Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såfremt man ikke har noen nyrefeil e.l så finnes det ingen øvre grense for proteininntak såvidt meg bekjent.

 

Det at kroppen bare kan ta opp 30g i et måltid er også bullshit, like mye som at overflødig protein blir omgjort til kroppsfett. Overflødig energi kan gjøre at du legger på deg, men at man lettere legger på seg av et spesielt makronæringsstoff tror jeg ikke noe på.

 

Jeg vet ikke hva målet ditt er, men jeg tviler på at jeg ville slanket meg i din situasjon...

 

Noen mener at kroppen behandler fett bedre tidligere på dagen og karbs senere, men dette vet jeg ikke så mye om, du kan f.eks lese om dette i http://myrevolution....orytme-dietten/

Endret av OlafG
Lenke til kommentar

Kroppen bruker energi på bryte ned proteinene og bygge nye proteiner. Så du vil ikke legge på deg av proteiner. De proteinene du får i overskudd vil gå ut med urinen. Hva er høyden din? 160cm ca? Med tanke på vekta de har du nesten ikke muskelmasse eller fett på kroppen. Om du vil bli sterkere trenger du ikke å tenke på antall proteiner når du lett som en fjær. Jeg ville heller ha fokusert på å spise mer mat. Har du et kaloriunderskudd vil du ikke bygge muskler.

Endret av -EZ
Lenke til kommentar

Bare å oppklare; på sykehuset har vi et begrep som kalles "dyrt urin" - og da sikter spøkefult til personer med et vannvittig inntak av shaker, men det er ikke hva dette emner omhandler; ved et overskudd av proteiner vil det foregå en deanmering hvor carbonskjelletet(det energivegivende delen) vil gå inn i ATP-syklusen og kan enten lagres som ketogent eller glykogent, førstnevnte blir da metabolisert og lagret som fett. Amino-delen sammen med nitrogen er det som blir skilt ut med urinen og dette er ikke skadelig om du ikke f.eks har diabetes1, enzym/gen-feil eller lignende - og det har vi nok av eksempler på sykehuset.

 

Når det kommer til å få dekt det så vil du som jente som veier atpåtil så lite få dekket det ved normalt norsk kosthold (som allerede er temmelig rikt på proteiner)

Lenke til kommentar

Kroppen bruker energi på bryte ned proteinene og bygge nye proteiner. Så du vil ikke legge på deg av proteiner. De proteinene du får i overskudd vil gå ut med urinen. Hva er høyden din? 160cm ca? Med tanke på vekta de har du nesten ikke muskelmasse eller fett på kroppen. Om du vil bli sterkere trenger du ikke å tenke på antall proteiner når du lett som en fjær. Jeg ville heller ha fokusert på å spise mer mat. Har du et kaloriunderskudd vil du ikke bygge muskler.

Jeg er 158 cm. Har fått trent svært lite i det siste, og det er nok ganske sikkert at jeg har mistet litt muskler. Hvor mye gram med proteiner ekstra skal jeg spise før det blir omgjort til glukose? Jeg spiser forresten rundt 15-20 g med karbohydrater om dagen, og de kommer kun fra grønnsaker. Fettkilden er én avokado hver dag, og fet fisk 2-3 ganger i uken...

Endret av Frk. Snasen
Lenke til kommentar

Man bruker 2,2g x pr kg fettfri kroppsvekt for bulk

3g x pr kg fettfri kroppsvek for deff.

 

Alt over 3g pr fettfrie kg vil bli omdannet til glukose primært og regnes som dyr karb.

Det er 4kcal pr gram protein selv om TEF på 25% betyr at kroppen bruker en kcal til å fordøye ett gram så man kan i teorien regne det som 3kcal pr gram selv om ingen gjør dette.

Lenke til kommentar

Hvis du veier 40 kg og er 158 cm høy, har du en BMI på 16,02 og undervektig. Du skal ikke bekymre deg over om du får i deg for mye proteiner. Du bør spise rikelig med alle næringsstoffer og få opp vekta di før den går ut over helsa di. Jeg kan bare forestille meg hvordan du ser ut, og nå sier jeg ikke dette for å være slem, men jeg forestiller meg et lite utsultet beinrangel. Jenter liker vel ikke å høre dette, men fra naturens side bør dere ha et fettlager rundt hoftene og magen. En så lav BMI som du har kan gå ut over utviklingen din og energien din, altså evnen til å komme gjennom hverdagen.

