Gå til innhold

Vil en oppgradering gi merkbart bedre ytelse?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Først: Takk for at du tok deg tid til å lese. Jeg vet det er mange emner her med samme tema.

 

Jeg vurderer å oppgradere min selvbygde stasjonære PC.

Fra før har jeg følgende oppsett:

 

Hovedkort: Abit IP35 Brikkesett P35/G33/G31

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6850

Skjermkort: HIS Radeon HD 5850 1GB GDDR5

RAM: Corsair TWIN2X PC6400C4DHX DDR2 4GB KIT

HDD: Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

PSU: Corsair TX 650W PSU

 

Hvis jeg legger ca 4000-6000 kroner i et nytt oppsett, vil jeg da oppleve en merkbar forskjell i ytelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja det vil du

 

eksempel på oppsett:

 

Asus P8Z68-V/gen3

Intel i5 2500K

Asus HD 7870

Corsair Vengeance LP 8GB

 

koster deg 5625kr på Dustinhome.no, inkludert frakt

 

Takk for raskt svar!

 

Er det slik at dersom jeg kjøper disse delene, så kan jeg fremdeles bruke den windows 7 lisensen jeg har nå?

Mener å huske at dersom man forandret maskinvarene drastisk, så måtte man kjøpe ny windows.....?

Lenke til kommentar

Støtter BFF, uansett OEM eller ikke, så kan du aktivere Win7 et antall ganger. Nøyaktig hvor mange husker jeg ikke i farten, men hvis du går over sperregrensen får du beskjed på skjermen om å kontakte MS og aktivere lisensen manuellt.

Lenke til kommentar

Begynne med første svaret..

 

spiller du mye. så er skjermkort viktigst..

men hvis ikke så ville jeg gått for en av de nye IB prosessorene Eller 2011 sokkelen.(2011 sokkelen er det mye fine prosessorer på

 

ettersom skjermkortet er lett og oppgradere ved en senere tid,.

 

spiller du mye.. merker du mest til pengene du legger i et skjermkort.

 

Windows binner seg til 2 serie nr på en maskin.. (hardisken og hovedkortet) uansett versjon. (og noen binner seg til en 3 serienr.. (men det er få versjoner.)

Windows tillater stort sett 3 innstallasjoner pr lisens., eventuelt 3 oppgraderinger. (ved aktivering over nett)

dette for og forhindre piratkopiering, samtidig som de skal holde kostnaddene nede ved kundesenterene.

(hvis din lisens er "brukt" for mange ganger. kan du kontakte kundesenteret, så "låser" de den opp for 1 ny installering eller oppgradering) (de gjorde hvertfall det for meg.. etter at jeg hadde passert mine 3 innstalleringer.

 

EDIT.. fikset skrivefeil^^ (og/eller^^) tidlig på morgenen.. sikkert flere feil også

Endret av Omland07
Lenke til kommentar

Stort sett så er det 70-90% av ytelsen i spillene fra gpuen.. skjermkortet.. og resten fordeles i mellom hardisk,CPU og ram.

nå er riktignok cpuen din en liten flaske hals og hovedkortet dit støtter ikke et veldig kraftig skjermkort. og vil generere en flaskehals.

 

så jeg tror det Olestokk viste til i toppen er et fornuftig oppsett uten og ha sotte meg inn i skjermkortet(GPUen.) (Hovedkortet vurderte jeg selv sist jeg handlet.. men ente i MSI sit tilsvarende..) prosessoren som han anbefaler kjøpte jeg til min lillebror sist.. og den funker fint til en 18 åring.. driver alle spillene.. greit.. (med tilsvarende ram brikker)

 

 

 

Ram har mest og si. på stooore oppgaver, over lenger tid... (strategi spill med mye bygging osv)

CPU. den gir mest igjen ved strategi spill.

mens GPUEN.. skjermkortet.. det trengs for grafikken som du ser.. som skyrim og BF3.

 

forslaget til olestokk i starten.. er en grei overalt maskin.. I5 2500K prosessoren er grei på overklokking hvis det blir et tema ved senere anledning (derfor (k)en står etter 2500) prosessoren yter også overaskende bra i de fleste spill..

 

Hovedkortet.. der mener jeg det er 2 ting du MÅ se etter: PCI-E 3.0 x16 (støtte) det er en fordel ved senere oppgradering (krever bedre prosessor (Typisk Ivy Bridge cpuene)) ellers antall PCI-E x16 spor, (for crosfire eller SLI støtte)

 

Skjermkortet Asus HD 7870. er jeg litt usikker på. da jeg ikke har sett så mye på tester. i det siste..

men der er det litt etter hva du selv foretrekker.. Nvidia eller ATI.. men 7xxx serien til ATI er temmelig sikkert kjøp.. men selv har jeg bare 6970 kortet fra ATI. men vet nye kortet til nvidia har fått mye positive tilbakemeldinger. (pris/ytelse)

 

Ram.. der er det bare mengde og hastighet .. mengde bør være min 6 GB eller mer mens hastighet bør være 1600MHz eller høyere.. (hvor høyere denne er hvor kortere loading tid får du)

mens mengden bestemmer bare hvor mye du kan gjøre om gangen.

 

 

 

Men valget til hvor mye penger du ønsker og legge i det.. og hva du får.. der er det mye og hente.

tror ikke du blir lei deg for Olestokk sit valg,

Lenke til kommentar

Begynne med første svaret..

 

spiller du mye. så er skjermkort viktigst..

men hvis ikke så ville jeg gått for en av de nye IB prosessorene Eller 2011 sokkelen.(2011 sokkelen er det mye fine prosessorer på

 

ettersom skjermkortet er lett og oppgradere ved en senere tid,.

 

spiller du mye.. merker du mest til pengene du legger i et skjermkort.

 

Windows binner seg til 2 serie nr på en maskin.. (hardisken og hovedkortet) uansett versjon. (og noen binner seg til en 3 serienr.. (men det er få versjoner.)

Windows tillater stort sett 3 innstallasjoner pr lisens., eventuelt 3 oppgraderinger. (ved aktivering over nett)

dette for og forhindre piratkopiering, samtidig som de skal holde kostnaddene nede ved kundesenterene.

(hvis din lisens er "brukt" for mange ganger. kan du kontakte kundesenteret, så "låser" de den opp for 1 ny installering eller oppgradering) (de gjorde hvertfall det for meg.. etter at jeg hadde passert mine 3 innstalleringer.

 

EDIT.. fikset skrivefeil^^ (og/eller^^) tidlig på morgenen.. sikkert flere feil også

med 3 innstaleringer, mener du 3 pc'er

? fordi jeg har innstalert mange ganger med samme dvd og kode...

Lenke til kommentar

3 installeringer mener jeg er standard på Windows.. som vil si. du kan bytte komponenter som lisensen er bunnet til 3 ganger - (om det er NY maskin, eller bare nytt Hovedkort /hardisk.. spiller ikke noe rolle)

 

Windows har utgaver som bare sjekker "oppdaterings" mønsteret også. som du kan aktivere fler ganger så lenge du ikke prøver og oppdatere flere maskiner.. men den mest utbredde er den som ikke kan aktiveres mer en 3 ganger på forskjellige maskiner.. (kan sikkert være andre antall ganger.. men de jeg har vært borti har tillat 3 maskiner.)

 

Jeg har leitet litt etter fakta, men finner ikke mye som er skrevet om dette,

eneste jeg finner er Autodesk sitt system.. som kun støtter 2 aktiveringer pr "sitter" men du kan ha flere "sittere" pr lisens kode (avhengig av koden du bruker)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...