Gå til innhold

Test: Samsung UE55ES8005


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Design er visst viktigere enn bildekvalitet for Samsung hva angår disse TV'ene. Det er jo bedre kvalitet på skjermene de lager til mobiltelefoner, iallefall når det gjelder sortnivå. Når en 4 år gammel Pioneer Kuro fortsatt leder an, ja da er det noe galt Samsung og dem andre gjør i dag.

 

Nå begynner det å bli ekstremt få Kuroer som fortsatt lever... Så langt i år så har den butikken jeg jobber i fått inn 9 stk som har gått til de evige jaktmarker. Den eldste av de ble 7 år.

 

Gi OLED 2 år så er det LANGT forbi plasma på billedkvalitet.

Lenke til kommentar

Synes i det hele denne testen var alt for lite kritisk.

 

Smalere ramme:

Rammen er ikke så tynn den ser ut på bildene. Innenfor den blanke "metallkanten" er det fortsatt en sort kant før panelet. Den blanke kanten er også veldig tynn og har heller ikke en 100% passform.

 

Ny fjernkontroll:

Hva synes dere egentlig om denne fjernkontrollen? Min erfaring er at det så godt som ikke finnes presisjon i berøringsflaten. Ett stryk fra høyre til venstre side går som oftest bare ett hakk til høyre (ellers så klikker den og hopper flere hakk uten at man føler man hadde noen kontroll over det). Det kan fort bli slitsomt om man skal fire hakk bort og tre hakk ned. Skråbevegelser er ikke mulig. Hva er da vitsen kontra piltaster? Klikkeflaten er også ALT for hard. Batteriluken løses alt for lett ut under vanlig bruk.

 

SmartHub:

Ny, og nye funksjoner. Men er det noe brukende? Er det implementert på en slik måte at dere får lyst å bruke det som ligger der?

 

Stemmestyring:

Den skjønner rimelig greit hva som blir sagt, om en ikke har noe imot å snakke engelsk. Men, den fungerer kun på kommandoene listet på skjermen. Ankepunktet er derimot hvordan det er implementert. Et par eksempler: Man vil justere volumet. Dette er justert inn i nivåer fra 0-100, hvor 10 nesten så vidt aktiverer høyttaleren, mens 100 tilsvarer høyt samtalevnivå. Men andre ord må en justere ganske mange nivåer for å endre lyden særlig. Da er det grenser for hvor mange ganger en gidder si "Hi TV, Volume up". Skal en f.eks skifte source til USB for å spille av en fil går dette greit helt til man har velgt UBSen. Men, etter det må man alike vel frem med fjernkontrollen for å velge filen på disken. Når man skal inn på USBen kan heller ikke dette gjøres direkte, men man må først innom "source" kommandoen. Det hele oser svært lite gjennomtenkt, og alle disse talekommandoene etter hverandre er mer tungvindt enn fjernkontrollen.

 

Kamera:

Igjen, lite presisjon i håndbevegelsene. Den er relativt responsiv, men det er slitsomt å få pekeren dit en vil. Klikkingen med å lukke hånden er også knotete.

 

Tilkoblinger:

Stort pluss for å ha droppet break-out kontaktene fra tidligere år. Endelig sitter alle tilkoblingene i TVen. Jeg kan derimot ikke fatte hvorfor de fjernet en HDMI i stedet for en USB? Men det har vel med pris å gjøre, noe som er et smålig kompromiss i en toppmodell.

 

Bildekvalitet:

Rett ut av esken er bildet til ES8005 innstilt slik nye skjermer pleier å være – bra, men alt for glorete.
Hæ? Er det bare jeg som ser en logisk brist her? Om bildet er alt for glorete er det vel ikke bra? I tillegg til å være for glorete er det alt for tung bildebehandling på (noe Samsung forøvrig ikke er alene om).

 

Hvordan er skyggedetaljene? Jeg tipper den ikke viser de laveste nivåene, akkuratt som tidligere modeller fra Samsung.

