Gå til innhold

Menneskehetens svakhetskompleks og kunnskapens ironiske stolthet


Anbefalte innlegg

Poenget er at livet er et mysterium vi ikke kan benekte nettopp fordi vi lever.

Hæ? Fordi vi ikke helt hundre prosent vet hvordan livet oppsto så er det et mysterium? Og som vi da, FORDI det er et mysterium, gjør lurt i å tro på en av flere tusen entiteter for FORSKUDD?

 

Hvor ærlig er du egentlig?

 

Ikke på forskudd, men basert på det en har: nemlig ens egen erfaring og det en opplever i og med livet fra dag til dag. Jeg snakker rett fra leveren, RWS; vi tenker så vidt forskjellig at du er nok ikke den eneste som finner det vanskelig å tro!

 

Guds eksistens er et mysterium som vitenskapen aldri vil kunne forklare; det må kun oppleves og forstås gjennom egen erfaring og gjennom tro.

 

Her har du et godt eksempel på hvordan du tenker:

 

Påstand en: Guds eksisterer. Dette er så langt basert ENE OG ALENE på den enkeltes fantasi. Hadde dette IKKE vært fantasi så hadde for det første en eller annen av de to milliardene som tror på denne guden klart å fremskaffe et eneste lite bevis og for det andre, hvis dette er noe alle som tror forstår mellom erfaring og tro, hvorfor er det da 35000 grener av kristendom, der alle grenene har staket seg seg ut et sett med tolkning som de følger... Hvorfor følger ikke 'ALLE den samme guden?

 

Det er et dårlig argument for at Gud ikke finnes, RWS. Du vet at alle mennesker ser ting på forskjellige måter (samt at det finnes dem som er direkte uærlige i sin tro), og derfor er trosfrihet så viktig. Igjen, jeg tvinger ingen til å dele mitt syn på Gud; jeg legger kun argumentene for mitt eget syn fram slik at andre selv kan vurdere det de ser og hører.

 

Og hva med din egen tro? Tror du ateistiske forskere enige i alle aspekter ved evolusjonsteorien, for eksempel? Eller universets opprinnelse? Om ikke, hvorfor?

 

Alt man har å forholde seg til er sin egen kunnskap, erfaring og bakgrunn, som uansett aldri vil omfavne hele bildet. Mennesker er og vil alltid være forskjellige, har forskjellige bakgrunner og erfaringer, og vil alltid se ting på mer eller mindre forskjellige måter. Dog det er 35.000 grener i kristendom som du sier, så er fellesnevneren mellom alle disse at Gud eksisterer og at det finnes et åndelig aspekt av virkeligheten som vi ikke har fullt innsyn i, men som vi likevel kan være en del av og erfare.

 

Påstand nummer to: Vitenskap klarer aldri å forklare... Dette faller jo på sin egen urimelighet, da det ikke er fysisk mulig å forklare noe som så langt ikke eksisterer... Men vitenskapen eter seg inn i en rekke av påstandene de kristne kommer med da og beviser at de påstandene er en umulighet, som skapelsen, noahs ark også videre... Kristendommens påstander har, siden vitenskapen kom på banen, fått mindre og mindre steder åe gjemme påstandene sine på, for der det før vanket ignoranse og overtro har vitenskap på VELDIG mange områder forklart oss hvordan slik overtro henger sammen, som bakterier som før var straff fra gud også videre...

 

Her har du grunnlagt hele argumentet ditt på en tom påstand: at Gud ikke eksisterer. Dette har vi snakket om før.

 

Kan ærlig talt ikke skjønne at det går an å utvikle en så ufattelig uærlighet som mennesket og resten av de kristne er forkjempere for jeg... De går fra påstand til påstand og er så uærlige at de bygger påstander på toppen av påstander selv om vi VET at påstandene ikke holder mål. Hvordan har dette seg? Hvorfor gjør gudetro mennesker så ufattelig uærlige at de rett og slett ikke evner å se "lyset" selv om det i innlegg etter innlegg (idiot) forklares for dem? (Det meste i denne tråden er til overmål grunnskole pensum... Hvor lenge er det lov å sitte på dass i natur fag timene i det norske skoleverket egentlig? Eller er det rett og slett lærerne som er et problem her, har inntrykk av at det slettes ikke er alle lærere som gidder/evner å sette seg inn i foreksempel evolusjon i den grad at de evner å vidre formidle den til elever...)

