Gå til innhold

Dette er det mest populære programmeringsspråket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både C og Java er glimrende språk, men de kan settes i hver sin fløy i programmerings-verdenen. Mens Java er robust, sikkert, skalerbart, enkelt og kompatibelt, så er C det motsatte, men det gir deg mer ytelse og muligheter.Jeg synes det er litt morsomt at NXT-G har kommet på listen.

 

Det samme kan sies om C. Java er enklere for utviklere mtp minnehåndtering. C er enklere å lære hvis du ser på størrelsen på språket (nøkkelord, typer, standardbibliotek). Alt du trenger for å lære C er "The C programming language" på 270 sider. Mens for Java finnes det et utall av bøker, og andre ressurser.

 

Lærer man seg begge, da har man en god og stødig grunnmur for å lære flere språk på rekorttid og utvikle til alt.

Lenke til kommentar

*snip*

 

Det samme kan sies om C. Java er enklere for utviklere mtp minnehåndtering. C er enklere å lære hvis du ser på størrelsen på språket (nøkkelord, typer, standardbibliotek). Alt du trenger for å lære C er "The C programming language" på 270 sider. Mens for Java finnes det et utall av bøker, og andre ressurser.

 

Lærer man seg begge, da har man en god og stødig grunnmur for å lære flere språk på rekorttid og utvikle til alt.

Heldig jeg er er da =) + på med C++ da ;) Skal være ærlig å si at jeg syns personlig at C++ spesifikt er et ryddigere språk enn Java, som i mine (mindre) prosjekter hittil, har vært utrolig viktig.

 

Jeg er glad bare noen gidder å programmere alle programmene jeg bruker. Kan ikke fatte at noen gidder å skrive inn masse ord og tegn, og faktisk ha det som jobb.
Og jeg skal være ærlig å si at jeg tror det mye mer interessant og morro enn å sitte i kassa på Kiwi. Jeg vil nesten anse det å programmere, som å spille. Spill består av å overvinne den ene utfordringen etter den andre, programmering er mye av det samme :) Endret av daniel_984
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det samme kan sies om C. Java er enklere for utviklere mtp minnehåndtering. C er enklere å lære hvis du ser på størrelsen på språket (nøkkelord, typer, standardbibliotek). Alt du trenger for å lære C er "The C programming language" på 270 sider. Mens for Java finnes det et utall av bøker, og andre ressurser.

Begge er vel forholdsvis enkle å lære i seg selv, men utfordringen er at du nesten alltid behøver en skokk med tilleggs biblioteker for å gjøre noe "fornuftig" (dette gjelder også andre språk). I praksis vil mye av tiden gå med til å sette seg inn i hvordan disse skal benyttes.

 

 

Heldig jeg er er da =) + på med C++ da ;) Skal være ærlig å si at jeg syns personlig at C++ spesifikt er et ryddigere språk enn Java, som i mine (mindre) prosjekter hittil, har vært utrolig viktig.

Tja.. med utstrakt bruk av functors, templates og STL kan C++ bli relativt uryddig allerede. Legger men til de nyere definisjonene i f.eks. C++0x, slik som auto og lambda's, ligger alt til rette for et skikkelig kaos.

Jeg er glad bare noen gidder å programmere alle programmene jeg bruker. Kan ikke fatte at noen gidder å skrive inn masse ord og tegn, og faktisk ha det som jobb.

Det er skapende (som mye annet), det er en glede å få til ting (mestringsfølelse). Dessuten vil mange (forhåpentligvis) oppleve positive tilbakemeldinger fra brukere og slikt er alltid hyggelig.

Dessuten, for oss som er litt sære, vi kan få PC'en til å fungere slik som vi ønsker. Så det så!