 

Samsung har klart å heve bildekvaliteten flere hakk i forhold til forgjengeren

På hvilken måte? Målinger jeg har sett viser at det på ingen måte er flere hakk mellom dem, men at de stort sett har de samme styrkene og svakhetene. Sortnivået har også blitt dårligere (!!!) på den nye modellen, og har steget med en faktor på omtrent 2. Sannsynligvis for å gjøre clouding mindre synlig.

 

Clouding:

Hvordan testet dere dette?

Problemer med «clouding», altså ujevnheter i baklyset, har blitt helt borte i årets modell. Vi la kun merke til litt lyslekkasje jevnt utover hele panelet når vi slukket for lyset i rommet og hadde et helt sort bilde som dekket skjermbildet. Ved å dempe bakgrunnsbelysningen, så forsvant lyslekkasjen mer eller mindre helt, og vi fikk et sortnivå som uten problemer kan sammenlignes med de beste TV-ene på markedet.

Hvordan kan dere konstantere clouding, for så å si at det er helt borte?

Det er heller ikke riktig å dempe bakrunnsbelysningen for å hindre clouding, da bildet vil bli for mørkt. Target lysstyrke bør være rundt 135 cd/m2. Om skjermen må under dette for å ikke gi clouding er det egentlig ikke godt nok.

 

Dere bør ikke teste clouding på Samsung med et helt sort bilde, den slår da av "baklyset". Baklyset styres etter APL (average picture level), som gjør at det må være innhold av en viss størrelse og intensitet på skjermen for at baklyset skal være fullt påslått. Eks sort bilde med en golfball størrelse hvit prikk/strek. Det er da man ser clouding!! Clouding bør også sjekkes off-angle.

 

Konkurrenter:

med UE55ES8005 har Samsung vist at de kan konkurrere med de beste

Det er vel å dra strikken litt langt? Sett på et ANSI sjakkbrett-mønster og mål eksempelvis kontrast mot PFL9706, LW980, HX920, VT30, LM960, VT50.... bare for å nevne noen. Det finnes en litt artig test på nettet hvor Samsungs nye (LED) toppmodeller faktisk tester dårligere enn deres 3 år gamle LCD toppmodeller.

 

sortnivå som uten problemer kan sammenlignes med de beste TV-ene på markedet

Har dere i det heletatt gjort noen målinger for å backe opp dette? "kan sammenliknes med" indikerer at den "er på nivå med". Tall jeg har sett (0.11 cd/m2) viset at dette er langt fra sannheten, og jeg har også sett den opp mot konkurrenter. Edge-LED har rett og slett begrensninger som gjør at den ikke kan matche de beste på sortnivå så lenge noen partier av skjermen trenger lys. Panasonics nye plasmamodeller måler eksempelvis 0.009 cd/m2, eller over 12 ganger bedre sortnivå !!!

 

Forøvrig er det LM760 (evt LM860) som er konkurrerende modell fra LG. I det legger jeg bildekvalitet (kontrast, sortnivå), oppdateringsfrekvens og funksjoner (bla Magic Remote).

 

Alt i alt en TV med alt for mange ubrukelige ekstrafunksjoner. For Samsung er det tydeligvis viktigst å få spesifikasjonslista lengst mulig