 

Du har ikke vist hvorfor du vet at påstandene mine er tomme, RWS. Jeg har vist deg at (1) dine påstander om at det overnaturlige er kun fantasi, og (2) at moderne vitenskapelige teorier kun er basert på observasjoner/fakta, er urimelige og sistnevnte direkte usant; og indirekte har du innrømt det selv i innlegg #17:

 

Og hvem er du til å si at det de har opplevd garantert ikke er knyttet til en Gud bare fordi du tror det de opplever er helt naturlig og knyttet til naturlover? Du kan dele hva DU mener og tror, men gjør det uten å dømme andre kristne som dumme og uvitende. For det kan hende det er nettopp du som er det siden du ikke vet alt, ikke sant?
Jeg påpeker bare hva det KAN være jeg, ikke AT det er det. For der ligger nemlig problemet ditt, og til resten av de religiøse, de hopper til konklusjoner og peker på sin gud så fort de bare kan, UTEN å ha stilt et eneste spørsmål OM det kan skyldes noe annet. For hvordan VET de at det skyldes DERES gud? Nei, akkurat, for hvis du er ærlig bare et sekund her så skjønner du også at ingen av disse vitnes byrdene og andre hendelser der religiøse peker på sin gud kan tillegges den minste verdi når det KUN er føleriet de føler for den eller den gud som ligger til grunnlag som "bevis"..

 

(Og når det gjelder Bibelens Gud så har jeg aldri sagt at jeg vet at jeg har rett og at du tar feil; jeg har en sterk overbevisning av / tro på det basert på min erfaring og den lille kunnskapen jeg har. Det er du som sier at du vet at jeg tar feil, og som ikke er villig til å innrømme at du også er tvunget til på enkelte grunnleggende områder å tro, basert på alt det vitenskapen ikke har kunnet observere og analysere.)

 

Men det er greit Mennesket, jeg er ferdig for min del i denne tråden. Jeg gidder rett og slett ikke å drive voksen opplæring i det du burde ha fått med deg, og ihvertfall ikke når du ikke engang gidder å tenke litt over det som sies til deg. du fortsetter bare å dure i vei i akkurat det samme ignorante mølet om igjen og om igjen mens du slår deg på brystet og TROR du har bevis i form av fantasien din...

 

Vet ikke om du har lagt merke til det, men det er faktisk folk som har vært minst like kristne som deg her på forum og vet du hva som skiller dem fra deg? Ærlighet i det de ser på... De er ærlige nok til å la fakta tale for seg, noe du overhodet ikke er. Du er faktisk en av de minst ærlige menneskene jeg har diskutert med her på en stund, for du viser så klart at du bare lukker øynene for alt annet enn påstandene du er æuærlig nok til å tro på...

 

Men lykke til. Får nesten håpe at dette aldri går inn hos deg, for jeg tror det sjokket vill bli fryktelig stort når du oppdager hvor mye du faktisk bare tror er santhet uten å ha noee annet enn påstander og derpå fri fantasi til å støtte det med...

 

RWS, alt jeg har gjort er å stille spørsmål ved grunnlagene for din egen overbevisning, og du har ikke engang svart på en del av dem. Din taktikk i slike diskusjoner har vært å være mer saklig og sammenfattet når du hadde noen gode argumenter å komme med, og siden latterliggjørende og med en ekstremt nedlatende holdning når du ikke hadde det, samtidig som du går tilbake til et gammelt tema for å begynne en helt ny diskusjonsrunde på noe som allerede har blitt forklart og svart på.

