Gå til innhold

Vil en oppgradering gi merkbart bedre ytelse?


Anbefalte innlegg

mindre lyd, mindre varme og litt strøm, og hvorfor ikke hvis man ikke bruker den til annet en lagring? og spill har ikke mye og si på lagringsenhet har det ?

 

Seagate har jo sluttet med green disker pga. det ikke er store forskjellen. varmen fra harddisker er det ingen som burde bry seg om, jo kjøligere harddisk, jo mindre levetid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde selv ventet med skjermkortet. Nye GTX 660/70 blir veldig spennende og du har et rimelig ok grafikkort. Med mindre du gamer på 1900x1200 eller høyere?

 

Ellers er jeg enig i olestokk, men ville kjøpt meg et z77 hovedkort - rett og slett fordi det er nyere.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Jeg beklager, men jeg er litt forvirret.. :-)

Har jeg ikke så mye å hente på å oppgradere? Eller burde jeg vente?

 

Du har en del og hente ved oppgradering... men det er vel nesten mer riktig og kalle det et nybygg... ettersom du bare beholder hardisk og eventuelt strømforsyner..

 

fordelen med "nyeste" gen hovedkort.. z77 er at den vil støtte en prosessor opgradering eller 2 hvis du vil oppgradere neste år.. eller lignende.. da den er kompatibel en stund..

ulempen er at Z77 kortene koster litt mer.. så du må nesten se hva du ønsker og ut med..

 

i5 xxxx K prosessorene er temmelig fine.. eventuelt I7 som koster litt mer.... for stramt budsjett går du for I5.. spill klarer seg fint med I5

 

skjermkort.. der må du se hvor mye penger du har igjen.. men skjermkort er i utgangspunktet et dypt svart hull.. du får altid et bedre kort.. for noen hundre mer.. men der må du bare sette deg en grense..

 

 

 

Jeg kjører ATI 6970 kortet.. og det er ikke det beste.. men jeg klarer BF3 på høy grafikk.. men ikke ultra... (men kjører 3 skjermer på full hd "eyefinity". og det krever litt ekstra fra skjermkortet) men hadde jeg hatt mer penger, så ville jeg lagt enda mer penger på bordet for skjermkortet.. men total pris på maskinen min paserte 24 000,- så jeg måtte stoppe et sted. men skjermkortet blir vel opgradert hvis jeg får 35 000+ igjen på skatten som det ser ut som (selvstendig næringsdrivende så får de ikke før oktober)

 

 

 

du kan vente i all evighet.. men det kommer uansett noe bedre hvis du bare venter noen dager til... og det prisen synker alltid litt til hvis du venter... men du må se an pengene dine litt... og hvor mye du bruker maskinen.. og hva du trenger av maskinen..

Lenke til kommentar

fordelen med "nyeste" gen hovedkort.. z77 er at den vil støtte en prosessor opgradering eller 2 hvis du vil oppgradere neste år.. eller lignende.. da den er kompatibel en stund..

ulempen er at Z77 kortene koster litt mer.. så du må nesten se hva du ønsker og ut med..

 

Den vil kun støtte oppgradering til Ivy Bridge (da eventuelt en raskere IB). Nå støtter faktisk gen-3 versjonene av Z68 også IB jevnt over.

 

Neste større oppgradering fra intel er Haswell (ny mikroarkitektur). Og den har ny sokkel - nemlig LGA 1150 - så da må vi kjøpe nye hovedkort igjen. Haswell regner man blir lansert om ca 16 - 18 mnd.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

du kan bruke lisensen uansett om du har OEM. jeg har byttet ALT og alle jeg kjenner som har byttet hk har fint greid og innstalert på nytt :)

 

Det er forskjell på "hva som funker" og hva som er lovlig.

Bytter du hovedkort, er det ikke lovlig å bruke samme OEM versjon på nytt (såfremt du ikke bytter hovedkortet med et identisk pga. av feil på hovedkortet).

 

Dersom du gjennbruker en OEM versjon, er den like ulovlig som om du hadde lasta den ned fra Piratebay.

Lenke til kommentar

du kan bruke lisensen uansett om du har OEM. jeg har byttet ALT og alle jeg kjenner som har byttet hk har fint greid og innstalert på nytt :)

 

Det er forskjell på "hva som funker" og hva som er lovlig.

Bytter du hovedkort, er det ikke lovlig å bruke samme OEM versjon på nytt (såfremt du ikke bytter hovedkortet med et identisk pga. av feil på hovedkortet).

 

Dersom du gjennbruker en OEM versjon, er den like ulovlig som om du hadde lasta den ned fra Piratebay.

står ikke noe om det i papirene på min komplett pc...
Lenke til kommentar

Da gikk jeg til innkjøp av de nye delene minus skjermkortet (venter litt med det).

 

Problemet er at jeg får ganske lav score på windows experience index:

 

Memory (RAM) 8,00 GB 7,9

Graphics ATI Radeon HD 5800 Series 7,7

Gaming graphics 4851 MB Total available graphics memory 7,7

Primary hard disk 91GB Free (112GB Total) 5,9

 

Hvorfor får jeg så lav på SSD-disken? trodde de skulle være "all-that"..

Lenke til kommentar

Angående det med OEM Lisens, så er det poeng for alt du skifter ut på maskinen. Når du 25 poeng (om jeg husket riktig) så må man aktivere lisensen på nytt via MS Support. Trenger ikke å kjøpe ny. Skiftet mange hovedkort før jeg måtte ringe supporten for å aktivere koden på nytt, har aldri måttet kjøpe ny OEM før.

Lenke til kommentar

Angående det med OEM Lisens, så er det poeng for alt du skifter ut på maskinen. Når du 25 poeng (om jeg husket riktig) så må man aktivere lisensen på nytt via MS Support. Trenger ikke å kjøpe ny. Skiftet mange hovedkort før jeg måtte ringe supporten for å aktivere koden på nytt, har aldri måttet kjøpe ny OEM før.

 

Det er ikke riktig.

Når du har byttet hovedkort, er ikke lisensen gyldig lenger. Ja, man klarer i de aller fleste tilfellene å aktivere Windows alikevel, men du bruker da en piratkopi.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jo, reglene for dette er klare.

Dersom du har byttet hovedkort og har en OEM lisens, er aktiveringen ikke gyldig og du bruker da en piratkopi. At du får aktivert den ved å ringe MS har ingen betydning. Eneste "lovlige" hovedkortbytte, er dersom hovedkortet slutter å virke. Da kan du bytte til et nytt av samme type (eller et tilsvarende).

 

Har du en full lisens, kan du selvsagt flytte den til andre maskiner (eller bytte hovedkort) så mye du vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...