Mitt terningkast basert på bildekvalitet: 4

Endret av chrlod
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Syns mange av kommentarene kan være litt "hakkete" eller pirkete... faktum er at den (ES8005) er blandt topp 10 tver alltime. Da mener jeg valutta for pengene. Når det er sagt er samsung et designmerke. Er du ute etter bildekvalitet og legger sjela i film og definerer bildekvalitet etter filmvisning, da er Panasonics VT50 bedre (dersom du hovedsaklig ser tv-serier og film. LED er bedre på spill og vanlig tv) Begge de tvene har blanke paneler og de fleste har vinduer i stua si, og dermed er den plutselig ikke aktuell for de fleste som bryr seg om bildekvalitet (i ytterste grad), men ikke har dedikert kino-rom (da hadde man uansett hatt prosjektor). Syns LG`s sortement i år er det beste til nå. LM9 er vidunderlig, men koster skjorta. LM8 og 7 er i mine øyne bedre produkter enn ES8005. Pluss for passiv 3D som funker slik 3D bør. Syns forøvrig deres design er mye finere, og deres motion-kontroll er bedre alternativ enn det hånd og stemmestyring kan bli. Bare å vente på Philips nye 9-serie og se hvor mye de klarer å forbedre fra i fjor!

Lenke til kommentar

Jeg er svært uenig med deg.

En skjerm som er middels+ på bildekvalitet, middels- på byggekvalitet, en masse dilldall som i praksis ikke innbyr til bruk, og en premium prislapp er ikke valutta for pengene i mine øyne. TV handler først og fremst om bildekvalitet, og da hjelper det ikke at man putter på masse funksjoner som ikke har verdi.

 

Design er selvfølgelig et viktig kriterie når TVen er midtpunkt i de flestes stuer. Men, Samsung er ikke de eneste som kan design. Når TVen er avslått fremstår LG's "rammeløse" TVer som MYE slankere. Sony's Monolith-design ser utrolig bra ut på veggen. Philips har mange stilige modeller i ekte børstet aluminium. Panasonic (eks DT50) har et design som er svært likt Samsungs, men av vesentlig bedre byggekvalitet. Med andre ord er det mange alternativ til Samsung på desing - spesielt i år.

 

ES8005 har ikke sjangs i havet på topp 10 bildekvalitet. Eneste modellene fra Samsung som er på den lista er 8-serie plasmaen. Panasonic VT50 er forøvrig svært bra i opplyste rom, og klarer seg like bra som LED-skjermene.

 

Helt enig i at LG's line-up er walkover på Samsung i år. De har i tillegg klart å lage en fjernkontroll for SmartTV (Magic Remote) som fungerer. Det er mange spennende modeller fra andre aktører enn Samsung, folk må bare få øynene bort fra Samsung logoen de merkelig nok er blitt så begeistret for.

 

Hvor har du det forresten fra at LED er bedre på spill og TV? Dette er motsatt av min erfaring, så her bør du begrunne. Min begrunnelse er at plasma har lavere input-lag, lavere responstid, og bedre bevegelsesoppløsning for spill, mens den for TV-sendinger ikke er like avhengig av kunstig bildebehandling. Eneste store fordelen med LED-LCD er ved PC-bruk pga fraværet av ditheringsstøy og at det ikke er fare for innbrenning.

 

Edit:

Greit nok at mitt forrige innlegg var pirkete, men når det nevnes at TVen har flere nye funksjoner bør det også nevnes hvordan de fungerer i praksis. Det hadde jeg vert interessert i å vite. Når jeg leser en test er jeg egentlig mest interessert i det negative for å finne ut om det er kompromisser jeg kan leve med, så antar jeg det andre er bra. Denne TVen bør rett og slett ikke få særlig skryt for hverken SmartTV, kamera- eller talefunksjoner. Om du skulle kjøpe en PC tror jeg du ville vært interessert i å få vite gjennom en test at det er knotete å kommunisere med den.

 

Eksempel:

Hadde jeg lest testen, og avsnittet om den nye fjernkontrollen hadde jeg tenkt wow, for en flott fjernkontroll, og med touch for SmartTV - det må være praktisk. I praksis er touchflaten derimot ikke mer enn noen glorifiserte piltaster som er alt for harde å trykke ned. Faktisk ikke en fjernkontroll jeg kunne tenke meg å bruke særlig engang kontra den tradisjonelle.

Endret av chrlod
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg skal gå mot strømmen og si at et videokamera på TV'n kan være veldig nyttig. Jeg kunne f.eks. godt tenkt meg at f.eks. mine besteforeldre hadde det, slik at de kan snakke med oldebarna i stort bilde og styrt fra en fjernkontroll.