 

Grunnen til at jeg bruker tid til å svare på og undersøke det du sier, er fordi jeg selv lærer mye av både resonneringen og teoriene i moderne vitenskap, og fordi jeg tror det er mange andre som leser her inne og som er mer balanserte og åpne for en større virkelighet enn den rent materielle. Jeg tror på det jeg tror på av hele mitt hjerte, og jeg kunne aldri drømme om å holde det for meg selv. Jeg vet at mange har et problem med å la kristne få ytre sine meninger og opplevelser i livet, og det er intet annet enn deres eget problem; for vi bor i et fritt land der ytringsfrihet er et grunnleggende privilegium for alle mennesker.

 

Den dagen kommer da den vil bli tatt fra oss, og før den tid kommer vil jeg sørge for så mye som mulig og med så mange som mulig å ha delt og snakket om det jeg og millioner av andre mennesker har funnet, om enn det vil hetses og latterliggjøres.

 

Takk for denne gang, RWS; jeg håper vi greier å fortsette å se på hverandre som medmennesker som vil hverandres beste, enda vi er uenige om enkelte ting!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for god lesing, og da fremhever jeg god, slik at det ikke blir misforståelser

 

Setter virkelig pris på denne positive tilbakemeldingen, PencilCase; takk skal du ha. Jeg så den tidligere kommentaren din også, men jeg visste vel ikke helt hva jeg skulle si, hehe... Man blir vel så vant til de standard antagonistiske kommentarene og vurderingene av ens refleksjoner som kristen, at en glemmer hvordan å respondere til positive tilbakemeldinger. Men dette var som en frisk bris i en ørken.

 

Og high-five til deg også. :)

Lenke til kommentar

Takk for denne gang, RWS; jeg håper vi greier å fortsette å se på hverandre som medmennesker som vil hverandres beste, enda vi er uenige om enkelte ting!

Har ingen problemer med å respektere DEG som person jeg Mennesket, det er ignorasen din i form av det du tror på, og på det ignorante grunnlaget, bygger videre påstander på toppen av, jeg ikke klarer å respektere. Og der enes vi jo helt klart ikke... :)

 

Ha en fortreffelig søndag, det skal jeg. Har begynt sånn smått med veggene på smia mi i dag, etter å ha støpt gulvet. (her jeg bor er det ingen hyperkristne typer som kommer og hysjer og kjefter på meg når jeg jobber på en søndag, noe en kristen skalle forsøkte der jeg bodde før, men jeg fikk ham på bedre tanker... :) Og der har du dette mølet i et nøtteskal, de tror at alle SKAL respektere deres overtro fordi det har var en (u)skikk å ikke jobbe litt for seg selv på søndager i alle år, men det er i ferd med å endre seg, det også... )

 

Hele nabo hurven holder på med enten gressklipping, snekkring eller kappe ved så at jeg banker og hamrer litt forstyrrer ingen. :) Hvis det kommer noen bort og bryr seg tenkte jeg at jeg skulle lære vedkommende hvor jesus kjøpte øl hen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for denne gang, RWS; jeg håper vi greier å fortsette å se på hverandre som medmennesker som vil hverandres beste, enda vi er uenige om enkelte ting!

 

...

 

Ha en fortreffelig søndag, det skal jeg. Har begynt sånn smått med veggene på smia mi i dag, etter å ha støpt gulvet. (her jeg bor er det ingen hyperkristne typer som kommer og hysjer og kjefter på meg når jeg jobber på en søndag, noe en kristen skalle forsøkte der jeg bodde før, men jeg fikk ham på bedre tanker... Og der har du dette mølet i et nøtteskal, de tror at alle SKAL respektere deres overtro fordi det har var en (u)skikk å ikke jobbe litt for seg selv på søndager i alle år, men det er i ferd med å endre seg, det også... )

...

 

Ja, det er en vesentlig forskjell mellom det å kreve respekt som et fullverdig medmenneske uavhengig av tro/livssyn, og det å kreve at andre skal dele samme syn som en selv.

 

(À propos søndagshelligholdelse, så er det interessant hvordan mange har begynt å oppdage at søndagshelligholdelse overhodet ikke har noe med Bibelen eller dekalogen å gjøre (i motsetning til sabbaten), men kun er en eldgammel kirketradisjon. Det blir interessant å se hvordan utviklingen av dette teamet blir fremover. Dette spørsmålet om hvilken dag som er Guds helligdag ifølge Bibelen kommer garantert (basert på Bibelens egne ord) til å vokse i omfang i løpet av den kommende tiden.)

