Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Biologi 2 - eksamen - 21. mai 2012


Anbefalte innlegg

Bra tråd! Har dere gjort eksamensoppgaven for H 2011?

Lurer bare på om jeg har fått rett på Oppg. 3 f... Regne ut hvor mange som er bærere av sykdomsallelet.

 

Jeg har ikke gjort den, men man kan vel bruke Hardy-Weinbergs likevekt? Oppfyller selvsagt ikke kravene, men jeg vil tro det blir omtrentlig riktig. Jeg fikk en sannsynlighet på 6,3 * 10-3 eller 1 av 159 mennesker.

 

Her finner man fasit for flervalgsoppgave for V11, her for H10 og her for V10. Lengre tilbake enn det finnes ikke, og det blir heller ikke laget framover (f.o.m H11).

 

Jepp, det var det jeg også fikk når jeg brukte Hardy-Weinberg.. :-)

 

Takk for fasitene! Fikk læreren til å rette noen, men ikke alle.. Hva tror dere vi får på mandag da? Utrolig spennende. Synes H11 var en veldig fin eksamen, og skulle gjerne fått den igjen... Hehe :-)

 

Er det noen som kan forkalre meg hvordan dere regnet ut dette? Jeg får feil svar.

 

Får oppgitt at 1/100000 har sykdommen.

 

p2 = 1/100000

p = kvadratrot av 1/100000

p = 0.0031623

 

--> Finner q:

p + q = 1

q = 1- p

q = 1 - 0.0031623

q = 0.99684

 

--> Finner 2pq

2 * 0.0031623 * 0.99684 = 0.0063

 

Sannsynligheten er derfor 0.63 %.

 

Eller ca 1/159 som nypis skrev.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min lærer tror det vil komme noe etikk rundt tidlig ultralyd etc. Men det blir jo bare spekulasjon.

For min del tror jeg de følger standarden og gir genetikk, økologi/miljø og forsøk på del 2. Dette fordi i år skal det ikke være valg oppgaver, man skal svare på alle oppgaven i del 2.

 

Så lenge de ikke gjør det til en filosofieksamen høres ikke det så gale ut. Jeg håper bare at de kommer med konkrete oppgaver (slik de har gjort på i alle fall V11 og H11), og ikke grei ut om ditten og datten. Det kan de vente med til norskeksamen.

Lenke til kommentar

Bra tråd! Har dere gjort eksamensoppgaven for H 2011?

Lurer bare på om jeg har fått rett på Oppg. 3 f... Regne ut hvor mange som er bærere av sykdomsallelet.

 

Jeg har ikke gjort den, men man kan vel bruke Hardy-Weinbergs likevekt? Oppfyller selvsagt ikke kravene, men jeg vil tro det blir omtrentlig riktig. Jeg fikk en sannsynlighet på 6,3 * 10-3 eller 1 av 159 mennesker.

 

Her finner man fasit for flervalgsoppgave for V11, her for H10 og her for V10. Lengre tilbake enn det finnes ikke, og det blir heller ikke laget framover (f.o.m H11).

 

Jepp, det var det jeg også fikk når jeg brukte Hardy-Weinberg.. :-)

 

Takk for fasitene! Fikk læreren til å rette noen, men ikke alle.. Hva tror dere vi får på mandag da? Utrolig spennende. Synes H11 var en veldig fin eksamen, og skulle gjerne fått den igjen... Hehe :-)

 

Er det noen som kan forkalre meg hvordan dere regnet ut dette? Jeg får feil svar.

 

Får oppgitt at 1/100000 har sykdommen.

 

p2 = 1/100000

p = kvadratrot av 1/100000

p = 0.0031623

 

--> Finner q:

p + q = 1

q = 1- p

q = 1 - 0.0031623

q = 0.99684

 

--> Finner 2pq

2 * 0.0031623 * 0.99684 = 0.0063

 

Sannsynligheten er derfor 0.63 %.

 

Eller ca 1/159 som nypis skrev.

 

Hvordan vet man at p2 = 1/100000, og at det ikke er q2 eller 2pq som er oppgitt som 1/100000

Har ikke skjønt det helt :s

Lenke til kommentar

Bra tråd! Har dere gjort eksamensoppgaven for H 2011?

Lurer bare på om jeg har fått rett på Oppg. 3 f... Regne ut hvor mange som er bærere av sykdomsallelet.

 

Jeg har ikke gjort den, men man kan vel bruke Hardy-Weinbergs likevekt? Oppfyller selvsagt ikke kravene, men jeg vil tro det blir omtrentlig riktig. Jeg fikk en sannsynlighet på 6,3 * 10-3 eller 1 av 159 mennesker.

 

Her finner man fasit for flervalgsoppgave for V11, her for H10 og her for V10. Lengre tilbake enn det finnes ikke, og det blir heller ikke laget framover (f.o.m H11).

 

Jepp, det var det jeg også fikk når jeg brukte Hardy-Weinberg.. :-)

 

Takk for fasitene! Fikk læreren til å rette noen, men ikke alle.. Hva tror dere vi får på mandag da? Utrolig spennende. Synes H11 var en veldig fin eksamen, og skulle gjerne fått den igjen... Hehe :-)

 

Er det noen som kan forkalre meg hvordan dere regnet ut dette? Jeg får feil svar.

 

Får oppgitt at 1/100000 har sykdommen.

 

p2 = 1/100000

p = kvadratrot av 1/100000

p = 0.0031623

 

--> Finner q:

p + q = 1

q = 1- p

q = 1 - 0.0031623

q = 0.99684

 

--> Finner 2pq

2 * 0.0031623 * 0.99684 = 0.0063

 

Sannsynligheten er derfor 0.63 %.

