Gå til innhold

BK: Sky Astro


Anbefalte innlegg

Ønsker kritikk på mitt nyeste bilde. Tanken her var å komponere et bilde av natur med abstrakte undertoner. Et bilde som er emosjonelt tiltrekkende i form av ro og fredelig nysgjerrighet.

 

Bildet er tatt med kameraet pekende rett opp mot solen. Tok rundt 100 bilder, men dette hadde finest komposisjon pga hvordan skyene var utformet. F22, 1/4000 sek og ISO160.

 

Nå er jo kanskje jeg en av de mer krasse kritikerne her inne, så hvis du har noe kritikk er det velfortjent om du fyrer løs :)

 

PS: Størrelsen er 1280x960, så det mangler litt dynamikk og skarphet i forhold til originalen på 16 megapiksler.

 

EDIT: Den mørke delen av skyen til venstre nede i bildet lurte jeg på å fjerne/gjøre lysere. Hva tenker dere om dette?

 

 

Camera: Panasonic DMC-GH2

Lens: Panasonic LUMIX G VARIO 100-300 mm f/4.0-5.6

Focal Length: 100mm

Shutter Speed: 1/4000 sec

Aperture: f/22

ISO/Film: 160

post-131058-0-29830300-1336220987_thumb.jpg

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarer vertfall ikke å merke at dette bildet bringer verken ro eller fred til mitt hode og faktisk er det stikk motsatt. Jeg synes bildet er masete og har for sterke farger. Rødt er ikke en farge som skaper ro og i det hele tatt ser jeg ikke annet enn et helt vanlig bilde tatt mot solen.

 

Synes dette var en gedigen skivebom med tanke på hva du vil formidle.

 

Hva jeg ville gjort for å endre dette bildet?

Jeg vet ærlig talt ikke, men kanskje ville jeg fjernet nesten ALT av farger og latt det vert igjen en svak blåfarge. Jeg ville også minsket kontrasten betraktelig.

 

Men i mine øyne klarer jeg ikke å se formidlingen din med dette bildet over hodet.

Lenke til kommentar

Men hvorfor ta 100stk. bilder mot sola, for så og bruke masse tid på redigering/manipulering i etterkant når du bare skal ta et "fredlig" blide som skaper "ro"?

 

Ta bilde av himmelen med skyer uten solen, og forminsk kontrast og farger så har du brått en mer "fredelig" stemning :)

Lenke til kommentar

Da har du nok misforstått.

 

Disse skyene fløt svært lavt i tillegg så var det ikke 100 bilder i samme vinkel hehe ;) Var i mange forskjellige vinkler, med solen bak skyene, foran og ved siden av etc etc.

 

På akkurat dette bildet var det skyformasjonen jeg likte så godt her. Men dette er sikkert bare enda et eksempel på bilder som kun fotografen liker selv :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Må si meg både enig og uenig med BjerkneZ. Du sier du vil formidle ro og fredelig nysgjerrighet, der synes også jeg det er skivebom. Men nå var jeg så heldig at jeg så på bildet før jeg leste teksten, så jeg skapte mitt eget inntrykk av hva du ville formidle. Jeg syns det er et flott bilde, liker den grove strukturen og de sterke fargene. Det formidler kanskje det motsatte av hva du ville, noe gripende, foruroligende og nesten overnaturlig. Alt må ikke være nypusset, blankt og overbehandlet.

Hadde kanskje vært bra å kutte litt av venstre side eller gjøre den mørke skyen til venstre litt lysere.

Lenke til kommentar

Må si meg både enig og uenig med BjerkneZ. Du sier du vil formidle ro og fredelig nysgjerrighet, der synes også jeg det er skivebom. Men nå var jeg så heldig at jeg så på bildet før jeg leste teksten, så jeg skapte mitt eget inntrykk av hva du ville formidle. Jeg syns det er et flott bilde, liker den grove strukturen og de sterke fargene. Det formidler kanskje det motsatte av hva du ville, noe gripende, foruroligende og nesten overnaturlig. Alt må ikke være nypusset, blankt og overbehandlet.

Hadde kanskje vært bra å kutte litt av venstre side eller gjøre den mørke skyen til venstre litt lysere.

 

Hei!

 

Takk for dette.

 

Ja skal prøve å gjøre skyen lysere og se hvordan det blir :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er ikke jeg den mest aktive her, men som SnapFlat så ser jeg på bildene før jeg leser teksten.

 

Jeg synes det var et veldig uvanlig bilde av solen. I mine øyne er dette veldig positivt da de fleste bilder av solen er like. Jeg velger å se bort fra det du ville oppnå med en rolig stemning. For meg virket det dramatisk.

