Gå til innhold

Optiske medier i din PC?


Optisk medier i din PC? (CD, DVD, Blu-ray)  

17 stemmer

  1. 1. Når brukte du sist et optisk medier i din PC?

    • I dag
    • En uke siden
    • To uker siden
    • En måned siden
    • Tre måneder siden
    • Seks måneder siden
    • Tolv måneder siden
      0
    • Lenger enn ett år siden
    • Husker ikke
      0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

BluRay anser jeg som en total fiasko, spesielt i PC sammenheng, er en grunn til at når jeg kjøpte siste leseren min så handlet jeg en DVD uten BluRay funksjonalitet.

Problemet med BluRay er pris på både brenner og plater, totalt sett så sliter de KRAFTIG på å konkurrere med harddisker på pris per Gb, og ikke minst hastighet, så mitt valg for lagring av innhold falt på en server med 6x 1.5Tb disker i RAID 6 og det har vist seg å være en god investering.

Lenke til kommentar

BluRay er riktig teknologi i feil tid. "Dessverre" er optiske medier på vei til å bli erstattet av streaming og flash.

 

Jeg antar at det er omtrent et halvt år siden jeg sist brukte et optisk drev, og det var for å installere noen spill jeg hadde på disk. Etter jeg har installert spillet så cracker jeg det og lar diskene støve ned til neste gang.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Ikke saa fryktelig lenge siden jeg sist brukte 1.44MB floppy disker, kanskje ett par maaneder siden.. greit nok saa kan jo floppy erstattes med en USB penn og litt kompatiblitetsbiblioteker i de fleste tilfeller, men unntak er det jo (windows pre. vista feks..)

 

Seriellkabler og rs232 var domt dod og begravet naar USB kom paa markedet, men eneste forandringen ble vel at det var lettere aa faa tak i konvertere.. alt utstyr kommer like fint med rs232 disse dager som tidligere.

 

USB og nettverk har jo til en storre eller mindre grad tatt over for det fysiske mediumet, ivertfall i visse sammenhenger, men aa si at det optiske mediumet er dodt er jo en ganske dodfodt ting aa si. Greit saa trenger man kanskje ikke floppy og optisk drev disse dager for aa installere counter-strike, men bare fordi spill har flyttet til en annen distribusjonsform er det vel litt ekstremt aa aerklere det dodt :) Er mange der ute som bruker datamaskinen til mer en bare battle-field :)

 

Se paa magnetbaand, en av de aller tidligste formene for permanent lagring, greit saa har vi sluttet med svaere bokser med kvikksolv, men likefullt, magnetbaand, den gamle gode reel-to-reel typen lever i beste velgaaende, greit nok i forminsket storrelse og hovedsakelig i kasetter og ikke reels, men lever like fullt i beste velgaaende gjennom blant annet DLT, DAT, LTO ultrium etc. Og road maps gaar helt ut i 2025++ en gang..

 

Saa er det ikke saa mange som har magnetbaand i sin maskin, men jeg og mange andre har brukt og bruker fortsatt kasetter til backups den dag i dag, og ja, selv paa den stasjonaere :omg: Er bare helt nylig jeg har flyttet over til BluRay for backups..

 

AA erklaere ett medium som dodt bare fordi x eller y har skiftet distribusjonskanal er vel det som vi paa godt norsk kaller aa ikke se lenger en sin egen nesetipp? :hmm:

Lenke til kommentar

Frem til i dag har ikke CD-ROMen blitt brukt på noen måneder. Men i dag kom det tilfeldigvis 4 nye plater i posten som måtte rippes. Så da fikk den kjørt seg i noen minutter. Det er svært få som distribuerer musikk i FLAC, så da får jeg rippe litt selv.

Jeg har forøvrig aldri hatt en bærbar maskin med optisk drev, og det har fungert ypperlig siden jeg har mulighet til å rippe på noen plater i året på den stasjonære.

 

Som [infected] nevner, så har enkelte teknologier en tendens til å være fryktelig seiglivet. Både VGA og RS232 er eksempler på det. Utbredelsen av VGA kjenner vel de flest til. Og den relativt nye (~2010) surround-recieveren min som er proppfull av HDMI, DolbyHD-greier og alskens teknologi blir levert med RS-232-grensesnitt mot PC. Entusiastgreier som Dreambox bruker også ofte RS-232. Og ikke minst industrien (automasjon, prosess, osv.).

 

Men er det ikke greiere å ta backup til HDD etter hvert? 2 TB-disker fås jo til 0,45 kr/GB. Hvor lavt klarer du å presse prisen pr. GB med BD-plater?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...