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

jeg har ihvertfall fått det inntrykket at mange foretrekker eller vil bruke et programmeringssprog språk som er rimelig krevende å lære seg ( før man faktisk klarer å bruke det ) fremfor å bruke et som er lett å lære og er enkelt i bruk .Det synes jeg er lit pussig.jeg har også vurdert om det kan være at jeg har et lit sært forhold til dette uten å få det til å stemme.her lurer jeg på om de som bruker de forskjellige språkene faktisk kjenner til fordelen og ulempene ( begrensningen) til det språket de bruker , om det egentlig hadde vær bedre å bruke er et annet til den oppgaven de gjørDet var nevnt SQL og noen varianter av det. for en som ikke har sett seg inn i det så kan det virke som at må foregå på kommandolinje nivå . hvis det stemmer så er det nok det som er årsaken til at det ikke er mer brukt .Når man driver med programmering så vil man også ha med GUI ( grafisk bruker overflate) .Det føler jeg ( uten kjenne til faktaene ) er mangelfull i SQL.Da er man jo avhengig av et annet programerings språk i bunnen først

 

Hvilke tenker du på da? Java, C, C++, C# og Objective-C stiller i omtrent samme klasse. Lærer du et av dem, så er det mye lettere å lære seg de andre. Pga de har mye felles.

 

Det er ikke nok med å lære seg et språk, man må også lære seg APIen til den plattformen man vil utvikle på.

 

Det er alltid best å velge riktig språk for den jobben man skal gjøre.

Liten vits i å lage et C++ program hvis man bare skal automatisere renaming av filer.

 

Du kan kommunisere med en SQL-server på mange ulike måter, på lik linje som med FTP-servere f.eks. Klienter kan være kommandolinjeprogram, GUI eller Webbasert. Men i koden må man fremdeles bruke SQL queries. Her er et eksempel i Java: http://www.examplede.../getrsdata.html

Og her er et i Python:

http://snippets.dzon.../posts/show/653

 

ps. et tips når det gjelder bøker. O'Reillys Pocket Reference serie er meget bra.

 

jeg har lær meg pascal ( eller delphi som det heter nå for tiden ) .

For tiden så sliter jeg lit med å forstå hvordan jeg ska få til databaser fra grunnen av

 

Her synes jeg at kodene ( rettere hvordan programblokkene begynner og slutter ) er letere å skille ut blant koden i pascal en i C

Ergo så fremstår pascal som lit mere oversiktlig.

 

hvis der vil høre begrunnelsen så er det at mens C bruker klammer for å slikke blokkene så bruker passcal ord ( på minst 3 bokstaver) . I tillegg kan man markere syntaksen med både farge og skrift formatering ( uthevet, kursiv , understreket ) på de forskeligne ordene i koden

 

For meg fremstår C nærmest som en epidemi. Alt skal gjøres i C

Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke det mest populære, men når det gjelder hvilket programeringsspråk som var mest i bruk, trodde jeg fortsatt at det var Cobol?

 

Det finnes jo en del artikler om dette, selv om jeg ikke vil gå god for at de stemmer :

COBOL systems are responsible for transporting up to 72,000 shipping containers, caring for 60 million patients, processing 80% of point-of-sales transactions and connecting 500 million mobile phone users.

It has been estimated that the average American relies on COBOL at least 13 times during the course of a routine day as they place phone calls, commute to and from work, and use credit cards.

Around 5 billion lines of new COBOL code are added to live systems every year.

There are over 200 times more transactions processed by COBOL applications than Google searches each day.

 

Hvilket som er best, er vel veldig avhengig av hva man bruker det til?

Lenke til kommentar

jeg har lær meg pascal ( eller delphi som det heter nå for tiden ) .For tiden så sliter jeg lit med å forstå hvordan jeg ska få til databaser fra grunnen avHer synes jeg at kodene ( rettere hvordan programblokkene begynner og slutter ) er letere å skille ut blant koden i pascal en i C Ergo så fremstår pascal som lit mere oversiktlig. hvis der vil høre begrunnelsen så er det at mens C bruker klammer for å slikke blokkene så bruker passcal ord ( på minst 3 bokstaver) . I tillegg kan man markere syntaksen med både farge og skrift formatering ( uthevet, kursiv , understreket ) på de forskeligne ordene i kodenFor meg fremstår C nærmest som en epidemi. Alt skal gjøres i C

 

Flott! :) Jeg startet med Delphi. Og holdt meg i Delphi 7 i mange år.