Lenke til kommentar

Dette spørsmålet om hvilken dag som er Guds helligdag ifølge Bibelen kommer garantert (basert på Bibelens egne ord) til å vokse i omfang i løpet av den kommende tiden.)

Ja, det går jo opp for flere og flere at jul ikke har noe med jesus å gjøre heller, det er også en dag kristendommen kuppet for egen del.

 

Jesus er vel, hvis man skal ta bibelens ord på det som sannhet, født høst eller vår og aldeles ikke på vinteren slik de kristne har hevdet i to tusen år. Må være litt rart å høre dette første gang for en kristen og innse at dagen er tuftet på en bevisst løgn fra kirke rfedrenes hold? Tror ihvertfall at jeg ville blitt både skuffet og ikke minst litt forbannet over å bli løyet til over så lang tid når sannheten hele tiden har ligger der.... For gjetere er ikke ute på marken i desember hverken i dag eller for to tusen år siden, så her farer bibelen med helt klare løgner. Ei heller var det noen stjerne som ble tent på den dagen, ihvertfall har vi ikke funnet et eneste tegn om dette noen andre steder enn nettopp i bibelen, så muligheten for løgn er i aller høyeste grad til stede her også...

 

 

tNoen mener hviledagen til gud var lørdag, men da begynte han jo skapelsen på søndag... Men dette er jo hva man får når alt er skrevet så tvetydig og tåkete som bibelen, rent bortsett fra at vi ikke er skapt da, men evolvert, det faktumet hopper jo de fleste kristne glatt bukk over der de peker på noen ignorante menns skriblerier fra jernalderen og holder det mer sannsynlig en moderne viten og fakta...

 

 

At lørdag og søndag ikke blir borte selv om gud jobbet da eller ikke er vel ganske så klart, da vi trenger fri også. Har inntrykk av at enkelte tror at hvis vi fjerner søndag som helligdag vil daggen bli en vanlig arbeidsdag (noe dan faktisk var for meg da jeg jobbet skift), men det er ikke riktig.

 

Samme med alle andre helligdager vi har grunnet kristendom, som nok i fremtiden kanskje vil omdøpes til noe annet når kristendom mer eller mindre skrumper inn til en eksotisk sekt. Kanskje vi skulle opprettet dager for store tenkere isteden, som Leonardo Da Vinci dagen, Newtons dag eller kanskje Einsteins dag? Vill jo utvilsomt ha appelert mer til folk en himmelspretten, påske og slike mytiske ting...

 

Endringer på disse områdene har alltid vært der, så at slikt endres er naturlig når ingen lenger tror på dette. Vel, nesten da, vi kaller jo fremdeles ukedagene våre her i landet etter gamle norønne guder, som onsdag (Odins dag) torsdag (sier seg selv,) fredag (frøyas dag) osv....

 

Mern noen jesus dag kommer nok nette på banen :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dette med hviledager er noe som dagens begjærdrevne og effektive menneske helst ikke vil vite noe av, eller det vil si; da har vi enda en dag som bare må fylles med håndfaste konkrete aktiviteter.

Når mennesket går til spesialisten for å få hjelp til å rydde i sitt eget stressede hode, vil h*n sjelden velge bort aktiviteter for å roe seg, men heller søke muligheten for å presse enda flere aktiviteter inn i timeplanen.

 

Å bare søke stillheten, og det gjerne alene med gud, er noe som jeg tror mange frykter ... Hva som er mest skremmende: utstøtelsen fra det "trygge" felleskapet, overgangen til ett nytt, eller; frykten for selve guden ...?

 

nei takk, ikke i kveld - sa døgnfluen

Lenke til kommentar

Dette med hviledager er noe som dagens begjærdrevne og effektive menneske helst ikke vil vite noe av, eller det vil si; da har vi enda en dag som bare må fylles med håndfaste konkrete aktiviteter.

