Gå til innhold

Microsofts nye Surface-bord byr på en helt unik opplevelse


Anbefalte innlegg

Sitat artikkel: "I 2007 var Surface-bordet et grensesprengende produkt."

 

Nei.

Her dreier det seg om multitouch-teknologi og hva teknologien kan brukes til.

I 2007 var iPhone et grensesprengende produkt, som det aller første produkt med multitouch-skjerm på markedet.

På tidspunktet iPhone ble lansert som produkt på markedet i 2007, så eksisterte Surface ennå kun som prototype og fantes ennå ikke på markedet, selv om Surface med sin multitouch-skjerm ble vist frem for pressen samme året.

Ironien er at Microsoft startet opp med multitouch skjermteknologi lenge før Apple gjorde det. Microsoft hadde allerede i 2004 laget over 80 prototyper av Surface. I 2007 hadde åpenbart Apple funnet ut hva Apple ville bruke teknologien til gjennom lanseringen av iPhone. Men i 2007 hadde Microsoft ennå ikke funnet ut hva Surface kunne brukes til.

I de etterfølgende år slet Microsoft ennå med å finne ut hva Surface kunne brukes til. Når ingen gode ideer kom fra egne rekker så måtte ideene komme fra folk flest, og vi ble vitne til merkelige og halvveis fordekte ide-dugnader:

http://www.digi.no/8...softs-surfebord

http://www.digi.no/8...rosofts-lysbord

 

Vi er nå i 2012, og Apple har for lenge siden lært konkurrentene hva slags nyttigheter som multitouch-teknologi kan brukes til, også Microsoft.

Likevel, når jeg leser ovenstående artikkel så må jeg atter konstatere at jeg ennå ikke har fått et godt inntrykk av noen gode bruksområder som Surface kan anvendes på.

 

Men bevares, som de fleste av leserne her påpeker; det ser jo fancy ut....

Men det samme gjorde jo klærne til en eller annen keiser.

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke annet enn en forvokst iPad/Galaxy. MS sliter tydeligvis med å krympe teknologien, og få det inn i bærbare enheter.

 

Disse bordene viste Microsoft frem før iPad og iPhone kom på markedet ...

 

Ingen tvil om det, men sammenligningen din er likevel komplett meningsløs.

Skal du sammenligne to produkter med hverandre, så må du enten sammenligne tidspunktet begge ble vist frem for pressen, eller så må du sammenligne tidspunktet begge ble lansert på markedet.

I begge tilfeller vinner iPhone.

Den tvilsomme sporten du driver med her er å sammenligne tidspunktet Surface ble vist frem med tidspunktet iPhone ble lansert på markedet.

iPhone ble vist frem i januar 2007, mens Surface ble vist frem i mai 2007.

iPhone ble lansert på forbrukermarkedet i juni 2007, mens Surface ennå ikke er lansert på forbrukermarkedet.

Problemet er at Microsoft fortsatt sliter med å finne ut hva Surface kan brukes til.

 

Men dette forteller vel mer om evnen til innovasjon hos Microsoft relativt til Apple, enn hva det forteller om Surface.

Lenke til kommentar

I 2001 begynte de på Surface, i 2005 var hardwaren ferdig etter mange testutgaver :)

 

Uansett, når man skriver at Microsoft har problemer med å krympe teknologien så er det to ting som jeg reagerer på :) :

1) Hvorfor skal de krympe Surface, har aldri vært meningen at dette skulle være bær/slepbart?

2) Apple produserer mye hardware, Microsoft gjør det ikke (Hvis man ser vekk ifra brukerutstyr og ting som f.eks xbox) :)

 

|edit| De brukte "Surface" teknologien som grunnide når de laget filmen Minority Report, de ringte ikke Apple for ideer om iDragalong :)

Endret av AllFather
Lenke til kommentar

I 2001 begynte de på Surface, i 2005 var hardwaren ferdig etter mange testutgaver

Javisst, ingen har påstått noe annet.

Men likevel ble iPhone vist frem for pressen FØR Surface.

Igjen; dette forteller vel mer om hvor innovative og effektive Microsoft og Apple er i forhold til hverandre enn det forteller om Surface per se.

Poenget ditt var?

 

...så er det to ting som jeg reagerer på :) :1) Hvorfor skal de krympe Surface, har aldri vært meningen at dette skulle være bær/slepbart?

 

Øøøh.....ikke vet jeg hvorfor de skal krympe Surface, og ikke har jeg kommentert dette heller på noen måte. Det jeg HAR kommentert er ditt rot med tidspunkter for lansering og fremvisning for pressen.

Hvis Microsoft etter den mening jeg har hatt i flere år skulle gjøre noe med formen på Surface, så måtte det være å lage et bord av det, slik at man kan sitte i en stol inntil bordet på en brukervennlig og normal måte med bena skjøvet innunder bordplaten slik at man uanstrengt kan legge armer/hender på kanten av bordplaten. Surface har hittil foreligget som en kasse (artikkelens øverste venstre bilde), og alle som har prøvd å sitte inntil en kasse med hendene oppå kassen vet hvor idiotisk det føles og hvor lite hensiktsmessig det er.

Men nå har Microsoft etter fem år tilslutt fått ut fingeren, begynt å tenke litt mer som Apple gjør, og tilslutt skjønt at de måtte lage et bord som brukeren faktisk ønsker å sitte ved.

 

Apple produserer mye hardware, Microsoft gjør det ikke

 

Men dette rokker jo ikke på noen som helst måte ved det faktum at iPhone ble BÅDE vist frem for pressen OG lansert på markedet før Surface.

Poenget ditt var?

 

De brukte "Surface" teknologien som grunnide når de laget filmen Minority Report, de ringte ikke Apple for ideer om iDragalong :)

 

I år 2002, da Minority Report ble lansert, så var Apple ennå ikke i gang med multitouch-skjermer. Hvorfor skulle Spielberg ringe Apple? Dette blir jo som å påstå at filmregissøren Georges Méliès ikke giddet å ringe NASA men istedet konsulterte fantasy-forfatteren Jules Verne da Méliès i 1902 laget en stumfilm om en reise med et romskip til månen, med tittel "A Trip to the Moon".

I 2007 ble iPhone lansert på markedet mens Microsoft ennå klødde seg i huet for å finne ut hva Surface skulle brukes til. I årene etterpå har vel iPhone blitt trukket frem i diverse filmer tusen ganger mer enn Surface noensinne vil bli.

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar

Dette er drømmebordet til D&D ^^

 

Men jeg har sett på muligheten for å lage mitt eget "smartbord", og det viser seg at den er betydelig overpriset, spesielt siden det er en "gadget" uten en nødvendig tilværelse (enda).

 

Skulle etter min mening vært større, (som et salongbord), med betydelig kraftigere HW, og en mer "profesjonell" utforming av bruken som Remote Desktop eller virtuelle maskiner, slik at man kan sette opp 10 virtuelle arbedstasjoner rundt bordet, og være så mange simultane brukere.

 

En ulempe med surface er at all behandlingen av input gjøres i software, noe som forsinker reaksjonsevnen betydelig, så med dedikert hardware til å behandle input kunne man fjernet en lag her.

 

Teknologien er VELDIG lovende men mangler mye; jeg ser lett for meg en variant av surface utviklet for grafikkere og arkitekter til å gi en gigantisk digital tegneflate, sammen med muligheten til å gi den en bestemt helning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...