 

For å kritisere noe, så hadde det vært bedre om hjørnet nede til venstre var lysere istedenfor svart

 

Jeg kunne hengt det på veggen:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Okei, men det er da din mening :) Har fått nok gode og positive tilbakemeldinger på akkurat dette bildet slik det er nå, på forskjellige steder og forumer, at jeg slår meg til ro med slik det er nå jeg :)

 

Ang etterbehandling generelt har jeg oppmot 1000 timers effektiv fartstid med Creative Suite så akkurat DET er ikke delen jeg ønsker kritikk på, men ellers takk :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Okei, men det er da din mening :) Har fått nok gode og positive tilbakemeldinger på akkurat dette bildet slik det er nå, på forskjellige steder og forumer, at jeg slår meg til ro med slik det er nå jeg :)

 

Ang etterbehandling generelt har jeg oppmot 1000 timers effektiv fartstid med Creative Suite så akkurat DET er ikke delen jeg ønsker kritikk på, men ellers takk :)

 

Du skriver først at du ønsker kritikk også går du helt i forsvarsmodus når jeg kommer med nettopp kritikk. Hva er da poenget med å oppfordre til kritikk?.. Eller er vi bare ute etter "riktig" kritikk?..

 

Ingen vits å komme med hva andre syns eller hvor mange "timer" du har blablabla - det har ingenting med bilde å gjøre. Selv om bilde er tatt med verdens dyreste kamera og det er brukt 1000 timer i Photoshop så kan den forsatt være dårlig.

Lenke til kommentar

Okei, men det er da din mening :) Har fått nok gode og positive tilbakemeldinger på akkurat dette bildet slik det er nå, på forskjellige steder og forumer, at jeg slår meg til ro med slik det er nå jeg :)

 

Ang etterbehandling generelt har jeg oppmot 1000 timers effektiv fartstid med Creative Suite så akkurat DET er ikke delen jeg ønsker kritikk på, men ellers takk :)

 

Du skriver først at du ønsker kritikk også går du helt i forsvarsmodus når jeg kommer med nettopp kritikk. Hva er da poenget med å oppfordre til kritikk?.. Eller er vi bare ute etter "riktig" kritikk?..

 

Ingen vits å komme med hva andre syns eller hvor mange "timer" du har blablabla - det har ingenting med bilde å gjøre. Selv om bilde er tatt med verdens dyreste kamera og det er brukt 1000 timer i Photoshop så kan den forsatt være dårlig.

 

 

Oh yes, av en eller annen grunn bare visste jeg at du kom til å ta det jeg skrev ut av proporsjoner. Ikke fordi jeg kjenner deg, men fordi det er det folk gjør på forumer ;)

 

Hvis du leser igjen så skriver jeg at AKKURAT ETTERBEHANDLING ER NOE JEG IKKE ØNSKER KRITIKK PÅ, MEN ELLERS TAKK. Fordi du kom med et tips om at jeg burde lære meg å fotografere før jeg begynte å bruke Photoshop.

 

En annen ting er at det er kommet såpass mye konstruktiv (altså negativ) kritikk på mitt bildet i denne tråden til nå, at nå er det ikke vits å skrive mer om det. Jeg har flere ganger skrevet at "ja okei, får prøve det", "tusen takk for kritikk" osv, som svar på den negative kritikken.

 

Og da blir bare enda mer kritikk nå, to måneder etter jeg postet bildet, bare smør på flesk som er irriterende og unødvendig.

 

 

Og hvor pokker har du fått fra at jeg går i forsvarsmodus?

 

 

Jeg skrev følgende:

 

 

"Okei, men det er da din mening :) Har fått nok gode og positive tilbakemeldinger på akkurat dette bildet slik det er nå, på forskjellige steder og forumer, at jeg slår meg til ro med slik det er nå jeg :)"

 

 

Hvordan er dette annet enn kun respektfullt og høflig svar til deg?

 

Det er du som går i forsvarsmodus her, kjære deg ;)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Det å komme med "Ang etterbehandling generelt har jeg oppmot 1000 timers effektiv fartstid med Creative Suite så akkurat DET er ikke delen jeg ønsker kritikk på, men ellers takk". Det blir som min pappa er sterke enn din pappa. Og btw så er 1000 timer så å si ingenting i når det gjelder etterbehandling. Dekker såvidt nybegynner kurs.

 

For meg blir det mildt sagt rart når du sier at etterbehandling vil du ikke ha tilbakemelding på. Bildekrttikk er vel kritikk av heile bilde. Blir som å be om tilbakemelding på biff, men ikke på måten den er tilberedt på. Det henger litt sammen.

 

Fraskrive deler av kritikk bare pga at du setter sine egne regler på et åpent forum - det blir litt for sært for meg. Her igjen så dekker du seg selv med egne "fraskrivelser". Igjen forsvar - mens det heile burde dreie seg om ditt bilde og kritikken til den.

 

Det meste som kan være galt med bilde er det. Det går på at på f/22 så slår diffraksjon inn, unaturlig regnbue effekter som ikke henger sammen med motivet, svarte undereksponerende klumper i bunn og 1/3 av bilde som ikke inneholder noe verdig full data som bidrar til bilde, osv osv osv. Så ja, når jeg kommer med anbefaling ang trene litt mer på fotografering - så er det nettopp pga at det fototekniske er fraværende i dette tilfelle.

Endret av GCardinal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...