Gå til innhold

Vet ikke hva jeg skal bli ..


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, aner jeg ikke hva jeg skal utdanne meg til. Jeg er til sommeren ferdig med Vg3 studiespesialisering, men jeg går ut med dårlige karakterer (ca 3 i snitt) og et høyt fravær. I tillegg til dette vil jeg ikke få generell studiekompetanse fordi jeg har strøket i 1 fag.

 

Jeg har lenge hatt planer om å søke Politihøgskolen, fordi jeg interesserer meg veldig for politiyrket og synes det virker spennende. Men ettersom jeg ikke får førstegangsvitnemål har dette falt litt bort. De har utrolig mange søkere og man må ha et snitt på over 4 for å komme inn. Dette forutsetter at jeg må ta opp en god del fag, noe jeg ikke er så veldig motivert for, er ganske lei de fagene på videregående.

 

Jeg har også tenkt litt på å utdanne meg til eiendomsmegler. Er ikke det jeg brenner mest for, men synes det virker interessant samt at lønna er ganske god.

 

Planen nå er å ta et friår å søke en fulltidsjobb, fordi jeg ikke aner hva jeg skal gjøre. Noen som kan hjelpe meg eller komme med noen råd? :)

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer, du har innsett at hvis du vil bli det du vikeligvil må du satse litt. Siden du bareer 19 år (regner jeg med) så har toget absolutt ikke reist avgårde.

 

Det du må prioritere er å fullføre det faget du har strøket i. Jeg ville nok også kikket over vitnemålet for å e hvilken fag det er størst mulighet for å forbedre karakteren i hvis du først skal ha et friår. Du kan ta eksamen som privatist, og du kan gå opp til høsten og våren.Det vil si at du kan forbedre x antall karakterer til jul, og deretter forbedrer du x antall karakterer til neste vår.

 

Det er også lurt å jobbe som du skriver. Jeg ville nok heller prioritert å ta opp noen fag, og heller f.eks. jobbe litt mindre. Selv jobbet jeg annen hver fredag, lørdag og mandag i butikk når jeg gikk på vgs. Det hjelper også å vise til arbeidserfaring når du søker jobber senere.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Hovedproblemet først og fremst er hvilken utdanning jeg skal velge. For øyeblikket står det mellom politiutdanning eller eiendomsmegling. Jeg ser at BI tilbyr eiendomsmeglingsstudie, men er det slik at jeg kun trenger generell studiekompetanse for å komme inn på BI? Kan alle uansett karakterer komme inn? Skjønner ikke helt :hm:

Lenke til kommentar

Igjen, takk for svar! Da ser ut til at jeg først må bestemme meg om jeg skal ta politiutdanning eller eiendomsmeglerutdanning. Siden om jeg skal ta eiendomsmeglerutdanning på BI slipper jeg jo å ta opp fag? Og hvis jeg velger politiutdanningen så må jeg ta opp de fleste fagene. Hva synes dere? Er som sagt utrolig lei av vgs-fagene så vil helst slippe å ta opp så mange fag, men må jeg så må jeg ;)

Lenke til kommentar

Slik det ligger an nå har du jo mest sjanse for eiendsommegler-studiet på BI ettersom alt du trenger der er generell studiekompetanse. Mens på politihøgskolen som er en offentlig skole trenger du bedre karakterer for å komme inn. Sjekk litt på samordnaopptak sine sider.

 

Husk på at om du tar friår har du jo en god del tid på å bestemme deg ferdig så det haster ikke så voldsomt akkurat nå kanskje. Viktigste nå er å ikke stryke i flere fag, og å gjøre det best mulig. Så tar du i hvertfall opp om ikke flere, faget/eksamen du strøyk i.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens! Slik jeg ser det nå trenger man et snitt på rundt 4,5 for å komme inn på Politihøgskolen, noe som vil si at jeg må ta opp nesten alle fag. Mens for eiendomsmeglerstudiet på BI trenger man kun generell studiekomptanse som betyr at jeg slipper å ta opp fag. Synes Politiutdanning høres mere spennende ut enn eiendomsmeglerutdanning, men det er mange søkere som gjør det vanskelig å komme inn og man er heller ikke sikret jobb. Eiendomsmeglerutdanningen synes jeg høres interessant ut samtidig som at det er en god lønn, det er dog lett å komme inn.

 

tgnedal er det et vanskelig studiet? Har skjønt at det er utrolig mye matte der, så mye som 1/3 av studiet etter hva jeg har hørt. Vil jeg slite om jeg fikk 2 i P-matte? Er det slik at jeg kan oppnå gode resultater og starte med blanke ark, uavhening om jeg har gjort det bra eller dårlig på videregående?

Lenke til kommentar

Skole er vel sjelden morsomt uansett hvordan du vrir og vender på det. Men husk å ta opp faget du strøyk i, da åpner mulighetene seg opp siden alle høgskoler og universitet krevet et bestått vitnemål. :)

Om man treffer blink med valget, så kan studie være utrolig morsomt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å ikke legge bort drømmer pågrunn av dårlige karakterer. Når du stokker opp fagene og tar de som privatist blir det ofte lettere enn hvis du er lei skolemiljøet ditt. Søk deg en fleksibel jobb, og bo hjemme. Begynn å tren mye, og kjør sånn

 

Høst12: faget du strøyk i+ett 2er fag du synes er vanskelig, og to litt lettere.

Vår12: 2vanskelige og 2 lettere fag.

 

Blir endel jobbing, men etter dette året vil det se mye lysere ut. Hvilken linje går du?

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å ikke legge bort drømmer pågrunn av dårlige karakterer. Når du stokker opp fagene og tar de som privatist blir det ofte lettere enn hvis du er lei skolemiljøet ditt. Søk deg en fleksibel jobb, og bo hjemme. Begynn å tren mye, og kjør sånn

 

Høst12: faget du strøyk i+ett 2er fag du synes er vanskelig, og to litt lettere.

Vår12: 2vanskelige og 2 lettere fag.

 

Blir endel jobbing, men etter dette året vil det se mye lysere ut. Hvilken linje går du?

 

Han skrev studiespesialisering/allmenn.

Lenke til kommentar

Forstår. Overlev hardkjøret siste måneden nå, og gjør så bra du kan.

Husk, du er sjefen og det er ingen begrensninger for hva du kan gjøre her i livet. Skal du gå til ett helt ok yrke, istedet for ønsket om å bli politi pågrunn av noen rimelig lette videregående fag?

Kjør på :D Fortell oss hva det blir av deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...