Gå til innhold

600 000 Mac-er er infisert med trojaner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og jeg husker en gang i tiden da jeg lærte forskjellen på trojanere og virus... :p

 

Og du brukte naturligvis samme argumentasjonen i artikkelen som omhandlet Conficker-trojaneren? Think not.

 

Virus i den smale definisjonen har ikke vært problemet på mange, mange år. Ormer, trojanere og malware er derimot det, og blir i dag generelt omtalt under som virus - altså i en utvidet definisjon.

 

At du i det hele tatt gidder å lage et poeng av dette, framstår som passelig despo. Skulle kanskje være ment å høres ut som en spøk og ikke som det dårlige pliktforsvaret det er?

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og jeg husker en gang i tiden da jeg lærte forskjellen på trojanere og virus... :p

 

Og du brukte naturligvis samme argumentasjonen i artikkelen som omhandlet Conficker-trojaneren? Think not.

 

Virus i den smale definisjonen har ikke vært problemet på mange, mange år. Ormer, trojanere og malware er derimot det, og blir i dag generelt omtalt under som virus - altså i en utvidet definisjon.

 

At du i det hele tatt gidder å lage et poeng av dette, framstår som passelig despo. Skulle kanskje være ment å høres ut som en spøk og ikke som det dårlige pliktforsvaret det er?

You tell me, du får grave i gamle tråder dersom det betyr veldig mye for deg...tviler egentlig på at jeg har kommentert Conficker i det hele tatt. Skadefryd over andres ulykker er vanligvis ikke helt min greie.

 

Du får gjerne prøve å skrive om verdens ordbøker. Malware (eller "styggevare" på godt norsk) er den generelle, utvidede betegnelsen på faenskapen, og under samlebetegnelsen malware har man virus, ormer, trojanere, spyware, rootkits, osv.

 

At du i det hele tatt gidder kverulere om dette framstår bare som unødvendig, siden det egentlig virker som at du vet bedre enn å bygge opp under folks feiloppfatninger om hva et datavirus er.

 

 

PS. Hva tror du, indikerer en :p , brukt etter en setning vanligvis et "pliktforsvar" eller et fleipete (svar på et fleipete) utsagn?

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får gjerne prøve å skrive om verdens ordbøker. (...)

 

PS. Hva tror du, indikerer en :p , brukt etter en setning vanligvis et "pliktforsvar" eller et fleipete (svar på et fleipete) utsagn?

 

Trenger ikke skrive om verdens ordbøker, For det første er jeg enig i at det er forskjell på virus og ormer, for det andre forklarer f.eks. wiki-siden for datavirus forskjellen på de to bruksmåtene av uttrykket virus, la oss kalle dem "korrekt", og "ofte brukt feilbruk".

 

For det andre har jeg lest minst en artikkel her på hw-nettverket som definerer nettopp at hardware-nettverket (på det tidspunktet) og journalister generelt har adoptert begrepet virus til å også omfatte andre typer skadeprogramvare.

 

Grunnen til at jeg i det hele tatt gidder ta opp problemstillingen, er det fordi jeg tenker på de utslitte flokene "windows er hjemsøkt av virus" vs "det finnes ikke virus på mac". Ditt utsagn fikk meg til å tenke på dette.

 

Når disse to settes opp mot hverandre, er det to forskjellige definisjoner av virus som gjør at den ene siden er "inkluderende" og den andre er "ekskluderende". Mao feil vektet.

 

Windows er riktignok hjemsøkt av virus, det er en absolutt sannhet. Men bare dersom man bruker "ofte brukt feilbruk"-definisjonen, for det er stort sett bare ormer og malware også på Windows-platformen. Ormer er en slags arvtager av de enkle, gammeldagse virusene.

 

Ormer og trojanere finnes på Mac, og derfor er det fornuftig også for en Mac-bruker å bruke beskyttelse. Spesielt dersom det er programvare som kan skade andre maskiner, synes jeg det er dumt at Mac-brukere generelt tenker for lite på sikkerhet fordi de i utgangspunktet er på en mindre angrepet plattform.

 

 

Generelt tror jeg smileys bruker mye for å ta brodden av den påstanden den følger.

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, lar Apple Oracle oppdatere Java i hytt og pine så brekkes vel nettbanken for mange, og da er det krise da.... huff

 

jeg trodde at det var motsatt , at man måtte ha java for at nettbanken skulle fungere skikkelig

 

Hjelper ikke det når nettbanken ikke fungerer mot den nyeste Javaen.... Spesielt siden problemet er gammel java.

Lenke til kommentar

Java: problemet er i stor grad at det ikke eksisterer alternative innloggingsmåter til nettbankene. Nettbankene er på ingen måte avhengige av java, problemet er rett og slett at de ikke gidder se på alternativer.

 

Med mindre noen nevner et hype-ord som iPad, da er de raske med å komme med nye løsninger i stedet for å gjøre om de gamle sånn at de virker også der.

 

Følge trendene. Være der folket er. Blæh. Make it work first.

Lenke til kommentar

@tommyb: Se der, ja, vi er altså enige i at det er forskjeller mellom virus, ormer, trojanere og andre former for malware.