 

Hvor mange kalorier omtrent spiser du om dagen? Hvis du ikke vet, hvordan ser en normal dag ut for deg med tanke på matveien? Hvor ofte, hva og hvor mye spiser du? Er du i mye fysisk aktivitet?

 

Hvor mye du bør legge på deg avhenger av svarene ovenfor, men jeg vil i hvert fall foreslå at du får BMI-en din opp til minst 19, altså at du får vekta opp på 47,5 kg, gjerne mer. Da tenker jeg helsa di, slik at du kan leve sunt og lenge.

Lenke til kommentar

Hvis du veier 40 kg og er 158 cm høy, har du en BMI på 16,02 og undervektig. Du skal ikke bekymre deg over om du får i deg for mye proteiner. Du bør spise rikelig med alle næringsstoffer og få opp vekta di før den går ut over helsa di. Jeg kan bare forestille meg hvordan du ser ut, og nå sier jeg ikke dette for å være slem, men jeg forestiller meg et lite utsultet beinrangel. Jenter liker vel ikke å høre dette, men fra naturens side bør dere ha et fettlager rundt hoftene og magen. En så lav BMI som du har kan gå ut over utviklingen din og energien din, altså evnen til å komme gjennom hverdagen.

 

Hvor mange kalorier omtrent spiser du om dagen? Hvis du ikke vet, hvordan ser en normal dag ut for deg med tanke på matveien? Hvor ofte, hva og hvor mye spiser du? Er du i mye fysisk aktivitet?

 

Hvor mye du bør legge på deg avhenger av svarene ovenfor, men jeg vil i hvert fall foreslå at du får BMI-en din opp til minst 19, altså at du får vekta opp på 47,5 kg, gjerne mer. Da tenker jeg helsa di, slik at du kan leve sunt og lenge.

Ligger vel på 700-800 kcal hver dag.

 

Frokost/lunsj:

Scampi/fisk/kylling med avokado og diverse grønnsaker

 

Middag:

Det samme som lunsj, bare med større mengde og uten avokado...

 

Spiser ikke karbohydrater i form av sukker eller stivelse, eller rødt kjøtt.

 

Har ikke fått trent noe særlig i det siste pga. ulike årsaker.

 

Forresten, jeg har ligget stabilt på denne vekten en god stund nå. Dersom jeg øker matmengden til sånn ca. 1000-1200 kcal, legger jeg på meg da, eller vil jeg veie det samme mtp. hvileforbrenningen?

Endret av Frk. Snasen
Lenke til kommentar

Kvinner bør spise 1600 kcal hver dag. Hvis du er aktiv, bør du spise mer. Men så klart, å øke mengden med 200-400 kcal vil gjøre en positiv forskjell. Hvileforbrenningen øker med vekten. Hvis du begynner å spise 1000-1200 kcal om dagen, vil du gå litt opp i vekt før oppgangen flates ut og du stopper på en litt høyere vekt. Hvor mye du går opp eller hvor lang tid det tar, er vanskelig å si.

Lenke til kommentar

Hærreminjuldag. Sitter folk virkelig å skriver at man pisser ut proteinet gjennom urinen her? Proteinet blir IKKE pisset ut med mindre man har en alvorlig nyresvikt. Proteiner blir lagret som energi på lik linje som fett og karbohydrater om det er overflod av det. Eneste grunnen til at man kan vurdere å bytte ut karbohydrater med proteiner ift diett og vekttap er fordi ca 25% av kcal protein inneholder forsvinner i nedbrytning og omdanning prosessen.

 

Det anbefalte inntaket for proteiner som de fleste forskere er enige i er 2g høy kvalitetetsproteiner pr kg's kroppsvekt for personer i vekst og i trening. Flere faktorer spiller selvfølgelig inn men dette er en grei pekepinne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...