Gå til innhold

To unggutter arrestert for angrepene


Anbefalte innlegg

For en vannvittig tragisk sak egentlig. Tap tap hele veien :nei2: Hadde de i det minste gjort noe imponerende faktisk hacking så hadde de i det minste lært noe og kunne via dette offentlige søkelyset skapt seg et navn. De har jo absolutt ikke oppnådd noe som helst.

 

Ordentlig bærsj på leggen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne "uskyldige" moroa har påført flere selskaper store økonomiske tap. Høyst sannsynlig er det snakk om flere millioner kroner til sammen. Det er bare rett og rimelig at disse hjernedøde "hackerne" blir idømt erstatningsansvar, gjerne for hele tapet.

 

Enhver med bittelitt omløp i skallen klarer å kalkulere seg frem til hvilke konsekvenser slike handlinger gir for de selskapene som blir utsatt for det.

Lenke til kommentar
Enhver med bittelitt omløp i skallen klarer å kalkulere seg frem til hvilke konsekvenser slike handlinger gir for de selskapene som blir utsatt for det.

 

Man burde også ta hensyn til hvilke konsekvenser det har for enkeltpersoner å bli idømt erstatningsansvar. Er målet virkelig å ødelegge livene deres ved at de må tilbakebetale et sjusifret antall kroner?

Lenke til kommentar

Det er et valg de tok da de gjorde dette. Det er for seint å snyte seg når nesa er borte.

 

Dumme valg har vi alle tatt. Noen blir stilt til ansvar for dem, andre slipper unna. Guttestreker burde straffes som guttestreker. Hva tjener samfunnet på å henge disse to opp etter tomlene?

Lenke til kommentar

Denne "uskyldige" moroa har påført flere selskaper store økonomiske tap. Høyst sannsynlig er det snakk om flere millioner kroner til sammen. Det er bare rett og rimelig at disse hjernedøde "hackerne" blir idømt erstatningsansvar, gjerne for hele tapet.

 

Enhver med bittelitt omløp i skallen klarer å kalkulere seg frem til hvilke konsekvenser slike handlinger gir for de selskapene som blir utsatt for det.

 

Pengekrav er uansett for enkelt, selv om det er 1 mill. eller 100 mill. dem kan kansje bare melde seg personlig konkurs, så vips etter 5 år så er dem gjeldfri, så 6 år i fengsel uten prøvetid er passe. :roll:

Lenke til kommentar

Det er aldri snakk om hevn når noen blir straffet i Norge, men enten for å beskytte samfunnet mot en eller flere enkeltpersoner eller statuere et eksempel (forhindre at noen gjør noe lignende igjen). Ser ikke på det som noen vits at disse skal få full straff på 6 år og skyhøye erstatningskrav, men det burde være såpass at andre scriptkiddies ikke har lyst å prøve seg på noe slikt igjen (som nevnt, statuere et eksempel).

 

Er ikke vits å straffe noen bare for å straffe noen (hevn), det er et alt for enkelt syn på ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er et valg de tok da de gjorde dette. Det er for seint å snyte seg når nesa er borte.

 

Dumme valg har vi alle tatt. Noen blir stilt til ansvar for dem, andre slipper unna. Guttestreker burde straffes som guttestreker. Hva tjener samfunnet på å henge disse to opp etter tomlene?

 

Guttestreker???? Guttestreker er å kaste vannballonger etter noen, ikke påføre noen milliontap.

 

Rist litt på hodet nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Guttestreker???? Guttestreker er å kaste vannballonger etter noen, ikke påføre noen milliontap.

 

Det er handlingene man straffer for, ikke konsekvensene. Og jeg mener absolutt at de burde forstått konsekvensene av handlingene sine, men det er åpenbart at de ikke gjorde det (isåfall ville de ikke utført slikt idioti uten grunn!)

