Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Biologi 2 - eksamen - 21. mai 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

30: Bruk av DNA-chip er et stort framskritt med tanke på?

A: at man kan koble sammen mange komplementære gensekvenser samtidig

B: at det kan benyttes til å overføre genomet fra en bakterie til en annen celle

C: at vi kan benytte teknikken til å fjerne hvilket som helst gen fra genomet vårt

D: at det gjør restriksjonsenzymer mer effektive så de virker raskere

 

31: Virus kan være aktuelle å bruke som vektorer for å lage genmodifiserte dyr fordi

A: arvematerialet i vurs er bare RNA og ikke DNA

B: noen virus kan overføre gener som går i arv

C: de fleste antibiotika er effektive mot virus

D: det er ingen alvorlige sykdommer som skyldes virus

Lenke til kommentar

30: Bruk av DNA-chip er et stort framskritt med tanke på?

A: at man kan koble sammen mange komplementære gensekvenser samtidig

B: at det kan benyttes til å overføre genomet fra en bakterie til en annen celle

C: at vi kan benytte teknikken til å fjerne hvilket som helst gen fra genomet vårt

D: at det gjør restriksjonsenzymer mer effektive så de virker raskere

 

31: Virus kan være aktuelle å bruke som vektorer for å lage genmodifiserte dyr fordi

A: arvematerialet i vurs er bare RNA og ikke DNA

B: noen virus kan overføre gener som går i arv

C: de fleste antibiotika er effektive mot virus

D: det er ingen alvorlige sykdommer som skyldes virus

 

Takk :)

 

Jeg svarte A på begge.

Lenke til kommentar

25. mai 21.00? Står i alle fall det i vurderingsveiledning. Står dog ikke noe om at fasitsvarene skal legges ut.

Det er egentlig bare 7 jeg er usikker på. Det er 3, 10 14, 20, 28, 31 og 32. Resten er jeg ganske sikker på at er rett.

E: Er veldig interessert i å høre hvordan dere løste 3g) !

 

Jeg har fått samme resultat på del 1 som deg, med unntak av disse:

 

11D ganske sikker.

14B usikker, men fotosystem 2 lager en protongradient som driver ATP produksjon

20C valgte de som var nærmest..

30C aldri hørt om chip..

31B litt usikker, men vet at feks. HIV er et DNA virus så A må være feil?

32A ganske sikker

 

eller er jeg ganske usikker på de du nevner også..

 

3g)

 

Begge besteforeldrene til kvinnen OG begge besteforeldrene til mannen må ha Genotype Tt (heterozygote bærere) for å få barn med TSD.

 

Når de spør om genotypene til foreldrene, må de da mene faren til mannen og moren til kvinnen.

Begge disse kan ha enten TT eller Tt.

Kan ikke ha tt, da ville de dødd av sykdommen i ung alder.

Ganske dårlig oppgave.

Men det var etpar spm i oppg 3 der man fikk vist kompetanse

 

Oppg. 4 ble bare rot..

 

 

31: HIV er retrovirus, som skiller seg fra andre typer virus ved at det kan infisere cellen med sitt eget RNA (som er retrovirusets arvestoff) til cellens DNA. Vanlig virus fungerer ikke sånn..

Lenke til kommentar

31: HIV er retrovirus, som skiller seg fra andre typer virus ved at det kan infisere cellen med sitt eget RNA (som er retrovirusets arvestoff) til cellens DNA. Vanlig virus fungerer ikke sånn..

 

A virus has either DNA or RNA genes and is called a DNA virus or a RNA virus, respectively. The vast majority of viruses have RNA genomes.Kilde: Wikipedia

 

 

 

Oppg. 31:

 

Du kan ha rett om HIV-viruset.

Men jeg tenker fortsatt at A er feil, for det stemmer ikke med at virus kan inneholde DNA.

Endret av oivind123
Lenke til kommentar

31: HIV er retrovirus, som skiller seg fra andre typer virus ved at det kan infisere cellen med sitt eget RNA (som er retrovirusets arvestoff) til cellens DNA. Vanlig virus fungerer ikke sånn..