 

Når det er sagt, har designerene med vilje og viten lagt opp til at hele designet peker mot kameraet og sier "HEI, SJEKK HER, DENNE TV'N HAR KAMERA" - en designmessig humpback som de "underlig" nok ikke har vært nødt til å legge på noen av bærbar-pc'ene som har samme funksjonalitet, på mye mindre plass.

Lenke til kommentar

Joda, jeg ser den. Det er forøvrig ikke kameraet i seg selv jeg kritiserer, men måten dette brukes til bevegelsesstyring av TVen.

 

Når det er sakt er min personlige mening at slikt som kamera bør være ekstrautstyr - som i fjor. Det er langt fra alle som trenger kamera i TVen. På den måten kan man selv velge om det er noe man ser verdi i, eller om det bare en enda en funksjon som ikke blir brukt. Videokvaliteten er forøvrig så-som-så.

 

Endringer på TV-fronten er absolutt velkomne, og jeg er enig i at fjernkontrollen begynner å bli avleggs. Håper bare det kommer en TV-produsent som evner å gjøre jobben gjennomtenkt og skikkelig. Dettte er ikke første gang Samsung viser at software er noe de ikke kan. Ser frem til Google-TV og en evt iTV (Apple). For å dra Apple inn i også denne tråden er det forøvrig morsomt å se at Samsung skyntet på med tale- og bevegelsesfunksjoner etter ryktet om iTV og Jobs biografi om hvordan han skulle endre TV-verden, med påfølgende rykter som gikk på akkuratt tale og bevegelse i interaksjonen. Alt for å komme først...

Lenke til kommentar

Klikke seg inn på testen -> Gå direkte til kommentarer -> Lese konstruktive og forklarende tilbakemeldinger om selve testen -> Ignorere testen totalt på bakgrunn av kommentarer.

 

Ser ut til å bli en gjenganger på TEK-nettverket for tiden. Enkelte brukere er jo milevis foran de som tester produkter for dere i kunskapsnivå.

 

Relativt tragisk, egentlig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg er svært uenig med deg.En skjerm som er middels+ på bildekvalitet, middels- på byggekvalitet, en masse dilldall som i praksis ikke innbyr til bruk, og en premium prislapp er ikke valutta for pengene i mine øyne. TV handler først og fremst om bildekvalitet, og da hjelper det ikke at man putter på masse funksjoner som ikke har verdi.Design er selvfølgelig et viktig kriterie når TVen er midtpunkt i de flestes stuer. Men, Samsung er ikke de eneste som kan design. Når TVen er avslått fremstår LG's "rammeløse" TVer som MYE slankere. Sony's Monolith-design ser utrolig bra ut på veggen. Philips har mange stilige modeller i ekte børstet aluminium. Panasonic (eks DT50) har et design som er svært likt Samsungs, men av vesentlig bedre byggekvalitet. Med andre ord er det mange alternativ til Samsung på desing - spesielt i år.ES8005 har ikke sjangs i havet på topp 10 bildekvalitet. Eneste modellene fra Samsung som er på den lista er 8-serie plasmaen. Panasonic VT50 er forøvrig svært bra i opplyste rom, og klarer seg like bra som LED-skjermene.Helt enig i at LG's line-up er walkover på Samsung i år. De har i tillegg klart å lage en fjernkontroll for SmartTV (Magic Remote) som fungerer. Det er mange spennende modeller fra andre aktører enn Samsung, folk må bare få øynene bort fra Samsung logoen de merkelig nok er blitt så begeistret for.Hvor har du det forresten fra at LED er bedre på spill og TV? Dette er motsatt av min erfaring, så her bør du begrunne. Min begrunnelse er at plasma har lavere input-lag, lavere responstid, og bedre bevegelsesoppløsning for spill, mens den for TV-sendinger ikke er like avhengig av kunstig bildebehandling. Eneste store fordelen med LED-LCD er ved PC-bruk pga fraværet av ditheringsstøy og at det ikke er fare for innbrenning.Edit:Greit nok at mitt forrige innlegg var pirkete, men når det nevnes at TVen har flere nye funksjoner bør det også nevnes hvordan de fungerer i praksis. Det hadde jeg vert interessert i å vite. Når jeg leser en test er jeg egentlig mest interessert i det negative for å finne ut om det er kompromisser jeg kan leve med, så antar jeg det andre er bra. Denne TVen bør rett og slett ikke få særlig skryt for hverken SmartTV, kamera- eller talefunksjoner. Om du skulle kjøpe en PC tror jeg du ville vært interessert i å få vite gjennom en test at det er knotete å kommunisere med den.Eksempel:Hadde jeg lest testen, og avsnittet om den nye fjernkontrollen hadde jeg tenkt wow, for en flott fjernkontroll, og med touch for SmartTV - det må være praktisk. I praksis er touchflaten derimot ikke mer enn noen glorifiserte piltaster som er alt for harde å trykke ned. Faktisk ikke en fjernkontroll jeg kunne tenke meg å bruke særlig engang kontra den tradisjonelle.

