Gå til innhold

Kjøp av brukt sigma 150 mm med feil.


Anbefalte innlegg

Kjøpte et såkalt "strøkent" sigma 150 mm f2,8 macroobjektiv , dette skal ha en blender som går fra f2,8 til f22 men når jeg setter det på mitt nikonapperat så får jeg blender f3,5 til f 29 , her må det åpenbart være en feil på objektivet .

Mine andre objektiver fungerer helt normalt på kameraet, så feilen ligger ikke der .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke blender 2.8 på alle fokallengder, kun i nærheten av fokus ved uendelig. Jo nærmere du kommer nærgrensen, jo trangere blir maksimal blender. Vanlig oppførsel for makroobjektiver, tror jeg. Min egen Sigma går fra f/5.6 til f/45 ved nærgrensa, og f/2.8 til f/22 ved uendelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får ikke blender 2.8 på alle fokallengder, kun i nærheten av fokus ved uendelig. Jo nærmere du kommer nærgrensen, jo trangere blir maksimal blender. Vanlig oppførsel for makroobjektiver, tror jeg. Min egen Sigma går fra f/5.6 til f/45 ved nærgrensa, og f/2.8 til f/22 ved uendelig.

Der sier du noe; mener å ha lest om det før. Men det er jo lett å teste.

Lenke til kommentar

Hadde samme objektiv til min 7D og kan ikke huske at jeg opplevde dette. :hmm:

Litt googling avslørte mange som spurte om det samme, og det var enighet om at dette var normalt. Har noe med fysikkens lover å gjøre, tenker jeg. I praksis har det vel egenting ikke noen betydning, da dybdeskarpheten selv ved blender 5.6 på nærgrensa er ubrukelig liten. ;)

Lenke til kommentar

Hadde samme objektiv til min 7D og kan ikke huske at jeg opplevde dette. :hmm:

Litt googling avslørte mange som spurte om det samme, og det var enighet om at dette var normalt. Har noe med fysikkens lover å gjøre, tenker jeg. I praksis har det vel egenting ikke noen betydning, da dybdeskarpheten selv ved blender 5.6 på nærgrensa er ubrukelig liten. ;)

 

Ok,mulig jeg som ikke registrerte dette tidligere da, jeg kvakk iallefall til da jeg oppdaget det og var redd for at objektivet hadde fått seg en trøkk .

Lenke til kommentar

Sjekk en gang til og se på eksponeringstidene så vil du se at på nærgrensen er effektiv blender rundt f/5,6.

 

For de som liker å tenke på sånne ting så tenk deg et objektiv med uendelig stor blenderåpning fokusert på uendelig. Det vil samle en uendelig mangde lys, så langt er det greit.

 

Tenk så at du fokuserer på en gitt flate på 35x25 mm, det nytter ikke uansett hvor stor blenderåpning man har, man kan aldri samle mer lys enn det som er avgitt fra den lille flaten man tar bilde av. Derav følger at jo nærmere man fokuserer, jo mindre blir effektiv blenderåpning (fordi den overlaten som sender ut lys blir mindre og mindre).

 

Forskjellige kameraer og objektiver vil rapportere dette forskjellig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk en gang til og se på eksponeringstidene så vil du se at på nærgrensen er effektiv blender rundt f/5,6.

 

For de som liker å tenke på sånne ting så tenk deg et objektiv med uendelig stor blenderåpning fokusert på uendelig. Det vil samle en uendelig mangde lys, så langt er det greit.

 

Tenk så at du fokuserer på en gitt flate på 35x25 mm, det nytter ikke uansett hvor stor blenderåpning man har, man kan aldri samle mer lys enn det som er avgitt fra den lille flaten man tar bilde av. Derav følger at jo nærmere man fokuserer, jo mindre blir effektiv blenderåpning (fordi den overlaten som sender ut lys blir mindre og mindre).

 

Forskjellige kameraer og objektiver vil rapportere dette forskjellig.

 

Denne forklaringen gir ikke særlig mening for meg. Man kan jo fortsatt plassere objektivet kliss inntil en flate som sender ut en gitt lysmengde selv om det er fokusert på uendelig, uten at det vil forandre blendertallet (ikke blenderåpningen).

 

Jeg heller heller mot at blendertallet forandres fordi den effektive brennvidden øker når objektivet fokuseres mot nærgrensen.

Lenke til kommentar

Denne forklaringen gir ikke særlig mening for meg. Man kan jo fortsatt plassere objektivet kliss inntil en flate som sender ut en gitt lysmengde selv om det er fokusert på uendelig, uten at det vil forandre blendertallet (ikke blenderåpningen).

Jeg heller heller mot at blendertallet forandres fordi den effektive brennvidden øker når objektivet fokuseres mot nærgrensen.