 

A virus has either DNA or RNA genes and is called a DNA virus or a RNA virus, respectively. The vast majority of viruses have RNA genomes.Kilde: Wikipedia

 

 

 

Oppg. 31:

 

Du kan ha rett om HIV-viruset.

Men jeg tenker fortsatt at A er feil, for det stemmer ikke med at virus kan inneholde DNA.

 

Ja, du kan ha rett. Alternativ B kan være rett med tanke på retrovirus hvertfall, og det står jo "noen virus".

Lenke til kommentar

Tror jeg misforstod hele 2a.. Den med celledeling. Var litt rask i svingene der, og forklarte selve celledelingen... altså mitose og meiose. Så vidt jeg har forstått i ettertid skulle man forklare kopierering av DNA FØR celledeling.. aaaaah.. Den ødelegger hele magefølelsen rundt hvordan det kan ha gått..

Lenke til kommentar

Tror jeg misforstod hele 2a.. Den med celledeling. Var litt rask i svingene der, og forklarte selve celledelingen... altså mitose og meiose. Så vidt jeg har forstått i ettertid skulle man forklare kopierering av DNA FØR celledeling.. aaaaah.. Den ødelegger hele magefølelsen rundt hvordan det kan ha gått..

 

Vet om en som gjorde det samme.. Jeg tolket det som replikasjon, tror det er riktig

Lenke til kommentar

Jeg stusset også litt på tvillingsoppgaven. Husker ikke formuleringen, det var noe om hvordan man kan få eneggede tvillinger der den ene er bærer av sykdomsallel, mens den andre ikke er. Men dette er vel ikke mulig?

 

Med mutasjoner i TSD-allelet er alt mulig...

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen..

 

Var det forresten flere enn meg som var fristet til å svare oppgave 3e) der vi skulle forklare reduksjonen i tallet jødiske barn som blir født med TSD, med en jødevits? :hmm:

 

Nei, men måtte nevne innavl på en av de andre. (hvordan små populasjoner kan ha påvirket frekvensen av tsd). Nevnte også genetisk drift her.

Lenke til kommentar

Jeg stusset også litt på tvillingsoppgaven. Husker ikke formuleringen, det var noe om hvordan man kan få eneggede tvillinger der den ene er bærer av sykdomsallel, mens den andre ikke er. Men dette er vel ikke mulig?

 

Med mutasjoner i TSD-allelet er alt mulig...

 

Jeg svarte at de har i utgangspunktet likt dna. En evt forskjell må ha oppstått etter at embryo delte seg. En tilfeldig mutasjon kan ha skjedd på tsd allelet.jeg skrev det, men er usikker på hva de er ute etter.. Dette er jo ikke arv..

Lenke til kommentar
Kjenner meg igjen.. Var det forresten flere enn meg som var fristet til å svare oppgave 3e) der vi skulle forklare reduksjonen i tallet jødiske barn som blir født med TSD, med en jødevits? :hmm:
Nei, men måtte nevne innavl på en av de andre. (hvordan små populasjoner kan ha påvirket frekvensen av tsd). Nevnte også genetisk drift her.

 

Genetisk drift i form av flaskehals og grunnleggereffekten ja.

Lenke til kommentar
Kjenner meg igjen.. Var det forresten flere enn meg som var fristet til å svare oppgave 3e) der vi skulle forklare reduksjonen i tallet jødiske barn som blir født med TSD, med en jødevits? :hmm:
Nei, men måtte nevne innavl på en av de andre. (hvordan små populasjoner kan ha påvirket frekvensen av tsd). Nevnte også genetisk drift her.

 

Genetisk drift i form av flaskehals og grunnleggereffekten ja.

 

Jeg var så heldig at akkurat dette med tsd og jøder var beskrevet i min tjukke bio bok. Innavl var nevnt som hovedgrunn her.. Pga sjansen for at to i nær familie har samme resessive alleler er mye høyere enn to andre tilfeldige folk, vil resessive sykdommer skje oftere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...