 

Merk: Nå antar jeg at det ikke lå noe annet motiv bak enn å drive med litt faenskap. Dersom det ligger økonomiske motiver bak så stiller saken seg helt annerledes

Lenke til kommentar

Hvis det er så fryktelig farlig med opptiden så host siden din et sted der de faktisk tar DDoSing på alvor f.eks. Dragonara. Hvis Norsk Tipping, Aller Media og DNB mener at oppetiden er så kritisk og at de taper masse penger på nedetid er det merkelig at de ikke har satsa på å beskytte seg mot DDoSing istedet for å tro de bor i Kardemommeby.

 

Hvis siden din ikke tåler litt DDoSing fra gutterommet må du se litt på dine egen løsninger også. Ikke bare innta offerrollen.

 

Når det er sagt er det selvsagt ikke greit at man skal ødelegge for bedrifter uansett hvor dårlige løsningene deres måtte være. ;)

Endret av andrey3000
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis de ikke skjønte det så må de jo sperres inne på hjem for psykisk utviklingshemmede.

 

Men siden de åpenbart har intelligens nok til å få en maskin på nett og utføre slike terroraksjoner så er det

bare rett og rimelig at de straffes deretter.

 

I våre opplyste dager så faller ikke slike handlinger inn under guttestreker eller nysgjerrighet. Bur dem inne og la dem betale ut av nesa.

Lenke til kommentar

Hvis det er så fryktelig farlig med opptiden så host siden din et sted der de faktisk tar DDoSing på alvor f.eks. Dragonara. Hvis Norsk Tipping, Aller Media og DNB mener at oppetiden er så kritisk og at de taper masse penger på nedetid er det merkelig at de ikke har satsa på å beskytte seg mot DDoSing istedet for å tro de bor i Kardemommeby.

 

Hvis siden din ikke tåler litt DDoSing fra gutterommet må du se litt på dine egen løsninger også. Ikke bare innta offerrollen.

 

Når det er sagt er det selvsagt ikke greit at man skal ødelegge for bedrifter uansett hvor dårlige løsningene deres måtte være. ;)

 

Må si meg enig i dette, det er dyrt og forsvare seg mot DDoSing, det er dette root DNS server gutta har gjort, og disse vil man slite med å ta.

Så jeg er ikke enig at det burde bli fullstraff, oddsen er like høy for at de resterende synes det er urettferdig og fyrer av mer DDoS i svar og da er sirkuset igang.

 

Men terrorisme vil jeg ikke kalle dette, det jeg kaller netterrorisme er de som tok Lockheed Martin etter en tur hos RSA hvor de totalslettet 3-4 webservere i etterkant for å dekke over sporene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er så fryktelig farlig med opptiden så host siden din et sted der de faktisk tar DDoSing på alvor f.eks. Dragonara. Hvis Norsk Tipping, Aller Media og DNB mener at oppetiden er så kritisk og at de taper masse penger på nedetid er det merkelig at de ikke har satsa på å beskytte seg mot DDoSing istedet for å tro de bor i Kardemommeby.

 

Hvis siden din ikke tåler litt DDoSing fra gutterommet må du se litt på dine egen løsninger også. Ikke bare innta offerrollen.

 

Når det er sagt er det selvsagt ikke greit at man skal ødelegge for bedrifter uansett hvor dårlige løsningene deres måtte være. ;)

 

Med den tankegangen så antar jeg at du da synes det er helt greit at det er du som kunde som må betale for denne økte investeringen?? Det er nemlig hos kunden regningen havner, altså hos deg.

Lenke til kommentar

Hvis siden din ikke tåler litt DDoSing fra gutterommet må du se litt på dine egen løsninger også. Ikke bare innta offerrollen.

 

Når det er sagt er det selvsagt ikke greit at man skal ødelegge for bedrifter uansett hvor dårlige løsningene deres måtte være. ;)

 

Det var ikke bare ren gutteroms DDoSing. De hadde etter kilder (anon) kjøpt seg et botnett på godt over 1 000 maskiner.

 

Vet ellers at både Norsk Tipping og DnB har løsninger mot DDoS - om de er gode nok er et annet spørsmål.

 

Det er handlingene man straffer for, ikke konsekvensene. Og jeg mener absolutt at de burde forstått konsekvensene av handlingene sine, men det er åpenbart at de ikke gjorde det (isåfall ville de ikke utført slikt idioti uten grunn!)