Når mennesket går til spesialisten for å få hjelp til å rydde i sitt eget stressede hode, vil h*n sjelden velge bort aktiviteter for å roe seg, men heller søke muligheten for å presse enda flere aktiviteter inn i timeplanen.

Sant det... Har en kompis som for noen år siden "møtte veggen" og han flirer i dag over forsøkene han foretok seg, for isteden for å stresse NED stresset han OPP... Noe som gjorde veggen enda hardere....

 

 

 

Å bare søke stillheten, og det gjerne alene med gud, er noe som jeg tror mange frykter ... Hva som er mest skremmende: utstøtelsen fra det "trygge" felleskapet, overgangen til ett nytt, eller; frykten for selve guden ...?

 

nei takk, ikke i kveld - sa døgnfluen

 

Å bruke litt tid til refleksjon av dagen kan være veldig nyttig det, både med og uten gud sikkert.... Viktig å stresse NED og få ting på plass liksom... Selv leser jeg alltid en gos bok (Som kan være alt fra smuss literatur til fagbøker av ymse slag) en halv time før jeg legger meg, noe som stresser meg ned veldig godt, en avsluttning på dagen jeg ofte gleder meg til... :)

Lenke til kommentar
Joda, vitenskapen vet dette. Man kan reversere døden til en viss grad, men vitenskapen vet også at det ikke tar lang tid før det oppstår irreversible skader. Denne kunnskapen bruker man aktivt i akuttmedisinen.

 

Poenget er at livet er et mysterium vi ikke kan benekte nettopp fordi vi lever.

 

Hva legger du i "mysterium"? Hva er poenget ditt?

 

Og spar meg for forsøket på å tvinge overtroen din ned i halsen på meg. Dette er ikke stedet for deg å leke misjonær.

 

Ærlig talt, Pjassop, jeg forsøker ikke å tvinge deg til noe, jeg forsøker å svare på det du sier fra mitt eget ståsted. Takler ikke du å lytte til det jeg mener og det jeg tror, hvorfor skulle jeg da lytte til deg? Jeg er en kristen og tar mitt utgangspunkt i Bibelen; om du er allergisk til Bibelen, så unngå å diskutere med kristne istedenfor å oppsøke diskusjon med dem.

 

Her var det mye tåkeprat og lite konkrete svar. Hva legger du i "mysterium"? Hva er poenget ditt?

 

Gudetro er ikke basert på sunn fornuft, men på spekulasjon og fantasi.

 

Dette er helt tomme ord, Pjassop, som både du, RWS og ComicSans har kommet med; les svarene mine til RWS og ComicSans (svar 1, svar 2, svar 3).

 

Svarene dine er lange og innholdsløse, og klarer ikke å imøtegå det faktum at gudetro er basert på spekulasjon og fantasi.

 

Hvorfor mener du svarene mine er innholdsløse? Skal vi diskutere dette, må du komme med noe mer enn påstander.

 

De er innholdsløse fordi de er ekstremt lange og inneholder bare haugevis av påstander. Svar heller konkret på det jeg skriver. Og så kort som mulig.

 

Naturen er ikke finjustert. Hele universet går mot total utslettelse.

 

Kunne du gi meg en liten utredning på hvorfor du tror det?

 

Jeg tror ikke, men vet. Og det er fordi det er det vitenskapen forteller oss.

 

OK, så du tror ikke det, men vet det fordi andre har fortalt deg det?

 

Nei, jeg vet det fordi det er det vitenskapen forteller oss.

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var: vitenskap = så langt vi faktisk vet

 

Som jo er en og samme ting, da de aller aller fleste er klar over at vitenskap aldri vil fortelle oss noen absolutt sammhet, men en "sannhet" så nærme som mulig med det vi i dag har av hjelpemidler... I morgen kan det ha endret seg... :)

Lenke til kommentar

 

Joda, vitenskapen vet dette. Man kan reversere døden til en viss grad, men vitenskapen vet også at det ikke tar lang tid før det oppstår irreversible skader. Denne kunnskapen bruker man aktivt i akuttmedisinen.

 

Poenget er at livet er et mysterium vi ikke kan benekte nettopp fordi vi lever.

