Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dama har chattet og sendt bilder+ utroskap.:(


Anbefalte innlegg

Exscalibur;

 

Folket her er enstemmig: "Kjæresten" din er ikke lenger kjæresten din. Hun er ferdig. Punktum. Det som derimot er synd er at din datter har fått et slikt sprutludder til mor. Av hensyn til deg selv og din datter så burde du unngå hun så mye du bare kan. Du får ikke situasjonen noe klarere enn den allerede er.

Endret av Mannetøs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HAr en bekjent som gjør det samme.. Går det ikke ann å gjøre så pengene man gir til mor blir brukt på barna? F.eks kreve kvitteringer og slikt? Eller hva med å kjøpe tingene selv?? Hvis man kjøper klær, mat, bleier og leker til barnet til 4000 pr mnd, MÅ man da gi barnebidrag til moren som hun kan bruke fritt selv??

 

Nei. Partner har ikke noen form for regnskapsplikt, og barnebidraget skal være et pengetilskudd, ikke et naturalbidrag (jfr. barnelova § 67).

Lenke til kommentar

HAr en bekjent som gjør det samme.. Går det ikke ann å gjøre så pengene man gir til mor blir brukt på barna? F.eks kreve kvitteringer og slikt? Eller hva med å kjøpe tingene selv?? Hvis man kjøper klær, mat, bleier og leker til barnet til 4000 pr mnd, MÅ man da gi barnebidrag til moren som hun kan bruke fritt selv??

 

Nei. Partner har ikke noen form for regnskapsplikt, og barnebidraget skal være et pengetilskudd, ikke et naturalbidrag (jfr. barnelova § 67).

 

Hvorfor er det sånn? Hvorfor kan man ikke gjøre så penger man gir til BARNEbidrag skal til barnet, og ikke moren??

Lenke til kommentar

Hvorfor er det sånn? Hvorfor kan man ikke gjøre så penger man gir til BARNEbidrag skal til barnet, og ikke moren??

 

Den legislative begrunnelsen er først og fremst at barnet ikke har rettslig handleevne - penger overlatt til barnet vil uansett bli forvaltet av forelderen.

 

Når det gjelder årsaken til at man har fastsatt en regel om pengetilskudd (og forbudt naturaltilskudd) er dette en rent praktisk løsning mer enn en prinsipiell løsning. Det er rett og slett enklere å fordele et økonomisk ansvar hvis det kan brytes ned i kroner og øre. Å åpne for naturaltilskudd reiser en hel rekke problemstillinger; som eksempel kan nevnes verdsettelse, gjenanskaffelse, fordeling av innkjøpsansvar, tvangsinndrivning av bidragsgjeld, og fastsettelsesprosessen for bidragsnivå.

 

At man ikke står til rette for noen andre personer enn seg selv følger med det å være myndig.

Lenke til kommentar

Men hva hvis moren bruker opp pengene sine på helt andre ting enn det hun skal gøre? Er det noe man kan gjøre hvis man faktisk betaler barnebidrag på 4000 og moren fremdeles kommer krypende til deg i slutten av måneden og spør om mer for å få råd til å betale mat for ungen, eller hvis man selv merker at moren ikke bruker nok på ungen som ved man f.eks legger merke til at ungen ikke får ordentlig mat, gode nok bleier, klør som holder, osv?

Lenke til kommentar

Noe? Vel, man kan nekte å gi noe, og derved tvinge henne inn i det offentlige hjelpeapparatet, der det (dog etter noe tid) vil bli stilt krav til økonomiske ferdigheter. Alternativt må man søke en løsning der man har barnet mer selv. Mange synes å gå for "syte på internett" som en løsning, men denne har ingen dokumentert effekt.

Lenke til kommentar

prøvde nav sin kalkulator på barnebidrag. vist jeg hadde ungen 10-14 dager i måneden så ribber hun meg faktisk for nesten 4 000 kr i måneden uansett! fy faen for 1 opplegg altså! heilt utrolig!

 

Om hun ikke har egen -, eller minimal inntekt er vel 4000,- betydelig mindre enn det du må ut med i dag?

Lenke til kommentar

nei no har jeg bestemt meg! jeg skal gjøre det slutt når jeg kommer hjem. Fikk tlf fra en god kompis i går at hun prøvde sei og flørte som faen med han på meldinger på Fb i går! Jeg konfronterte henne med det! og da sa hun at hun gjorde det for at ei ikke klarte og stole på henne i det hele tatt!

Lenke til kommentar

nei no har jeg bestemt meg! jeg skal gjøre det slutt når jeg kommer hjem. Fikk tlf fra en god kompis i går at hun prøvde sei og flørte som faen med han på meldinger på Fb i går! Jeg konfronterte henne med det! og da sa hun at hun gjorde det for at ei ikke klarte og stole på henne i det hele tatt!

 

Tips:

Ikke vær hissig. Selv om det er forståelig, prøv etter beste evne å gjøre det så skånsomt som mulig. Rett og slett for at samarbeidsklimaet i ettertid skal gjør det enklest mulig for deg selv og ditt samvær med datteren. Langvarig konflikt er tungt, slitsomt og vil gi mange sorger.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

nei no har jeg bestemt meg! jeg skal gjøre det slutt når jeg kommer hjem. Fikk tlf fra en god kompis i går at hun prøvde sei og flørte som faen med han på meldinger på Fb i går! Jeg konfronterte henne med det! og da sa hun at hun gjorde det for at ei ikke klarte og stole på henne i det hele tatt!

 

For å være ærlig høres hun ikke ut som mye å samle på, men du bør allikevel gjøre et forsøk på å være voksen og delvis overbærende når du skal gjøre det slutt. Ikke begynn med beskyldninger og personangrep, forklar heller rolig hvorfor du ikke ønsker å bygge videre på forholdet. Det at hun forsøker å legge skylden for egen utroskap og flørting på deg bør fortelle deg mer enn nok om hva slags type person du har med å gjøre, og jeg er ikke overrasket over at du har problemer med å stole på henne.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...