 

Så enkelt er det ikke i strafferett. Konsekvens er en del av handlingen, og har betydning for både tiltale og straffeutmåling. Dersom jeg slår til en person så kan jeg bli tiltalt for alt fra legemsfornærming, via grov legemsfornærming, via legemsfornærming med døden til følge til overlagt drap. Den siste forskjellen går på grad av forsett samt hvor jeg slår. Har jeg kunnskap om hvor jeg skal slå for å drepe - samt gjør dette planlagt og med overlegg så er det overlagt drap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fyttikatta! 6 år for litt datahacking, mens en massemorder sikkert blir slept løs etter 21..... Norge i et nøtteskall

 

Du er iogforseg inne på noe skeivt der.

 

Dere som sier pyttsann, dette er jo guttestreker og vi får gi dem en dask på lanken og fy i ansiktet. Det dere strengt tatt gjør er å bagatellisere en relativt alvorlig handling.

 

Og jeg er 100% sikker på at dere overhodet ikke er det minste innteresert i å sponse slike aksjoner noe som vil bli konsekvensen hvis samfunnet ikke reagerer sterkt mot slike handlinger.

 

Hvis bankene etter dette må investere i dyre sikkerhetsløsninger så havner den regninga til syvende og sist hos deg og meg, og jeg synes det er ekstremt ugreit hvis huslånet eller billånet mitt blir x antall % dyrere. Jeg tipper at dere ikke liker det helller. Men det er konsekvensen hvis man ikke gjør slike handlinger veldig lite attraktive.

Lenke til kommentar

Hvis det er så fryktelig farlig med opptiden så host siden din et sted der de faktisk tar DDoSing på alvor f.eks. Dragonara. Hvis Norsk Tipping, Aller Media og DNB mener at oppetiden er så kritisk og at de taper masse penger på nedetid er det merkelig at de ikke har satsa på å beskytte seg mot DDoSing istedet for å tro de bor i Kardemommeby.

 

Hvis siden din ikke tåler litt DDoSing fra gutterommet må du se litt på dine egen løsninger også. Ikke bare innta offerrollen.

 

Når det er sagt er det selvsagt ikke greit at man skal ødelegge for bedrifter uansett hvor dårlige løsningene deres måtte være. ;)

 

Med den tankegangen så antar jeg at du da synes det er helt greit at det er du som kunde som må betale for denne økte investeringen?? Det er nemlig hos kunden regningen havner, altså hos deg.

 

Jeg mener at slik internett er må man bruke de løsningene som finnes. Jo mere avanserte truslene er, jo mere forberedet må man være på å beskytte seg mot dem. Er jo som overalt ellers i samfunnet det, før oppbevarte butikker pengene i kassa, nå putter de pengene i dropsafe. At DotNetFuckers avslørte seg selv og ikke var profesjonelle kriminelle var jo i grunnen bare flaks. Jeg syns ikke Norsk Tipping, DNB og PST bør basere løsningene sine på at ingen vil dem noe vondt og ja, det vil nok koste mere penger, og ja, vi som kunder er alltid de som må betale for dette.

 

Hvis siden din ikke tåler litt DDoSing fra gutterommet må du se litt på dine egen løsninger også. Ikke bare innta offerrollen.

 

Når det er sagt er det selvsagt ikke greit at man skal ødelegge for bedrifter uansett hvor dårlige løsningene deres måtte være. ;)

 

Det var ikke bare ren gutteroms DDoSing. De hadde etter kilder (anon) kjøpt seg et botnett på godt over 1 000 maskiner.

 

Vet ellers at både Norsk Tipping og DnB har løsninger mot DDoS - om de er gode nok er et annet spørsmål.

 

Gutteroms DDoSing i den grad at de var relativt enkle å finne og tydligvis ikke hadde andre hensikter enn at de syns dette var "gøy". Hvis østeuropeiske kriminelle hadde ønsket noen av disse netstedene noe vondt kunne de jo vært cyber-gissler enda men den sikkerheten de ser ut til å ha.

Endret av andrey3000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...