 

Eller ca 1/159 som nypis skrev.

 

Hvordan vet man at p2 = 1/100000, og at det ikke er q2 eller 2pq som er oppgitt som 1/100000

Har ikke skjønt det helt :s

 

En syk person her vil være hh (altså, homozygot recessiv). Den syke personen kan likså godt være p eller q, men jeg valgte å kalle han for p. Både p og q er homozygote. Mens 2pq er heterozygot i dette tilfellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min lærer tror det vil komme noe etikk rundt tidlig ultralyd etc. Men det blir jo bare spekulasjon.

For min del tror jeg de følger standarden og gir genetikk, økologi/miljø og forsøk på del 2. Dette fordi i år skal det ikke være valg oppgaver, man skal svare på alle oppgaven i del 2.

 

Så lenge de ikke gjør det til en filosofieksamen høres ikke det så gale ut. Jeg håper bare at de kommer med konkrete oppgaver (slik de har gjort på i alle fall V11 og H11), og ikke grei ut om ditten og datten. Det kan de vente med til norskeksamen.

 

Det har komt en del kritikk på at det er vanskelig for sensorene å vurdere disse ''åpne'' oppgavene. Så det er lov å håpe at vi får noe liknende V11 og H 11. Hva er måloppnåelsen din i dette faget?

Vet du forresten om det er kilder der det finnes elevforsøksrapporter? Har på følelsen av at vi kommer til å få et forsøk, og vi har ikke gjort så veeeldig mange av dem.

Lenke til kommentar

 

Det har komt en del kritikk på at det er vanskelig for sensorene å vurdere disse ''åpne'' oppgavene. Så det er lov å håpe at vi får noe liknende V11 og H 11. Hva er måloppnåelsen din i dette faget?

Vet du forresten om det er kilder der det finnes elevforsøksrapporter? Har på følelsen av at vi kommer til å få et forsøk, og vi har ikke gjort så veeeldig mange av dem.

 

Jepp, satser på det. I standpunkt har jeg seks, men vi har ikke hatt noe i nærheten av oppgavene på del 2 så usikker på om det kommer til å gjenspeile seg på eksamen.

 

 

Ang. forsøk har jeg rett og slett ikke peiling. Vi har ikke gjort særlig mange vi heller

Lenke til kommentar

Det har komt en del kritikk på at det er vanskelig for sensorene å vurdere disse ''åpne'' oppgavene. Så det er lov å håpe at vi får noe liknende V11 og H 11. Hva er måloppnåelsen din i dette faget?

Vet du forresten om det er kilder der det finnes elevforsøksrapporter? Har på følelsen av at vi kommer til å få et forsøk, og vi har ikke gjort så veeeldig mange av dem.

 

Jepp, satser på det. I standpunkt har jeg seks, men vi har ikke hatt noe i nærheten av oppgavene på del 2 så usikker på om det kommer til å gjenspeile seg på eksamen.

 

 

Ang. forsøk har jeg rett og slett ikke peiling. Vi har ikke gjort særlig mange vi heller

 

Ok. Spennende. Selv er jeg privatist, så alt avhenger av denne eksamenen. Det kommer helt ann på hvilke oppgaver vi får altså, det er DET som avgjør... :-)

Lenke til kommentar

sikker på om det kommer til å gjenspeile seg på eksamen.

Ok. Spennende. Selv er jeg privatist, så alt avhenger av denne eksamenen. Det kommer helt ann på hvilke oppgaver vi får altså, det er DET som avgjør... :-)

 

Absolutt!

Ikke noen som tilfeldigvis har Del 2 V09 eksamen? Den ligger ikke ute på Udir sine sider, bare eksamensinformasjon i dokumentet som ligger der.

 

Nope. Del 1 er delvis ødelagt også.

Lenke til kommentar

Bruker WikiTaxi. Wikipedia på norsk tok vel rundt 600 MB om jeg ikke husker feil, mens den engelske tar vesentlig større plass (rundt 14 GB tror jeg).

 

Hva gjør du så ? Vet ikke hvordan jeg skal laste den ned. Vil ha den på norsk!

Hadde du giddet å liste opp en liste for dummies hvordan det gjøres ?

Lenke til kommentar

Bruker WikiTaxi. Wikipedia på norsk tok vel rundt 600 MB om jeg ikke husker feil, mens den engelske tar vesentlig større plass (rundt 14 GB tror jeg).

 

Hva gjør du så ? Vet ikke hvordan jeg skal laste den ned. Vil ha den på norsk!

Hadde du giddet å liste opp en liste for dummies hvordan det gjøres ?

 

Last ned denne filen, og indekser den med WikiTaxi_Importer.exe (ligger i WikiTaxi-mappen). Så kjører du WikiTaxi.exe og åpner den indekserte filen, og du er good to go.

Lenke til kommentar

Ja, del 2 var veldig ''urimelig''.. :-( Kun et par deloppgaver på oppgave 3 som var bra, mht krysning og genetikk. Men hvordan skal vi kunne forklare hvorfor tuberkulose og TSD henger sammen? Vi er ikke akkurat forskere. Og oppgave 4 var grei, men vanskelig å sette ord på ting, veldig omfattende... Spesielt for privatister som ikke har hatt feltarbeid. Nei, dette kan gå begge veier! Del 1 var ok, men synes flervalgsoppgavene var noe vanskeligere enn tidligere.. Huff, det blir spennende når forhåndssensurrapporten kommer ut! Synes de krevde så mye at vi fikk dårlig tid.

Skulle heller sett at vi fikk presise oppgaver, som de har gitt tidligere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...