 

Den effektive blenderverdien forandrer seg når du fotograferer på nært hold.

 

En flate på 35x25 mm sender ute en gitt mengde lys, hvis man dobler blenderåpningen så firedobler man ikke lysmengden siden det fører til den selvmotsigelsen at man kan samle mer lys enn det som sendes ut bare blenderåpningen er stor nok.

 

Fokuserer du på et uendelig stort motiv på uendelig avstand så vil du alltid firedoble lysmengden når du dobler blenderåpningen.

 

Det er fordi at med fokus på uendelig på et motiv som er på uendelig avstand så kommer lyset pr definisjon parallelt inn mot objektivet, mens når du fokuserer på kort avstand på noe som er betydelig mindre enn den lyssamlede flaten på objektivet så kommer mesteparten av lyset inn i en vinkel. Jo mer akutt vinkelen er til motivet jo mindre er den lyssamlede overflaten til objektivet sett fra motivet.

 

Du har rett i at mange objektiver ikke har en fast brennvidde og det vil kunne påvirke blenderverdien hvis ikke designet kompenserer for det. De eksemplene jeg husker i farta så blir brennvidden kortere når man fokuserer nært, noe som skulle tilsi at blenderverdien burde bli mindre.

 

Objektiver er kompliserte ting og det er mange faktorer som påvirker hverandre, de effektene nevnt her er garantert ikke de eneste.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Jeg kan fortsatt plassere objektivet så nære motivet at utsnittet blir 36x24mm, selv om det er fokusert på uendelig. Dermed gir ikke forklaringen din mening som en forklaring på hvorfor blenderverdien reduseres når man fokuserer nærmere.

 

Det er samme effekten som gjør at jo lengre nord man kommer jo mindre lys får man fra solen fordi vinkelen blir mer akkutt og lyset pr kvadratmeter får lavere intensitet.

 

Når du er nært objektivet så blir vinkelen til objektivglasset mer akutt og intensiteten som treffer overflaten blir lavere. Når objektivglasset blir stort nok så blir vinkelen så akutt at det ikke nytter å gjøre glasset større, man vil ikke fange merbart mer lys selv om man øker størrelsen til det uendelige.

 

Derav følger det at jo større blenderåningen blir i forhold til avstanden til objektivet jo mindre effektivt blir det å øke blenderåpningen.

 

Hvis det fremdeles er vanskelig så tegn en rute (motivet) på et papir og hold en pappskive(objektivet) rett over ruten, da vil du se at pappskiven allerede samler nesten alt lyset som blir avgitt av motivet. Hvis du gjør pappskiva mye større så vil den knapt samle mer lys siden den bare kan fange de 5% ekstra som unslapp den mindre skiva. Så effektiv blender kan umulig være den samme som fysisk blender når du kommer nært objektivet.

 

Og før noen klikker helt så sier jeg ikke at denne effekten er veldig merkbar i normale tilfeller, man kommer ikke så nært at vinkelen blir veldig akutt med normale objektiver. Det er en av mange morsomme ting som skjer når man går bort fra den normale tilnærmelsen at alt er på uendelig avstand (som brukes fordi alt blir meye enklere da).

 

Når man kommer inn i nærområdet (38-52 cm) på Sigma 150 mm f/2.8 så øker brennvidden betydelig noe som vil ha en stor effekt på effektiv blender.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Jeg bruker D700 og Sigmas 150 2.8 HSM.

 

En del, om ikke alle, Nikonkameraer melder effektiv blender(hvertfall D90, D3100, D7000 og begge D700ene jeg har prøvd). Mens Canonkameraer ikke viser effektiv blender, men nominell. Mengden lys som slippes inn er dog lik uansett kamera. Sett fokus til infinity så ser du at blenderen er på 2.8, mens den blir gradvis mindre jo nærmere du fokuserer.

 

Ingenting galt. Er akkurat samme med mitt Tamron 90mm 2.8. :)

Lenke til kommentar

Jeg trodde dette hadde med at objektivets interne mål endret seg, jeg....?

Altså forholdene mellom: frontelement &--#60;-&--#62; blenderplan &--#60;-&--#62; filmplan

 

men nå er det lenge siden jeg leste om objektivers konstrukson osv... så mulig jeg husker feil....

 

edit: nesten.... det er forholdet fokuslengde delt på faktisk blenderdiameter...

 

så hvis fokuslengden endres vesentlig mens blenderdiameter er konstant, så vil forholdet altså tallet endre seg...

 

så da er det bare å finne faktisk fokuslengde og faktisk blenderdiameter og regne ut selv... ;-)

 

edit: kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/F-number

Endret av StoltHD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...