 

Hva legger du i "mysterium"? Hva er poenget ditt?

 

Og spar meg for forsøket på å tvinge overtroen din ned i halsen på meg. Dette er ikke stedet for deg å leke misjonær.

 

Ærlig talt, Pjassop, jeg forsøker ikke å tvinge deg til noe, jeg forsøker å svare på det du sier fra mitt eget ståsted. Takler ikke du å lytte til det jeg mener og det jeg tror, hvorfor skulle jeg da lytte til deg? Jeg er en kristen og tar mitt utgangspunkt i Bibelen; om du er allergisk til Bibelen, så unngå å diskutere med kristne istedenfor å oppsøke diskusjon med dem.

 

Her var det mye tåkeprat og lite konkrete svar. Hva legger du i "mysterium"? Hva er poenget ditt?

 

Gudetro er ikke basert på sunn fornuft, men på spekulasjon og fantasi.

 

Dette er helt tomme ord, Pjassop, som både du, RWS og ComicSans har kommet med; les svarene mine til RWS og ComicSans (svar 1, svar 2, svar 3).

 

Svarene dine er lange og innholdsløse, og klarer ikke å imøtegå det faktum at gudetro er basert på spekulasjon og fantasi.

 

Hvorfor mener du svarene mine er innholdsløse? Skal vi diskutere dette, må du komme med noe mer enn påstander.

 

 

De er innholdsløse fordi de er ekstremt lange og inneholder bare haugevis av påstander. Svar heller konkret på det jeg skriver. Og så kort som mulig.

 

Jeg kommer ikke til å skrive noe annet enn det jeg har skrevet før. Jeg kan oppsummere det jeg har skrevet tidligere med dette:

 

Min tro på Gud er basert på (1) min egen og familiens/venners erfaring med Bibelen og Kraften i og bak Bibelen (Bibelens Gud), (2) kunnskap innenfor historie og forskning, og (3) min egen fornuft. Derfor sier jeg det ikke er sant det du sier at Gud er kun spekulasjon eller fantasi; det er tro involvert, ja, for ingen kan vite 100 % at de har rett; da ville de være allvitende. Men, den bibelske kristendommen er langt ifra å være en blind tro, uansett hva folk måtte hevde.

 

Vi alle er tvunget til å tro basert på det vi opplever i og rundt oss i livet, det vi observerer og det vi kan si vi vet. Det er alt vi har. Og med det jeg vet og det jeg observerer i Bibelen, i historien, i mitt eget liv og hundrevis av andre menneskers liv finnes det ingen tvil i mitt hjerte at Gud er like ekte som det mennesker eller andre vesener på andre planeter er. Det er simpelthen alt jeg kan si!

 

 

Naturen er ikke finjustert. Hele universet går mot total utslettelse.

 

Kunne du gi meg en liten utredning på hvorfor du tror det?

 

Jeg tror ikke, men vet. Og det er fordi det er det vitenskapen forteller oss.

 

OK, så du tror ikke det, men vet det fordi andre har fortalt deg det?

 

 

Nei, jeg vet det fordi det er det vitenskapen forteller oss.

 

Vel, jeg vet at Jesus lever i dag og er Guds Sønn. Bibelen forteller oss det.

Endret av Mennesket
Lenke til kommentar

Vel, jeg vet at Jesus lever i dag og er Guds Sønn. Bibelen forteller oss det.

Bibelen PÅSTÅR det... Ser du forskjellen? I hviket land er det jesus lever? Hvorfor løper han rundt og gjemmer seg, skulle ikke jesus komme tilbake igjen? Hva somler han med...

 

Det mest fasinerende, fantastiske, ja helt absurde her er at mennesker som deg Mennesket, faktisk TROR at dette er helt sant, til tross for at så og si ingenting i bibelen evner å faktisk bevise seg. Dere TROR at det dere TROR på er sannhet uten at dere har gått veien om å faktisk BEKREFTE at det er noen sannhet. Den "bekreftelsen" dere heller bruker heter fri fantasi og ikke så rent lite innbildning..

