Gå til innhold

Hvilken kampsport kunne passet for meg?


Anbefalte innlegg

Hei,

Er en gutt/mann nylig fyllt 19 og tenker på å begynne med kampsport, både for sporten og for å kunne forsvare meg selv i en eventuell konflikt. Gikk på karate da jeg gikk på barneskolen og sluttet ved det andre blå beltet da jeg følte det ble litt for ensformig trening (sikkert mye pga. Klubbens treningsopplegg).

Synes kampsport som pankration ser ganske interressant ut, men har ikke lyst til å begynne med noe fullt så brutalt helt enda. Også iterressert i å lære stikfighting/knivforsvar etc.

Trener foreløpig styrke og er generellt sett i ganske grei fysisk form.

Takk :)

 

Edit: Bor i stavanger forresten.

Endret av comino13
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var glad i Kung - Fu , en relativt versatil sport så lenge du har gode trenere og får variasjon på øktene.

Hadde en trener som var glad i Kinesiske og Japanske våpen så vi fikk trent variert med Nunchakus , Katanas ( ikke skarpe ) Bo's og en del andre våpen jeg ikke husker navnet på i farta.

Lenge siden jeg trente , men skulle ta svart belte før jeg flyttet til Norge.

 

Edit :Våpentreningen er ikke nødvendigvis noe som alle grener av kung fu holder på med, læreren vår gjorde det pga hans egen interesse og dette var som regel som en bonus etter de vanlige treningsøktene våre.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg går selv på Ju Jitsu/Sports Ju Jitsu og dette er en ypperlig trening/selvforsvars kampsport

 

Den blir delt inn i 3 deler del 1 er slag og spark, del 2 er kast og sviper, og del 3 er bakkekamp/grappeling.

 

Du lærer å blokkere og avverge kvelinger,slag,spark og forsvare deg selv.

i tilleg er det utrolig morro og du får ikke belter av å huske en "dans" eller kata eller hva det heter men du får det ved å vise at du kan teknikkene teknisk og i kamp situasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

De eneste kampsportene som er noe å satse på - slik jeg ser det - er de som har vist seg som effektive i MMA: kickboxing, boxing, muay thai, bryting, (B)JJ, judo.

 

Hvorfor det? Det er ikke alle som trener for å gå på byen og slåss.

Endret av Myx
Lenke til kommentar

De eneste kampsportene som er noe å satse på - slik jeg ser det - er de som har vist seg som effektive i MMA: kickboxing, boxing, muay thai, bryting, (B)JJ, judo.

 

Hvorfor det? Det er ikke alle som trener for å gå på byen og slåss.

 

Selv om jeg ikke har brukt min kampsport-erfaring til å slåss på byen (eller noen andre plasser utenom på trening), er jeg en tilhenger av at teknikker skal ha mest mulig relevanse i en reell kampsituasjon. Jeg ser ofte at teknikker læres bort "feil" i såkalt fitness kickboxing ol. og det synes jeg er irriterende. Jeg svarte trådstarter, og en viktig del av det å trene for ham, var "for å kunne forsvare meg selv i en eventuell konflikt". Da synes jeg det er bedre å vite hvordan man uskadeliggjør en angriper i forhold til hvordan man gjør en bestemt kata.

Lenke til kommentar

Og det er jeg enig i, men jeg ville bare påpeke at det er ikke alle som deler vår mening rundt dette. Selv om kampsport X viser seg mer effektiv enn Y i en slåsskamp på gata, betyr ikke det at Y "ikke er noe å satse på"

 

Det var derfor jeg sa det på den måten: "slik jeg ser det"

 

:)

Lenke til kommentar

De eneste kampsportene som er noe å satse på - slik jeg ser det - er de som har vist seg som effektive i MMA: kickboxing, boxing, muay thai, bryting, (B)JJ, judo.

 

Hvorfor det? Det er ikke alle som trener for å gå på byen og slåss.

 

Selv om jeg ikke har brukt min kampsport-erfaring til å slåss på byen (eller noen andre plasser utenom på trening), er jeg en tilhenger av at teknikker skal ha mest mulig relevanse i en reell kampsituasjon. Jeg ser ofte at teknikker læres bort "feil" i såkalt fitness kickboxing ol. og det synes jeg er irriterende. Jeg svarte trådstarter, og en viktig del av det å trene for ham, var "for å kunne forsvare meg selv i en eventuell konflikt". Da synes jeg det er bedre å vite hvordan man uskadeliggjør en angriper i forhold til hvordan man gjør en bestemt kata.

 

Bare så det er sagt: om du så virkelig setter deg inn i en kampsport vil den kunne være mer enn god nok i praktisk form(selv om ikke alle sporter er like "nøytraliserende"). Disse grenene som har blitt nevn representerer "enkel å lære, vanskelig å mestre" hvor så mange andre har et mer kompleks utgangspunkt.

En hver gren har en "stil" som man gradvis trener seg til.

 

Man trenger heller ikke å praktisere kampsport for selvforsvar. Kampsporten man velger kan ha mange andre interessante ting ved seg som ikke innebærer fysiske konfrontasjoner.

 

Dette er da bare mitt syn på det hele : D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...