Gå til innhold

Dags MTM


Anbefalte innlegg

Her kommer noen detaljbilder av fôret på jakken. Der er det i hovedsak brukt maskin, med unntak av ermene og i skulderstykket som er festet for hånd, men så er det også de delene som er vanskeligst å få fint til. Også i fallen bak er det brukt maskin.

 

De innsidige lommene er alle av den enkle typen.

post-181154-0-84189000-1347885925_thumb.jpg

post-181154-0-74541400-1347886058_thumb.jpg

post-181154-0-72950600-1347886094_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er bilder av fôret på en annen MTM jeg har, fra Manning og Manning. Der er hele foret festet for hånd, og fallen er festet med doble sting. Det gjør at det blir en viss bevegelighet mellom fôr og stoff.

 

Strukturen i jakken er bygd opp av hestetagl (som noen ganger kommer stikkenede ut fra stoffet). Hos Toms jakke er det bomullslerett, dobbelt lag som er lagt 90 gr på hverandre.

 

Den ene innsidelommen er høy innvendig, slik at det er plass til lengre saker, som billetter og den slags. Han har også sydd på noe av selve stoffet under armene, det har ikke Tom gjort.

 

Buksene til denne jakken er også klart mer forseggjort enn de fra Tom. Prisen var om lag det samme på de to dressene.

post-181154-0-75726100-1347886606_thumb.jpg

post-181154-0-15498200-1347886642_thumb.jpg

post-181154-0-12555400-1347886687_thumb.jpg

post-181154-0-97564500-1347886710_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Javel. Da har jeg vært i kontakt med Turnbull & Asser for MTM-skjorter. Jeg ble anbefalt å finne frem på nettsiden og legge inn egne mål. Men jeg har dårlig erfaring med slikt, og venter heller til jeg skal til London i desember og får målene tatt i butikken av folk som er trent til slikt.

 

Bespoke skjortene til T&A starter på £250 pr stykk, med en minstebestilling på seks skjorter. Det synes jeg var litt mye at ta fatt på.

MTM-skjortene ligger fra £195 til £315 avhengig av stoffvalg - men ikke minst, det er ingen minimumsbestilling. Da er det lettere å bestile et par skjorter, og så se hva jeg synes, uten at jeg sitter igjen og føler jeg har svidd av hele kassabeholdningen.

 

Jeg var jo bare sånn lagom fornøyd med skjortene jeg fikk laget hos Harvie & Hudson, og jeg vil prøve noe nytt. Har lyst på en skjorte i mørk blå gingham, mens den andre har jeg ikke tenkt ut enda. Vil ha T&As legendariske tre-knapps mansjetter, og deres klassiske krage.

 

Skal også ta med til Thomas Mahom det jeg fikk i høst og få rettet buksene og vesten. Jeg har også lyst å bestille en ny dobbelspent dress i lys grå flanell. Men må se om kontoen sier at jeg må vente litt til.

 

Sånt skjortestoff vil jeg ha:

post-181154-0-29797900-1348605363.jpg

Endret av dag1234
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

På mandag bærer det i vei til England igjen. Har etter mye om og men fått avtale med Tom Mahon i London førstkommende onsdag. Da er planen å få fikset på den siste ordren; bukse og vest er ikke brukandes. Selv om jeg var hos han i Skotland, så må han ha glemt å rette disse plaggene. Dressen er ok, men ikke det jeg fikk laget utenom.

 

Siden sist har jeg kjøpt meg ny bolig, ingen billig fornøyelse i Stavanger. Ikke mindre siden jeg har valgt å vente med å flytte til sønnen min er ferdig russ til våren. Han har bedt om arbeidsro, og siden det går så bra med ham på skolen, så har jeg valgt å møte ham på dette og sitte med to boliger frem til mai. Men det gjør jo den penikulære situasjonen noe knappere enn den ellers ville vært. Og kleskjøp står ganske langt ned på listen over viktige investeringer for tiden.

 

Nå har det seg sånn at jeg likevel ønsker å bestille en ny dress hos Tom. Jeg har lenge hatt lyst på en lys grå DB i flanell eller worsted. Og med tanke på at det tok tok nærmere seks måneder fra jeg bestilte til jeg fikk dressen, så er det vel lysere tider for bankkontoen når neste bestilling er ferdig.

 

Så kom jeg på at jeg jo egentlig også er på jakt etter den perfekte blazer, og at en blå jakke vil kunne bli fin til grå bukser. Da fikk jeg idéen om å bestille to bukser til dressen, og en blazer i tillegg. Slik ville jeg ha en kobinasjon; en dress og en trøye med to bukser som passer til begge.

 

Jeg har også lyst å bestille to MTM-skjorter hos Turnbull & Asser, men litt klok av skade etter lagom erfaring hos Harvie & Hudson, så kanskje jeg skulle gå for én i første omgang. Og så heller få gjort forbedringer på den før jeg bestiller flere.

 

Her er et bilde av en dress jeg har sendt til Tom, og det andre er noe av den fargen jeg er ute etter på en blazer.

post-181154-0-40562200-1354049220_thumb.jpeg

post-181154-0-48634100-1354049493_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Synes denne dobbeltspente dressen fra Suitsupply i flanell er utrolig fin og skal kjøpe den selv. Når det kommer til MTM skjorter, har du prøvd Luxire.com? Har nettopp bestilt en skjorte fra de, mye bedre utvalg av gode stoffer sammenlignet med Moderntailor.