 

Er delvis enig i mye av det du sier, men jeg ser det muligens med påvirkning av at jeg er selger. Uansett syns jeg ikke det er så viktig å diskutere egentlig. Blir mye synsing - og det er det lov til.

 

Middels / pluss bilde - delvis enig. For gjennomsnitts forbruker tror jeg bildet oppleves veldig bra. For bildegeeken er det nok ting som kunne vært optimalisert.

Designen syns jeg er bra, men kanskje litt plastic-fantastic til tider ja - men den er blandt de tynneste, og det er det som kommer til å selge i 2012. Syns rammen ser og oppleves pen, på linje med konkurentene. LCD syns jeg er bedre på spill fordi du får sterkere bakgrunnsbelysning - ergo man ser bedre detaljer. Syns og en gjennomsnittlig lcd/led gjør det bedre sett mot en hvilken som helst tilsvarende plasma. Kjør en bred panorering i full hd - bildebehandling gjør ofte mye for flyten i vanrett panorering. Syns ikke plasmaskjermer anno 2011 gjorde dette noe bra kontra lcd. Spent på å se om det kommer noe som klarer å imponere meg.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Tipper det blir å holde pusten til august og avvente Samsungs OLED slipp før jeg kjøper siste high-end av en utdøende generasjon tv'er. Så får heller min lett aldrende (7 år?) Full-HD 42 tommer fra samme selskap holde koken enda en liten stund.

Lenke til kommentar

Tipper det blir å holde pusten til august og avvente Samsungs OLED slipp før jeg kjøper siste high-end av en utdøende generasjon tv'er. Så får heller min lett aldrende (7 år?) Full-HD 42 tommer fra samme selskap holde koken enda en liten stund.

 

OLED TVene vil ikke bli noen direkte konkurrent til disse TVene. Jeg tror de færreste tar seg råd til en TV i 60 tusen kroners klassen - eller nesten 3 ganger så dyr. LG har anslått 2016 som året hvor OLED når samme priser som dagens mainstream. Hvor fort OLED prisene synker har også mye med hvor mange som hopper på de første modellene slik at de kan få opp masseproduksjon, og få dekket kostnaddene med ombygging av fabrikker.