En side jeg likte godt å besøke for tips var http://www.torry.net. Kanskje du finner noen brukbare samples der. Du har også JEDIs sine klasser som wrapper mye funksjonalitet i enkle grensesnitt (http://www.delphi-jedi.org/).

 

Har du tenkt å sette opp en lokal server? Prøv her http://dev.mysql.com/downloads/. Jeg har selv satt opp en slik, og hvis jeg husker riktig så er det en god tutorial der. Men det finnes også applikasjonsdatabaser tilgjengelig i Delphi da.

 

En av tingene som irriterte meg etter en stund var faktisk begin/end blokkene i Delphi, fordi jeg hadde bare en 15" skjerm, og Delphi 7 sin editor kunne ikke kollapse blokker. Ble fort uoversiktelig med litt større prosjekter.

 

Hadde lyst å lære meg C++, men orka ikke før jeg fikk meg en jobb som krevde det. Og har ikke brukt Delphi 7 siden, foruten når jeg skal lage mockups på privaten. Jeg syns det er fremdeles lettest å lage GUI-programmer i Delphi 7.

 

Hadde jeg startet å lære meg å programmere i dag, ville jeg nok gått for C# som mitt første språk og VS2010. Mest fordi det er veldig likt Delphi. Hovedmannen bak Delphi Anders Hejlsberg, står også bak C# ;) Det er årsaken til at Borland sluttet å videreutvikle Delphi.

Databasekoblinger med C# er veldig enkelt med LINQ.

 

Syntax highlighting har du i alle IDEer forresten. I VS kan du ha egen farge for krøllparantes f.eks, da skiller de seg godt ut.

 

Det er ikke så mye ren C koding som pågår uti verden foruten på Linux. De fleste applikasjonsutviklere bruker enten C++, C# eller Java.

Lenke til kommentar

jeg har lær meg pascal ( eller delphi som det heter nå for tiden ) .

For tiden så sliter jeg lit med å forstå hvordan jeg ska få til databaser fra grunnen av

 

Her synes jeg at kodene ( rettere hvordan programblokkene begynner og slutter ) er letere å skille ut blant koden i pascal en i C

Ergo så fremstår pascal som lit mere oversiktlig.

 

 

Delphi er et flott IDE-verktøy for programmering. Nå har jeg ikke brukt hverken det eller Visual Studio på noen år, men Delphi gjør noen flotte grep for å gjøre det enklere for utvikleren å holde orden på kodeblokker og formattering, som du sier.

 

Andre programmeringsspråk har også fine verktøy som hjelper utvikleren, det er egentlig ikke språket i seg selv som håndterer dette, men verktøyet du programmerer i. Også C-utviklere kan bruke slike verktøy... :)

Lenke til kommentar

Nå heter det Delphi XE ( XE 2 er den siste )

 

Før brukte jeg noe Turbo delphi siden man måtte betale så fryktelig mye for en brukbar versjon.

 

Men så kom Delphi ex stareter til 1900 kr.

 

jeg er vant med å bruke borland database enegine fra en tidligere versjon .