 

Du og dine trosfeller er så lukket som en østers, men TROR dere er åpne som en prestekrage på en solskinnsdag fordi dere har dratt over dere EN overtro blandt mange, en overtro som ikke engang etter 2000 år har klart å stadfeste seg som noen sannhet annet inn i nettopp fantasien til de som fremdeles tror...

 

Syntes faktisk litt synd på dere jeg, for det er så ufattelig mye dere går glipp av i den lille kassen dere sitter på innsiden av og tror dere ser alt og har allverdens kunnskap uten å ha annet enn gamle ignorante eventyr og et fryktelig innskrenket både menneske syn og verdens syn... Men lykke til. I mangel av bedre viten vil du nok fortsette å mure deg inne i den boblen du tror verden befinner seg i og selv om det på mange måter er selvforskylt når du putter deg selv inn som fange i tankefengslet så er det også tvang som driver deg inn dit, tvang fordi du MÅ tro på ignorante gjettninger gjort av jernaldermenn uten peiling på hvordan verden henger sammen og som passer på at du også forblir så ignorant... Håper du finner friheten en dag, at du som et ærlig og oppriktig menneske kan være fri i en verden som ligger helt åpen for alle å utforske, men som du og dine trosfeller kun kan bli en liten del av med deres begrensede viten og ignoranse som grenser til ufattelig uærlighet mot dere SELV....

 

Jeg misunner deg ikke for å si det slik, for selv er jeg mega glad for at jeg kan innta et åpent og ærlig standpunkt der jeg kan være meg selv og ikke trenger å gjøre meg til for en fengselsvakt som konstant kikker meg over skulderen...

 

Ha en fin helg! :)

Lenke til kommentar

Vel, jeg vet at Jesus lever i dag og er Guds Sønn. Bibelen forteller oss det.

...

 

Syntes faktisk litt synd på dere jeg, for det er så ufattelig mye dere går glipp av ...

 

...

 

Ha en fin helg! :)

 

Hehehe! For all del, RWS, du behøver ikke å synes synd på oss kristne eller frykte for at vi lever kjedelige liv. Intet annet er mer opplevelsesrikt og spennende enn livet med vissheten av en personlig, kjærlig Gud som ingenting er umulig for, og som vil og kan gi en håp og fremtid uansett hvem en er. Det er nok ikke uten grunn at mennesker som har en personlig tro på Gud lever lenger enn dem som ikke har det ifølge statistikken (kilde); eller hva sier du?

 

Og ut av nysgjerrighet: Hva mener du jeg går glipp av som troende?

 

(Og takk, det samme! Et nydelig vær her, håper det fortsetter slik.)

Endret av Mennesket
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg for min del som sikrer meg ved å tillate meg å tvile litt ekstra av og til, finner det ekstra betryggende at hvis gud skulle finne på å glemme meg, så vet jeg at "RWS" vil aldri svikte. Hver eneste morgen saler han opp sine apostlenes hester og kommer oss forvillede sjeler i møte ...

 

"Vi higer mot mulmet og månen til gudene nøs!

og vi satte fot på den bleke glo.

Der går vi som småbarn og samler på stein i en pøs.

Men fjære og flo

gir ennå føde på dekk og i dunk.

Jeg tømmer - mot månen - en hjemmebrentklunk

for jorda, som varmet meg da jeg var liten og frøs."

ref: Erik Bye

Lenke til kommentar

Det er nok ikke uten grunn at mennesker som har en personlig tro på Gud lever lenger enn dem som ikke har det ifølge statistikken (kilde); eller hva sier du?

 

Var ikke helt overbevisende de kildene som linken din referer til, de to første som faktisk er publisert i seriøse vitenskapelige journaler sier ingenting spesifikt om religion som en faktor for levetid hos mennesker. Den første studien, fra BMJ, sier faktisk at det er lite som er vist om hvilke faktorer som har betydning for forventet levetid for eldre mennesker og at her trengs det flere studier og mer data.

 

Studie nummer to nevner heller ingenting om religion og ser faktisk ikke på livslengde men hvordan mennesker psykologisk bearbeider det og overleve en kreft diagnose.