 

At det finnes kunnskapsløse journalister som bruker betegnelsen "virus" feil, eller at de rett og slett velger å bruke begrepene feil for å provosere til opphetede diskusjoner i forumet, det er ikke noe nytt. Dessverre er ikke hw.no noe unntak, men denne gangen klarte de faktisk å skrive trojaner i stedet for virus. Hurra!

 

Diskusjonen du har med deg selv om imaginære "utsagn" som jeg skal ha fått deg til å tenke på, får du fortsette å ha med deg selv. ;)

 

Som jeg har nevnt ved noen anledninger gjennom årene i forumet her: Jeg har i årevis hatt ClamXav installert, nettopp fordi det er ansvarlig både overfor meg selv og andre å scanne filer jeg mottar/laster ned mtp. malware. Det er lurt å tenke på sikkerhet, også om man bruker Mac eller Linux - det er så selvsagt at det burde nesten være unødvendig å nevne.

 

 

Om nettbanker og Java: Ganske ironisk i grunnen, at "sikkerhetsløsningen" til majoriteten av norske nettbanker krever nettlesertillegg som utgjør en av de største sikkerhetstruslene mot brukerne...nettbanken jeg bruker er faktisk den eneste grunnen til at jeg har måttet installere Java. :nei2:

Endret av Newton
Lenke til kommentar

 

Diskusjonen du har med deg selv om imaginære "utsagn" som jeg skal ha fått deg til å tenke på, får du fortsette å ha med deg selv. ;)

 

Som jeg har nevnt ved noen anledninger gjennom årene i forumet her: Jeg har i årevis hatt ClamXav installert, nettopp fordi det er ansvarlig både overfor meg selv og andre å scanne filer jeg mottar/laster ned mtp. malware. Det er lurt å tenke på sikkerhet, også om man bruker Mac eller Linux - det er så selvsagt at det burde nesten være unødvendig å nevne.

 

Hurra!

 

Jeg synes det er fornuftig og ansvarlig av deg å bruke en sikkerhetsløsning, og skulle ønske alle, uavhengig av plattform hadde tilgang på og brukte fornuftig programvare for dette. Dessverre er min erfaring at det ER nødvendig å nevne, for å bryte gjennom misforståelsen om at det er unødvendig.

 

Utsagnene er ikke imaginære, selv om min gjenfortelling av disse alt for ofte brukte flosklene nok er preget av min egen språkbruk :p

 

Et kjapt eksempel fra resultatsiden på et Google-søk som viderebringer den ikke-imaginære ubalanserte kjernen i begge disse men ikke bærer min signatur er f.eks:

 

"Som kjent har vi ikke virus på Mac, men siden det nå er mulig å kjøre med Windows også på en Mac, er virus noe selv en Mac-bruker må tenke på (...)"

 

Men ingen som skal påtvinge deg å gå inn i en diskusjon om hva noen andre har sagt ;p

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så er det bare den nyeste versjonen av HTML som kan erstatte Java tilnærmet fult ut .

samtidig så er det vist ikke alle som støtter siste versjon.

og der har man problemet.

 

Det finnes ingen "nyeste versjon" fordi HTML5 er ikke fastsatt som en standard enda. Det er derimot mulig at neste versjon kanskje kan gjøre hva enn du ville frem til. Men hvorfor sammenligner vi HTML5 med Java?

 

Dette er hva OSX får for å bli populært. Windows 7 er i bunn og grunn et mer robust system, men lider fordi man ikke bruker det sikkert og fordi det er populært.

Det er bare på tide at både Linux og UNIX-systemer får seg et slag, for det er alt for mange usikkerheter ute å går.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke nøyaktig dato, men HTML5 er enda utsatt et par år før de skal fastsette den som standard. Men jeg forstår at det er lett å anta det som en standard fordi det er mange som allerede har begynt å bruke det, noe som kan være litt risikabelt, spesielt med tanke på nettleser-kompatibilitet.

 

Når du sier Java, så regner jeg med at du mener Java-applets i nettleseren, som egentlig allerede er halvdødt og på vei ut. Men Java i seg selv lever selvsagt i det beste velgående, og så sant man ikke er sikker på hva man laster ned av enten det ene eller det andre, så er man utsatt til feilen blir fikset.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Du trenger HTML med SSL/TLS det har vært standard på alle platformer i omtrent 15 år. Det er ingenting i HTML5 som på påkrevd, vi har allerede hatt _alt_ nødvendig siden internett ble vanlig og er f.eks hva du bruker for å logge deg inn hos Facebook, webmail, SAS, Altinn, Ebay, Paypal og gud vet hvor mange tusenvis av andre tjenester, inkludert min nettbank som ikke krever BankID. Hvorfor krever BankID Java? Trolig fordi et firma som hadde spesialisert seg på Java greide å selge tanken om en fellesløsning til de norske bankene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg må bruke personnummer ,engangs kode og personlig passord for få loge meg inn.

Da sterter ett eller annet Java program automatisk når jeg skal logge meg inn .

 

Hvis Java programmet ikke virker så går det an å skrive det inne via det gamle systemet , men det skal etter sigende ikke være sikkert nokk . mulig at det er en selvmotsigelse fra bakene , men slik er nå den saken

 

jeg bruker heller ikke mac

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...