 

Fin den gråe dressen der. Sånn kunne jeg ha tenkt meg.

 

Jeg har ikke sett de skjortene før, flotte stoffer, flere er i min smak. Men jeg har så dårlig erfaring med å skulle måle meg selv, eventuelt måle en skjorte jeg alt har. Har brukt mye penger på Tailorstore, og det blir bare ikke bra nok.

Det beste er jo full bespoke, men prisen er stiv. MTM er et hakk bedre enn ferdigskjorter, og det er liksom der jeg har landet for tiden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk beskjed for en ukes tid siden at skjorten var ferdig hos Turnbull & Asser. Spent på hvordan resultatet ble; det er på ingen måte sikkert den sitter godt nok etter første bestilling, og jeg er innstilt på endringer til neste bestilling.

 

Jeg venter enda på at siste dressen hos Thomas Mahon skal bli ferdig, det går nok fremdeles noen uker før jeg kan dra over for å hente, eller for tilpasninger. Det er en grå flanell, dobbeltspent, klassisk britisk.

 

I mellomtiden har jeg endret planene litt. Min neste bestilling skulle bli den ultimate blå blazer med grå bukser til. Fant fine stoff sist jeg var over, men måtte holde litt igjen med tanke på utgiftene.

 

Men så har jeg kommet over et annet stoff, og da setter jeg heller det i bestilling. Det er en brun donegal fra W.Bill, en anerkjent tweed forhandler i London. Tror det kan bli svært vellykket - og blå blazer og grå bukse er i grunnen ganske kjedelig...

 

http://www.wbill.co.uk/

 

Jeg fikk tilsendt fire stoffprøver, som dere ser på bildet. Men det er det øverste jeg falt for, det bruneste og mest spettete. Tenker det vil gjøre seg i en tre--delt, enkeltspent dress, to knapper og to splitter, bukse med oppbrett.

 

Typo: Ed

post-181154-0-78494300-1357567710_thumb.jpg

Endret av dag1234
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spennende. Ser ut som jeg vet hvem jeg kan kontakte om jeg skal ha meg ny dress ;)

 

Det er mange flinke skreddere i London. Jeg blir ikke helt klok på Tom for han sier at han skal avvikle MTM-delen av virksomheten sin, samtidig som jeg får fortsette å bestille hos han. Det er halve prisen av full bespoke, så da er det en helt grei måte å ruste opp garderoben uten å teppebombe kontoen.

Lenke til kommentar

Har du vært og besøkt W. Bill når du har vært i London Dag? Jeg hadde planer om det sist jeg var der, men samboeren var av en eller annen grunn ikke særlig lysten på å bruke tid på å se på tweed... Rart egentlig. Neste gang jeg er der er hvertfall planen å ta en tur innom, for det er nok en opplevelse for seg selv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjenner på en viss skuffelse og uro. Har i noen uker nå prøvd å få klarhet i når dressen er klart til å bli prøvd på, men har en viss fornemmelse at jeg blir oppholdt med snakk. "Den er straks klar, men jeg har det så travelt for tida", er liksom standardsvaret.

 

Buksene han har tatt inn til retting er det altså 11 måneder siden jeg bestilte, og jeg synes ærlig talt at det er lenge nok for å lage et par busker som sitter tilfredsstillende.

 

Tom er sein med å svare, og enten er han i New York, San Fransisco eller på vei til Tokyo. Skjønner jo at jeg er en liten pølse i slaktetida, men for meg er dette viktig og stort. Hvis han er sånn som alltid har noen andre kunder som er viktigere, da mister han sine gamle kunder. Jeg ønsker ikke å få følelsen av at jeg er en som blir nedprioritert.

 

Det kan godt være han har det veldig travelt, men i min verden en del av det å yte god service også å ikke ta på seg oppdrag som man ikke klarer å levere. Jeg tror jeg må se hvordan dette legger seg til før jeg bestiller tweeddressen jeg har lyst på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I forrige uke fikk jeg telefon fra Turnbull & Asser at nå måtte jeg enten hente skjorten eller få den tilsendt. De hadde ikke evig med lagerkapasitet. Siden jeg da ikke hadde fått hanket inn en avtale angående tilpasning av dressen jeg har bestilt, så ble det til at skjorten ble sendt.

 

Sånn så den ut før en tur i vasken og under jernet. Fitpic kommer når jeg får anledning, umiddelbart virker den god i ermene og over brystet, men litt stor over skuldrene. Lekende lett å stryke.

 

Men nå har jeg hooket Tom, og det blir dagstur til London 1. mars; prøve dress og bestille ny.

 

Leker litt med tanken på å bestille en dress fra Gieves & Hawkes og. Ikke fordi jeg har dem som favoritt, men fordi det hadde vært gøy å eie en dress derfra. Ser for meg en navy POW, noe jeg vet er skummelt for jeg finner jo aldri det stoffet jeg har sett for meg.

post-181154-0-78012200-1360350924_thumb.jpg

post-181154-0-63964500-1360350966_thumb.jpg

post-181154-0-07343900-1360351084_thumb.jpg

post-181154-0-49896000-1360351123_thumb.jpg

post-181154-0-44298100-1360351207_thumb.jpg

post-181154-0-54691600-1360351249_thumb.jpg

post-181154-0-89924100-1360351321_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...