 

kilde nummer tre kommer fra diakonhjemmet university college som går klart ut på sine hjemmesider om deres kristne misjon, så sannsynligheten for at fordommer kan ha påvirket resultatene er nok ganske stor i akkurat dette tilfellet.

 

Kilde nummer 4 er en bok som diskuterer religion som en påvirkningskraft på både mental og fysisk helse. Her går forfatterne selv ut og sier at det er en liten men betydelig effekt men at flere studier må gjennomføres før man kan si noe definitivt. Boken tar heller ikke for seg noen spesifikk religion så det blir litt feil og bruke den som bevis for kristendommen sin utgave av religion.

 

Boken sier videre at det finnes både positive og negative sider ved religion med henhold til mental og fysisk helse men tar som sagt ikke for seg noen spesifikk religion. Hadde det vært slik at disse positive effektene kun ble observert hos for eksempel kristne eller shinto munker i Japan ville det blitt mer interessant.

Lenke til kommentar

Og ut av nysgjerrighet: Hva mener du jeg går glipp av som troende?

 

Friheten mann! Friheten til å være DEG selv uten å måtte forestille deg for en innbilt gud hele tiden. Jeg også TRODDE jeg var fri da jeg var kristen, jeg trodde faktisk på løgnene om at den som trodde på gud/jesus var friere enn andre, men det var først som ikke troende jeg virkelig forsto hva frihet var... Så jeg klarer aldri å overbevise deg om dette, da du med stor sannsynlighet ikke vil kjenne den friheten selv, men spør du en ateist som har vært troende vil du få det samme svaret, nemlig friheten og ansvaret... Ansvaret for egne valg og egne meninger, det kommer som en god nummer to. I begynneslen var det omtrent bare skremmende at jeg IKKE kunne sette skylden for dårlige valg på en eller annen fiktiv figur, men samtidig som jeg måtte ta skylden selv, både for godt og ikke fullt så godt, så kom også det som automatisk følger med et ansvar, nemlig at jeg heller ikke gjorde så mye jeg angret på. Den beste måten å la være å angre på noe er jo ganske enkelt å la være å gjøre det man angrer på og har man kun seg selv å skylde på og jeg ikke lenger kunne skylde på satan for dumme valg og handlinger, vel da var det ikke så enkelt å skylde på andre heller da...

 

Men jeg vokste med oppgaven og har i dag ingen problemer med å stå for egne valg eller sette skylden der den skal settes når jeg selv har stått bak valgene...

 

Så det finnes faktisk fordeler som ateist som troende ikke har... :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Friheten mann! Friheten til å være DEG selv uten å måtte forestille deg for en innbilt gud hele tiden. Jeg også TRODDE jeg var fri da jeg var kristen, jeg trodde faktisk på løgnene om at den som trodde på gud/jesus var friere enn andre, men det var først som ikke troende jeg virkelig forsto hva frihet var... Så jeg klarer aldri å overbevise deg om dette, da du med stor sannsynlighet ikke vil kjenne den friheten selv, men spør du en ateist som har vært troende vil du få det samme svaret, nemlig friheten og ansvaret... Ansvaret for egne valg og egne meninger, det kommer som en god nummer to. I begynneslen var det omtrent bare skremmende at jeg IKKE kunne sette skylden for dårlige valg på en eller annen fiktiv figur, men samtidig som jeg måtte ta skylden selv

Av ren nysgjerrighet; hvorfor mener du at du ikke var fri? Hva var det som "holdt deg igjen"? Og hvorfor mente du at du kunne skylde på enten det ene eller det andre for de valgene du tok, og at du var 'fritatt' for skyld selv..? Fant du belegg for dette i Bibelen, eller var det bare det du var blitt fortalt?

Lenke til kommentar

Er du virkelig fri når du har tanke politiet over skulderen din hekle tiden, 24/7?

Er du fri når du ikke kan tenke, føle si det du vil fordi du synder mot et eller annet så fort du gjør det?

Men hvorfor mener du at du hadde "tankepolitiet" over skulderen din 24/7?

Hva var det du følte du ikke kunne tenke, føle eller si?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...