 

Synes også det er rart at det har blitt opplest og vedtatt at OLED TVene er overlegent alt annet og vil ha perfekt bilde. OLED blir nok ikke fri for problemer. Det er usikkert hvordan OLED takler fargesaturering, om det er særlig problemer med innbrenning (spesielt Samsungs struktur), og hvorden levetiden blir. Selv om OLED-panelene er raske er det også usikkert hvor avhengige de er av post-prosessering. Teoretisk skal OLED ha uendelig kontrast, men blir det slik i praksis? Plasma-cellene (subpixlene) produserer også sitt eget lys - men det har enda ikke kommet en plasmaskjerm med perfekt sortnivå. Det er altså masse usikkerheter rundt OLED. I fremtiden vil det selvfølgelig også være forskjeller mellom budsjettmodeller og toppmodeller av OLED. Det er allerede vist i mobilmarkedet at det kan produseres billigere OLED-skjermer ved å bruke pen/tile subpixelstruktur - på bekostning av skarphet og med en slags konvergensfeil (fargestikk langs kanter med høy kontrast) som resultat.

 

Nå høres jeg sikkert negativ ut igjen, men jeg gleder meg stort til OLED og har troen på det. Det eneste jeg prover å få frem er at TVen ikke trenger å bli perfekt fordi den er bygget opp med OLED-panel !

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt, en rimelig dårlig test, virker faktisk litt "kjøpt".

 

TV'en er ikke en "designbombe". Her er både LM760, 860 og 960 bedre valg. Helstøpte rammer som ikke ser ut som en reservedelsTV.

 

Bildekvaliteten fortsetter med oversaturering, feil gamma, dårlig sortnivå, clouding og crushing på sort.

 

SmartTV framstår som glorete og lite funksjonell, noe LG har fortrinnet på.

 

Kritiske tester er ikke vanskelig, sammenlign med fjorårets D8005 (som forøvrig ikke var best i klassen) så gjør denne TV'en alt dårligere utenom smart tv.

 

Jeg ser fram til at dere skal klare å få VT50 eller GT50 til å ha tilsvarende bildekvalitet som denne. Blir morro å se hvordan dere ror dere ut av denne klemma.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fikk 55lm670t til 14000 lapper. Jobbet på Expert før i tida. Kunne fått es8005 til 18k. Jævlig glad jeg gikk for le. Hadde fAktisk samsungen i 3 dager. Men ræv svartnivå og dårlig farger (etter kailibrering). Samt at hvis du bare har et stearinlys på mens du ser 3D ødelegger det alt. Med lg kan jeg se 3D midt på dagen.

 

Heller ikke enig at det er mindre crosstalk enn i fjor. Har du testet det. Fordi jeg testet d8005 og syntes det var mindre crosstalk der.

 

Hørtes ut som jeg klager mye på Samsung. Men håpte de skulle rederiene ui/smart hun greia. Fordi det er tregt og uoversiktlig.

 

 

Lenke til kommentar

Dessverre uansett hvor bra/dårlig denne TVen er. Fordi Samsung på TV markedet er litt som Apple hyping etc.

 

Overdriver ikke. Men tror 80% av tvene jeg solgte gjennom er par år var Samsung. Morsomme er jo det at når jeg kjede meg så kalibrerte jeg FKs vt30 og d8005. Dog likte ingen det. Og syntes det var bedre i dynamisk. Samme sa min kjære far for 2 uker siden når jeg kalibrerte TVen hans. Han ville ha dynamisk.

 

Sukk

 

Her er forøvrig min 670t.

 

Pusser opp så veldig mye gjenskinn

 

91563d1336237873-min-beskjedne-stue-kino-img_1400.jpg

 

91558d1336237333-min-beskjedne-stue-kino-img_1390.jpg

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Vurderer LG og samsung selv. Har en Gammel LG 42" plasma fra før av. Denne har stor ramme.

Har sett en del på ES8005, og kun en gang på LM860. Har ikke fått vurdert skikkelig. Men, tror jeg heller for LM860 før jeg får bestemt meg skikkelig.

 

 

Har målt og om jeg husker riktig så er min 42" TV like stor som 46" nye tver. DVS, grunnet den store ramma rundt denne 42" tommern gjør at TVen er like høy/bred som nyere 46" tommere.

 

Edit: Hvor bred/dyp er foten ? Bare lurer siden jeg har en TV Komode som er x antall høy/bred/dybde.

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...