Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Henvisning til øyelege(haster)


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat vært hos min fastlege pga et vondt øye. Hun sa jeg måtte gå til en øyespesialist og gav meg en henvisning.

Jeg ringte til en privat øyelege, men de sa at jeg måtte betale full pris (1500 kr) selvom jeg har henvinsing.

Den private øyelegen sa også at dette var et akutt tilfelle, og sa jeg burde ha time i dag.

 

Jeg prøvde å ringe til andre øyespesialister, men der ber de meg sende henvisningen i posten, for så å sende meg et brev tilbake om jeg trenger behandling eller ikke.

 

Er det riktig at jeg må betale full pris hos den private øyelegen selvom jeg har henvisning fra fastlege? og er det noe annet sted jeg kan ringe etter akutt øyelege-time?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vel ta kontakt med et sykehus?

eventuelt ring til legesenteret og spør om hvor de mener du skal gå.

 

og ja det er helt riktig at hvis du ikke vil "gå via" henvisningen så må du betale full pris. så vidt jeg vet er det sånn systmet fungerer.

 

Er det sånn at du har forklart deg likt til flere øyenleger over telefonen og kun en har sagt at du må rett inn med engang?

Høres i så fall ut som en useriøs øyenlege.

 

Når jeg har vært hos legen og han henviser meg til spesialist, så er det han som sender brev til spesialisten og så vurderer den spesialisten hvor alvorlige det, som igjen bestemmer hvor på lista jeg havner.

Er det alvorlig/akutt ringer legen min til spesialisten og sier jeg må ha time med engang.

Lenke til kommentar

Henvisningen jeg fikk fra legen var ikke rettet mot noen spesiell øyelege, hun sa jeg kunne velge selv hvem jeg ville dra til og gav meg et henvisningskjema hun hadde fylt ut.

Alle andre øyeleger jeg har ringt har ikke villet si noe om hvor fort jeg må inn, men at jeg må få sendt henvisningen per post.

Men nå har jeg klart å fikse meg en time via fastlegen min, så problemet er egentlig løst, selvom jeg forstatt synes det var rart at den første øyelegen jeg ringte til sa at henvisningen ikke hadde noen betydning for dem og at jeg fortsatt måtte betale full pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...