nå ser det ut som man har gått helt bort fra det

Lenke til kommentar

Det er godt å se at C fortsatt holder koken. Det er kanskje det viktigste programmeringsspråket vi har. De fleste OS-kjernene blir fortsatt skrevet i C/C++. Og C dominerer på innvevde systemer, eller "embedded systems". De fleste programmeringsspråkene vi kjenner, som C++, Java, C#, PHP osv har alle syntaks som baserer seg på nettopp C. Og det har jo selvfølgelig med egenskapene til C å gjøre. I motsetning til Java, C#, Python og en del andre språk har man kontroll over minnet og kan dermed få kontroll på lavere nivå enn andre mer høynivå språk. Dessuten, koden er så kompatibel som man vil ha det til. Kompilatorer finnes på så å si alle plattformer og så lenge man holder seg til standardbibliotek er koden kompilerbar uansett plattform, akkurat som Java, kanskje enda mer, siden C har større utbredelse på diverse arkitekturer enn Java. Og ja, den boka enhver C-koder bør ha er "The C Programming Language" skrevet av Brian Kernighan and Dennis Ritchie (Sistnevnte var også en av hovedpersonene bak UNIX, kanskje tidenes viktigste OS). UNIX-kjerne ble faktisk også omskrevet fra assembler-kode til C på 70-tallet, blant annet for å demonstrere hva man kan gjøre med C.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Hvis det er slik at man kan kontrollere minnet mere en normalt vil da ikke programmet man lager i C være enda mere krevende å få til å virker , eller er dette noe man ikke behøver å gjøre selv ( selv om muligheten er der ) ?

 

Man kan si hva man vill om C uten at det hjelper så mye for min del fordi jeg oppfatter det som et lavnivåspråk.

( enn plass mellom øverste nivå i lavnivåspråkene og lavest i høynivåspråkene) .

Lenke til kommentar

Hvis det er slik at man kan kontrollere minnet mere en normalt vil da ikke programmet man lager i C være enda mere krevende å få til å virker , eller er dette noe man ikke behøver å gjøre selv ( selv om muligheten er der ) ?

Jo, selvfølgelig, det er noe man må ta hensyn til, garbage collection må man være forberedt på å gjøre selv (i motsetning til f.eks. java), noe som øker sannsynligheten for minnelekkasje. Det gjør koden fort mer kompleks. Men det gjør også at man får kontroll over maskinvaren på et lavere nivå. Drivere blir f.eks. gjerne skrevet i C, da C er såpass lavnivå at det er mulig å skrive avbruddsrutiner i C. Det kan man ikke med Java, C# osv. Og kjøretiden på den kompilerte koden blir i de fleste tilfeller et godt stykke lavere enn mer høynivå-språk.

 

Man kan si hva man vill om C uten at det hjelper så mye for min del fordi jeg oppfatter det som et lavnivåspråk.

( enn plass mellom øverste nivå i lavnivåspråkene og lavest i høynivåspråkene) .

C ligger et sted mellom assembler-kode og høynivå-språk som Java, Python, C# osv.

Lenke til kommentar

Da medfører det jo at man må lære hvordan oset funger før man i det hele tatt kan begynne å tenke på hvordan programmet skal virke .

skal man gjøre en liten endring ( oppgradering) av programmet så må man gjøre alt nesten på nytt ( med mindre man har tatt høyde for det når første versjon ble laget)

Slik det er i assembler.

 

Ikke spesielt givene det

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Men det er vel enda mer synsing at "populærheten" beregnes fra 1 andel "antall programmerere", to klyper "antall kurs" og en neve med "hvor mange programmer som er tilgjengelige i det språket".

 

Juni-indeksen er også kommet, og jeg synes mest den bare understreker hvor lite verd denne indeksen er.

 

http://www.tiobe.com...tpci/index.html

 

I følge denne, som liksom skal være beregnet ut fra antall programmerere, tilgjengelige programmer, og antall kurs, så skal liksom javascript ha falt fra 2.879% til 1.474% på to måneder. En halvering, på to måneder, faktisk, på det som er og forblir det mest brukte klientside scriptspråket på internett. Tøv. Da må antall programmerere som plutselig har glemt javascript eller trukket tilbake produktene sine fordi de ikke vil tjene penger på dem lengre, være ganske høyt.

 

Dette forsterker inntrykket mitt av at deres "magiske" formel for å regne ut popularitet er merkelige greier. Den største usikkerheten er hvordan de leter opp antall utviklere/antall kurs/tilgjengelige produkter.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...