Gå til innhold

Menneskehetens svakhetskompleks og kunnskapens ironiske stolthet


Anbefalte innlegg

Bare noe jeg kom til å tenke på, som jeg tror er ganske essensielt. RWS snakker om religion. Jeg føler jeg snakker mer om å tro. Vi hører i flere sammenhenger at det er viktig å tro på egne ferdigheter, i idrett, arbeidsliv, privatliv, både sosialt og i forhold til seg selv, helse ++ utgjør det en forskjell dersom en tror at dette kan jeg klare. Derfor mener jeg religion må ha en positiv effekt for de som tror. Ikke fordi det er en religion, men fordi det å tro på noe er bra. Kall det gjerne placebo (så vidt jeg vet har effekten blitt bevist, men ingen vet nøyaktig hvorfor).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Bare noe jeg kom til å tenke på, som jeg tror er ganske essensielt. RWS snakker om religion. Jeg føler jeg snakker mer om å tro. Vi hører i flere sammenhenger at det er viktig å tro på egne ferdigheter, i idrett, arbeidsliv, privatliv, både sosialt og i forhold til seg selv, helse ++ utgjør det en forskjell dersom en tror at dette kan jeg klare. Derfor mener jeg religion må ha en positiv effekt for de som tror. Ikke fordi det er en religion, men fordi det å tro på noe er bra. Kall det gjerne placebo (så vidt jeg vet har effekten blitt bevist, men ingen vet nøyaktig hvorfor).

 

Godt poeng - og samsvarer med hva jeg har lært om fokusering av samlede mentale ressurser. Det handler om å få viljen og troen/fantasien til å dra mot det samme målet. Men noen andre mener det er bare tøys å blande disse to motpolene når det angår leting/søken etter noe å tro på innefor religioner.

 

Jeg er ikke helt enig, eller det vil si; jeg vet ikke, enda - men har en ide

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...