Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Biologi 2 - eksamen - 21. mai 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

25. mai 21.00? Står i alle fall det i vurderingsveiledning. Står dog ikke noe om at fasitsvarene skal legges ut.

 

Det er egentlig bare 7 jeg er usikker på. Det er 3, 10 14, 20, 28, 31 og 32. Resten er jeg ganske sikker på at er rett.

 

E: Er veldig interessert i å høre hvordan dere løste 3g) !

 

Nå har ikke jeg oppgaven her, men mener å huske jeg løste den slik:

 

Besteforeldrene til både den unge kvinnen, og den unge mannen er heterozygote (Tt).

For at barnet deres skal bli sykt, altså få genotypen tt, må den unge mannen og kvinnen være heterozygote (Tt). Hva er sannsynligheten for at begge er heterozygote?

 

Det er 2/3 sannsynlighet for kvinnen og 2/3 sannsynlighet for mannen. Hvorfor ikke 2/4? Jo, fordi de ikke kan være homozygot recissive (tt). Da ville de ikke vokst opp.

 

Ved å multiplisere disse to sannsynlighetene, finner vi sannsynligheten for at BEGGE er heterozygote (Tt) (2/3) * (2/3) = 4/9

 

Deretter multipliserer man dette med sannsynligheten for at barnet er homozygot recissivt (tt) som er 1/4:

 

(2/3)*(2/3)*(1/4)= (4/9) * (1/4) = 4/36 = 1/9

 

 

Angående spørsmål 14 er fotosystem 2 riktig. Det er protongradienten som danner ATP. Det er i FS2 at H+ transporteres inn i lumen gjennom cytokromet og at vann splittes (dvs. frigjort H+)

Endret av hanses
Lenke til kommentar

Det kreves ikke utregning på den oppgaven, i henhold til forhåndssensuren som nå er ute. Jeg ser at enkelte sensorer også var usikker på spørsmål 14, og da er det litt mindre kjipt å ta feil. Oppgave 4 synes sensorene også var bullshit, og der er jeg helt enig med dem.

 

Dette gikk riktig dårlig. Sitter og håper på fem nå, men frykter jeg kan falle enda lengre enn det.

Lenke til kommentar

Jeg har fasiten, fra min lærer! Men jeg har ikke noen av spm fra eksamen. Er det noen som har dem, ellers blir det litt vanskelig for meg å sjekke om jeg har rett...:)

Here it goes:

1C

2B

3D

4C

5C

6A

7D

8C

9C

10A

11D

12D

13C

14B

15B

16B

17C

18B

19B

20A

21D

22D

23A

24A

25B

26B

27C

28D

29C

30A

31B

32A

33D

34C

35B

36D

Lenke til kommentar

Her. Elendig kvalitet, men det bør gå an å tyde.

 

Tusen takk. Er litt usikker på svarene på noen, men tror jeg hadde 29/36 helt sikre og noen jeg er usikker på hva jeg faktisk svarte på. Langsvar på uansett redde meg for en toppkarakter i så tilfelle. Synes oppgave 23 var litt merkelig, får det ikke til å stemme at svaret på den kan være A?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...