFirenze
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har hørt at legene tjener dårligt her i Norge så et spørsmål pga nysjerrighetskyld hvor mye tjener en nyutdannet lege i time? og jeg har lyst for å vite gvor mye tjne en lærer i time?

Det er forskjell på hva slags lege, privat, offentlig, turnuslege, assistentlege.

Som turnuslege på sykehuset tjente jeg godt, rett oppunder 500k i året, 40 timer på papiret, i praksis 3-5 timer ubetalt overtid.

I allmennpraksis 400k i året, betaling for legevakter kom i tillegg. Brutto inntjening per nattevakt: 6500kr, for 9 timers jobbing, fastlønn.

Assistentleger kan ligge opp mot overlegelønn, ca 700-800k.

Allmennleger - der har jeg ikke oversikten, da veldig mye avhenger av hva slags takster de klarer å ta, hvor mye raskere de klarer å bli ferdige med pasientene enn 20 min per konsultasjon, fordi de får betalt 136 for 20min, og deretter tidstillegg. Tidstilleggene er bedre betalt per min, men dersom du tar blodprøver, tilleggskonsultasjoner, osv, så tjener du mer på å være raskere. Fastlegene er så imponerende raske at de behandler tilstander jeg burde kunne så evig mye bedre enn dem allikevel så mye raskere at det er utrolig at pasienten har tid til å fortelle noe. Spesielt de som må hjelpes for å kunne få en halvveis kronologisk ok sykehist på beina. De sparer inn noe tid på å slurve med å lage sammenfattende skriv for konsultasjonen, og lever heller farlig mtp klagesaker og fylkeslege (jævla svinet).

litt dumt at jeg gikk på denne tråden i dag, har vært faktisk veldig opptatt tidligere men ka mene du med k.

Du skrev

Assistentleger kan ligge opp mot overlegelønn, ca 700-800k.
ka mene du med k-en? og med overlegeløne mener du at de tjener mer enn de vanlige leger?

 

K = 1000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...